Zelf eten gaat zo moeizaam

We zijn al een tijdje bezig met Rico zelf te laten eten.
het scheppen met een lepel doet ie wel maar er komt telkens maar een kruimeltje eten op. of ik het eten nu grof maak of niet maakt dan niet uit.
als ik hem zo zijn gang laat gaan duurt het weet ik hoelang voordat zn bordje op is.
Hoe hebben jullie dit aangepakt?
want als het hem te lang duurt gaat hij gewoon weer met zn handen eten merk ik.
die oefen lepel van difrax werkt ook voor geen meter.
hij wil dan weer links dan weer rechts eten. het schiet gewoon niet op.

Ik lees even mee heb hetzelfde probleem met Rens

groetjes ramona

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Sorry, ik heb geen tips voor je. Bo doet het eigenlijk na een paar keer voorgedaan te hebben uitzichzelf al goed. Sterker nog, hij doet er zoveel op , dat ik zelf soms denk , dat kan ook minder!!.

Bo hefet met een vork juist problemen. HIj probeert wel te prikken, maar hij krijgt er af en toe maar wat aan , dus dan gaat hij uiteindelijk weer met zijn handjes eten. Ach ja, zo heeft ieder kind zijn ding he!!

liefs woezel

Joey kan ook voor geen meter zelf eten! Hij kan wel een goede hap op de lepel scheppen, en brengt hem ook goed naar zijn mond, maar dannet voor hij zijn mond in gaat draait hij de lepel om waardoor alles op zijn slabber valt, en de vloer En dan graait hij maar weer met zijn handjes in het bord, pfff!

Groetjes Anouk

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

Oefenen oefenen oefenen en je vooral niet storen aan het met de handen eten of ergeren er aan. En je niet druk maken ze leren het vanzelf. Morgan knoeit ook nog steeds maar het gaat steeds beter. Dus geduld en poestdoeken/ washanden bij de hand houden.

Groetjes,

Michèle

Vork proberen. Lekker laten prikken. En met een vork kunnen ze ook schuiven, net als met een lepel. Erik eet echt niets met een lepel, behalve z’n toetje.

Groetjes,
M

Lilypie Derde Ticker

Nora eet ook meestal met een vork. Wij hebben geoefend door samen de vork vast te houden, dan wees ik het stukje brood of aardappel ofzo aan dat we wilden en dan zeiden we samen: miiiiikkeeeeen, eeeeeen… PRIKKEN! Dan goed die vork in het stukje prikken en dan zelf naar de mond. Binnen een week ging dat goed. Pap met de lepel gaat meestal ook goed. Toetje vaak nog wel met wat hulp met de laatste hapjes. Met de lepel heb ik nog wat langer geholpen. Dan hield ik de achterkant van de lepel vast om wat richting aan te geven.

Maar ik pleit voor het mikkenprikkenprincipe… Werkte hier perfect.

liefs

pff dat wordt dus nog wat… moet zeggen dat ik dit tot nu toe nog het moeilijkste vind om hem te leren
de rest ging zo anders vanzelf…

@Michele: ik trek me teveel aan denk ik wat er om me heen gebeurd.: kinderen die niet met de handen mogen eten en onderhand maar es gewoon met bestek moeten eten. dan denk ik van: ja dan doe ik het misschien niet goed dus dan wil ik gewoon dat hijiet met zn handen eet, terwijl ik eigenlijk vind dat dat best moet kunnen.
ik weet dan gewoon niet zo goed wat wijsheid is.

@Mriek: met een vork prikken kan hij wel, alleen het vlees,
de rest glijdt van zijn vork af. aardappels zoiezo, wij hebben kruimige aardappels altijd, misschien ligt het daaraan? maar goed het schiet niet hard op dus…

@Anouk: ja precies! dat is ook zo met rico, als hij er wat aan krijgt. is hij heel trots en dan gaat zn mond open en de helft vliegt dan over de grond heen.
hij wordt dan ook gefrustreerd en idd eet dan met zn handen

Wat wij deden is Julian een bakje met een klein beetje eten geven. Wij hadden dan ook een bakje staan met eten en gaven dan een hapje als hij aan het proberen was eten op zijn lepel/aan zijn vork te krijgen. Dit werkte perfect. Maar hier is het of met handen eten of met de vork. Wij vinden het prima, zo lang hij maar eet Hij heeft nog wel wat tijd voor hij volgens de etiquette moet eten

Ennuh, je niks aan trekken van die opmerkingen van mensen die zeggen dat ze nu toch wel eens met bestek moeten kunnen eten…hoe deden zij het vroeger dan? Aten zij voor hun tweede ook al kruimelvrij? Weet je, we leven in een maatschappij waarin de kinderen al snel groot/volwassen moeten zijn. Laat hem nog maar lekker kind blijven zo lang het kan.

Indd blijven oefenen en oefenen. Dylano kan het wel maar vind het wel best als ik hem eten geef. Een paar happen doet hijzelf meestal de eerste 2 en dan denkt hij mama kan dat sneller en tegen de tijd dat hij volbegint te zitten doet hij het ook weer zelf

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

@ Inge wat freubeltje zegt. Laat ze kind zijn. Ze moeten als zoveel zo snel kunnen dan lukt het nog niet en eet ie met zijn handen. Boeiend als ie maar eet. Ik eet soms ook nog met mijn handen

Groetjes,

Michèle

Oefenen, oefenen, oefenen inderdaad. Kijk, Eva kan dan nog steeds niet uit een beker drinken, zag kan gelukkig wél heel goed zelf eten. Dat mag dan ook wel! Ze knoeit echt bijna niet. We hebben haar een lepel en een vork gegeven en daarmee ging ze aan de slag. Eigenlijk lukte het haar heel snel. Maar elk kind kan wat anders goed. Ik ben blij dat zij dan weer goed zelf kan eten. Maak je niet te druk om rommel, al kan ik me voorstellen dat het irritant wordt als alles vol ligt. Eva knoeit ook heus nog wel, maar alleen op haar slab. Gewoon oefenen!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Mikken en prikken.

Ik vind het een gouden vondst.

Groetjes,
M

Lilypie Derde Ticker

Hier doet hij ook zijn best, maar gaat het nog niet super.
Het probleem is dat hij alles van zijn bord schuift met zijn lepel, en vervolgens zo’n grote hap heeft dat hij de helft laat vallen (past er gewoon niet bij in zijn mond).

Maar me er mee bemoeien heeft echt geen zin, dat trekt hij zijn neus op, begint met zijn handen te zwaaien en heel hard nee schudden (met als gevolg dat de hap die op zijn lepel ligt in de rondte vliegt).
Ik laat hem dus maar klungelen en daarna vegen we wel
Ondertussen schep ik wel steeds alles wat naast zijn bord valt weer op zijn bord!

Liefs, Anne

Als er bij morgan wat van de lepel valt roept ze Oh nee en dat dan heel dramatisch dus dan weet ik wanneer ik moet bukken

Groetjes,

Michèle

Wij hebben Tim eerst aan een lepel laten wennen, door hem zelf eten te geven. Hij had dan zijn eigen lepel en kon ondertussen ook zelf eten met die lepel. In het begin even wennen voor hem. Maar hij had het al heel snel door en eet alweer een tijdje zelf met een lepel. Haha maar soms is hij echt lui en dan moeten wij alles geven.

Groetjes,
Sandra

jullie zijn geweldig,
ik laat m dus gewoon wat aanrommelen.

maar dan had ik nog een vraag,
hoelang doen jullie moppies dan over het avond eten? of hebben jullie zoiets van; na een half uur zet ik het weg.
bedankt voor de tips en verhalen enzo. kan hier echt wel wat mee,

@Mriek: Dank jewel, vond het zelf ook wel een pakkende kreet om het te leren, kan zo in een pedagogisch boekje, vind je niet?!?

@mamavanrico, Nora is meestal zelfs eerder klaar dan wij. Mocht dat niet het geval zijn, is ze erg aan het treuzelen en dan laat het inderdaad geen half uur staan. Maar eigenlijk geeft ze dan wel eerder aan dat ze niet meer hoeft. Anders treuzelt ze niet.

liefs

Eigenlijk is Seth altijd eerder klaar dan wij, en moet dan op ons wachten!

Liefs, Anne

hier ook altijd zijn gang laten gaan hij een eige lepel en mama er nog een bij als het te lang duurde stopte ik dr wat in terwijl hij nog bezig was om zijn lepel vol te krijgen
ook met handen eten vind ik geen probleem
met een vork eten dat mag hij tot op de dag van vandaag niet ik vind dat te gevaarlijk

de tijd vliegt voorbij, geniet van elke dag