Ze eet niet wat de pot schaft

quote:
Ik heb nu dubbele gevoelens van de ene kant vindt ik me een slechte moeder dat ik haar geen avondeten of alternatieven heb gegeven en zijnachts honger had.

Je hebt haar wel avondeten gegeven! Zij heeft er alleen mee zitten viespeuken omdat ze weet dat er lekkerdere dingen op aarde bestaan.

Als ik kan kiezen tussen frietjes en sperziebonen weet ik ook wel wat ik kies, maar zo werkt het nou eenmaal niet. Sperziebonen lust ik ook, maar frietjes zijn veel lekkerder.

Jouw vers gemaakte eten lust ze ook, maar Olvaritpotjes zijn lekkerder. En ze weet tot nu toe dat ze een alternatief of in elk geval een toetje voor elkaar kan krijgen dus waarom zou ze het niet blijven proberen elke avond met dat viespeuken?

Je bent niet hard, je bent geen slechte moeder, je probeert je kind alleen maar te leren wat ze aan jou heeft. Je probeert haar duidelijkheid te geven en kindjes hebben duidelijkheid nodig. Dus het is even doorbijten, maar je zult zien dat het effect heeft en dat ze op een gegeven moment eieren voor haar geld kiest.

En die Danoontjes die vries je in met ijsstokjes door het dekseltje heen gestoken. Heb je komende zomer lekkere mini-ijsjes voor die kleine meid!

Groetekes, Sje

Hoi,

Mijn broer had het er ook erg moeilijk mee vond dat ie te streng was. Maar toen het bij zijn grote broer wel lukte (die het wel volhield) zag ie ook in dat het meer op de strenge manier moest. Ze hebben er twee in de dezelfde leeftijd.
En ook ik vind het soms moeilijk als ze nu niet wil eten puur om mij te pesten of te paaien omdat ze haar zinnen bijvoorbeeld had gezet op nasi en niet op wortelen met aardappelen en vis. Ze is bijna drie ook z’n leeftijd waar je gaan uitproberen met eten enzv. Maar het helpt wel na twee dagen vervelen eet ze meestal een week weer goed zonder morren. Dus het doel wordt uiteindelijk echt bereikt dat ze gewoon meeeten.

even volhouden het wordt beter. En ze zullen nog veel meer gaan uitproberen

groetjes

lon106

Ik bijf volkhouden: niet eten =geen toetje en dan zonder eten gaan slapen. Vanmorgen weer gulzig ontbijt gegeten. Was dit keer niet wakker geworden vannacht en was om 07.15 uur wakker. Vanavond maar weer proberen. Sje, wat een goed idee van je om die danoontjes in te vriezen! Ik wist niet dat dat daarmee kon. Ik hoop dat ze vanavond wel eet.
Groetjes Chantal

chantal

Blijf volhouden! Je zult zien dat het je gaat lukken om die kleine meid in het gareel te krijgen.

Wat het invriezen van die Danoontjes betreft, vorig jaar zaten er zelfs plastic ijsstokjes bij de verpakkingen Danoontje! Mogelijk doen ze die actie dit jaar weer!

Groetekes, Sje

mmmm…ik ben het persoonlijk ook niet mee eens om het toetje te gebruiken als “stimulans” of beloning. (machtsmiddel?). m’n zoon is bijna 16mnd en krijgt altijd een toetje. het hoort er gewoon bij. hij heeft 400cc melkproducten nodig op een dag, en hij heeft de laatste tijd moeite met zn melk smiddags opdrinken. Dus krijgt hij standaard yoghurt na de maaltijd. Want yoghurt is gezond.

Ik heb begrepen dat je nooit strijd moet voeren om eten.
en het werkt…Milo vreet de oren van mn kop. toen hij bijna 1 was heb ik m’n eten een beetje geprakt en een beetje smeuiig gemaakt met melk.
al van kleins af aan kreeg hij eerst eten, daarna zat hij erbij als wij gingen eten en schoven we hem af en toe een sperzieboon en aardappel toe. (gewoon heel laten). Nieuwsgierig dat hij was, ging hij het toch proeven, voelen etc.
toen ben ik begonnen met dat prakkie+scheutje melk. maar al heel snel kreeg hij een gewone prak, zonder melk. soms moest hij het niet. Nou dan niet. we probeerden het 3x, moest hij niet, dan toch niet? dus ook geen potje na afloop. wel yoghurt. hij kreeg (nog steeds soms) nnog wel eens een potje omdat ik laat werk. Dan ben ik te laat thuis en is hij te moe om te gezamelijk te eten.

maar ik merk dat hij “mijn” eten lekkerder vind dan zo’n ranzig potje (zit ook weinig smaak aan, smaakt allemaal een beetje het zelfde. niet vies, maar flauw).

ik ben begonnen met hollandse kost, maar al snel kreeg hij ook bami, nasi en mexicaans voor zn neus. mexicaans is ie niet dol op. maar hij probeerd het wel.

soms wil hij weleens met een worteltje gooien, dan hoef ik m maar aan te kijken, en is het gelijk klaar. want daar heb ik dus echt een schurft hekel aan.
maar als hij lekker aan het smikkelen is en de helft valt er per ongeluk naast, dat boeit me niet. het is een zootje ja, maar hij eet wel, en zelfstandig!

op een gegeven moment willen ze graag alles wat jij doet en eet.
hij wel iig. eerst voedde ik m nog, maar kregen we al snel ruzie om de lepel. op een gegeven moment kwamen we erachter dat als hij zelf een lepel/vork heeft ik m gewoon kan voedden/voeren.

we eten gezellig met zn 3en, milo ook zn eigen bordje en bestekje, en hij probeert echt te prikken met zn vorkje. en als het hem te lang duurt, dan doet hij het even met zn handen haha. en tussendoor prop ik er een hapje in.
naaah gaat super. en het is echt gezellig. hij blij want voelt zich stoer (helemaal zelluf doen), wij blij omdat hij zit te smikkelen.

eet ie niet, boeien dus, wel yoghurt (voedzaam) en daarna geen limo/tussendoortjes/snoep/melk mee. helemaal nada.
hij is voor het avond eten ook altijd goed hongerig. hij krijgt alleen water 's middags en wel een gezond tussendoortje, maar na 4en zo’n beetje niet meer.

dus leg een vuilniszak of zeil onder de eetstoel, en kijk eens wat er gebeurdt als je haar mee laat doen. zelf het eten voelen, proeven.

maar de aanhouder wint!!!

x

x Floss

Heel goed dat je volhoud, je kindje komt echt niet gauw iets te kort. Je bent echt geen slechte moeder of weet ik wat, de kleine is strakjes beter af als ze gewoon mee eet met de pot. Het gewoon uit de mond laten lopen van het eten lijkt mij inderdaad gewoon een test om te kijken hoe ver ze kan gaan. Een dagje niet eten is echt geen ramp, zeker niet omdat ze ook nog een flesje krijgt ( als kindjes ziek zijn eten ze ook wel eens niet ). Ik ben benieuwd of ze nu gaat mee-eten, denk eraan dat als ze dat doet, je er meteen een klein feestje van maakt. Eet ze al met een eigen bestekje ? of wordt ze nog gevoerd ? Het kan ook zijn dat het eten met een eigen bestekje heel erg stimuleerd en wat hier ook een hoogtepunt was, was hetzelfde bordje hebben als papa en mama. Tja wel even een beetje geklieder, maar ook dat moeten ze leren. Ook zo word het eten een plezierig iets.
Succes met je meisje ( hahaha en je vriend )

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

en chantal eet ze met jullie mee .ben benieuwd
ja kindjes van deze leeftijd begrijpen je beter dan je denkt .dus gewoon vol houden .en ze moeten de spaak van het warme eten leren kennen .smaak toch anders .maar hier is het ook niet je bordje leeg geen toetje .succes

groetjes marielle mama van tanja

Hoi chantal,

Ik ben ook erg benieuwd hoe het bij jullie gaat met het eten.
Lieke tuft nog steeds maar het gaat beter !
Macroni eet ze al wel dus heb al wat gewonnen.
Gaat ze tuffen doe ik het weg en is ze gewoon klaar.
Ze probeert me echt uit als ik die oogjes zie vindt ze het gewoon leuk om te doen.
Ze wordt sancht’s nooit wakker van de honger.
Dus prima. Eet ze niet dan maar niet hoor maak er echt geen probleem van!
Toetje krijgt ze wel maar als ze niet eet ook geen groot toetje.
Zelf eten werkt hier niet ze gaat gewoon met bordje gooien.

Ben benieuwd hoe het bij jullie gaat.

groetjes Gytha

Jaaaaa!! Het is gelukt! Maar ze eet wel alleen de smaken die ze al ken zoals de smaken die ook in de potjes zitten. Dat deed ze eerst ook niet vanwege andere structuur nu wel. Zoals sperciboontjes met rundvlees, worteltjes aardappeltjes en kip, macaronini met ham en kaas. Wel moet ik het allemaal prakken. Laatst had ik aspergers met ham aardappeltjes en snitsel maar dat had ze nog nooit gehad dus hoefde ze het niet. Dat was toen jammer voor haar. De volgende dag at ze wel weer wat op tafel stond. Ik ben zo blij dat ik doorgezet heb! Ook dankzij jullie reaties op mijn topic. Bedankt allemaal!!! En dat met die aspergers moet ze gewoon vaker geproeft hebben dan zal ze dat ook wel gaan eten. Dus tot nu toe als ze iets bekends krijgt van smaak eet ze het wel en als het onbekent is niet. Maar ik ben blij dat ik al zo ver gekomen ben!!!Zelf eten lukt hier ook niet want dan gooit ze inderdaad ook met het bord en kiept de lepel om op haar hoofd. Dus dat is niet echt een succes tot nu toe. Wel laat ik haar ook klierderen met een worteltje van mijn bord bijvoorbeeld en ondertussen geef ik haar ook met lepeltje eten uit haar bord. Ik denk dat klierderen goed is om de structuur van eten te laten ervaren.
Groetjes Chantal

Chantal

Gewijzigd door - minis@12move.nl op 31 May 2008 20:13:28

Gewijzigd door - minis@12move.nl op 31 May 2008 20:27:45

he geweldig meis .zie je ze moest gewoon even ondekken .de smaak is anders .maar goed gedaan hoor moeder

groetjes marielle mama van tanja

Wat goed zeg! Zie je wel dat het uiteindelijk lukt zodra ze door heeft dat er met mama en papa niet te sollen is!

Grappig trouwens, onze meiden aten vandaag ook voor het eerst asperges! Eerst moesten ze het natuurlijk weer niet, maar toen ik vertelde dat het wel een beetje lijkt op bloemkool (waar ze allebei dol op zijn) aten ze het wel. Weer een overwinning!

Groetekes, Sje

floss zoals jij het doet zo doen wij het ook! precies eigenlijk hahaha grappig om dat zo te lezen! :smiley:
het werkt ja ik kan het niet anders zeggen eigenlijk.
Lucas is een echte peuter en weet heel goed hoe hij zijn mama moet uitproberen. Bij zijn papa durft hij dat niet zo gauw.
Ik laat hem alles zelf doen, want ik mag echt niet helpen hoor…vaak ook niet met een eigen lepel. Pas als hij bijna klaar is krijg ik het een keertje voor elkaar…
Als hij zo’n klein bakje heeft met fruithapje…dan wil hij het eerst zelf doen en als hij bijna klaar is krijg ik het in mijn handen geduwd om het nog eens voor hem uit te lepelen want dat is toch wel moeilijk :smiley:
Schattig toch die kleintjes! maar af en toe ook erg vermoeiend!
lisa kon precies zoals nina het heel erg bont maken met uitproberen! 's avonds liep ik te huilen ze kon het echt heel erg.
De beste methode is altijd nog negeren! eet ze niet nou ja dan niet volgende dag beter. Als ze 's avonds haar toetje niet hebt gekregen doordat ze niet goed hebt gegeten kun je dan ook in de middag geven zodat ze toch iets op heeft…dan merkt ze misschien niet dat het met het avond eten te maken heeft…als je begrijpt wat ik bedoel.

Gr, bianca
mama van Lisa (14-05-2003) en Lucas (31-12-2005)

Gewijzigd door - Bianca27 op 31 May 2008 22:15:16

pagina 2 had ik nog niet gelezen…sorry
chantal goed zeg van je! de aanhouder wint hè!

zoals ik hierboven al zei lucas eet altijd zelf…hij drinkt zelfs uit een gewone beker…ik krijg steeds meer vertrouwen in hem dat hij dat goed kan zonder er één grote klieder boel van te maken. En als hij dat wel doet maken we dat toch weer schoon. Het is belangrijk dat ze dat zelf kunnen ontwikkelen die zelfstandigheid.
En wat is er nou leuker dan kliederen met eten? want als je klein bent mag dat nog…4 a 5 jaar mag dat eigenlijk al niet meer want dan moet je toch wel met een vork of een lepel kunnen eten…want dan zijn ze al groot!
je moet af en toe zien hoe lucas eruit ziet! prachtig maar meneer geniet van zijn eten hoor…en af en toe als het lukt schuif ik er een hapje in…want het gaat niet altijd even snel natuurlijk dat begrijp je wel

Gr, bianca
mama van Lisa (14-05-2003) en Lucas (31-12-2005)

Heeeee goed zo, het begin is er dus je weet, met jouw valt niet de sollen en das dan dat ! Asperges lusten ze hier ook niet zo graag, nog steeds niet. Nu lust Evianne ze een klein beetje ( zonder kopjes) Tja wij vinden ook niet alles lekker, hier geld eerst proeven en dan pas bah zeggen. Ik kan er niet tegen als ze van te voren al bah zouden zeggen. Evianne proeft zelfs nog elke keer, ook al weet ik dat ze het niet lekker vind en zie daar, nu lust ik het wel mama, roept ze dan vrolijk. Nou, prima dat ze het probeerde dan he.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

joeeeeeeee goed zeg weer een overwinning!
Wij zetten ook nog even door iets anders krijgt ze dan ook niet.

toppie

groetjes Gytha

He Gytha,
Bij jou gaat het ook lukken. Let maar op!!!Als het bij mij lukt lukt het bij jou vast ook. Ik hoop dat het bij jou ook gaat lukken zijn we lekker van de potjes af!!!(behalve als we weggaan)Volhouden is inderdaad het toverwoord. Ik vond het in het begin moeilijk ook vanwege meningsverschil van dave. Maar hij ziet nu ook in dat het gewerkt heeft. De verleiding voor mij is wel groot om alleen hetgene klaar te maken waarvan ze de smaak kent(de smaken die ook in potjes zitten)Eerst deed ik dat toetje nooit als machtsmiddel gebruiken omdat ik dat in alle bladen las en hier dat dat niet goed was. Ik ben hier sterk van terug gekomen. Nu is het Niet eten =geen toetje. Ze is nu 14 maanden volgens mij snapt ze het wel hoor!!! Jij ook succes ermee het is niet leuk voor een dikke week maar je plukt straks wel de vruchten zoals vele die mij dit hier ook aangeraden hebben. Eerst gaf ik als ze niet at wel toetje dat werkte niet dan de andere manier niet eten is geen toetje en warempel het werkte!!!Ik weet ook dat vele hier het hiermee niet eens zijn met Niet eten =geen toetje.Maar ja ik heb nu wel mijn dochter potjes vrij en daar ben ik erg trots op!!!Die andere smaken die ze nog niet kent zal ze op den duur ook wel gaan waarderen. groetjes chantal

Chantal

joeppppppppppppeieeeeee vandaag een halve kipsnitsel gegeten en wat frietjes
Ze vondt het lekker en kon het goed eten.
Ik weet nu dus zeker dat het niet aan de stukjes ligt dat tuffen!
Ze kan het dus makkelijk.
Ze is gewoon heel kies keurig! Maar we gaan door!

groetjes GYtha

goed gytha datje heb volgehouden

Goed bezig!

Groetekes, Sje

het grappige is wel dat als ze begint te tuffen zeg ik: zo lieke is klaar met eten en zet ik het weg.
ze kijkt me dan aan met die boeven oogjes en de dag er na eet ze weer beter.
Maar na die dag beter eten begint het weer van voor af aan.
Het moeilijke vindt ik wel je wilt zo graag dat je kindje goed eet.
Maar op cb zeiden ze ook zij wint die strijd altijd!! We hebben gewoon een moeilijke eter en daar moeten we ons ook bij neer leggen.
Ze groeit goed en ontwikkeld goed maar toch blijft dat moeilijk.
Maar merk wel steeds meer verbetering dus hopelijk gaat dat tuffen snel over want pff het is wat.
En uithongeren zal ze echt niet doen.

Fijn die steun van jullie!!!

groetjes GYtha