mmmm…ik ben het persoonlijk ook niet mee eens om het toetje te gebruiken als “stimulans” of beloning. (machtsmiddel?). m’n zoon is bijna 16mnd en krijgt altijd een toetje. het hoort er gewoon bij. hij heeft 400cc melkproducten nodig op een dag, en hij heeft de laatste tijd moeite met zn melk smiddags opdrinken. Dus krijgt hij standaard yoghurt na de maaltijd. Want yoghurt is gezond.
Ik heb begrepen dat je nooit strijd moet voeren om eten.
en het werkt…Milo vreet de oren van mn kop. toen hij bijna 1 was heb ik m’n eten een beetje geprakt en een beetje smeuiig gemaakt met melk.
al van kleins af aan kreeg hij eerst eten, daarna zat hij erbij als wij gingen eten en schoven we hem af en toe een sperzieboon en aardappel toe. (gewoon heel laten). Nieuwsgierig dat hij was, ging hij het toch proeven, voelen etc.
toen ben ik begonnen met dat prakkie+scheutje melk. maar al heel snel kreeg hij een gewone prak, zonder melk. soms moest hij het niet. Nou dan niet. we probeerden het 3x, moest hij niet, dan toch niet? dus ook geen potje na afloop. wel yoghurt. hij kreeg (nog steeds soms) nnog wel eens een potje omdat ik laat werk. Dan ben ik te laat thuis en is hij te moe om te gezamelijk te eten.
maar ik merk dat hij “mijn” eten lekkerder vind dan zo’n ranzig potje (zit ook weinig smaak aan, smaakt allemaal een beetje het zelfde. niet vies, maar flauw).
ik ben begonnen met hollandse kost, maar al snel kreeg hij ook bami, nasi en mexicaans voor zn neus. mexicaans is ie niet dol op. maar hij probeerd het wel.
soms wil hij weleens met een worteltje gooien, dan hoef ik m maar aan te kijken, en is het gelijk klaar. want daar heb ik dus echt een schurft hekel aan.
maar als hij lekker aan het smikkelen is en de helft valt er per ongeluk naast, dat boeit me niet. het is een zootje ja, maar hij eet wel, en zelfstandig!
op een gegeven moment willen ze graag alles wat jij doet en eet.
hij wel iig. eerst voedde ik m nog, maar kregen we al snel ruzie om de lepel. op een gegeven moment kwamen we erachter dat als hij zelf een lepel/vork heeft ik m gewoon kan voedden/voeren.
we eten gezellig met zn 3en, milo ook zn eigen bordje en bestekje, en hij probeert echt te prikken met zn vorkje. en als het hem te lang duurt, dan doet hij het even met zn handen haha. en tussendoor prop ik er een hapje in.
naaah gaat super. en het is echt gezellig. hij blij want voelt zich stoer (helemaal zelluf doen), wij blij omdat hij zit te smikkelen.
eet ie niet, boeien dus, wel yoghurt (voedzaam) en daarna geen limo/tussendoortjes/snoep/melk mee. helemaal nada.
hij is voor het avond eten ook altijd goed hongerig. hij krijgt alleen water 's middags en wel een gezond tussendoortje, maar na 4en zo’n beetje niet meer.
dus leg een vuilniszak of zeil onder de eetstoel, en kijk eens wat er gebeurdt als je haar mee laat doen. zelf het eten voelen, proeven.
maar de aanhouder wint!!!
x
x Floss