Ze de kinderopvangtoeslag volgend jaar anders gaan

berekenen?

“De toeslag voor de kinderopvang wordt vanaf volgend jaar anders berekend. Nu is het inkomen van de ouders nog bepalend voor de hoogte van de toeslag. In de toekomst wordt de vergoeding gekoppeld aan het aantal arbeidsuren van de partner die het minste werkt”.

Ze gaan maximaal 140% van de arbeidsuren vergoeden. Dit lijkt veel, maar ik heb al berekend dat het ons (veel) meer geld gaat kosten omdat ik maar 7 uur per dag mag werken volgens onze CAO en we voor onze kinderen 11 uur op het KDV moeten betalen… Ik weet dat we blij moeten zijn dat we uberhaupt een toeslag krijgen, maar van al die veranderingen wordt ik echt niet blij…

Gewijzigd door - Zwelgje74 op 14 May 2011 09:08:40

Oh ja? Dat wist ik niet. Waar heb je die info vandaan, van de belastingdienst zelf? Ik zal er eens een berekening op loslaten; ik werk 24 uur per week. Erik gaat twee dagen per week heen, wij betalen ook 10 uur per dag. Gaat het ons dan meer geld kosten? Haha, ben niet echt een rekenwonder.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

http://frontpage.fok.nl/nieuws/443633/1/1/100/toeslag-kinderopvang-afhankelijk-van-gewerkte-uren.html

ff een linkje, misschien wel makkelijk…

@Mriek, je zit safe hoor! Je werkt tenslotte 24 uur dus krijg je voor 140% van 24 uur toeslag!

Thanks voor de link, ik snap het nu. Gelukkig gaan wij er niet op achteruit.

Maar klote voor jullie dat het voor jullie wel duurder wordt

Groetjes,
M

Oh wat betekend dat bij ons dan?? Wij werken beide 40 uur en hebben voor 10 uur per dag opvang. Is het dan 140 uur van 40 uur?? Ik zal er wel weer op achteruit gaan want dat gaan full time werkenden ouders altijd.

Overigens wat bedoelen ze met als een van de ouders niet werkt?? Want zals ik in de WW die heeft toch kinderopvang nodig of zijn het ouders die permanent niet werken want dat is inderdaad belachelijk dat die kinderopvang hebben.

Groetjes,

Michèle

Gewijzigd door - Michèle op 13 May 2011 22:17:08

@ Michele: zoals ik het in de nieuwsberichten lees, mogen mensen zonder baan niet elkaars gastouder zijn en zo toeslag aanvragen. Dus als jij en ik beide niet werken, mag ik niet de gastouder over jou kind zijn en jij niet over die van mij. Ik weet alleen niet of je dat bedoelt…
Als je een heel jaar in de WW zit (jan - dec) heb je geen recht op kinderopvangtoeslag, maar dat was altijd al zo. In de tijd dat ik nog bij de kinderopvangtoeslag werkte, waren ze er al wel mee bezig om dit aan te passen naar een half jaar geen werk.
Als jullie beiden een contract hebben voor 40 uur, neem ik aan dat je dan gewoon recht hebt op 140% van 40 uur. Dus 56 uur per week.

Ik snap overigens wel dat ze dit gaan invoeren. Alleen jammer dat veel kinderdagverblijven 11 uur rekenen voor hele dagopvang. Er zullen waarschijnlijk wel weer veel ouders zijn die hier de dupe van worden…

Groetjes Natasja

Hmm dat zou beteken dat ik maar 1 uur per week zelf moet gaan betalen dan ben ik voordeliger uit volgens mij dan nu. Wat ik zeg ik zie het allemaal wel. Ik hoop gewoon snel weer aan het werk te zijn.

Groetjes,

Michèle

ik zit dit te lezen, maar lees ik nou goed, dat je die 140% van de hoeveelheid uren in de week dat je werkt, VOLLDIG vergoed krijgt?
Voorbeeld, ik werk officieel 21 uur in de week, maar doordat ik reeksen nachtdiensten draai, heb ik minder opvang nodig dan als ik overdag werk , ook rekening houdende met dat ik in de weekenden werk.
Dit houdt volegend de berekening van die 140% in dat ik recht heb op 127 uur opvang per maand (zo ongeveer) maar ik gebruik maar onegveer 90 uur.
Nu betaal ik een eigen bijdrage van ongeveer 400 euro per maand, maar komt het er nou op neer dat ik dan eigenlijk geen eigen bijdrage meer heb en dus alles vergoed krijg, en in principe de rekening die ik van het kdv krijg, dat bedrag ook van de belasting krijg??? lijkt mij niet of wel?

liefs woezel

@ Woezel ja ik zou ineens maar 1 uur per week bijbetalen dus 4 uur per maand en zou dan ineens een eigen bijdragen van om en nabij 31,50 euro hebben ipv 400 die we nu hebben. Ik doe het ervoor hoor. Maar volgens mij gaat het de overheid dan nog veel meer kosten.

Groetjes,

Michèle

Gewijzigd door - Michèle op 14 May 2011 18:21:58

Als je 21 uur werkt, dan kun je maximaal over 30 uur toeslag aanvragen/krijgen. Als je in mijn geval dus drie dagen opvang nodig hebt (mag volgens de CAO niet meer dan 7 uur per dag werken) kan ik per kind 3 uur zelf gaan bijbetalen.
(in mijn geval dus met 2 kinderen 6 uur per week zelf betalen x 6 euro per uur = 36 euro per week x 52 weken is € 1872,-- per jaar bijbetalen…)
En geloof mij maar, dit gaat veel mensen geld kosten helaas…

Met de uur prijs van nu zou ik in het minst gunstige geval 239.40 zelf moeten betalen das minder dan dat ik nu betaal. Wij hebben om de week 5 dagen nodig maar moeten wel elke week 5 dagen afnemen dus de ene week is het dan of 15 uur en de andere week 23 uu zelf betalen of elke week 15 uur zelf betalen. Dus dat scheelt wel. Wel werken we elk 40 uur alleen mer werkt om de week op zaterdag. Dus ik weet niet hoe ze dat willen gaan doen dan.

Groetjes,

Michèle

Volgens mij blijft de toeslag wel inkomensafhankelijk, maar kun je nu nog het aantal uren vrij opgeven. Als de minst werkende ouder bijvoorbeeld maar 16 uur werkt per week, kun je wel voor 4 dagen opvang aanvragen en krijg je dat ook vergoed. Ze willen dat gaan veranderen in max 140% van 16 uur, dus ongeveer 22 uur per week.

Groetjes Natasja

Dat lijkt me een beetje dubbel, inkomens afhankelijk en kijken naar de minst werkende ouder. Maar als ik het goed zoe dan ben je geloof als je beide full time werkt nog het beste uit en als Part-timer de pineut, Want als wij dus 140 van 40 uur vergoed krijgen is dat 56 uur en we nemen 55 af dus dan zou ik niets hoeven te betalen uitgaande van vergoeding kwa uren. Moet ik betalen wat ik wel afneem maar niet gebruik dan moet ik 239,40 betalen uit eigen zak. Is nog altijd minder dan dat ik nu betaal dus zou ik er op vooruit gaan. MAAR wordt het op inkomen en uren gedaan moet ik 600 of meer gaan betalen en kan ik beter zwart in de avonduren gaan werken zeg maar. Dus dat lijkt me een beetje overdreven want dan zou echt niemand meer werken.

Groetjes,

Michèle

@Michèle, volgens mij veranderd er voor jullie niks. Je neemt niet meer uren op dan waar je toeslag voor mag aanvragen dus veranderd er niets.
Het blijft idd ook inkomensafhankelijk, maar deze maatregel is, zoals Natasja ook aangeeft, bedoeld dat men alleen toeslag krijgt voor de opvang uren die men daadwerkelijk nodig heeft omdat men aan het werk is (en niet omdat je een dagje alleen zonder kinderen thuis het huishouden wilt doen èn daar ook nog eens een leuke opvangtoeslag voor krijgt)

Gewijzigd door - Zwelgje74 op 14 May 2011 21:13:24

Geen idee wat het voor ons gaat betekenen,
dat zien we tegen die tijd wel weer.

Maar…
Zou het niet beter zijn om het betaalsysteem van de kinderopvang
eens onder de loep te nemen.

Bij mobiele telefoonabonnementen zitten ze al jaren te schreeuwen:
“waarom zou je betalen voor wat je niet gebruikt”…

Dus, zoals hierboven al gezegd:
Je betaalt voor een hele dag kinderopvang, in ons geval
bieden ze opvang van 7:00 tot 18:30, dus 11 en een half uur.
(het vorige kdv van 7:00 - 19:00, dus 12:00 !!! op de rekening)

Nou brengen wij de kids even na 7:00 en halen we ze na 18:00 weer op,
dus scheelt het niet veel,
maar veel mensen brengen de kinderen pas na 8:00, en halen ze om 17:00 weer op.
Kijk eens hoeveel je dan teveel betaalt!

Of het voorbeeld van Michèle: om de week opvang, maar wel
alle weken betalen. 50% verlies!
(Wat dat betreft kun je het bij gastouderopvang beter treffen,
die rekenen vaak wel alleen de echt gebruikte uren.)

Ik vind dat ze dat eens aan moeten pakken, en er voor zorgen dat
de daadwerkelijk gebruikte uren berekend zouden moeten worden.
Ja, dat is meer administratief werk…
Maar het kan, ook de overheid, een hoop geld schelen.

En het argument dat het personeel er toch de hele dag is en
ook betaald moet worden slaat natuurlijk nergens op.
(bij een uurtarief van 6,25 en 11 uur per dag,
komt er per dag per groep van 14 kinderen 960 euro binnen)

Het argument: je krijgt het toch wel terug van de belasting
is ook al zo’n onterechte dooddoener.
Nou ja, dat is afhankelijk van je inkomen,
wij krijgen (in verhouding) niet zoveel terug
(wat op zich wel weer een goed teken is )

Maar ik verbaas me wel nog steeds over deze gang van zaken.

M.

Gewijzigd door - MarselenDiana op 22 May 2011 22:30:27

Ik ben het met je eens Marsel. Ik ben ook wel benieuwd hoe dit zat met de oude regeling… Toen waren de uurtarieven ook lang niet zo hoog als nu.

Groetjes Natasja

Ik ben het ook eens met Marsel… Kbegrijp ook niet hoe ze deze regeling toe kunnen passen bij mensen die bijvoorbeel halve dagen werken (van 900 tot 1300 bijvoorbeeld) want dan moet je ook een hele dag opvang afnemen.

Kga de ontwikkelingen iig goed bijhouden.

Nou ja het schijnt dat er meer haken en ogen aanzitten want je kan bijvoorbeeld maar een maand met terugwerkende kracht krijgen ipv een jaar. Dus hoe doe ja dat als je van baan wisselt of mensen met een eigen bedrijf met een wisselend inkomen. En wat als je te weinig gehad hebt? Krijg je dat niet meer terug en bij te beel om de haverklap boetes betalen??? Dus het nieuwe systeem klopt nog niet.

En wat Marsel zegt ben ik helemaal mee eens. Wij zijn van 176 uur vorig jaar naar 182 uur per maand dit jaar gegaan omdat het kdv de kosten kon drukken zo, maar ik betaal 40 uur voor niks zeg maar. Ik denk dat ze eerst de fraude eens hard en goed aan moeten pakken en dan pas de eerlijke ouders, maar stel je voor dat ze in den haag eens wat harder na moeten denken. Oh ja en ondertussen geld over de balk smijten aan alles wat we niet willen.

Groetjes,

Michèle

quote:
Nou ja het schijnt dat er meer haken en ogen aanzitten want je kan bijvoorbeeld maar een maand met terugwerkende kracht krijgen ipv een jaar. Dus hoe doe ja dat als je van baan wisselt of mensen met een eigen bedrijf met een wisselend inkomen. En wat als je te weinig gehad hebt? Krijg je dat niet meer terug en bij te beel om de haverklap boetes betalen??? Dus het nieuwe systeem klopt nog niet.

Groetjes,

Michèle

Dat je maar een maand met terugwerkende kracht aan mag vragen is om fraude te voorkomen. Vooral bij GOB’s en opa’s en oma’s die al op de kleinkinderen pasten kwam het vaak voor dat er in bijv. augustus een aanvraag werd gedaan vanaf januari van dat jaar. Het ging dan om best veel uren per maand en de aanvragers hadden echt niet zo’n superhoog inkomen dat je 8 maanden voor kon schieten, zeg maar. Ook konden ze vaak een bewijs van betaling van die maanden overleggen. Dan moet je je dus afvragen of ze die voorgaande maanden wel volgens de wet kinderopvang opvang hebben afgenomen.

Als je een wisselend inkomen hebt kun je een schatting maken hoeveel je ongeveer denkt te verdienen. Dat is sowieso altijd koffiedik kijken. Je kunt halverwege het jaar kijken of dat wat je het eerste halfjaar verdiend hebt nog een beetje overeen komt met wat je hebt opgegeven en dan een wijziging indienen. Er komt sowieso altijd een definitieve berekening en je kunt wel in januari 2012 een wijziging indienen voor 2011. Als er een aanvraag loopt, kun je tot een bepaalde datum altijd een wijziging indienen.

Groetjes Natasja

Oke dat kan dus wel, want ja soms weet je het gewoon niet. Kijk naar mij ik heb nu ook weer een andere situatie dus ik heb als het goed is 3 inkomens dit jaar of ik bedoel 3 verschillende. Maar het is inderdaad altijd een voolopig wat je krijgt achteraf volgt het definitief. Als we nu alleen de politiek nog even zo gek krijgen dat ze afzien van een JSF, afganistan en niet alles in Griekenland pompen dan komt het misschien met oa de kinderopvang ook nog wel goed.

Groetjes,

Michèle