Yoghurt wel of niet?

Was nog even vergeten te zeggen dat ik het cb vandaag even had gebeld om te vragen hoe ik Eva aan het brood eten en water drinken kan krijgen. Ik moest het eerst een paar dagen maar niet meer aanbieden en vooral NIETS in haar mondje proppen, omdat het dan tegen gaat staan. Daar zit wat in. Wat drinken betreft moest ik haar toch laten wennen aan een echte beker…ook al valt alles er in het begin uit. Ik vroeg meteen maar even of ze nu yoghurt mag of niet. Eerst zeiden ze van niet en nu mocht het opeens wel! Ze mag 100cc. Ik vind het op zich prima om haar na de warme hap een bakje yoghurt te geven als toetje, maar ik vind het raar dat de een zegt dat het niet mag en de ander zegt van wel? Geven jullie al yoghurt met 8 maanden en is dat dan volle, halfvolle of magere? En gewoon puur, of aangelengd met water of diksap? En kwark?

En eh…hoe gaat dat dan straks met de fles die ze nu nog krijgt bij het brood? Die zou ik volgens het cb moeten gaan minderen tot 100-150 cc en dan tegen 16.00 uur de warme hap met yoghurt geven en dan rond bedtijd (bij ons 19.00 uur) de laatste fles. Later zou ze dan een ritme krijgen waarbij ook die laatste fles eraf gaat (en ze alleen pap krijgt en melk bij de broodmaaltijd) en ze met ons om 18.30 uur mee kan eten…Hoe gaat dat bij jullie?

Groetjes Rainbow, trotse mama

Gewijzigd door - Rainbow op 04 May 2009 21:19:27

Hoi hoi

Met 8 maanden mag je zeker wel yoghurt geven hoor! Lekker de volle (of op z’n minst halfvolle) yoghurt, want daarin zitten de vetten die ze nodig hebben voor 't groeien, althans… zo is mij verteld.
Gewoon pure yoghurt is 't beste, zonder toegevoegde ranja/limo/roosvicee/diksap etc, ivm de suikers.
Maar ja… ik gaf Jens toen gewoon van Nestlé kwarkolino en yogolino… en die hebben een smaakje… Hij heeft er nooit last van gehad hoor .
Doe wat jou goeddunkt. Ieder z’n ding!

Lilypie 3rd Birthday Ticker
Lilypie 1st Birthday Ticker

Oja, de warme hap met toetje hebben we gewoon op 't zelfde tijdstip gedaan als dat wij gingen eten. Zo zou de overstap makkelijker gaan als hij met de pot mee ging eten (10 mnd hier). De fles bij 't brood hebben wij ook geminderd idd, en uiteindelijk ging 't flesje van 150cc niet eens meer voor de helft op (hij is ook een slechte drinker hoor…). Dan 's middags fruithap of koekje, daarna weer even te bed tot een uur of 17u, en rond 18u mee eten. Dan was 't wel om de beurt een hap hoor, hahaha, eerst mama 2 hapjes, daarna Jens een hap, daarna mama weer, daarna Jens weer, hihi. Zo zaten we lekker samen te eten. Maar ja, op een gegeven moment gaan ze ook zo heerlijk met de handjes eten (lang leve de vloerdweil…).
En 's avonds om 20u of 21u (weet niet zeker meer) maakten we hem wakker voor de laatste fles. Deze is trouwens met ong. 9,5mnd komen te vervallen.

Hier op het cb zeiden ze; als hij goed z’n maaltijden en toetje eet… dan hebben ze in principe de avondfles niet meer nodig. Dus gewoon kwestie van uitproberen tegen die tijd.

Groetjes

Lilypie 3rd Birthday Ticker

ze hebben hier op het cb aangegeven dat als je kindje mee gaat eten de hoofdmaaltijden (ontbijt/brood/warme maaltijd) op het zelfde tijdstip te doen als jezelf gewend ben. Dus hier om 8.00 / 12.30 / 18.00 uur. En daar omheen fruit en evt diksap/koekje.

De fles bij het brood heb ik gelijk vervangen naar 120cc toen hij brood ging eten … maar daar drinkt hij vaak maar 40cc van op. Ik bied het aan … wil hij niet, ook goed. Zelf drink ik ene dag ook meer dan andere.

Ik geef magere yoghurt op advies van cb. Maar Jurian is al ‘stevig’ genoeg dus heeft die extra’s etc niet nodig … of doe ik het verkeerd en moet kan ik beter kwark of volle yoghurt nemen?

Hier (volle en magere) kwark sinds Erik 7 maanden is, aangelengd met wat diksap. Hij at (en eet) groente om 18.00 uur en daarna z’n toetje. De laatste fles hebben we afgebouwd vanaf 7 maanden en krijgt hij sinds 8 maanden ongeveer niet meer.

Hij krijgt nu 's ochtends pap en 's middags bij het brood eten nog een flesje. Verder geen melk meer. Vind het raar dat jullie de fles bij het broodje moeten minderen en dan om 16.00 uur groente moeten geven. Natuurlijk komt dat door die laatste fles, dat het dan niet te dicht op elkaar zit, maar zou voor mij niet goed voelen. Wij hebben de fles van 15.00 uur nog gegeven toen de laatste fles er rond 8 maanden vanaf ging (normaal vervalt eerst de 15.00-uur fles rond 7 maanden en dan pas de laatste fles rond 9 maanden). Bij ons is de 15.00-uur fles er vervolgens bij 9 maanden van af gegaan.

Kan je het nog volgen?

Groetjes!

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Ik zou idd de groente niet om 16.00 uur gaan geven. Tenslotte krijgt Eva haar groente straks ook op het tijdstip dat jullie ook gaan eten. En dan is ze er maar aan gewent.

Met 7 maanden zijn wij begonnen met pap uit een bord. De fles van 11.00 uur is toen verschoven naar na zijn boterham. Hij eet een boterham en daarna nog een fles van 200 cc. De fles van 15.00 uur hebben we toen laten vervallen en daarvoor in de plaats krijgt hij diksap, water of thee. Rond 18.00 uur groente en om 19.30 zijn laatste fles van 200 cc. Hij kreeg dus nog 3 flessen met 7 maanden waarvan 1 fles pap uit een bord was.

Met 9 maanden zijn wij op advies van het CB met een toetje begonnen. En dat toetje is in de plaats gekomen van de laatste fles. Vanaf die tijd krijgt Tim dus s’ochtends pap uit een bordje en na zijn boterham een fles van 200 cc. Verder krijgt hij geen melk meer, maar ander drinken.

Als toetje krijgt Tim net als Erik volle yoghurt of magere kwark. Dit is beter dan de babytoetjes die er te koop zijn. Af en toe is niet erg, maar in de babytoetjes zit veel suiker.

Groetjes,
Sandra

Bedankt weer! Ik kan het allemaal nog goed volgen hoor, al die hapjes en al die tijden! Ik vind het ook gezellig om Eva om 18.00 uur haar warme hapje te geven, ze kan er dan ook echt zo voor gaan zitten en ze geniet er ook echt van. Daarna gaan wij eten en dan zit ze er gezellig bij in de stoel. Ik heb ook gekeken naar de babytoetjes, maar ik heb ze ook niet gekocht i.v.m. veel suiker. Ik heb liever niet dat ze daar al aan gaat wennen, dus hier wordt het volle yoghurt of kwark. Of halfvol, geen magere denk ik. Ze is niet tenger ofzo, maar ik vind dat ze de vetten wel mag hebben toch. Ik heb zelf wel de magere altijd, dus die probeer ik eerst. Lust ze het niet, dan wacht ik even en daarna komt dus de halfvolle of volle in een beker. Kan ze daar ook meteen mee oefenen!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Hee Rainbow,

Hier vroeg ik mij hetzelfde af, welke yoghurt en Minke lust prima magere yoghurt zonder iets. Ik dacht dat ik vast te zuur, maar ze vindt het heerlijk, grappig he zelf lust ik echt niet zo! Ik geef Minke om 17.30/ 18.00 uur haar warme hap. Wat is 1600 uur nou weer voor tijd… dat is toch niet te combineren met je eigen avondeten straks, zoals de anderen al zeggen. Minke eet nog niet met de pot mee want wij eten vaak pittig of met allemaal ingewikkelde kruidenmenseltjes enzo haha! Maar ik ga binnenkort gewoon apart voor haar koken. Vanaf wanneer mogen babies met de pot mee-eten eigenlijk?
groetjes!

Als baby’s 1 jaar zijn mogen ze alles, dus dan kun je ze lekker met de pot mee laten eten. Tenminste dat geldt dan voor alle groente, niet voor allerlei pittige en ingewikkelde kruidenmengseltjes.

Wel zo makkelijk dat hij straks alle groente mag hebben, want nu maak ik iets anders klaar voor Tim als wij iets eten wat hij nog niet mag.

Groetjes,
Sandra

Morgan eet tussen 17.30 en 18.00 haar potje en klein kwarkje van de Aldi. Nu elke dag, maar met 6 maanden kreeg ze soms al een toetje. En dan om 19.00/19.30 nog 100cc melk. Meer heeft geen zin want dat drinkt ze niet op. Op de dag krijgt ze zo 500 cc melk binnen naast al haar andere drinken en vocht nog enne wij eten vlak na morgan dus zo kan ze straks lekker met ons mee eten.

Groetjes,

Michèle

Ik heb begrepen dat halfvolle of volle yoghurt/kwark het beste is ivm de vetten die daarin zitten en die goed zijn voor die kleintjes.

Vanaf één jaar mogen ze idd met de pot mee-eten, maar dan nog wel voorzichtig zijn met zout en andere specerijen.

Groetjes!

dus magere yoghurt niet? Jurian eet nu magere yoghurt zonder iets erbij. En in het weekend krijgt hij 1x een baby toetje… willen we zelf ook uitgebreid en ongezond eten

Het kan natuurlijk wel, maar ik heb begrepen dat de vetten in de vollere varianten goed zijn voor die kleintjes. Maar dat wil niet zeggen dat magere yoghurt/kwark niet zou mogen ofzo…

En een echt ongezond babytoetje? Toe maar, jullie leven ruig. Haha! Vindt Jurian die toetjes lekker?

Groetjes!

Ha ha ha dan leidt morgan wel een heel losbandig leven want die krijgt alleen die kwarkjes…

Maar das ook het enige dat ze aan lekkers krijgt zeg maar. De rest is allemaal heel gezond. Ze krijgt nog geen eens appelstroop op brood.

Groetjes,

Michèle

Heel verantwoord Michele, geen appelstroop. Dat moet natuurlijk ergens door gecompenseerd worden…leve de aldi-toetjes!

Groetjes!

Ha ha ha inderdaad enne die zijn niet zo schandalig duur als danone en ik moet zeggen ze hebben een mooi maatje. Zo drinkt ze ook haar 100cc melk nog voor het slapen gaan en krijgt ze keurig 500 cc melk en 100 cc diksap binnen.

Groetjes,

Michèle

En jij was zo slecht in rekenen toch? Klinkt allemaal heel goed hoor, volgens mij ben je vooruit gegaan op wiskundig vlak…

Groetjes!

Ha ha ha zou het dan toch nog wat worden met deze mamma

Groetjes,

Michèle

Toen Joey 6 maanden was heb ik eens yoghurt met wat diksap geprobeerd, omdat hij zijn groente niet wou opeten. En hij vond het heerlijk! En daar geniet ook ik van, dus hij krijgt vanaf die dag altijd yogurt na de groente. De eerste paar keer met een lepeltje, maar dat knoeit zo, dat ik het eens in een tuitbeker heb geprobeerd. Water of diksap wou hij daar niet uit drinken, maar met yoghurt ging het perfect! Dus nu kan hij ook goed met de tuit omgaan Ik geef trouwens wel magere yoghurt, omdat ik die voor mezelf altijd in huis heb.

Groetje Anouk

@Michele: ik denk dat het al wat IS geworden met jou!

Groetjes!