Ik kan je maar 1 advies geven: compleet negeren! Die kleine man is aan het uitproberen hoever hij met van alles kan gaan.
Als een kind bijvoorbeeld uit aan het proberen is met niet willen gaan slapen en het kind merkt dat het daar niet ver mee komt omdat de ouders gewoon laten huilen tot het wel in slaap valt, dan gaat het wat anders uitproberen. Niet willen eten bijvoorbeeld.
Dus gewoon negeren. Maak nooit een strijd van eten want daar zijn die kleine moppen juist op uit.
Ook geen alternatief aanbieden, dus bijvoorbeeld een boterham geven omdat hij dat wel eet. Niet doen want voor je het weet is het eind zoek en eet hij helemaal nooit meer warm.
Maak je vervolgens ook niet druk dat hij dan niet genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt want dat krijgt hij echt wel. Onze grote kleine dame heeft altijd al slecht haar avondeten genomen. Als ze 5 happen eet is het veel. En het is gewoon Hollands glorie dus op de een of andere manier pikt ze het door de dag heen toch wel op. En we proppen haar echt niet vol met van alles want als ze hier 2 kleine koekjes op een dag krijgen naast de gewone maaltijden en het fruit dan is het veel.
Mijn maatstaf is: als ze de volgende ochtend hun pap niet extra gulzig eten, dan hebben ze het avondeten blijkbaar niet gemist.
Overigens heeft straffen omdat hij niet wil eten ook geen zin. Dat hoort voor Ruben alleen maar bij het spelletje en jij wordt er alleen maar geïrriteerder van. Maak je het alleen maar erger mee en je bederft je eigen eetlust. Je moet zelf ook nog van je maaltijd kunnen genieten. Als Ruben geen zin heeft om te genieten van het eten dat hij aangeboden krijgt, wil dat nog niet zeggen dat jij er zelf niet van mag genieten.
Mijn tip is: bord voor zijn neus zetten en zeggen dat hij de tijd heeft om te eten zolang jullie aan het eten zijn. Heeft hij als jullie klaar zijn nog geen hap op, gewoon lekker de tafel opruimen.
En weet je wat er dan gebeurt? Dan geeft-ie zo zielig mogelijk aan dat hij wel wil eten.
Je kunt hem dan eventueel nog 1 kans geven maar ik kan je nu al verzekeren dat hij dan met een grijns naar zijn bord gaat zitten kijken en nog steeds geen hap neemt.
Dus hoepla, bord weg!
Mijn bericht zal ongetwijfeld een heel hoog ben-jij-geschikt-voor-de-landmacht-gehalte hebben, maar het werkt wel op deze manier. Zo weten ze direct waar ze met je aan toe zijn en is het uitproberen snel over.
Dus gewoon lekker met je man gaan zitten eten en niet op de kleine man letten. Laat hem maar lekker zelf regelen met zijn bordje.
Grote kans dat hij binnenkort gewoon weer eet en het weer gezellig is aan tafel.
Groetekes, Sje