Woensdag ziekenhuisopname. Ben echt bang

We moeten woensdag ochtend om half 11 op het ziekenhuis zijn.
We krijgen dan eerst een intake gesprek en mogen we dus ook vragen stellen. Eigenlijk willen we graag dat er meer “gebeurd” dan dat er nu staat te gebeuren; observatie en rontgenonderzoek/sondevoeding.
Ik zou namelijk graag willen dat ze wat met voeding uitproberen d.m.v een dietiste. Omdat hij dus een aantal dingen niet kan verdragen.
Zou dit mogelijk zijn als ik dit met de intake aankaart? hijw ordt wel die dag ook meteen opgenomen hoor…
Die woensdag avond mag hij vanaf 00:00 geen voeding meer hebben. opzich voor de nacht geen probleem, maar wel voor de 1ste voeding en voor zijn fruit om 10:00 uur. Dan krijgt hij Donderdag om 11:00 uur a 11:15 uur een papje, waarvan we hopen dat hij het zo hebben wil…maar de kans daarop is relatief klein.
ik ben zo bang echt ik ben me er niet zo bewust van geweest maar nu. ik ben dus al redelijk vroeg bezig met het organiseren van zijn verjaardag. Natuurlijk omdat ik dit leuk vind maar ook omdat dat tenminste WEL een superleuk (en natuurlijk emotioneel) vooruitzicht is. Alsof ik daarmee wat probeer te verdoezelen…mijn angst dus. De rede van mijn angst is misschien ook omdat ik weet, dat toen ik 9 mnd was ik zelf in het ziekenhuis lag. 2 dagen welliswaar maar dat was vanwege mijn heupen en ik kreeg toen ook een spreidbroekje aan. mijn moeder vertelde een paar jaar geleden dat ik nog steeds hysterisch werd toen ik iemand in het wit zag op mijn 5e leeftijd.
voor mij was dat dus blijkbaar traumatisch ofzo op die leeftijd. ik moest er niets meer van hebben. niet alleen doktoren of tandartsen kregen het te verduren ook gewoon mensen die wit gekleed gingen. ik was echt doodsbang.
Rico is dan natuurlijk bijna 11 maanden. dus 2 mnd ouder dan ik toen, en hij is natuurlijk niet dezelfde persoon als ik, maar dat heeft me toch wel wat ongerust gemaakt toen ik daar laatst aan terug dacht.
en ik ehb zelf niet eens slangetjes in mijn neus/keel gehad en ja dat lijkt me gweoon zwaar ** als hij dit moet meemaken.
als hij nog maar echt pasgeboren was had ie dat nog wat minder bewust meegemaakt misschien…misschien ook niet weet je…maar nu is ie toch al wat meer bewust van dingen en nouja… ik kan zo nog wel uren door gaan met uitleggen maar ik denk dat jullie dit zelf ook wel snappen.
als ik eraan denk dan springen de tranen al in mijn ogen en mijn concentratie naar andere dingen toe dan Rico is op het moment ver te zoeken. Ben alleen maar bezig met hem te spelen omdat ik wil dat ie zich gewoon extra veilig bij me voelt op die dag ofzo maar daardoor vergeet ik TIG dingen en maak keer op keer fouten in mijn taken die ik doen moet overdag.
als mensen me iets vragen reageer ik amper of vraag ik 10x wat ze nou eigenlijk zeiden. Ik ben er gewoon niet meer bij…weet het even echt niet.
Ik prent mezelf telkens in: dit is het beste…dit is het beste…enz enz enz"
het doet alleen niets af. het feit dat dit toch moet gebeuren en wat misschien de gevolgen zijn voor Rico…het laat me gewoon niet los.
misschien stel ik me ontzettend aan…sorry dan, maar ik kan het gewoon niet helpen. door dit hele gebeuren zijn mijn vriend en ik ook niet echt intiem in de zin van even knuffelen enzo. Voel me gewoon een beetje depressief over de hele situatie. ik ben dan wel goed uitgerust, maar jullie wisten ook en zeiden het ook al tegen me: ga eerst maar is lekker vakantie vieren en laat het tot die tijd los.
dit heb ik gedaan… maar nu we dus terug zijn en het zo dichtbij komt…jeetje, ik heb constant het gevoel dat ik in huilen uit ga barsten. waar ik precies zo mee zit… ik weet het zelf niet eens meer, oke de zorgen over de gevolgen, end at ik het eng vind hoe rico gaat reageren… maar dat dit alles zo’n heftig verdriet en angst kan geven…dat kende ik gewoon niet voordat rico geboren was.
Nouja ik hou er maar over op. moest het even kwijt.

Gewijzigd door - isa-schatje-isa op 15 Aug 2009 20:19:30

Lieverd, het is toch logisch dat je er even niet bij bent met je hoofd en dat je even alleen maar daaraan kunt denken?

Vergeet niet, het gaat nu heel anders in ziekenhuizen mbt kinderen dan toen jij klein was. De doktoren enzo hebben vaak heel fleurige jassen aan of van die gekleurde jassen met beertjes erop enzo. Het is veel kindvriendelijker op die kinderafdelingen dan vroeger, veel minder afstandelijk en wit. Dus het kan maar zo dat er geen wit aan te pas komt bij wijze van.

Het intakegesprek is ervoor om ALLES aan te kaarten wat je op je lever hebt, dus schrijf alle vragen en voorstellen op en noem het. Dus ook jullie verzoek dat je wilt dat ze méér doen dan wat ze nu in de planning hebben. En dan maar zien hoe ze reageren. Zeggen ze dat het nu eventjes te veel wordt, nou ja…dan is dat zo. Maar voor hetzelfde geld kunnen ze zich erin vinden en heb je het mooi voor elkaar gekregen.

Ik weet, makkelijk gezegd, maar bereid je goed voor. Nogmaals, schrijf alles op en laat het verder over je heenkomen. Je kan niet in de toekomst kijken en wie weet valt het allemaal reuze mee. Ik denk aan je hoor!

Dikke knuffel van mij en Erik!

Alle liefs en sterkte! Ik zit op je schouder hoor!

Groetekes, Sje

Meis, ik kan het met echt helemaal voorstellen hoor!! Je kleintje in een ziekenhuis, dat wil je gewoon niet zien of meemaken. Ook al weet je dat het voor een goed doel is en dat het hopelijk niet al te lang duurt, toch is het zwaar klote.
Ik kan me voorstellen dat je hier verdrietig door bent, zou ik zelf ook zijn. Goed van je dat je je probeert te richten op leuke dingen zoals de verjaardag van de kleine man! Zo maak je het een beetje draaglijk voor jezelf, ja toch?

De vragen die je hebt zou ik direct in het intake gesprek naar voren brengen, want anders houd je er een ontevreden gevoel aan over.
Probeer niet te bang te zijn voor eventuele angsten in de toekomst want daar kun je weinig aan doen behalve hem zo goed mogelijk begeleiden hierin en zelf proberen een ontspannen houding ten opzichte van het ziekenhuis aan te nemen ( makkelijk gezegd he?).
Ik weet hoe moeilijk het is om je kleine mannetje in het ziekenhuis te zien, dus 1 ding: JE STELT JE NIET AAN!

Sterkte hoor!
Liefs Christa

@Mriek: ooh dat wist ik helemaal niet dat ze van die leuke jasjes hadden haha.
ik hoop ook dat het mee valt, maar ik wil zooooo graag dat hij die verdomde pap zelf op eet!!
ik neem gewoon zijn 1,2,3 speen mee waar hij ook pap door krijgt, want ik ben van mening…dat hij eerder uit een fles die troep op drinkt dan eet uit een bord…ik bedoel ze hebben toch dat zuigreflex nog wel een beetje, en bij rico zoiezo nog heel erg dus op hoop van zege toch.

Ik hoop dat ze dat dan echt willen doen zoals wij het willen hebben.
ooh ik heb gewoon geen woorden meer echt niet ik sta nu weer te trillen als een rietje. wat is er toch met me aan de hand? dat ik me wat druk maak oke maar pff heb het gevoel alsof ik opvliegers heb, en dan zit ik niet eens in de overgang:S

Hé meisje toch, snap heel goed dat je je zorgen maakt, maar probeer om het niet zo zwaar voor jezelf te maken. Heeeeeeel veeeeeel sterkte en ik denk aan jullie.
Dikke knuf patries, oh joh, bij die intake alles vragen wat je wilt, bedenkt en afvraagt. Is jullie rico waar ze mee bezig zijn dus je hebt alle recht!!!
Nogmaals sterkte

Oh meis logisch dat je nerveus bent. Maar wat Mriek al zegt schrijf alles op en probeer als het kan rustig te blijven dat maakt Rico ook rustiger.

Enne dat van die artsen klopt ik heb als kind ook veel in het ziekenhuis gelegen en dat heb ik afgezien van de ingrepen als leuk ervaren.

Groetjes,

Michèle

Ach meiske toch…

Heel erg logisch die onzekerheid/ ongerustheid/ spanning… Want hoe gaat onze vriend het doen? Is hij lief? Laat hij het over zich heen komen? Of gaat hij juist huilen? En snap niet wat er met hem gebeurd?

Goeie tip om alles op te schrijven wat je wil weten bij de intake. En mag je zelf die pap geven? Zo ja probeer rustig te blijven … Rico merkt jouw onrust ook. En als het niet lukt vraag dan gewoon of ze het even overnemen. Kans dat het dan wel lukt… vreemde ogen dwingen

En wat soms ook kan helpen is om alles op te schrijven wat er die dag met Rico in het ziekenhuis is gebeurd. Soort idee van dagboek… maar dan in het klein. Zo kan jij het voor jezelf terug lezen maar ook later duidelijk nog een keer aan Rico laten lezen (oei dan moet hij wel wat ouder zijn …) Ook is het gelijk tijd dodend als je iets te doen heb. Schrijf hier ook gerust mama (jouw) dus gevoelens in op… je moedergevoel!!

Als Jurian erg verkouden is heb ik al medelijden met hem… dus snap je angst / zorgen heel goed. Dit moet je echt niet zien als aanstellerij oid… maar accepteer het. Dit kan je ook rust geven. Zeg gewoon tegen jezelf: wat fijn dat ik er moeite mee heb… zo kan je maar zien dat mijn moederhart vol liefde is voor mijn kleine lieve jongen.

Geef Rico dikke knuffel van Jurian en zijn mama…

Ik zit ook op je schouder hoor…

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Beetje kunnen slapen Inge?

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Ik kan me heel goed voorstellen hoe je je voelt. Het is logisch dat je daar alleen maar mee bezig bent en de mensen uit de omgeving zullen dat echt wel snappen. Leg het ze gewoon uit als je meer afwezig bent en ze dingen vaker moeten zeggen.

En de tip van mini-boy om alles op te schrijven is zeker een goede. Gewoon echt alles vragen wat je wilt weten en wat je op te merken hebt. Ook over de voeding mbt die dietiste.

En van die kleding is idd waar. Tim heeft een tijdje bij een kinderarts in het ziekenhuis gelopen vanwege zijn hartruisje. De arten hadden toen gewone kleding aan en geen witte jassen meer.

Heel veel sterkte en gewoon je hart hier luchten, daar zijn we tenslotte ook voor. Is helemaal niet erg.

Dikke knuffel,
Sandra

Lilypie Second Birthday tickers

Lieverd wij zitten de komende week allemaal op jou schouder en je mag gerust bang en nerveus zijn zou ik ook zijn, maar probeer het zo min mogelijk aan Rico te laten merken.

Hoop dat je schouders het houden

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie

Lilypie - Personal pictureLilypie

Hoi,

Hellemaal begrijpelijk dat je zo zenuwachtig bent. Je weet niet wat er gaat gebeuren en je kan het nog niet uitleggen aan hem.
Ik zou het gewoon zeggen tijdens het intake gesprek dat je op bent van de zenuwen dan kunnen ze daar rekening mee houden. Ook zal ik gewoon aangeven dat je de dokter die ochtend nog wil spreken daar je vragen heb over de behandeling en hem nog iets wil overleggen met hem of haar. Het intake gesprek gaat voornamelijk over hoe rico is geweest de laatste tijd is ie ziek geweest, kloppen zijn gegevens klopt het dat ie voor nu bijv 2 dagen opgenomen wordt, waarvoor ie wordt opgenomen en hoe de eerste dag/ stappen eruit zien.

Maar je kan wel wensen aangeven, maar je moet dingen over de behandeling zoveel mogelijk zien te kunnen overleggen met de dokter. Nu denk ik wel dat hij bij jullie langs zal komen de eerste dag. Maar je weet maar nooit.
Onze dochter werd met spoed opgenomen en het duurde een dag voordat we de dokter zelf te spreken kregen alle communicatie verliep tot dan toe via de zusters. We hebben later ook aangegeven dat we dat absoluut niet fijn vonden. Nu hoeft dat natuurlijk niet in elk ziekenhuis zo te zijn maar vraag er naar.

heel veel succes en oja hoe klein hij ook is leg uit waarom dingen moeten gebeuren en wat er gaat gebeuren. Dan heb je minder trauma achteraf. Indien mogelijk blijf bij hem slapen en probeer zoveel mogelijk de verzorging zelf te doen. Wees duidelijk naar hem toe.

sterkte

Groetjes

lon106

Dankjewel, stel het zeer op prijs, jullie reacties.
ik ga niet op iedereen apart reageren maar even in het algemeen.

Het dagboek idee staat me erg aan, ga het ook zeker doen (bedankt mini-boy!)
degene die iets liet vallen over hoe zo’n intake verloopt ook bedankt, dan weet ik dat tenminste al wel.
ik vermeld dus ook over zijn laatste ziek zijn, toen we op vakantie waren met zijn 41,2.
Verder mag ik daar gewoon blijven slapen, en ben ik ook zeker wel van plan de verzorging zelf te doen.
Er komt elke dag een arts visite lopen dus dat is ook zeker wel prettig.
Het punt over die dietiste… ik wil dus wel graag dat er een dietiste mee kijkt met zijn voeding. Alleen is dit nog niet echt besproken dus ik weet niet of ze zomaar een dietiste kunnen oproepen voor zoiets?
iemand enig idee? want het zou wel mooi zijn als dat gewoon kan.

@Mriek: ik heb redelijk geslapen, heb alleen overal pijn in mijn rug en nek en mn ribben doen zelfs pijn. Dit wijst bij mij meestal op een onrustige nacht veel gedraai en gewoel waarschijnlijk, maar er toch doorheen geslapen…gevolgen merk je meestal met het wakker worden.

Nog iets. Ik weet de KA zei brood met een jaar. maar rico stond in de box en hij heeft leren wijzen met 1 vingertje en dan : DAAR! te zeggen, het komt eruit als : DR! of DAA! het is te schattig om te negeren, maar hij zat in de box, zag dat ik een boterham had (met pathe). Hij kwam als een bezetene op me afgekropen, hij ging staan en strekte zijn arm uit en zn wijsvinger naar voren (richting boterham) en zei heel hard: DR! DAA!!!"
hij wilde dus brood eten hij ging er hard bij zitten smakken en happen met zijn mond. dus toen heb ik hem 1 stukje gegeven. hij vond het HEERLIJK en kauwde echt zoals ik hem nog nooit heb zien doen.
dus het 2e stukje ging er ook snel achteraan en zo ook nr 3, 4 5 en 6 enz…
toen was mijn boterham op, en hij heeft dus 1 kwart van mijn (2 boterhammen niet doormidden gesneden) opgegeten. hij vond het zo lekker en schreeuwde het uit van plezier. haha het deed me echt goed. enfin… hij heeft er tot nu toe geen last van gehad. hij heeft daarna ook nog 165 cc opvolgmelk gedronken wat ie normaal zoiezo ook krijgt maar het smaakte hem bijzonder goed.
als hij hier geen klachten van krijgt, negeer ik deze keer het advies van de KA. want waarom moeilijk doen als het gewoon goed gaat?

Wat fijn dat het brood eten zo goed ging Inge. Ik hoop voor je dat hij daar geen last van heeft en idd lijkt me dat je het dan gewoon kan blijven geven.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Second Birthday tickers

ja hij heeft net ook voor het eerst sinds 5 mnd (toen ik ook daarmee gestopt was) liga gehad. toen hij dat voor het eerst at had hij nog geen tanden. nu dus wel en ik heb gewoon liga 2 gegeven.
hij at het echt met smaak op, ook stukjes eraf bijten en het ging gewoon super!
het gekke is dat toen we begonnen we dus echt die liga watn at maakte omdat hij er anders in ging stikken (niet letterlijk maar het kokhalzen weet je wel)
en nu 5 mnd later misschien nog wel langer zelfs…geven we m een liga en hij eet het op zoals het ook echt hoort.
hij had een halve liga op en gaf toen zn koekje af aan de hond haha die hem vervolgens heel rustig aanpakte. LIEF TOCH! toen kreeg hij nog zo’n 20 cc friso drankje. want meer wil ie nooit dus ik geef zo’n aantal keer per dag gewoon in een oefenbeker zo’n 20 cc per keer.
nouja hij moest wel wat spugen maarja dat blijf je toch houden met m.
maar was allang blij dat het zo goed ging, en hij was zo blij met zichzelf
dat doet een moeder hart toch goed niet waar?

Ach arm vrouwke. Ik kan me heel goed voorstellen dat je veel bezig bent met de ziekenhuisopname. Het komt nu erg dichtbij. Rico is 24 uur bij je en opeens moet hij naar een ziekenhuis vol onbekende mensen. Logisch dat je je druk maakt, zouden wij ook hebben. Je bent misschien bang dat hij ook zulke enge ervaringen krijgt als jij, maar inderdaad is het nu allemaal anders. Het kindje van vrienden van ons heeft een hartoperatie gehad en dus heeeeel veel in het ziekenhuis gelegen. En ze zorgde daar megagoed voor haar, iedereen was ook heel lief. Ik geloof niet dat ze er iets aan over zal houden. Zelf moest ik toen ik 2 was naar het ziekenhuis omdat ik te weinig at. Ik moest plassen op een potje, maar deed dat niet. Toen kwam er een verpleegster met gitzwart haar en een bordeauxrood mutsje (weet ik nog) en die zei gemeen: ‘Als je nou niet plast, zeg ik tegen mama dat ze naar huis moet gaan!’ Snel plaste ik uit angst. Had ze me waar ze me hebben wilde, Dat weet ik 33 jaar later nog steeds, was blijkbaar ook een trauma. Maar dat was 1976…Het is nu veel kindvriendelijker, met beertjes op de deuren enzo.

Toch is en blijft het rot dat jullie mopje erheen moet. Maar het is voor hem het beste en je mag heeeeeel vaak langs komen. Of hoe zit dat eigenlijk? En wij zijn via de computer natuurlijk ook een beetje in het ziekenhuis. Is het het Elkerliek? Dan zenden wij healingkrachten naar Rico toe en dat ze hem heeeeeeeel lief behandelen! Komt goed hoor meid!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Wat goed van Rico, van het brood en de liga! Hopelijk krijgt 'ie er geen last van. Wauw, zou super zijn hè?

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Ha ha ha Inge ik lees het nu pas. Was na de hyves ook even gaan slapen. Ik was moe van mijn eerste avontuur sportschool en daarna stuk fietsen. Morgan heeft van 15.00 tot 18.00 geslapen en de grootste lol met mijn broertje gehad die onverwachts langskwam. Ze heeft op zijn schoot haar melk gedronken. We hebben haar voor het eerst gewone half volle melk gegeven zo uit de koelkast en ze is er dol op gelukkig.

Maar goed zeg van Rico. En wat lief dat het kwam vragen ook. Ik hoop ook dat het goed gaat is dat weer wat te eten meer en een zorg minder.

Groetjes,

Michèle

Wat goed van onze vriend!!

Psst… dat zul je zeker al wel doen… maar vergeet niet zijn lievelingsknuffel mee te nemen en evt een eigen lakentje/slaapzak (waar hij die nacht thuis ook onder geslapen heeft). Deze geur herkennen ze … en zo lijkt het toch nog beetje vertrouwd.

Meiske ik hoop dat je schouders sterk genoeg zijn om ons te dragen… maar we leven met je mee!

Kop op… je bent een sterke moeder die het beste maar hij zoontje voor heeft! Compliment voor jezelf!! (liefde kan zich ook uiten in een traan… dus schaam je niet… uit jezelf!!)

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Ik kom je nog heel ff snel veel succes en sterkte wensen
Ik ben twee weken afwezig vandaar

Groetjes van Heleen mama van Robin en Justin