Wij vandaag op gesprek zijn geweest op school?

Voor de basisschool, en nu wilde ik aan jullie vragen (ik heb zelf ook al wat dingetjes opgeschreven) waar wij oa moeten vragen, of waar we op moeten letten? want ik ben niet zo ervaren met de basisschool, ik bedoel de peuterschool tja daar wist ik wel allemaal wat ik wilde weten en wat ik dus moest vragen, maar de basisschool gaat natuurlijk iets verder dat is belangrijk voor zn verdere toekomst… en ik ben bang dat ik dingen ga vergeten of gewoon niet weet die wel belangrijk zijn om te weten…
graag advies dus. heb er wel zin in

Gewijzigd door - MamavanRico op 23 Aug 2011 12:13:26

Oh wat spannend. Leuk hoor!

Vraag in elk geval hoe het zit met de veiligheid. Dus bijv: Kan iedereen zomaar het gebouw binnen lopen tijdens schooltijd? Hier is de hoofdingang open, maar de tussendeur naar de klassen toe wordt alleen maar geopend na contact met de concierge of iemand van het leerkrachtenteam.

Worden de kinderen gewoon op het schoolplein losgelaten einde schooltijd of let de leerkracht mee op of alle leerlingen wel opgehaald worden door bekenden?

Hier kijken de leerkrachten van de kleuters bijv. eerst of een ouder op het schoolplein staat en dan pas mag het kindje de klas uit. (de kleuterklassen hebben schuifpuien die op het schoolplein uitkomen).

Klinkt heel paranoïa, maar je kunt niet voorzichtig genoeg zijn.

Vraag bijv. ook naar het pest-protocol, hoe de overblijf verloopt (indien van toepassing), hoe communicatie met voor- en naschoolse opvang verloopt.

Zo stond mijn neefje laatst gewoon op het schoolplein te wachten op mama, terwijl hij eigenlijk die dag naar de nso moest. Hij had een invaljuf en toen mijn neefje zei dat hij opgehaald werd door mama, geloofde ze dat, terwijl er op de lijst stond dat-ie die dag naar de nso moest. Heel slordig van die juf! Ze had de nso moeten contacteren!

Het is dat ik langs die klas kwam en hem daar zag staan, anders had dat mis kunnen lopen.

Dus communicatie tussen die opvang en school is erg belangrijk.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 12 Aug 2011 18:40:15

Goed topic en al heel goede tips van Sje; bedankt!
Jack staat al een tijdje ingeschreven maar we gaan pas dit najaar met hem daarheen en op gesprek.

@ sje hardstikke bedankt voor de tips… ik ga volgende maand op gesprek dus kan ik dit mooi meenemen; en @mamavanrico sucess ermee…

Tis toch een stapje verder …

Groeten Jessica

Goeie vraag Inge, heb ik ook wat aan. Wij gaan in september op twee scholen kijken en Eef dan inschrijven! Gek idee he, dat die hummels dan al NAAR SCHOOL gaan? Zucht…waar blijft de tijd?

Groetjes Rainbow, trotse mama

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

@rainbow tja…de tijd ik weet het ook niet… 3 jaar geleden gaf ik nog de fles en nu begint hij diego wil wat drinken… maar ik ga vooralnog maar op gesprek bij 1 school en mocht dat niet werken dan op naar de volgende… vind het wel heeeeeeeeel erg moeilijk om een goede school te zoeken … maar voor mezelf hanteer ik maar het principe als wij er maar een goed gevoel bij hebben… en natuurlijk ook het beleid etc op school.

Groeten Jessica

Veel tips idd al door Sje gegeven.
Waar ik ook nog naar zou vragen is hoe ze omgaan met leerlingen die zich anders ontwikkelen, of dat nu sneller of langzamer is. Zijn ze heel individueel gericht of meer groepsgericht, krijgt een kind de kans om verder door te werken op de vakgebieden die hij/zij interessant vind. En als hij ergens moeite mee heeft, op welke manier wordt er dan extra aandacht aan besteed?

Hihi bij ons was dat gesprek vooral heel gezellig, en het officiele gedeelte was snel gedaan Ik heb zelf een jaar stage gelopen toen N. baby was op die school, o.a. in de kleuterklas bij dezelfde juf als die N. toen kreeg Dus wist alles van het reilen en zeilen op die school. Wel een fijn en vertrouwd gevoel dus om hem daar achter te laten! Zeker omdat die school eigenlijk precies op die manier werkt hoe ik het graag zie.

heb hier de kids ook al op school(tenminste de oudste jongste
begintover ruim anderhalve maand)

eigenlijjk niks toe te voegen, alles wat Sje heeft doorgegeven,
prima!

goede tips ook allemaal, waar ik zelf niet eens opgekomen zou zijn!
succes!

helemaal super sje, dankjewel! die had ik nog niet (wel het of ze opletten met wie ze naar huis gaan)
super!

@Suzsje: ja daar zat ik ook aan te denken inderdaad, alleen dan net wat anders, want ik wil weten hoe het gaat als een kind niet kan bijbenen, want er gaan geruchten hier dat ze dan het kind naar een andere school sturen. volgens de peuterleidster van rico is dat onzin maar ik wil het wel zeker weten natuurlijk!

jullie zijn top!

@Rainbow: haha inderdaad… het gaat echt super snel…TE snel eigenlijk. de grote school…pff…gelukkig mag ie nog een jaartje wachten

Vraag ook na hoe het zit met het plaatsen van foto’s op de site van de school.

Bij ons stond op het inschrijfformulier een apart kadertje waarin je aan kon geven of je kind op foto’s mag staan die op de site van de school geplaatst worden.

Niet alle ouders willen dat zomaar dat hun kind op een openbare site te zien is. En ook al zou je het nu geen probleem vinden, dan kan het alsnog zo zijn dat zich bijv. in de toekomst een situatie voordoet waarbij je absoluut niet wilt dat Rico op foto’s op de site van de school te zien is.

Dus geen slecht plan om dat voor de zekerheid ook na te vragen hoe daarmee omgegaan wordt.

Nogmaals, niet paranoïa bedoeld allemaal, maar je weet maar nooit waar het voor nodig is.

Groetekes, Sje

Daarom zei ik ook al, kinderen die zich anders ontwikkelen, of dat nu langzamer of sneller is

Zou idd zonde zijn als hij naar een andere school zou moeten, terwijl hij met een beetje extra aandacht op die gebieden het wel kan redden.

ik zet alles aan tips van jullie op papier zodra ik weer normaal kan lezen en schrijven, en dna neem ik het mee, want anders vergeet ik weer vanalles te vragen.

@Suzsje; ja ik snapte je haha daarom ik zei al dat ik daar idd ook aan dacht.

pfieuw ik heb nogal wat vragen op papier staan nu, iedereen nogmaals dank.

@Sje: nog even over die foto’s. Dsat hebben wij nu dus bij de PSZ ook zo geregeld, Rico mag NIET op websites komen, wel mogen er foto’s gemaakt worden die “binnen de klas” blijven, of met uitstapjes en dat soort dingen, daar heb ik geen problemen mee. maar niet op schoolboekjes, websites e.d. dat heb ik er gelijk bijgeschreven.
ik denk dat ik mijn lijst met vragen gewoon zo onder dr neus schuif, haha heb me trouwens vergist wij hebben niet deze maar volgende week pas gesprek, spannend!

Heel goed dat je al je vragen hebt opgeschreven.

Maar veel van je vragen zal tijdens het gesprek al beantwoord worden. Dat was hier in ieder geval wel zo. We zijn begin juli voor Tim bij een school gaan kijken en ze nam echt alle tijd voor ons. Hebben geloof ik wel een uur een gesprek gehad en daarna kregen we nog een rondleiding door de school. Tijdens het gesprek heeft ze ons zoveel verteld, dat wij daarna amper meer vragen hadden.

Succes!

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

ja dat dacht ik zelf ook wel maar omdat ik zelf moeite heb met alles wat ik wil vragen te onthouden schuif ik het gewoon onder dr neus. als ze dat eerst beantwoord en daarna de rest verteld is het voor mij fijner en blijft het beter hangen.
idd rondleiding door de school, dat wil ik ook!

Het lijkt me dat ze uit zichzelf al een rondleiding door de school doen. Op de school die we voor Tim bekeken wel in ieder geval. Na het gesprek zei ze zelf dan zal ik jullie nu even de school laten zien. Ze heeft ieder lokaal laten zien. Haha en op het einde zij Tim heel teleurgesteld mama ik wil nog meer zien.

Groetjes,
Sandra

haha aah wat lief! fijn zeg dus jullie hebbe je keuze gemaakt voor een school?

Ja, wij hebben onze keuze gemaakt.

Heb het inschrijfformulier al ingevuld en gaan dat na de zomervakantie opsturen.

Groetjes,
Sandra

oke ja wij nog een paar daagjes en dan gesprek… ben toch wel benieuwd!

Luizen, schoolarts, hoeveel juffen/ meesters, werken er in deeltijd (balnagrijk te weten voor de continuiteit) Alle basis dingen die in zo’n schoolgids staan zijn altijd handig, hoe doen ze het met wennen, hoe lang zijn de schooltijden, schoolzwemmen, lunch thuis of continue rooster, veiligheid is idd heel belangrijk, gymastiek, pesten, wat doen ze om kinderen binnen de boot te blijven houden (wat doen ze met kinderen die achterop raken, of juist ver voorop liggen) hoe gaan ze om met straf (als ze bijv brutaal zijn) dit zijn alle dingen die ik graag zou willen weten! Heb mezelf al aardig voorbereid zoals je kan zien. Weet je al zeker dat het deze school word? Anders kun je ook nog kijken wat beter bij jullie als gezin past, openbaar, christelijk, katholiek, bijzonder onderwijs (is iets anders dan speciaal onderwijs he ) etc! Succes