Wel of niet een tweede?

Nu Senne richting een jaar gaat (pff… time sure flies) krijg je van die leuke vragen wanneer de 2e komt. Niet eens de vraag OF er een 2e komt maar nee… gelijk wanneer want ja, 1 is ook maar zo zielig alleen.

Nou heb ik fybromialgie en tal van lichamelijke klachten. Nu gaat de verzorging nog goed maar hé, ze blijft geen 75 cm en 10 kilo natuurlijk

En ik vind 1 voor nu wel voldoende maar toch blijft er een stemmetje in mijn hoofd dat dat toch wel sneu zou zijn voor Senne. Ze is een gezelligheidsmeisje, dat merken we nu al…

Welke gedachten en meningen en ervaringen hebben jullie met enigskinderen?

Groetjes van Sascha en Senne

Tja hahaha heel herkenbaar, mijn dochter is nu 2 jaar 3 maanden maar ik moet er voorlopig niet aan denken, mijn kleine is ook sociaal, daarom ben ik veel met haar bij andere kinderen of komen die bij ons. Ik heb geen medische problemen en vind het al druk genoeg. Laat andere maar praten zij hebben makkelijk praten en hoeven jou kids niet op te voeden. Je moet doen waar je je goed bij voelt en wat je aan kan, financeel, emotioneel, lichamelijk, geestelijk etc. Ik vind het altijd zo makkelijk dat andere daar zomaar over willen en " kunnen" beslissen. Doe wat jij denk dat goed is. Ik ben opgevoed in een gezin met 5 zusjes super leuk, maar ook nooit een moment voor jezelf. Wij stellen de keuze voor wel of geen 2de kindje graag nog even uit en om eerlijk te zeggen zie ik 2 babies helemaal niet zitten vooral omdat ik fulltime werk!

Ja de tijd gaat vreselijk snel, Jasper gaat ook al richting 1 jaar…

Mijn moeder is enigskind, en zij heeft dit toch best moeilijk gevonden. Vooral toen haar ouders overleden. Nu was ze gelukkig wel al bij mijn vader, maar even iets kunnen delen met broers/zussen zat er niet in. Mijn vader komt uit een heel groot gezin, en heeft een goede band met iedereen. Waar m’n moeder natuurlijk ook wel in opgenomen is, maar toch heeft zij daarin ook altijd wel de confrontatie gevoeld met het feit dat zij dat allemaal niet had. Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn moeder een heel rustig karakter heeft en niet heel spontaan met allerlei mensen contact legt. Dat maakt denk ik ook wel weer een verschil in hoe je het ervaart om enigskind te zijn.

Persoonlijk ben ik wel erg blij met een zus en een jongere broer, en zij hebben het mij ook mogelijk gemaakt dat ik niet alleen zus, maar ook schoonzus en tante kan zijn. Maar er zijn ook genoeg mensen die helemaal geen contact met hun broers/zussen hebben, dus het is van te voren toch niet te voorspellen in hoeverre ze veel aan elkaar hebben.

Ik kan me voorstellen dat bij fybromialgie en andere klachten je wel veel bewuster stil staat bij de vraag of het wel goed voor jezelf en je gezin is om er nog een kindje bij te krijgen. Je zou eigenlijk eens wat ervaringsverhalen van moeders met fybromialgie moeten horen. Het ligt er denk ik ook een beetje aan in hoeverre je makkelijk een beroep kunt doen op je partner en omgeving.

Daarnaast niet alleen je verstand, maar ook je gevoel laten spreken en je niet laten leiden door wat anderen vinden/denken maar wat je zelf wilt!

Groetjes Carolien.

Gewijzigd door - Mama van Jasper op 31 May 2010 11:52:23

Hoi, Hoi
Onze dochter is nu ook 1 jaar! en idd meteen wordt er gevraagd “en wanneer komt de tweede”?
Nou heb ik ook een aantal zware buik O.P achter de rug in de afgelopen 7 jaar, we hadden daar door ook vrij wel geen kans om kinderen te krijgen, tot onze kleine meid om de hoek kwam kijken! Super trots waren, en zijn we!
Maar wat ik wil zeggen is, dat ik niet begrijp dat mensen al die jaren van ziekte vergeten zijn, mijn man is ook enig kind en zegt nooit een broer of zus gemist te hebben! Ik wil gewoon lekker van mijn kleine meid genieten en mijn gezondheid vindt ik ook zeer belangrijk!

Je hoeft geen bloedverwanten te hebben om je niet alleen te voelen!

Een broertje of zusje is natuurlijk heel leuk, maar je moet het niet doen omdat het voor voor het eerste kindje anders zo zielig is! Je moet ook zorgen dat je eigen gezondheid boven aan staat en dat je het allemaal aan kunt. (is voor de kids ook beter natuurlijk)

Maar dat is mijn mening uiteraard!
Het is bij ons nu ook een hot thema, dus vandaar dat ik zo reageer!

Succes met jullie beslissing!
Lieve groet,
Monique, mama van Silver

herkenbaar! Hier komt de vraag nu al! WIj willen er maar 1 en dan krijg je ook commentaar van ‘wacht maar af je wil zeker nog een tweede’. WIj hebben Colin via ICSI gekregen en mijn zwangerschap was zwaar K** dus ik begin er niet meer aan. Sowieso wil ik nog heel erg mijn eigen ding doen en mijn vriend ook en met 1 kan dat nog. Met twee wordt dat veel lastiger.
Maar ja, ik vind niet dat mensen die maar 1 kind willen zich hoeven te verdedigen. Ik heb 4 zussen en hier is altijd wel iets van gezeik, dus hij krijgt het wel lekker rustig en kan zijn eigen vrienden uitzoeken!

22-12-2009 colin geboren

Ik was koud bevallen toen mijn schoonmoeder vroeg wanneer we aan de tweede wilde beginnen. Het is dat ik een keizersnee had gehad maar anders was ik haar aangevlogen. We hadden altijd zoiets van als morgan 2 is dan gaan we er weer voor. En toen bleek ik suikerziekte te hebben en heb ik er 18 maanden over gedaan om te herstellen. Nu hebben we gezegd volgend jaar trouwen we en daarna gaan we weer eens kijken. En bij mij kriebelt het nog steeds als ik een ukkie zie maar het idee dat ik er weer 's nachts uit moet zie ik nog even niet zitten.

We zien het wel heb ik gezegd. Want het moet me met mijn ziekte ook nog maar gegeven zijn. En ik moet maar zin hebben in alle rompslomp.

Groetjes,

Michèle

Mijn buren hebben een enigst kind ( bewust voor gekozen) en dat is een heel vrolijk en leuk kind. Ik denk niet dat je kind ongelukkiger is als het "alleen"is en dat je hierin alleen je eigen gevoel moet volgen. Andere mensen kunnen zoveel zeggen, maar uiteindelijk ben jij degene ( en je man) die ervoor moeten zorgen en moeten jullie er dus achterstaan!
Persoonlijk ben ik erg blij met mijn twee meiden en vind ik ons gezin nu compleet, maar ik heb al vaak gehoord"En wil je nog een derde?"haha dus dat hou je kennelijk…

Ik ben enig kind en heb dat nooit een probleem gevonden, laat ik daar maar mee beginnen. Het wel of niet hebben van broers en/of zussen is geen garantie voor een gelukkiger kind, dat heb ik om me heen genoeg gezien. Tuurlijk, als mijn ouders komen te overlijden heb ik niemand meer om me heen die hen ook als ouders hebben gehad, maar ik kan me niet voorstellen dat daar m’n geluk mee valt of staat.

Erik blijft vooralsnog ook alleen. De wens voor een 2e kind is er nu niet en dan is het snel klaar hè. Mensen zijn inderdaad erg oordelend vind ik: “Wanneer komt de tweede?” Alsof het met eentje niet compleet is. Waarom voelt het voor de een met 2 kinderen als compleet en voor de ander ‘pas’ met 4? Voor ons voelt het met 1 al compleet.

Oordeel alsjeblieft zelf. Niemand kent jullie zo goed als jullie zelf: lichamelijk, financieel, emotioneel, etc. Laat je niets aanpraten over dat het zielig zou zijn voor Senne als ze enig kind zou blijven. Pure lariekoek, zeg ik dus uit ervaring!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Shit, net een heel verhaal geschreven, heb ik geen verbinding… nog maar een keer dan!

Ik heb 2 zussen en ik zou niet weten wat ik zonder ze zou moeten! Mijn ouders zijn allebei overleden (mijn moeder nu 2 jaar geleden) en ik weet zeker dat ik het veel moeilijker gehad zou hebben als ik hun niet had gehad!
Paul daarentegen heeft zo goed als geen contact met zijn zus en zou het wel goed vinden als Senne alleen bleef. Maar door mijn ervaringen vind ik het moeilijk.

Ik weet wel dat ik niet voor een 2e moet gaan omdat Senne anders misschien iets mist als ze groter is. Je weet natuurlijk nooit hoe de band tussen broers en zussen zal zijn later.

Daarbij komt ook nog dat ik nu pas een beetje begin te genieten van Senne. Het verdriet om mama is zo enorm dat er lang geen plaats was voor iets anders. Ik wil ook een tijd gewoon onbekommerd kunnen genieten van mijn mooie, lieve meid! En dan ben ik toch gek om nu al te beslissen om een 2e te proberen!

Maar ja, ik ben al wel 37…

Door je leeftijd is er wat meer druk, dat begrijp ik. Vrouwen hebben nou eenmaal niet de "luxe"om tot hoge leeftijd kindjes te kunnen krijgen… Als ik jouw verhaal echter lees, heb ik wel het gevoel dat je best heel graag een tweede wil, of begrijp ik het nou helemaal verkeerd?

Ik zal zelf niet kunnen kiezen. Ik heb ook niet bewust gekozen voor Senne. Senne is ons overkomen. Ik was ineens zwanger, terwijl het eigenlijk niet kon…

Als ik een 2e kindje zou willen zou ik het voor Senne doen, ik denk niet voor mezelf. Ik vind het lichamelijk en geestelijk heel zwaar, ook omdat ze voor mijn gevoel zo onlosmakelijk verbonden is met het overlijden van mijn moeder… dat moet nog losweken.

Moeilijk hoor, je gevoelens opschrijven. Is best confronterend…

Hallo,

Inderdaad de tijd vliegt voorbij.

Mijn man wilde eerst ook maar een kindje. I.v.m. zijn verleden. Ik vond dat ook zo zielig voor onze dochter. Toen mijn man zo een 2 jaar geleden naar het buitenland (afganistan) moest kwam hij erachter dat het voor onze dochter inderdaad wel leuk is als er nog een broertje of zusje bijkwam. Nu heeft ze een broertje, en is het voor haar en ons echt een aanwinst.

Mijn man moest in het begin best wennen. Hij was bang dat hij de aandacht niet goed zou kunnen verdelen. Nu valt dat in de practijk heel goed wel te doen. En is hij blij dat hij die stap toch heeft genomen.

Het leeftijdsverschil is best groot maar dat heeft ook weer zijn voordelen maar natuurlijk ook nadelen…

Lilypie Premature Baby tickers
Melanie Hengeveld

Pfoe, als je het alleen voor Senne zou doen en niet voor jezelf dan zou het nog wel eens heel zwaar kunnen worden op momenten. Snap je? Heel veel wijsheid gewenst met je beslissing, want het is niet makkelijk.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Ja, en daarom twijfel ik!

Als ik denk over een paar jaar lijkt het me heel leuk, 2 meiden of een meid en een jongen. Maar ja, het eerste jaar is best pittig…

Vind het zo lastig…

Daarom wil ik ook zo graag weten hoe het is om (iets oudere) enigskind te ijn of om er 1 te hebben…

mijn vriend heeft 2 zus en heeft daar nooit veel mee gehad ook niet als kind. Ik heb 4 zussen en vind dat soms heel leuk vooral met feestjes of verjaardagen maar vind het ook vaak heel lastig. Is vaak ruzie onderling enzo. Ik wilde er vroeger 4, maar denk niet dat ik het aan zou kunnen nog een keer de zwangerschap en de eerste maanden.

Gewoon je gevoel volgen, niet doen voor je dochter.

22-12-2009 colin geboren

Tussen die van mij zit 18 jaar Madelon is dus in principe als enigs kind opgegroeid en heeft het nooit erg gevonden (geloof ik). Wel heeft ze toen ze een jaar of 4 was gevraagd om een zusje, ik zei waar moet ik dat halen dan, zegt ze doodleuk, bij de Aldi kopen mama. Wow ging het maar zo makkelijk, Ik zit ook met lichamelijke klachten vandaar
Maar ik zou eerst alles is duidelijk op een rijtje zetten want om het voor je dochter te doen schiet niet op.
Madelon heeft altijd horde vriendinnetjes gehad en die zaten altijd bij mij. Dus ik geloof niet dat ze wat gemist heeft.

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Volg je gevoel!
Wat maakt jou gelukkig? Een groot gezin? Of ben je nu gelukkig met een lief kindje?
Kinderen worden niet gelukkiger van broertjes en zusjes, maar worden wel gelukkiger van ouders die gelukkig zijn. Ze voelen feiloos de stemming in huis aan en hoe jij in je vel zit. Dus als jij met 1 kindje het fijn hebt en blij bent dat je kan genieten en goed voor haar kan zorgen… dat straal je uit naar haar, zo wordt ook zij gelukkig.
Vriendjes/vriendinnetjes, buurkinderen, neefjes en nichtjes, schoolmaatjes: mogelijkheden te over om je niet alleen te voelen als kind.
Kies voor jezelf en daarmee ook voor je dochtertje, dat is mijn advies.

Wij hebben altijd al het liefst een elftal gehad en ik hebben net iets minder dan 2 jaar tussen de meiden zitten. Een derde en ook een vierde sluit ik niet uit, maar ik heb dan ook geen lichamelijke klachten. Hier gaat alles vanzelf en vind het zelden of nooit druk of zwaar. We hebben 2 lieve makkelijke meisjes, die leuk met elkaar spelen. Maar ook als Phine er niet was geweest had ik een heel vrolijke en gelukkige oudste dochter gehad. Alleen was mama dan wat minder gelukkig geweest… voor mij geldt hoe meer zielen hoe meer vreugd…
Maar dat maakt mij gelukkig en gelukkig is iedereen anders. Of je er nu 1 of 5 hebt als jij je maar fijn voelt!

Hopelijk heb je iets aan de reacties op ikkeben.

Groetjes,
Anne-Marie

hoe vaak denk ik wel niet aan een tweede kindje maar heb zo een zware zwangerschap achter de rug nu met Meric viel het ook allemaal tegen, te klein geboren, reflux klachten toen kme. we zijn altijd wel in het weer geweest met hem en puur daarom durf ik al geen tweede kindje op wereld te brengen maar heb het altijd wel gewild. ik heb zelf maar 1 broertje welke 3 jaar jonger is als ik en ik ben dan al 27, maar heb vele leuke vakanties gehad met hem en hij miste mij heel erg en andersom toen ik ging verhuizen na mijn huwelijk (160km verderop). ik ben hier zo alleen geen familie nog weinig vrienden omdat ik daar geen tijd voor heb gehad daardoor ook een eenzame zwangerschap gehad wat erg tegen viel weet niet of ik het ooit nog eens durf. ik had gewoon angstaanvallen en dacht stel dat mij iets over komt niemand die ik hier ken! gelukkig ben ik na Meric meer met mijn buren gaan omgaan dus kan altijd wel bij ze terecht maar echte vrienden heb ik heel ver weg wonen. hmm tweede kindje erg lastig zou het meer voor mezelf willen niet voor Meric want hoe vaak gebeurt het nou dat ze niet met elkaar willen spelen en opschieten hahahaa uiteindelijk kiezen ze echt wel voor hun eigen vrienden van de straat of school en daar gaan ze dan mee om. weet nog dat mijn broertje nooit mocht spelen met mij en mijn vriendinnen vond het niet kunnen een jongen met barbies spelen maar als je ouder wordt heb je wel veel aan elkaar. vooral bij grotere problemen, zoals echtscheidingen of overlijdingen. heb het wel gemerkt bij een vriendin van mij ze was 9 maanden zwanger ze kon elk moment bevallen toen haar moeder kwam te overlijden, gelukkig had ze nog 4 zusjes op wie ze goed kon steunen en kreeg veel hulp tijdens haar kraamtijd en nu nog. dat miste ik dan wel. het blijft een raadsel maar ik denk dat je naar jezelf moet luisteren al met al denk ik dat ik een tweede zwangerschap niet zo goed aan kan dus ik wacht er nog een tijdje mee.

Lilypie First Birthday tickers

Hoi meiden,

Ik wil heel graag een tweede. En dat uit de mond van iemand die eerst niet wist of ze uberhaupt wel kindjes wilde ha ha!
Bij ons is meer de vraag wanneer dan. Ik wil niet te lang wachten want het lijkt me zo leuk als ze dicht op elkaar zitten maar aan de andere kant wil ik ook heel graag van moppie genieten…En ik vind ons moppie een heerlijk makkelijk meisje wat als vanaf 5 weken doorslaapt en wie weet hoe zwaar het wordt met nummer 2…Mijn zus heeft twee kindjes, één van net 7 en één van ruim 4. Toen nummer 1 2 jaar was is ze zwanger geworden van nummer 2. it is volgens haar ideaal. Maar ja zij weet niet hoe het is als ze dichter of verder uit elkaar geboren worden he…lastig!
Wat zijn jullie overwegingen hierin? Zeker voor de mama’s met twee moppies!
groetjes,
Wendy

Ik heb vannacht nog eens goed na liggen denken (alsof je met zo’n kliene niet van je nachtrust moet genieten )
Ik ga proberen er maar niet meer over nadenken. Komt het gevoel voor een 2e dan ga ik dat zeker bespreken met Paul. Komt het niet… dan niet. En dan ga ik lekker genieten van Senne.

Ze is als een wondertje in mijn leven gekomen en van wondertjes moet je genieten… zo vaak komen wonderen niet voor in een mensenleven!

Dank jullie allemaal voor jullie ervaringen en gevoelens!

Dikke kus voor alle mama’s