Wel/ niet Sinterklaas

Even ten aanzien van het topic van mamavanrico.

Wij doen de cadeautjes eigenlijk sinds Madelon van de lagere school af is altijd met kerst. Maar is natuurlijk wel de bedoeling dat de kleine man in sinterklaas gaat geloven, maar zou hij dat al snappen? Hij zit niet op een kdv of psz waar hij misschien wat mee zou krijgen.

Vanaf hoe oud deden jullie het en snapten ze het?

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

In sinterklaas geloven gaat vanzelf, daar hoef je niet veel voor te doen.
Ik zou wel pakjesavond vieren, puur omdat straks alle kindjes in zijn klas dat ook doen en ik het voor mijn kind niet leuk zou vinden als alle kindjes het hebben over wat ze gekregen hebben etc en die van ons niks.

Hahaha, ik heb haar schoen cadeau al gekocht.
Was iets heel leuks voor 5 euro bij het kruidvat, van hout.
Ja, ze snapt er de ballen van en heeft niet eens schoenen, maar die pluk ik ook wel ergens vandaan, en die worden dan ook gezet.
Mét pepernoten (voor mamma), en het cadeau.
Al is het maar voor de foto’s, voor later.

Lilypie First Birthday tickers

Wij vieren pakjesmiddag omdat ze op het kdv ook sint meekrijgt natuurlijk. Ze is nu ruim twee en misschien onthoud ze niet alles maar ze krijgt er genoeg van mee en wat Mammajob zegt niet andere kindjes wel en zij niet. Schoen zetten doen wij nog niet want dan blijf ik aan de gang Want als je er 1 keer iets in doet snapt ze dondersgoed dat er elke keer wat in moet en nee snapt ze dan niet en dan heb ik daar weer drama mee

Groetjes,

Michèle

haha, ik snap je vraag.
maar idd in sinterklaas geloven gaat vanzelf, maar het is wel zo leuk om daar zelf mee te beginnen.
Dylano gaat in december/januari denk ik ook al naar de psz en dat is dan net na sinterklaas. misschien hebben ze het er dan nog wel over en dan zou hij er niet aan mee hebben gedaan.
ik zou als je het nog niet zeker weet het gewoon klein houden.
b.v. naar zo’n buurthuis gaan dat hij bij de sint op schoot mag zitten.
met pakjes avond een cadeautje.
schoenen zetten doen we dit jaar nog niet, maar volgend jaar zoiezo wel.

Vorig jaar hebben wij het niet gevierd met Dani (maar toen was hij ook nog maar net 1 jaar).
Dit jaar wil ik het wel vieren. Gewoon met z’n drietjes en 1 of een paar kleine cadeautjes. En wat lekkers erbij. Het valt dit jaar op een zondag, dus ik denk dan einde van de middag ofzo.
Hij zal het zelf nog niet echt door hebben denk ik (al wordt het op school ook gevierd, dus hij beseft het mss dan wel een klein beetje).
Maar vind het zelf ook gewoon gezellig!

Lilypie Pregnancy tickers

Wij vieren het vanaf het allereerste begin. Nou is Jack 9 december geboren dus hij was bijna 1 toen we het voor het eerst vierden.
Ik vind Sint leuker dan Kerst qua kadootjes. Voor mij is Kerst geen kadootjes feest maar dat is achtergrond.

Vorig jaar was Jack dus bijna 2 en toen leek hij het niet echt mee te krijgen hoor, ja dat hij kadootjes kreeg was leuk maar hij had niet door dat het van de Sint kwam.

Nu is hij er al helemaal mee bezig, heeft het ook veel over Sint en de Pieten en hij zingt hele Sinterklaasliedjes mee. Ja dat had ik liever een maandje uitgesteld hoor maar hij vond een boekje in de kast met liedjes en plaatjes van de Sint…

@Mamajob

Zodra Dylano naar de psz en school gaat word het hier sowieso sinterklaas en geen kerst meer,

@Inge hij gaat pas in januari hè denk niet dat ze het er dan nog over hebben

Pff ik weet het echt niet hahahaha.

Liefs Michelle

Hoe wij het gaan doen, weten we nog niet. We hebben wel wat kleine cadeautjes voor hem gekocht (ik denk een max. van 30 eurootjes). Hij kent de waarde van zijn cadeaus toch niet en heeft speelgoed genoeg. Om dan die goedheiligman nog meer cadeaus te laten geven waardoor mama steeds nog meer op moet gaan ruimen???

Wat wij wel doen, is hem de waarheid blijven vertellen over Sint e.d. Ik weet dat hij er alsnog gewoon in gaat geloven, maar wij willen straks geen boos kind dat ons gaat verwijten dat wij tegen hem hebben gelogen. Wij willen immers ook niet dat hij tegen ons liegt Bij hem op de psz komt de Sint niet op bezoek en een bezoek aan de Pieten bij ons in het dorp…ik denk dat ie zich kapot schrikt! Dus of we dat gaan doen, weten we ook nog niet

Waarom zou je aan Sinterklaas gaan doen?? Omdat iedereen dat doet??

Wij kregen met Sinterklaas altijd gezamelijk 1 kado. Een familiespel of zo. Ons werd verteld dat Sinterklaas voor heel veel kindjes moest zorgen en dat de beste meneer het er erg druk mee had.
Wij kregen altijd onze kado’s met de kerst. Onder de boom.
Ik heb het nooit een probleem gevonden.

@Pukje
Ik ga sowieso aan sinterklaas doen, heb genoten van de tijd dat Madelon er in geloofde, maar vraag me dus af of hij het dit jaar al snapt, denk zelf eigenlijk van niet

Liefs Michelle

@Michelle: ja in januari niet meer nee, maar als hij in december ging misschien nog wel. maar nu besef ik me dat dylano toch 1 maand jonger is dan rico?
want rico mag volgens de Oke wet pas met 2 jr en 3 mnd en dat zou 24 december zijn maar dan is het kerstvakantie dus wordt het in de eerste week van januari. gaat dylano dan eind januari of ook begin?

@Plukje: je doet aan sinterklaas omdat het nu eenmaal erbij hoort, een traditie. waarom zou je niet aan sinterklaas doen? ik vind het een beetje onzin om maar niet aan sinterklaas te doen omdat andere er wel aan doen.
is toch leuk voor de kinderen? daar gaat het toch om dat je kind het leuk heeft?

@Inge
Dylano begint als het goed is na de kerstvakantie. Ze schelen een paar weken

Liefs Michelle

Het verschil tussen sint en kerst zal er altijd blijven… Wij doen vanuit geloofsovertuiging geen cadeautjes met kerst. Daar is kerst in onze ogen niet voor bedoeld. Maar dat is persoonlijk.

@Pjukje
Sinterklaas vieren wij omdat het een gezellig feest kan zijn zonder hebzucht en NIET omdat anderen het ook doen. Maar omdat je het als kind ook gevierd hebt en dat plezier en die gezelligheid aan je kind mee wilt geven. Het is inderdaad een traditie. In onze familie hebben we het jaren lang met opa/oma/ouders, nichtjes, tantes en ooms gevierd. Super was dat! Als wij het dit jaar echt vieren, dan doen wij het klein. Hooguit met een oma erbij ofzo

Wij wouden met Pakjesavond sinterklaas vieren…gewoon een paar kleinigheidjes… en Noah mag dan nog een keer zn schoen zetten bij opa en oma

Liefs, Melanie

Hoi hoi,

wij vieren het uiteraard ook. Nikki wordt dit jaar 8 op 5 december en wij willen haar een paar maandjes na de sint vertellen dat hij niet bestaat. In groep 5 volgend jaar doen ze namelijk aan surprises… Ze moet dan nog wel even in het complot de komende jaren voor Lisa. Maar nu gelooft ze nog en dus vieren we het nog. Zowel Nikki als Lisa krijgen cadeautjes, zou een beetje raar zijn als Lisa niks krijgt omdat ze het niet snapt en Nikki wel hihi! Ik denk dat Nikki dan een beetje raar kijkt! Als ze straks allebei niet meer geloven, wordt het verschoven naar de kerst, MAAR… wel met het kerstverhaal erbij en niet de kerstman… Mijn ouders doen nu al de cadeautjes met kerst en Nikki weet dat de kerstman niet bestaat, dat hebben we wel gelijk duidelijk gemaakt, dat opa en oma die cadeautjes kopen.

Grtz Von

Nu is het effect van cadeautjes on de boom in principe ook al wel weg want alles wat gekocht werd door wie dan ook werd onder de boom gelegd maar dat hoef ik nu niet te doen hahahaha, dan is alles voor kerst al opengemaakt Denk toch dit jaar nog kerst en dan volgend jaar sinterklaas of 1 cadeautje met sinterklaas, want Madelon zit dat weekend al vor. En met kerst is ze sowieso vrij en een dag thuis

Liefs Michelle

hmm ja dat is idd ook waar
dus dan wordt het voor dylano ook in de eerste week van januari? omdat oud en nieuw er ook tussenzit natuurlijk…

@iedereen:
nee ik vier gewoon sinterklaas omdat ik dan GELD MAG UITGEVEN
ik vind het heeeeeeeerlijk om rico te verwennen,
als dat betekend dat ik dan zelf geen nieuwe jas kan kopen so be it hihi!
ik heb geen jas nodig hoor maar dat terzijde

@Inge je kinderen gaan altijd voor en dan je man en als laatste bengel je er zelf achteraan

Liefs Michelle

Idd, hier nog een bengelaar… En als ik dan eens een keer voor mezelf ga, kan ik niks vinden