Wel koorts, lijkt niet ziek

Dion werd gisteravond wakker met 39,4 dus hij heeft lekker ( nou ja lekker ) bij ons geslapen omdat je anders heen en weer blijft lopen. Hij ademde heel snel maar dat komt door de koorts, longetjes klonken schoon. Vanmorgen 39 later op ochtend 38,5 en nu loopt het al weer op naar de 39,5. Hij is wel levendig, wel iets minder dan anders. Eet drinkt goed. Wat te doen afwachten of toch ff bellen. Vind hetzelf zo raar dat hij niet ziek oogt. Het is niet dat ik zorgen maak.
Voor het eerst heb ik mezelf ziek gemeld, met toestemming van de directeur. Altijd wel opvang achter de hand maar ik wil mijn ouders niet altijd er mee opzadelen. Mijn collega heeft vanmorgen Marijn mee naar school genomen dus dat scheelde alweer.

Als de koorts pas gisteren begonnen is en hij zich verder niet ziek gedraagt, zou ik nog niet bellen.

Gewoon in de gaten houden en evt. paracetamol geven.

Als een kindje koorts heeft en zich niet ziek gedraagt, kan er sprake zijn van een urineweginfectie (dan even urine laten checken als de koorts maandag niet weg is), maar het kan ook zijn dat na 3-4 dagen die koorts ineens weg is en dat-ie op hoofd en romp onder de rode puntjes staat. Dan heeft-ie de zesde ziekte en dan ben je eigenlijk al door het ergste heen.

Hij is wel besmettelijk zolang hij die uitslag heeft dus wel kindjes bij wie hij in de buurt is geweest waarschuwen en ook zwangere vrouwen even een seintje geven.

Alle beterschap met de kleine man.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 20 Apr 2012 19:42:40

Paracetamol heeft hij gehad. Aan een blaasontsteking heb ik ook al zitten denken, zijn urine stinkt niet maar hij zegt soms wel dat zijn buik en rug zeer doet dus daarom dacht ik daar ok gelijk aan. Dan zien we het nog even aan. Hoop niet dat het de 6de ziekte is m’n vriendin is hoogzwanger en die hebben we dinsdag nog gezien.

Bij een blaasontsteking hoeft urine niet te stinken. Sterker nog een blaasontsteking kan aanwezig zijn zonder symptomen als pijn, koorts etc.
Als je inderdaad het vermoeden hebt dat het een blaasontsteking zou kunnen zijn, dan zou ik niet tot maandag wachten met urine laten checken. Dan zou ik de huisartsenpost bellen of je langs kunt komen met urine.

Zakt de koorts met paracetamol of niet? Als de koorts niet of niet genoeg zakt, dan is er sprake van een bacteriële infectie (urineweginfectie, ooronsteking etc.).

Als de koorts goed zakt met paracetamol en hij blijft ook een uur of 5-6 weg, dan heeft-ie een virus te pakken (griep, verkoudheid, kinderziekte).

De 6e ziekte is als het goed is niet schadelijk bij zwangerschap. De 5e ziekte is een groter risico (dat heeft-ie niet want de 5e ziekte begint met vlekken en eindigt met koorts). Maar bij kinderziekten met vlekjes moeten wel altijd zwangere vrouwen bij wie de zieke in de buurt is geweest gewaarschuwd worden zodat ze het wel aan hun huisarts, gynaecoloog, verloskundige door kunnen geven voor de volledigheid.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 20 Apr 2012 20:04:43

De koorts zakt wel dus dan zal het ws geen ontsteking zijn. Hij werd net alweer huilend wakker, zal wel een leuk nachtje worden

Ah, dan is het dus hoogstwaarschijnlijk dat-ie een virus te pakken heeft. Als-ie toch blijft tobben, dan na het weekend wel voor de zekerheid even urine laten checken.

Groetekes, Sje

Ja dat ga ik ook zeker doen. Ook omdat hij af en toe klaagt over zijn buik en rug en gisteren had hij ook over pijn in zijn zij geklaagd zei m’n vader net. Hij slaapt net weer gelukkig.

Laat komend weekend even weten hoe het verder gaat he?! Alle beterschap met de kleine man.

Groetekes, Sje

Dank je Sje, je hoort hoe het verder gaat. Ik hoop goed. Morgen hebben we nog een super feestje in verschiet maar als hij niet fit is gaan we niet wil mijn ouders niet met een ziek kind opschepen, ook al maakt het hun niet uit ik zit daar dan niet lekker.

Herkenbaar hoor! Je bent gewoon liever zelf bij je zieke kindje.

Ik had in 2006 kaartjes voor de huishoudbeurs gewonnen en daar zou ik met een vriendin naar toe gaan. Paar dagen voor vertrek ontdek ik een paar waterpokblaasjes bij de oudste (toen 2,5 jaar oud).

Ik had al geregeld dat de meiden bij mijn ouders terecht konden (de kinderen waren daar sowieso al 1 dag per week dus het was eigenlijk voor alle partijen al heel erg gewoon en vertrouwd) en ik wilde de boel al afblazen, maar ik moest gaan van mijn ouders. “Ik heb zelf ook 3 kinderen met waterpokken gehad!”, zei mijn moeder.

Lief natuurlijk, maar toch blijf je dan liever zelf thuis. Ze heeft me weten te overtuigen om toch te gaan en uiteindelijk heb ik dat ook gedaan. Ik heb wel verschillende keren die dag gebeld hoe het ging en gelukkig ging het heel goed, dus ik was gerustgesteld.

Gelukkig heb ik toch ook van het dagje uit kunnen genieten, maar als het niet om waterpokken was gegaan maar om veel koorts enzo, dan was ik ook thuisgebleven.

Groetekes, Sje

Sneu zeg, gelukkig is de koorts weer gezakt en blijven de rode vlekjes weg!
Er zijn in onze vriendenkring 2 kindjes met de de 6de ziekte en bij het KDV hangt ook een berichtje dat de 6de ziekte daar rond gaat.

Groetjes en beterschap voor Dion!

Hoe is het nu daar?

Groetekes, Sje

Gisteren geen tijd gehad om wat te schrijven. Maar gistermorgen 37,8 na een rustige nacht maar in de loop van de dag liep het alweer op naar de 39,1. Dion was goed te pas, heeft zelfs nog meegeholpen met zandkrooien (we zijn met de tuin bezig) tuurlijk was hij wel wat jankeriger dan normaal maar oogt nog steeds niet ziek. We zijn wel naar het feestje gegaan omdat hij toch goed te pas wat en ze bij mijn ouders in goede handen zijn. Heb net weer getempt en hij zit nu weer op 39,4 en ligt nu heerlijk te slapen met een zetpil. Ook nu weer goed te pas. Vind het nog steeds raar omdat hij toch goed te pas is en de koorts toch redelijk hoog is. Als de koorts morgen nog aanwezig is toch maar naar de dokter en urine meenemen. Hopelijk is morgen de uitslag van de bloedtest ook binnen omdat hij ook al 4 maand erg moe is.

Voelt-ie ook warm als je koorts bij hem opneemt? Of voelt-ie ook niet koortsig aan?

Als-ie namelijk ook niet koortsig aanvoelt, zou de batterij van je thermometer wel eens te leeg kunnen zijn. We hebben hier al eens eerder een topic gehad van iemand die hele rare schommelende temperaturen mat en toen bleek dat de batterij van de thermometer vervangen moest worden.

Groetekes, Sje

Hij voelt ook heel warm aan. Hij werd net nat van het zweet wakker. Zetpil doet wel zijn werk 38,1

Oh oké, dus kapotte batterij uitgesloten.

Groetekes, Sje

Dion heeft vandaag geen koorts gehad, wel verhoging. Eten doet hij nu minder en hij is erg jankerig. Hoorde vandaag dat als het de 6de ziekte is het na 5 dagen uitbreekt. Ik denk wel dat er nog iets aankomt maar hopelijk valt het mee.
Nachten gaan wel goed gelukkig.

Volgens mij klopt die 5 dagen niet. De 6e ziekte wordt namelijk ook wel de driedaagse koorts genoemd en zodra de koorts weg is, komen de vlekjes opzetten.

Mocht het inderdaad de 6e ziekte zijn, dan heb je nu het ergste gehad. Die vlekjes hebben ze geen last van, dat is alleen maar nasleep eigenlijk.

Groetekes, Sje

Nog geen vlekjes te zien. Dus het zal we niet de zesde ziekte zijn. Koorts is volledig weg. Hij begint nu wel meer te hoesten maar dat zijn er meer in deze periode.

Fijn dat de koorts weg is.
In de gaten blijven houden, zeker als de koorts ineens weer terugkomt ergens deze week. Dan gewoon meteen huisarts bellen en bijv. urine inleveren om te laten checken.

Groetekes, Sje