Weigering bepaald eten

Hoi,

Ik heb even een vraagje, elke keer als wij pasta eten (bami spaghetti, macaroni) of rijst gerechten, dan weigert Bo dit> Toen hij net begon mee te eten, at hij het wel, maar sinds een paar maanden eet hij het niet, hij wil niet eens proeven. Aardappels en groenten eet hij in het algemeen wel goed.
Die aardappels beginnen mij echter een beetje de neus uit te hangen, en ik wil best rekening houden met wat hij lekker vind, maar als ik zijn zin geef, krijgt hij een beperkt eet patroon wat ik niet wil hebben.
Het gekke is ook, dat als hij bv spaghetti van olvarit eet, hij het opeens wel lust!!
IK ben dus iemand die geen vervanging geeft, dus als hij niet eet, dan eet hij niet. Hij heeft dondersgoed door dat als hij vervanging krijgt, hij het de volgende keer ook krijgt. dus dit is iets waar ik niet aan wil beginnen, en ik vind persoonlijk dat we in ieder geval 1 keer in de week iets van pasta ofzo mogen/moeten eten.

Nu had mijn man het volgende idee, alleen ik twijfel of hij nog niet te jong is daarvoor. Vanavond aten we namelijk spaghetti, en meneertje weigerde dus vanaf de eerste hap, en gooide zijn bord eten op de grond!!
Mijn man gaf dus aan, of het niet een idee is, om een bordje te bewaren voor morgen avond, en het dan weer te geven, in de hoop dat Bo door heeft dat hij het toch echt moet eten. Ik denk echter dat hij daarvoor nog net te jong is, maar ik wil wel graag dat hij zoiets gaat eten. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan, want ik vind het best vermoeiend dat hij dit elke keer weigert. Het is namelijk zo lekker!!!

liefs woezel

Overigens, hij vind asperges bijvoorbeel heerlijk!! Van de week aten we die bij oma (of liever gezegd Bo en mijn man aten ze , want ik vind dat dus niet lekker) en hij heeft onder andere een grote kom asperge soep gehad, en aardappels met asperge, ham en ei. En dat ging er super goed in!! Het is dus echt met pasta en zo.

liefs woezel

ik weet niet maar misschien vind hij die korrels enzo gewoon raar aanvoelen in zijn mond. En pasta etc gewoon slijmerig?
rico vond het in het begin heel raar om dat te eten maar ik moet zeggen… het is nu zijn lievelings eten. misschien wil hij het wel eten als je hem helpt. juist omdat ie het misschien eng vind aanvoelen lukt het wel als je helpt. Krijgt hij vertrouwen dat het geen eng eten is?
ik zou het zeker een keer proberen.
Rico eet bepaald eten ook alleen als ik het hem geef. Totdat hij eraan gewend was. dan lukte het wel weer

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Ik zou niet dag na dag hetzelfde aanbieden in de hoop dat 'ie het ineens gaat eten. Lijkt me dan zo’n machtsstrijd worden. Gewoon af en toe weer proberen. En eet 'ie niet, dan niet. Dat wel.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Ahhhhhh lijkt Dylano wel indd de potjes van olvarit at hij dus wel maar krijg er nu geen spaghetti of macroni meer in. Rijst gaat hier meestal wel goed. Ik kijk er niet meer na of Dylano het wel of niet lust. Voor hem telt tegenwoordig hetelfde als voor de rest eten wat de pot schaft en anders heb je pech. Eet in verhouding nu ook al veel aardappels , maar papa is ook een echte liefhebber maar madelon en ik niet. Zorg dus wel dat hij niet 3 dagen krijgt wat hij niet lust
Van de week voor het eerst zelfgemaakte shoarma, broodje moest hij niet maar het vlees kaande hij wel op

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Ik sluit me aan bij Mriek, eigenlijk doorzetten zoals je nu doet. Hij zal toch ook wel gaan merken dat hij anders met honger naar bed gaat.

Nora heeft het met vlagen. Nu eet ze alles weer, maar een periode wilde ze niks van pasta weten en rijst vindt ze nog steeds niets eigenlijk. Maar ik denk dat dat komt doordat wij dat altijd met indische kruiden enzo eten. Dat is blijkbaar niet haar ding! Klein als ze zijn, hebben ze wel voorkeuren, maar die staan volgens mij nog niet echt vast.

liefs

@Mriek, dat vin dik dus ook , het moet niet een te grote macht strijd gaan worden. Ik weet wel dat mijn moeder dat vroeger ook bij ons deed, maar toen waren wij een stuk ouder. De vraag is natuurlijk of het dan ook goed is om te doen, maar goed, voor nu is hij te jong, en idd een te grote macht strijd!!

@Michelle, Misschien heeft dylano Bo wel getipt zodat ze solidair zijn met eten? hahahahahaha Maar echt, ik ben dus een pasta mens he, en zelfgemaakte bami enzo, maar dat is aan Bo niet besteeds hoor!!

@Inge, het maakt op dat moment niet uit of hij zelf eet, of ik help hem. Het maakt ook niet uit in welke vorm hij het krijgt, en dan bedoel ik, of hij het nog extra gemalen krijgt, of hetzelfde formaat als ons.

Overigens, tegen 1830 was Bo Dora aan het kijken, en dacht laat ik het nu ook eens proberen. Normaal eet hij nooit voor de tv, en de keren dat ik het met pasta probeerde, weigerde hij net zo goed. Dit keer echter at hij wel!! Wel met behoorlijke lange tanden, en mama moest hem eten geven, maar hij heeft denk ik de helft op gegeten!! Altijd beter dan niets. Hopelijk went hij zo aan de smaak en structuur, want ook al hebben ze hun voorkeuren, wat ook best mag, de smaak ontwikkeling is nog steeds in wording, dus eigenlijk moet hij het gewon vaker eten, en dan gaat hij het hopelijk wel lekker vinden. Morgen maar weer lekker hollandse pot doen,

liefs woezel

ff iets anders op welke zender vind ik Dora, carr’s en thomas de trein enzo?

Ik kom niet verder dan ned 1 voor bumba het zandkasteel en de teltubbies oh ja koekloere vind hij tegenwoordig ook leuk.

Enne de kids moeten is ophouden elkaar tips te geven, Alleen als het goede dingen zijn

Liefs Michelle

niclodeon draait zo tussen 09-10 thomas/diego…

ff googelen…

Kijk dat zijn van diezenders waar ik nooit meer kom Maar dat is wel weer net op de tijd dat het op ned 3 (zat net verkeerd met me 1) ook leuk is

Liefs Michelle

@Michelle: Seth is ook fan van zandkasteel, bumba ed

@Woezel: Niet doen hoor, de volgende dag weer voorzetten.
Als hij niet wil eten, dan niet, volgende dag weer een nieuwe kans, met iets nieuws.
Gewoon zoals je het nu doet.
(Ook niet later gaan doen, want wat als hij het dan nog niet eet, warm je het de dag erna weer op?, dan blijf bezig, en hij heeft hij door dat er toch wat te sjoemelen valt)
Verder is het zo dat als kinderen regelmatig kleine hapjes proeven van wat ze niet lekker vinden, ze het vanzelf lekkerder gaan vinden, dus het komt vast goed.

Seth heeft vandaag trouwens zelf 2 (!) borden pasta weg zitten werken!
Hier is het zeker favoriet!

Liefs, Anne

@lalala ben ook zeker niet van plan om dat ooit te gaan doen. Dat gaat mij persoonlijk te ver. Het is dat mijn moeder dat bij ons deed, en mijn man dat als idee opperde, dat ik zoiets had van, zouden meer mensen dat dan doen, en zou dat dan op zijn leeftijd werken. Persoonlijk vind ik dat hij de volgende dag gewoon wat anders krijgt, en eet hij, dat is mooi, eet hij niet, dan niet.

liefs woezel

Ik dat geval hoef ik je ook niet te overtuigen
Je doet het helemaal goed!

Liefs, Anne

Ik zou idd geen bordje voor hem gaan bewaren en het hem de volgende dag aan bieden. Gewoon aanbieden op de momenten dat jullie ook eten en als hij het niet eet jammer dan. Volgende keer dat jullie het eten weer een nieuwe kans. Ook voor de tv eten zoals je deze keer gedaan hebt zou ik niet meer doen. Deze ene keer is natuurlijk niet heel erg, maar hier zou ik het bij laten. En dat hij trouwens nu wel voor de tv de helft heeft gegeten, betekend wel dat hij het lust. Anders had hij het deze keer ook geweigerd.

Groetjes,
Sandra

@Sandra, precies, hij lust het dus wel , ook al at hij met lange tanden. Hopelijk eet hij het de volgende keer gewoon goed, zonder fratsen.
Owh en laatst had ik je een mail gestuurd en jij had weer terug gemaild, en al die tijd wil ik je nog een mail terug doen, maar is er tot op de dag van dag nog niet van gekomen. Sorry!!! Zal vandaag nog even een mail terug doen!!

Papa vroeg al wat jullie vonden van het idee. Heb hem toen uitgelegd, dat zijn idee hier thuis niet wordt toegepast en waarom niet, en wat jullie zeiden, en hij vond eerlijk gezegd ook dat het uiteindelijk een slecht idee was!! Ach ja, hij denkt in ieder geval mee!! hahahahaha

liefs woezel

Als dat het is kan het natuurlijk gewoon zijn dat hij het gewoon vies vind.
mijn ouders hadden altijd bij mij zoiets van: het is eten wat de pot schaft.
maar goed ik ben daar eerlijk gezegt niet zo van.
als je iets na een paar keer eten echt nog heel vies vind, dan geef ik het rico niet voorlopig. niet dat je dan maar iets anders moet maken…tja dat is ook weer zoiets… met potjes was dat makkelijker… maar rico is een makkelijke eter… ik zou het eigenlijk anders echt niet weten

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Inge ook als Dylano het na 3 keer niet eet, krijgt hij het de vierde keer ook. Hij bepaald niet wat we eten

Liefs Michelle

ohnee?
en de brood korstjes dan?
ik bedoel, het is ook niet eerlijk dat alleen als jij het zelf niet lust ze het mogen laten liggen…maar dat vind ik persoonlijk zo.
maar idd het laten liggen schiet in deze leeftijd nog niet op.
maar goed toen ik 6 was en geen spruiten luste kon mn moeder doen wat ze wilde, maar ik at het niet op.
ze zeiden ooit thuis: je komt niet van tafel voordat je het op hebt.
nou geloof me, tegen bed tijd zat ik er nog steeds. en geen hap gegeten.
jammer voor dat ene snoepje wat ik anders zou krijgen, of voor het buiten spelen met mijn vriendinnetje.
bij mij stop je er geen rommel in
maar goed wat ik al aangaf…anderhalf is nog iets te jong om ze dan maar iets anders te geven omdat ze nog moeten leren wat smaak is

<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://lilypie.com/pic/100513/lRiv.jpg" alt=“Lilypie Tweede Pic” width=“89” height=“80” border=“0” />[img]http://m2.lilypie.com/mGJ4p2.png" alt=“Lilypie Tweede Ticker” border=“0” /></a>

Gewijzigd door - MamavanRico op 01 Jun 2010 15:57:10

Dylano eet normaal zijn korstjes wel hè, alleen bij kiezentijd niet. Niet omdat hij ze niet lust.
Ik lustte vroeger ook geen spruitjes en tuinbonen en zo. Moest ik mijn leeftijd eten dus 6 jaar is 6 spruiten. Ik had altijd een geluk mijn broer lustte helemaal niets en was 2 jaar ouder dus die had er altijd 2 meer op zijn bord liggen

Zo heb ik gister dus andijvie stampot gegeten vind ik echt zo vies ,maar heb het gegeten tot Dylano aangaf dat hij genoeg had want als hij ziet dat ik stop met eten als mijn bord niet leeg is stopt hij ook. Kan je vertellen dat ik er heel lang over gedaan heb

Liefs Michelle

Wij eten ook gewoon alles wat we willen, en Seth heeft mooi pech als hij het niet lust!

Dit is wel de fout die ouders vaak maken! Als hun kind het 3x niet eet, het niet meer aanbieden. Maar het is juist zo dat ze vaak aan de smaak moeten wennen en dat na 10x proeven ze het misschien wel lusten. (heb ik ook al eerder in het topc gezegd)

Liefs, Anne