Weglopen en gewoon niet luisteren

Een weekje of wat terug postte ik hier dat Eva in haar bikini naar buiten was gerend. Dat was toen best grappig! Maar nu loopt ze voortdurend bij me weg! Gisteren stond ik met de buurvrouw te kletsen, rent ze zo de straat op. Ik had geen schoenen aan, dus de buurvrouw maakte een sprintje. Als ik zeg: ‘We gaan naar de winkel, kom’, loopt ze een stukje mee en daarna loopt ze weer terug naar huis! Ze verstopt zich achter lantaarnpalen of gaat zomaar op een plein op de grond liggen. Gisteren besloot ze dat ze naar de kinderen van het kdv wilde kijken en liep ze zelf helemaal de andere kant op dan waar we zijn moesten. Ik er achteraan met Max in de wagen. Verstopt ze zich in de struiken…Ze haalt het bloed onder mijn nagels vandaan met dit gedrag! Haar oren zijn gewoon verdwenen!

Meestal lukt het me met veel geduld om haar mee te krijgen. Ik zeg dan: ‘OF je loopt met Sarah (haar pop in haar karretje) OF ik zet je op het meerijdplankje’. Ik leg uit in welke volgorde we iets gaan doen. Maar toch is het vaak B terwijl ik A zeg. Dan zeg ik soms: ‘Ok, dan doe we eerst A en dan B’, maar dan wil mevrouw eerst B doen en dan A! Gek word ik ervan. Wat ik zeg, het lukt me wel om haar mee te krijgen, maar het kost enorm veel geduld én tijd! Wij hebben geen duowagen meer, dus haar in een kar zetten is geen optie en daar vind ik haar echt te oud voor nu. Maar in de AH loopt ze ook bijna altijd weg en geeft ze ook geen antwoord als ik haar roep.

Herkenbaar? En hoe lossen jullie zoiets op? Ik tel af en toe tot duizend!

Groetjes Rainbow

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

Volgens mij is er bij alle kindjes van rond de 3,5 even een heftige periode bezig als ik het zo lees!
Nora is de laatste week ook verschrikkelijk stout! Ze is aan het experimenteren met jokken (de stiften hebben zelf op de tafel getekend) is hardhandig tegen Evi en heel baldadig in haar taalgebruik. Ze lijkt zich bij straf vaak af te sluiten, zodat wat ik zeg helemaal niet doorkomt. Heel vermoeiend. Gelukkig is ze tussendoor wel weer heel lief…

Mn man zegt dat het een stuk karaktervorming is wat erbij hoort. Denk dat hij daar wel gelijk in heeft en dat lijkt me heel gezond. Alleen hoe begeleid je daar nou goed in? Ik wil niet op alle slakken zout leggen, maar wel heel duidelijk maken dat sommige dingen echt niet kunnen. Als ik weet dat ze jokt, heeft ze een kans om de waarheid te vertellen en daarna de gang op. Maar ja, vaak is het natuurlijk niet te achterhalen en vermoed ik alleen maar dat ze jokt. Ze noemde Evi laatst stomme vent!! dan laat ik haar dr excuses aanbieden en dat gaat zonder mokken, maar ook maakt het niet echt indruk op haar heb ik het idee. Wij zijn dus ook zoekende. Daar heb je natuurlijk niet zoveel aan, dus even naar het weglopen…

Ik vind het doodeng als Noor de straat op loopt dus wat dat betreft reageer ik daar ook behoorlijk heftig op. Op de stoep mag ze best wat achter raken op me, dat holt ze eens in de zoveel tijd wel weer bij. Maar als ze oversteekt zonder mij een hand te geven of de wagen vast te pakken, pak ik haar bij haar pols en dan loopt ze een minuut of wat heel ongemakkelijk. dat is dan ook huilen geblazen maar dat maakt me niks uit. Dat soort geintjes pik ik niet en komt gelukkig ook niet meer vaak voor. In het dorp (bij de winkels) is het dus ook of je blijft bij mij en de wagen in de buurt, of ik houd jou vast. Meestal werkt dat wel goed en vindt ze het in de drukte ook wel prettig om uit zichzelf de wagen vast te houden. Dan is ze ook gewoon bang mij kwijt te raken. Verschil in karakter met Eva denk ik…

In de supermarkt circelt ze een beetje om me heen en dat vind ik best. Geen verkeer en als ik haar niet meer zie, roep ik en dan hoor of zie ik haar altijd snel weer. Bij ons heb je van die pluchenbeesten bij iedere afdeling die een liedje gaan zingen als je op een knop drukt. Meestal staat ze daarbij dan de dansen terwijl ik op die afdeling haal wat ik nodig hebt.

Die pols pakken dus is mijn advies. Voor jezelf ook wel ongemakkelijk met de wagen, maar met even investeren wordt het als het goed is minder…

Succes!

Lfs

Gewijzigd door - Liske op 14 Mar 2012 11:31:59

Heeeeeeel vermoeiend lijkt me dit, kan je helaas niet echt advies geven want ondanks dat ik ook een 3,5 jarige heb, herken ik dit niet.

Eva zoekt wel duidelijk je grenzen op. Toch idd haar hand/pols kordaat pakken maar goed dat valt niet mee want waarschijnlijk voldoet zich dan weer een krijs drama! Ze zal toch naar je moeten gaan luisteren.

Succes, groetjes Esther

Dat krijsdrama neem ik dan altijd maar voor lief en kan ik goed negeren. Ik pak altijd gewoon Lisa d’r pols beet als dit zich voordoet (al was het bij Nikki meer nodig dan bij Lisa) en neem (sleur desnoods) haar gewoon mee. Ik ben de baas, niet zij…

ik doe hetzelfde als yavahn eigenlijk, ik ga daar ook geen discussie over aan. of ik pak m op want als ik m aan zn hand pak laat hij zich vallen en dan duurt het weer een eeuwigheid voor ik m daadwerkelijk van de straat heb.
meestal pak ik hem dus tussen mijn arm en neem ik m zo mee. en zet ik hem op een veilige plek weer neer en laat m daar uitrazen. hij krijgt daar ook even de gevaren te horen wat er kan gebeuren als hij zoiets mafs doet.
heb ook een keer gezegd van: zou jij het leuk vinden als er een auto over poohbeer rijdt en hij stuk is? nee zei hij. ik zei: nou mama vind het niet leuk als er een auto over JOU heen rijdt. en dat had best wel impact geloof ik

Even 22 kilo op pakken valt niet mee Dat sjouw ik niet meer even onder mijn arm mee !!

22 kilo?? wie weegt er 22 kilo rico weegt 15 kilo, en ook al heb ik daar last van mbt mijn lichamelijke toestand ga ik daar niet over miepen op het moment dat hij gevaar loopt natuurlijk ahha

Is er gevaar dan is geen kilo me teveel natuurlijk, luistert ze niet dat kijk ik of ik ze kan laten liggen, want zodra ik uit het zicht ben, komt ze aan gevlogen!
En abrupt die arm, hand, pols pakken bij gevaar … ja logisch.

Fabienne weegt idd 22 kilo en oppakken doe ik al lang niet meer. Dan moet het ECHT nodig zijn maar dergelijke fratsen als met Eva ken ik niet. Nog niet ??

Oh ja, ze is ook veel aan het jokken de laatste tijd. Altijd heeft Max iets gedaan, of weet ze niet hoe dat water op de grond komt…Dat hoort inderdaad bij de ontwikkeling van het geweten (heb ik geleerd op de peutercursus). Ik zeg dan dat ik het niet erg vind als ze iets kapot maakt bv (tenzij het expres is), maar dat ze het wel eerlijk moet zeggen.

Ik heb haar gisteren ook gewoon opgepakt. Ze is 13 kilo, dus dat is een makkie haha! Ik maakte er een spelletje van en ze pikte dat. Uiteindelijk zaten we lachend in de auto. Maar als ze haar fiets bij zich heeft, gaat dat oppakken en meetrekken niet…Ik voel me dan zo’n sukkelmoeder die haar kind niet mee krijgt!

Het zijn gelukkig momenten, over het algemeen is ze lief en luistert ze ook wel. Maar de laatste tijd is het dus ook veel jokken en vooral tot de grens gaan. Het hoort er vast bij, maar ik vind het wel een vervelende en ook best moeilijke fase!

Groetjes Rainbow

@Esther, dat deed rico in het begin niet, achter me aan, toen een periode dat ie het wel deed, en weet je wat ie me laatst flikte?? we liepen van school naar huis en hij zei: ik ga nie mee! ik zo: dan ga ik alleen, dus ik liep door, keek na een paar seconden natuurlijk achterom uit voorzorg, maar normaal zou hij me gevolgd zijn, nu dus niet, hij was richting school terug aan het rennen!!
en ook laatst, rende hij bij de bushalte ineens de weg oop, ik had m alleen net op tijd bij zn arm en gaf er niet helemaal bewust een ruk aan dus hij viel eigenlijk terug op de stoep. kei hard huilen, maar hee er kwam een bus aan en een aantal auto’s met volle vaart. als ik dit niet had gedaan lag hij eronder. ik was ZO geschrokken en riep echt hard tegen hem: vind je dit verdorie nog normaal!!! je lag bijna onder die bus !! hij nog harder huilen. ik daarna hem stevig vastgehouden…pfff ja ik had wel even sorry gezegd mbt mijn hysterische gegil op straat. haha ik was ook zooo geschrokken, dat scheelde echt geen haar!

Eva doet hetzelfde als Rico, die rent ook gewoon weg. En dan juist waar ik NIET heen hoef/wil, bijvoorbeeld naar de eenden ofzo. Het interesseert haar ook totaal niet als ik weg loop. Gisteren stond ze dus achter die lantaarnpaal door een glas naar me te kijken, ik was met Max richting auto en ik kon haar zien. Toen ze weg begon te lopen, rende ik alsnog terug met Max, want ik moet haar wel kunnen zien. Ze zegt soms ook gewoon: ‘Doei’ als ik zeg dat ik ga. Het is een pittig vrouwtje. Terwijl ze wel gaat huilen als ik bv 's ochtends ga werken en ik naar haar zwaai. Dan roept ze hartverscheurend: ‘Mamaaaaaa, mamaaaaa!’ Ze kan me echt to-taal niet missen wat dat betreft. Bij papa doet ze het trouwens ook hoor, dat weglopen.

Groetjes Rainbow

ja dat Eef en Rico vanaf baby af aan in veel opzichten hetzelfde kunnen reageren zeg ik amar weer: herkenbaar! ook rico huilt hartverscheurend als ik wegga en als ie verdrietig is of pijn heeft moet ie altijd mij hebben ipv papa. dus het is duidelijk uitproberen als hij van me wegloopt op straat. heel vervelend maar wat ik al zei; het is een dan wel dan niet fase… ik ken iemand die een speeltje van dr kind op de weg gooide om even duidelijk te maken wat er kan gebeuren. moet zeggen dat vond ik ver gaan alhoewel ik het wel kan begrijpen. gelukkig heb ik dit nog niet hoeven doen haha lijkt me erg shocking voor een kind!

Voor een deel herkenbaar, Bo begint er nu ook af en toe mee , en zeggen dat mama dan wel alleen gaat heeft geen effect. Of hij zegt heel zielig dat mama hem niet alleen mag laten het liefst waar allemaal onbekenden bij zijn, of hij blijft gewoon staan, wetend dat mama toch niet weg gaat… Hij doet het nu alleen “nog maar” wanneer hij zijn fiets bij zich heeft, omdat hij weet dat mama dan ook geen kant op kan want ik kan niet en Bo tillen, en de fiets tillen…
Wat ik dan doe is hem negeren en zeggen, nou dan staan we hier de hele dag maar (als ik echt niets anders kan zoals wanneer hij zijn fiets bij zich heeft) en dan staan we daar een tijdje, ik zeg niks, doe niks, en dan zegt bo vaak al uit zichzelf dat hij mee gaat (en dan ook op zo’n manier zo van: nou mama kom nou eens, ik ga al hoor!!!)

@Esther, hoe lang is Fabienne inmiddels? volgens mij heb jij een lange meid te pakken!!

liefs woezel

@MamavanRico, ze lijken inderdaad heeeeel veel op elkaar!
@Woezel, ik vind jou oplossing echt goed! Dat ga ik ook proberen, het kan mij niks schelen (nou ja…) als we ergens 5 minuten staan. Mooi dat Bo dan zelf al vraagt of jullie gaan! Hahaha. Bedankt, ik vrees dat ik je truc snel in praktijk zal kunnn oefenen!

Groetjes Rainbow

Hahahaha graag gedaan hoor, en soms duurt het wel 15 minuten, maar als je gewoon niet reageert op Eef, (doe ik ook niet op Bo dan, tenzij hij echt gevaarlijk doet) en gewoon voor je uit staart zonder wat te zeggen of doen, dan is de lol er gauw af (of je moet net voor een speeltuin staan, maar hoe groot is die kans nou?)

liefs woezel

haha woezel, dat doe ik dus soms met het eten. ik ben zoolang doorgegaan van: rico ga nou eten eet nou iets
nu vroeg ik laatst: kom we gaan aan tafel, eten goed?
zegt ie: NEE NIET ETEN. ik zo oke prima, wij opgeschept en rico’s bord was leeg. begon ie na 5 minuten toch te dreinen: mama eet wel en rico krijgt gewoon niks!. ik zo: jawel maar je kunt zelf eten toch?
koos ie eieren voor zn geld en ging eten

Precies, negeren is soms echt het tover woord hoor, hier ook wel eens met eten gehad, hij wilde niet in zijn stoel, nou rima dan wij zijn gaan eten, maar mooi dat hij binnen een paar minuten (Na een tijdje verlekkerd te hebben gekeken naar onze borden, en te vragen wat dat was) hij heel graag in zijn stoel wilde om te eten. Nu red ik het ook lang niet altijd om te negeren, maar echt, het werkt!

liefs woezel

rico presteerde het laatst helaas wel om gewoon helemaal niks te eten en gewoon doodleuk te gaan spelen op zn kamer haha. tja dan eet je niet ik ga er geen strijd meer van maken… alhoewel ik achteraf bang was dat hij dacht dat hij het nu gewonnen had… hmzz

H. is dan pas 2 maar die kan ook dat soort streken uithalen.
Daarom gaat ze hier ook gewoon in de wagen en als ze zich netjes heeft gedragen mag ze het laatste stukje lopen. Ik heb gewoon géén zin om continu achter haar aan te moeten, boos te moeten worden etc etc.

Laatst in de apotheek liep ze wat rond en ze was super lief. Ze draaide wat aan de folder molen. Ik was klaar en ineens wilde ze er vandoor gaan.
Ik tel dan tot drie en als ze er dan nog niet is (of komt) dan ga ik haar halen en moet ze weer in de wagen. Ze krijste alles bij elkaar. Jammer dan. Ze kan daar zo de weg oprennen als iemand de deur open doet. Dus ik pak haar op en zette haar in de wagen. Nou, ze leek wel een speenvarken!! 1 Vrouw: Nou nou, laat dat meisje toch lopen! Dit is toch zielig? Ze wil zo graag lopen!
ZIELIG?? ZIELIG?? Onder een auto komen! DAT is pas zielig!
Bovendien, waar bemoeit u zich mee???
(Ja, ik was net bevallen… Anders had ik het wat netter geformuleerd)

Anyway, wij hebben een duowagen dus dan gaat dat ook makkelijk.
En H. is natuurlijk nog een stuk jonger.
Maar lastig is het wel!

Herkenbaar. Rens heeft dat soort streken ook heel erg op het moment. Weglopen en jokken, een belachelijk grote mond hebben, alles wat je vraagt krijg je als antwoord Neuhhhhhhhhhh.
Ik vind deze periode echt lastig. Lastiger als een 2 jarige eigenlijk.
Ik probeer negatief gedrag zo veel mogelijk te negeren. Tenzij het echt te ver gaat dan gaat hij na een waarschuwing op de trap. Daar komt hij soms 100 keer af, en dan zet ik hem 100 keer terug. Als Rens wegloopt op straat of in een winkel dan pak ik hem vast en dat vind hij echt vreselijk dus dan kiest hij toch wel vaak eieren voor z’n geld.
Hij flikt het idd wel vaak als hij z’n fiets bij zich heeft maar dan lukt het me toch meestal wel om en de fiets en de wagen en rens beet te houden al is het niet makkelijk. Als hij echt blijft dreinen dan kan hij thuis gelijk door naar de trap.
En dat liegen word hier sinds kort ook gedaan. Mag hij van mij geen snoepje, dan is het gauw van papa mag het wel terwijl die net nee heeft gezegd.

Groetjes Ramona