Weer op het potje, weer drama

We hadden misschien niet moeten zeggen dat je het potje weg zou kunnen halen…dat is ongevraagd advies want jouw vraag was hoe je hem kan troosten. Maar ik denk dat de enige die weet hoe jij jouw kind kan troosten jijzelf bent toch? Wij weten toch niet hoe we Rico gerust kunnen stellen?

Vervolgens worden er dus adviezen gegeven die toch merendeel de richting opgingen van weghalen van het potje. Je probeert dat uit, terwijl het niet goed voelt zeg je, ik zou dat dan al niet doen als jij je daar niet prettig bij voelt maar ja proberen kan altijd…

Ik neem aan dat je nu weet hoe je het verder wilt gaan aanpakken, namelijk hem met kleding aan op het potje laten zitten wanneer hij wil?
Ik denk namelijk dat het nu een beetje een langdradig iets gaat worden en ondanks dat ik brainstormen en discusseren helemaal leuk vind denk ik niet dat er nu nog heel veel uit gaat komen op dit moment?

Geschreven tekst kan altijd verkeerd geinterpreteerd worden en dat is jammer. Jij hoeft je niet te verdedigen, niemand hoeft dat en gelukkig maar. Iedereen zijn ding ja toch?

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

@Christa; ja dat is ook zo, het voelde ergens ook niet goed om het weg te halen, en wat je zei dan had ik het misschien beter niet kunnen doen… nee misschien niet nee, maar mijn gevoel kan er ook wel is naast zitten, Ik wilde toch weten of ik er naast zat of niet.
Tuurlijk weet ik hoe ik mijn kind het beste kan troosten, maar dat bedoelde ik niet zo letterlijk haha… ik bedoelde meer van: moet ik hem dan toch de kans geven om hem te laten zitten? hoelang kan hij maximaal op het potje zitten, met de gedachte erbij dat hij misschien tijd wil hebben daarvoor. Dus hoe kan ik rico het beste begeleiden hierin, oke nu met kleren aan. maar wanneer kan ik b.v. weer proberen hem zonder broekje op het potje te zetten, en als ik dat doe, hoelang moet ik hem dan laten zitten. als hij dan verdrietig wordt als ik hem eraf haal, weet ik natuurlijk dat ik moet zeggen dat het niet erg is dat morgen nog een dag is. en dat ik trots op hem ben. het is meer wat eraan vooraf gaat.
ik vind het een moeilijk iets.

Ja ik merk dat je het een moeilijk iets vind, en ik vond ( en vind ) het ook lastig hoor; die zindelijkheid. Want je bent er niet hoor, als ze overdag droog zijn zoals hier. Dan kun je weer, wat hier dus momenteel speelt, krijgen dat ze niet willen/durven/kunnen poepen en het dus lekker dagenlang ophouden met alle gevolgen van dien.

Maar goed, je hebt nu best heel veel tips gekregen denk ik en het is dus verder aan jou om te kijken hoe het het beste werkt bij Rico.

Ik moet eigenlijk zeggen dat ik dit tot nu toe het lastigste vind, normaal gaan dingen echt automatisch bij mij, opvoeding tot nu toe, wat wel en niet kan, verzorging, met je kind “meegroeien” snapje… maar dit gaat weer totaal niet automatisch.
ja ik heb wat tips gekregen, ik laat hem nog even met kleding aan op het potje zitten. maar wat ik meer bedoelde met mijn vorige bericht was; wanneer is is geschikt om weer zonder te proberen, en hoelang is het verstandig je kind op het potje te laten zitten (meegenomen dat hij het spannend vind het los te laten)

Inge dat gaat hij zelf wel aangeven. Als ik zeg Dylano plassen en hij wilt dan sjort hij zelf zijn broek naar beneden en plukt aan zijn romper.
En daarom vind ik (ik dus en niet jij ) het niet geslaagd met kleding aan want volgens mij gaat het dan veel langer duren dat ze snappen wat de bedoeling is.
Daarom staat bij mij het potje ook gewoon op in de wc.

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Waar heb je op dit moment het potje staan Inge? Ik krijg namelijk het idee dat je die gewoon in de kamer hebt staan. Niks mis mee natuurlijk, maar ik heb een beetje het idee dat hij het potje miste omdat het altijd in de kamer staat. En ineens is iets weg wat altijd in zijn zicht staat. Misschien heb ik het mis, maar dat gevoel kreeg ik toen ik je verhalen las. Want een kind wat 3 kwartier huilt alleen omdat het potje weg is, dat klopt naar mijn mening ook niet helemaal. Want ja hij hoeft er niet iedere 5 minuten op. Dus zou hij het niet constant moeten missen.

Als je het potje in de kamer hebt staan, zou ik het op de wc zetten. Daar staat hij bij ons ook. Ik wil dat hij leert dat hij daar moet plassen en niet in de kamer. Misschien straks wel even als hij er wat intensiever mee bezig is, maar dat is op dit moment niet het geval. Laat het potje op de wc en zeg dit ook tegen Rico. Zodra hij aangeeft dat hij op het potje wil ga je met hem naar de wc. Zo weet hij dat daar het potje is en dan is dat ook gewoon duidelijk. Laat hem zelf aangeven of hij met of zonder kleding op het potje wil. Ik zou hem er niet al te lang op laten zitten. Je hoeft hem er niet meteen af te halen, maar doe bijv. max 5 minuten. Zodat de obsessie voor hem ook niet te lang duurt als het niet lukt.

Verder begrijp ik de reacties van de anderen wel. Dit is niet om je aan te vallen, maar mensen lezen je topic en reageren op jouw vraag. Jij had andere reacties verwacht, maar ja anderen kunnen niet van te voren weten wat voor reacties jij verwacht. Denk dus dat daar het misverstand over bestaat. Iedereen heeft zoals altijd natuurlijk andere gedachten over opvoeding en ook over dingen als zinderlijkheid.

Nou dit was in ieder geval mijn tip en kijk gewoon zelf waar je je lekker bij voelt.

Groetjes,
Sandra

Dit wordt een aardig lang topic, ik heb er een beetje doorheen gezapt maar denk dat ik alles zo globaal wel heb begrepen.

@ Inge (kijk je even goed naar de knipoogjes e.d.?)
Probeer niet te vergelijken met reacties die anderen op andere topics geven (topic Morgan potje), daar word je niet blijer van Niemand die jou op die manier afwijst toch? Andere topics zijn ten slotte niet jouw topics En ik reageer op mijn ene collega haar verhaal nu eenmaal ook anders dan op mijn andere collega’s verhaal, simpelweg omdat het twee verschillende mensen en karakters zijn

Weet je wat je met Rico af kunt spreken? Je ruimt het potje op en als hij denkt dat hij wat moet doen of om het potje roept, haal je hem te voorschijn, zet je hem er op (met of zonder kleren) en als hij klaar is ruim je hem gelijk weer op. Ja, hij kan er even flink boos en verdrietig om worden, maar ik denk dat hij daar even doorheen moet (negeren en afleiden). Hij zal moeten leren dat hij niet altijd zijn zin krijgt, zal hij nog vaak genoeg meemaken in zijn leventje en toch mee om moeten leren gaan En als jij denkt dat hij al zindelijk aan het worden is, waarom doe je die pamper dan niet gewoon af? Dan voelt hij dat zijn kleren nat worden als hij iets doet. Je kunt hem dan uitleggen dat die kleren niet nat worden als hij ze uitdoet als hij op het potje gaat. Ja, je zult dan wel wat extra wasjes moeten draaien maar daar ontkomt bijna geen enkele moeder aan bij zindelijk maken van het kind.

@Freubeltje: die knipoogjes zijn niet nodig hoor, ik voel me heus niet elke keer aangevallen als mensen wat tegengas geven. Maar ik geef ook tegengas als ik het er niet mee eens ben.

@sandra(Op de badkamer, de wc is geen ruimte is te klein, wij wonen gelijkvloers dus hij kan overal heen waar hij wil…snapje)

Gewijzigd door - MamavanRico op 13 Nov 2010 09:51:59

Klinken omhoog Inge, Wij wonen ook gelijkvloers maar Dylano kan ik geen een kamer waar ik niet wil dat hijkomt. Alleen in de keuken en zijn eigen kamer zijn de klinken normaal zeg maar. En als ik niet wil dat hij in de keuken komt gaat het hekje dicht

Liefs Michelle

ja zo’n hekje is ook wel slim michelle goed idee! hebben we straks toch nodig…kan ik m net zo goed nu al kopen.
we hebben dan een dichte keuken.
en die klinken…staan overal omhoog behalve op de badkamer en zijn slaapkamer.
zijn slaapkamer moet binnenkort ook wel… maar ga dit eens even tegen man lief zeggen, dat hij dat even moet doen. extra veiligheid…extra eecee veiligheid in dit geval

QUOTE: maar wat ik meer bedoelde met mijn vorige bericht was; wanneer is is geschikt om weer zonder te proberen, en hoelang is het verstandig je kind op het potje te laten zitten (meegenomen dat hij het spannend vind het los te laten)

Wanneer het weer geschikt is om hem zonder kleren te laten proberen gaat hij dus nu zelf aangeven, als je besluit om het potje dus te laten staan. Dan ligt de volgende stap dus bij hem zou ik denken.

En hoe lang op het potje; 5 minuten is echt max. Tuurlijk plast hij niet binnnen 20 sec ( als hij echt moet trouwens wel hoor, Jack doet het nu ook voor ik er erg in heb), maar als er na 5 minuten geen plas komt is de aandrang niet groot genoeg en dan gaat hij zich aanleren om kleine mini-plasjes te doen.

@Christa: dankjewel voor je antwoord. en je tips! ik wacht rustig af tot rico het aangeeft dat hij zonder wil. Dat is ook het slimste om te doen. forceren heeft nooit zin en dat wil ik ook absoluut niet.
nogmaals dankjewel voor het beantwoorden van mijn vraag

Heerlijk zo’n hekje

Liefs Michelle

ik geloof het maar al te graag.
bij mijn ouders hebben ze een open trap, of hoe noem je dat?
zo’n trap die in de huiskamer begint al…
hmm haha wat een geweldige uitleg weer
enfin.
ik draaide me een paar weken terug doen ik daar was, een keer om om een glas uit de kast te pakken.
ik draai me weer om, huh rico weg (hij zat met lego te spelen op het vloerbedekking) was ie dus snel naar de trap gesniekt, en stond hij al halverwege ik schrok me dood!! ik wist niet eens dat hij kon traplopen hahaha.
hij zwaaide nog zo van: haj kijk hier sta ik al mam goed he!
maar oke… ik zei wel van: ooohhh rico ik ben echt wel trots maar doe dit NOOIT meer… ohnee…jij kan hier niks aandoen jij bent aan het ontdekken mama is een beetje dom geweest…!!"
ik had gewoon iets voor die trap moeten zetten Maar wat nog beter is… een traphekje… (zou je denken maar dat is niet het geval… aangezien de trap net voor de muur staat en je dus geen hekje open en dicht kan doen)

Ik snapte hem hoor open trap

Das indd even schrikken ik had het bij me vriendin ook. Meneer zat al halverwege.

Liefs Michelle

haha oke ja ik wist niet of dat die benaming had, ik zei maar wat haha ik kom wel slim over he maar ondertussen hihi!
ooh rico had dat pas terug ook, toen stond hij op de eerste tree, ik schrok dus rende erheen, hij schrok weer van mij en glee uit.
gelukkig niks gebeurd hij viel op zijn pamper maar jee. was echt een schrik reactie van mij. ik wil niet dat hem wat overkomt, maar juist door zo op hem af te rennen met een blik vol angst, daar schrok hij waarschijnlijk van en wilde pakkertje spelen. haha want hij lachte nog toen hij viel, alsof hij dacht dat het een spel was.
ik zei nog sorry rico, maar hij was er alweer vandoor om opa te vervelen die lag te slapen op de bank