Rico is al een tijd (eigenlijk al rond zijn eerste jaar) geeinterseerd in het potje.
toen hij een keer zijn eigen poep had gezien durde hij er niet meer op…
een paar weken terug zijn we dus met kleine stapjes begonnen; voorlezen over het potje e.d. knuffels op het potje, zelfs ik ben op het potje gemoeten van hem haha (wel met mijn broek nog aan hoor)
hij ging er sinds een week ook zelf opzitten, maar wel met kleren aan.
dat ging allemaal zo goed dat ik besloot het zonder kleren te proberen en ook zonder pamper aan.
hij vond dit doodeng en wilde niet.
gisteren heeft hij er voor het eerst zonder kleding opgezeten, wel met moeite… maar ik zei gewoon van: rico ik doe je pamper weer aan, we proberen het gewoon morgen weer.
dat wilde hij niet hij wilde op de EECEE (wc) nou oke ook goed. maar toen ging ie bijna zitten en rende weer weg.
toen zei ik: wil je echt niet? dan proberen we morgen oke?
NEE! oke… dus heb ik hem erop gezet.
hij vond het eng maar vertrouwde mij wel genoeg dat ie ging zitten.
hij heeft er bijna een kwartier opgezeten met leesboekjes enzo.
maar het was niet gelukt.
het probleem is nu dat hij extreem verdrietig is als ik hem er uiteindelijk vanaf haal omdat ik gelezen had dat je het niet langer moet doen dan 10 minuten (geen idee waarom??) maar na een kwartier dacht ik; oke we proberen het later weer.
hij was zooo aan het huilen dat het niet gelukt was. en ik heb echt moeite moeten doen hem te troosten.
ook vanochtend wilde hij weer op het potje. weer niet gelukt en weer huilbuien.
ook net idemdito.
Wat kan ik doen om hem te troosten hierin? want het is niet zomaar verdriet, hij baalt gruwelijk van zichzelf lijkt wel…
ik vind het zo sneu voor hem! ik zeg telkens dat het niet uitmaakt en dat het wel goedkomt. en dat ook rico binnenkort een plasje of poepje kan doen op de wc (het potje noemen we ook wc omdat hij dat zo noemt)
na zo’n 10 minuten wordt ie iets rustiger maar ik merk aan zijn stemming dat hij zich niet fijn voelt dat het niet lukt. maar toch wil hij telkens erop. dan zegt hij: mama kom…eecee…
en trekt me mee naar zijn potje.
hebben jullie tips of ideeen? ik voel me echt naar voor hem!
![]()