Weer op het potje, weer drama

Rico is al een tijd (eigenlijk al rond zijn eerste jaar) geeinterseerd in het potje.
toen hij een keer zijn eigen poep had gezien durde hij er niet meer op…
een paar weken terug zijn we dus met kleine stapjes begonnen; voorlezen over het potje e.d. knuffels op het potje, zelfs ik ben op het potje gemoeten van hem haha (wel met mijn broek nog aan hoor)
hij ging er sinds een week ook zelf opzitten, maar wel met kleren aan.
dat ging allemaal zo goed dat ik besloot het zonder kleren te proberen en ook zonder pamper aan.
hij vond dit doodeng en wilde niet.
gisteren heeft hij er voor het eerst zonder kleding opgezeten, wel met moeite… maar ik zei gewoon van: rico ik doe je pamper weer aan, we proberen het gewoon morgen weer.
dat wilde hij niet hij wilde op de EECEE (wc) nou oke ook goed. maar toen ging ie bijna zitten en rende weer weg.
toen zei ik: wil je echt niet? dan proberen we morgen oke?
NEE! oke… dus heb ik hem erop gezet.
hij vond het eng maar vertrouwde mij wel genoeg dat ie ging zitten.
hij heeft er bijna een kwartier opgezeten met leesboekjes enzo.
maar het was niet gelukt.
het probleem is nu dat hij extreem verdrietig is als ik hem er uiteindelijk vanaf haal omdat ik gelezen had dat je het niet langer moet doen dan 10 minuten (geen idee waarom??) maar na een kwartier dacht ik; oke we proberen het later weer.
hij was zooo aan het huilen dat het niet gelukt was. en ik heb echt moeite moeten doen hem te troosten.
ook vanochtend wilde hij weer op het potje. weer niet gelukt en weer huilbuien.
ook net idemdito.
Wat kan ik doen om hem te troosten hierin? want het is niet zomaar verdriet, hij baalt gruwelijk van zichzelf lijkt wel…
ik vind het zo sneu voor hem! ik zeg telkens dat het niet uitmaakt en dat het wel goedkomt. en dat ook rico binnenkort een plasje of poepje kan doen op de wc (het potje noemen we ook wc omdat hij dat zo noemt)
na zo’n 10 minuten wordt ie iets rustiger maar ik merk aan zijn stemming dat hij zich niet fijn voelt dat het niet lukt. maar toch wil hij telkens erop. dan zegt hij: mama kom…eecee…
en trekt me mee naar zijn potje.
hebben jullie tips of ideeen? ik voel me echt naar voor hem!

Blijft hij 10 minuten zitten??? Jemig wat goed!! Bo die blijft hooguit eenhalve minuut zitten, en dan heeft hij het alweer gehad, en alles wat ik probeer, zorgt er niet voor dat hij er langer op wil zitten!!
MOet zeggen, Bo durft sinds een week niet meer op de wc??? raar eigenlijk, daarvoor lukte het wel, maar goed, ben nog niet echt actief bezig geweest, dus wacht er nog even mee! Hij geeft wel elke keer aan als hij gaat poepen, maar zodra ik hem bij de wc of het potje heb, is hij al bezig hahahahaha!! Hij zegt nu elke keer, poepen, plassen hahahahha en loopt naar de wc waar hij dan niet op wil hahahahaha!!
Heb verder eigenlijk geen tips voor je, ben ook wel benieuwd hoe je daar mee omgaat!!

liefs woezel

Persoonlijk denk ik dat je te vroeg begonnen bent.
Immers, het initiatief komt bij jou vandaan om op het potje/wc te gaan toch?
Ik zou het hele onderwerp laten rusten tot hij wat ouder is…Hij is net 2!!!

Jack wilde ook nooit, tot enkele weken geleden. Toen wilde hij dan wel meermalen per dag op het potje maar ook zonder resultaat.
Na aanschaf van de zindelijkheidsbroekjes ging het ineens een heel stuk beter ( zie mijn zindelijkheidstopic).
Maar Jack is wel bijna 3!!

Jongens zijn minder snel als meiden, en als hij overstuur is bij geen resultaat denk ik persoonlijk dat het te vroeg is en misschien wel averechts werkt?
Ik zou het hem aan laten geven en niet eens vragen of hij op het potje wil voorlopig. Kan over een tijdje ( als hij er dan nog niet zelf over begonnen is ) altijd nog.
Als hij zegt op de wc of het potje te willen dan is dat natuurlijk prima. Als er dan geen plas komt kun je zeggen dat de plas nog in zijn buikje zit en er later vast wel uitkomt.

En 10 minuten op het potje vind ik ook ERG lang eerlijk gezegd. Zo lang zit ik ook niet op de wc om te plassen hoor
Ineens hebben ze het dan door en dan gaat het heel snel.
Succes hoor!!!

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Ik sluit me aan bij voorgaande berichtje, hij is nog maar twee. Hij hoeft het nog niet te kunnen. En als hij er zo verdrietig over wordt als hij er vanaf moet, zou ik hem er nog niet te veel mee confronteren. Het moet geen dwang worden van hemzelf. Hij heeft duidelijk nog geen controle over zijn plasjes en poepjes Zet het potje nog even weg tot hij naar de speelzaal gaat. Daar ziet hij andere kindjes ook gaan en dan ziet hij ook dat ze er weer vanaf komen en wat het resultaat daarvan is.

Succes!

Maar hij wil volgens mij dus met kleding aan op het potje en niet bloot. Dat was bij ons ook in het begin zo.
Ik persoonlijk zou dus net als wat Freubeltje zegt er even een stop in zetten want hij heeft nog tijd genoeg!
In dat boekje kan dat wel staan rond de 2e verjaardag maar volgens mij was het Sje die hier eens schreef vanaf 27 maanden heeft het pas echt zin om te starten… En dan nog is het individueel bepaald of je er dan al mee begint ja of nee. Als je op internet zoekt zie je dat het gemiddeld is dat een kind tussen 3 en 4 jaar overdag zindelijk is.
Jongens zijn nou eenmaal minder vlot als meiden en ik persoonlijk vraag me af of hij de controle al heeft over zijn sluitspieren. En als het steeds een teleurstelling is voor hem lijkt me dat ook niet heel erg helpen bij het proces?
Hij kan wel weten dat een plasje in het potje hoort maar zindelijkheid bestaat uit verschillende componenten: Kunnen, Willen en Meewerken. Dus de controle daadwerkelijk hebben, op het potje willen zitten en bereid zijn om zindelijk te worden.
Je moet doen waar jij je goed bij voelt,!

heeft Rico neefjes/nichtjes of vriendjes/vriendinnetjes die wat ouder zijn en wel al op het potje/wc gaan? Als Rico ziet dat zij ook naar de wc gaan en daar een plas/poep doen en daarna ziet dat ze er gewoon weer af gaan en weer verder gaan spelen waar ze gebleven zijn, werpt dat misschien voor hem een ander licht op het naar de wc gaan? Ik ben geen expert, maar ik kan me er iets bij voorstellen.
Ik moet zeggen dat het hier erg goed gaat de laatste dagen en dat terwijl die kleine aap van ons in dec. pas 2 word. Zelfs het eerste poepje heeft ie al gedaan. Vanmiddag na zijn middagslaapje tot hij vanavond naar bed ging is zijn luier droog gebleven, al zijn plasjes zijn in de pot gegaan! Tuurlijk ben ik daar trots op en hij word de hemel in geprezen als hij wat op de pot heeft gedaan. Heeft hij niets gedaan, jammer, ik zie dat hij het probeert, aanspant enzo, maar dan hoeft hij gewoon even niet, maar sinds gisteren/vandaag weet hij ook echt wat het is wat hij doet.
Maar dit kwam ook niet vanzelf, pas sinds hij veel met zijn neefje van anderhalf jaar ouder omgaat (woont normaal in Nieuw Zeeland, is nu hier) en hem naar de wc ziet gaan enzo en ik denk dat dit geholpen heeft.
Geduld met de kleine man, pak een paar momenten; voor het eten, na het eten, voor het weg gaan, wanneer hij uit bed komt. Zet hem dan standaard op de pot, dan heeft hij al een paar vaste momenten…
Meer weet ik ook even niet te verzinnen eigenlijk. Succes met Rico en het potje.

Lfs

of rico mee laten gaan als je zelf naar de wc gaat. Ik weet dat er mama’s zijn die dat verschrikkelijk vinden, maar misschien dat hij dan idd ziet dat je dan "wat "doet, en weer verder gaat zoals hierboven beschreven staat.
Daarnaast vind ik persoonlijk 10 minuten ook echt een beetje te lang. Je zegt dat rico dat zelf wil, en dat is dan ook zo, maar niet alles wat ze willen, moet dan ook maar gebeuren. Ik zou persoonlijk gezegd het een tijdje even niet doen, en als hij aangeeft dat hij moet poepen of plassen en dat op de wc wil doen, zegen, rico, je mag nu in je luier een poepje of plasje doen, en verder gaan waarmee je bezig was. Hopelijk laat hij het dan rusten (doet bo namelijk wel als ik dat zeg) en gaat hij dan ook verder, en probeer het over een paar maanden nog een keer.
Ik wilde er zelf wat actiever in zijn omdat Bo met name het poepen al goed aangeeft, maar ik ben altijd net te laat, en heb zoiets van, over een paar maanden begrijpt hij het beter, dan is het misschien handiger om er mee te beginnen dan nu. Hij is dan ook nog geen 2 he.

liefs woezel

ja, da’s ook een goeie, samen naar de wc, jij op de wc, Rico op het potje. Het potje staat hier ook naar de wc en ik ga 100x per dag nu ik onderhand 30 wkn zwanger ben! Dus wij zitten vaak gezellig samen op de pot haha.

Lfs

@Freubeltje en Christa;

ik begrijp jullie punten hoor,
ik moet zeggen dat ik daar ook even overna gedacht had… ik heb het er net met papa ook over gehad en hij zei ook wat ik aan de andere kant al dacht; hij zoekt het potje zelf ook op, gaat er zelf opzitten of trekt mij mee en zegt dat hij een “poepie” op de wc wil doen. Ik denk niet dat het punt is dat hij er geen controle over heeft. als dat zo was liet ie wel te pas en te onpas zijn blaad eroplos… en dat is ook weer niet het geval. hij doet het namelijk WEL als hij met pamper op het potje zit maar niet als hij naakt op het potje zit.
dus hij weet wel degelijk dat hij moet en doet het ook… maar ik denk dat het een kwestie van durven is. niet of het wel of niet KAN.
want hij WIL hij KAN maar hij DURFT niet
oke sje heeft dat erneer gezet maar ook zij had dit ergens gelezen.
Ik heb regelmatig wel dat ik Sje mail ofja regelmatig… in ieder geval als ik iets niet weet en wel wil weten, dus ik heb wel veel aan haar, maar ook Sje is geen wonderwoman (alhoewel ze dat voor mij vaak wel is geweest) en weet ook niet ALLES natuurlijk. zie b.v. het bericht van : wieb. hieronder. haar kindje doet het wel.
Rico is bang geworden van zijn poep in het potje een aantal maanden geleden.
daarom hadden we het ook gestaakt omdat ik zoiets had van; nu moet ie het eerst zelf aangeven.
dit doet hij nu, hij zegt ook dat hij het wil, maar het lijkt echt een kwestie te zijn van vertrouwen en durven.
aangezien hij nu toch al een tijdje op het potje poept en plast terwijl hij zijn pamper nog aan heeft…
ik hoop dat mijn bericht nu iets duidelijker is… dat het meer een kwestie van niet durven is. en ooit moet het er toch van komen… en dan kan ik wel zeggen: nee rico je mag niet op het potje??? maar dat kan ik toch ook niet maken? hij wil zelf… en hij wil ook wel naakt op het potje (sinds gisteren, daarvoor vond hij dat idd eng, maar door hem gewoon in zijn blote billen te laten rondlopen heeft hij het toch zelf opgezocht) maar ook naakt iets op het potje doen vind hij eng, terwijl hij wel wil want dat geeft hij constant aan.

Zindelijkheid heeft ook te maken met Los durven laten. Kinderen hebben daar vaak moeite mee en al helemaal als ze in hun blote billen zitten.
Vaak durven kinderen wel te poepen of te plassen als ze iets tegen hun billen aanvoelen. Dus bijv een broekje of een pamper.
Dus als hij op het potje in zijn pamper plast dan is dat eigenlijk al zindelijkheid want zindelijkheid betekent dat ze hun ontlasting of urine op kunnen houden en op een daarvoor bestemde plaats kunnen ledigen. Met of zonder luier ertussen. Dus mss moet je gewoon een tijdje accepteren dat hij het zo doet en hem positief bekrachtigen als hij ( in zijn luier) poept of plast. Dan groeit zijn zelfvertrouwen en durft hij later wel zonder pamper erop te zitten.

Maar goed, nogmaals ik zou zeggen doe waar jij je goed bij voelt en wat bij je kind past. Dat is aan jou.

Potje gewoon een maand ofzo uit het zicht zetten Inge. Dit gaat hem zo niet worden.
Sluit me aan bij freubeltje en Christa.

Liefs Michelle

Haha, het was ook net waar ik aan dacht, dat hij toch te angstig is en het nog niet helemaal wil.

Ik zou ook het potje even weg zetten en het even laten.

Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

En zo komt het ook op mij over: de angst is groter dan het willen. Niet mee doorgaan, even pas op de plaats en over een tijdje maar weer eens proberen.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik zou de druk er even afhalen. Dus als hij met kleren op het potje wil zitten, lekker laten doen. Als hij zelf aangeeft zonder broek erop te willen, gewoon doen. Verder niks vragen of hij meer wil, maar zo kan hij op zijn eigen tempo weer vertrouwd raken met het potje. Het lijkt toch dat hij bij de vorige pogingen echt is geschrokken. Hij heeft gelukkig nog genoeg tijd om te wennen en er klaar voor te raken. Dit is volgens mij echt zoiets wat uit het kindje zelf moete komen. Ik zou het even alleen bij zijn eigen initiatief laten. Als hij 20 minuten een boekje wil lezen terwijl hij (met kleertjes) op het potje zit, geen probleem lijkt mij. Maar wij zijn misschien wel wat vrij in dat soort dingen, weet ik eigenlijk niet.

Bij Nora is het ongeveer zo gegaan: Een aantal maanden geleden deed ze ineens, nadat ze zonder luier op het potje wilde, een plasje in het potje. Daarna elke avond zonder luier geprobeerd voordat ze in bad ging, kwartiertje in haar blootje rondlopen met de po in het midden van kamer waar ze af en toe op ging zitten. Vond ze leuk, maar ze plaste heel de kamer door! Toen gaf ze aan: Isse niet potje plassen! Toen hebben we een paar maanden buiten beeld gelaten. Nou gaf ze gister aan bij mn schoonmoeder (die past bij ons thuis op woensdags) dat ze op het potje wilde plassen. Toen heeft ze 2 plasjes op het potje gedaan en was erg tevreden over zichzelf. Hoe het verder loopt, zullen we wel zien. Ik denk weer iedere avond even aankijken of ze wil. Ik laat haar leidend zijn hierin.

Maar joh, je hebt alle tijd. Komt helemaal goed met de kleine man!

Liefs!

Lilypie Pregnancy tickers

@Christa: ik denk dat dat hem dan wordt. dat ik hem geowon op het potje zet met kleren aan.
ofja erop zet hij gaat er zelf wel opzitten, hij loopt er nu ook mee rond te sjouwen
en dan maar even de kleding aanhoudt,
ik merk dat je nu misschien ook beter snapte wat mijn punt was… dat merkte ik in je laatste bericht. aan je advies die je als laatst gaf heb ik ook wat aan, dus dankje

@De rest: ik denk niet dat jullie alles gelezen hebben maar dat geeft niet.
ik laat hem nu geowon zelf op het potje zitten met kleren aan, want dan is hij WEL trots opzichzelf omdat het dan wel lukt.
dan maar even met kleding en pamper toch?

Inge ik had wel alles gelezen en blijf bij mijn menig het potje even weg zetten. waarom wil je hem al zindelijk hebben hij is net 2. Dylano wou op een gegeven moment ook niet meer en vanochtend weer wel. nou prima. Ik moet zeggen heb hem ook niet in de kamer staan. maar in de wc. en ik vraag tegen de tijd dat hij dat ik denk moet je plassen? en hij zegt ja dan halen we het potje. Vanochtend was hij net te laat maar wou nog wel zitten, nou prima na een minuut kwam hij eraf en pakt zijn pamper. Oke dan pamper terug aan.

Liefs Michelle

Ik had ook alles gelezen hoor Inge. En blijf toch bij m’n reactie

Groetjes,
M

[quote]
ik laat hem nu geowon zelf op het potje zitten met kleren aan, want dan is hij WEL trots opzichzelf omdat het dan wel lukt.
dan maar even met kleding en pamper toch?

[quote]

Zou ik gewoon doen inderdaad! Als hij dan echt zelf gaat vragen om zn kleren uit te doen, kun je dat altijd doen. Misschien ook verder niet te veel aandacht aan besteden. Als je heel erg trots doet dat hij iets op het potje heeft gedaan, kan dat ook weer extra druk opleveren. Je weet natuurlijk niet waarom hij niet ‘durft’, dus ik zou zeggen: eerst het potje weer een normaal ding maken waar je op je gemak op kunt gaan zitten. En verder Rico zn vraag en je eigen gevoel volgen. dan moet het goedkomen. Het ene kind is het andere niet. En jij kent de jouwe het best!

Liefs!

Lilypie Pregnancy tickers

Inge, ik begreep het in het begin ook al volgens mij, en persoonlijk zou ik dus doen wat de rest ook al zegt; even druk van de ketel afhalen en die pot weghalen. Maar omdat je zelf de indruk gaf toch er wel mee door te willen was mijn 2e gedachte: dan maar met kleding aan. En dat vind je fijner zo te lezen dus moet je het zo maar doen toch?

Enne, wij hebben de pot echt niet in de kamer staan. Ten eerste plassen wij ook in een aparte ruimte ( wc) dus dat vind ik voor Jack ook normaal. Hij plast dus vaak in de toiletruimte op zijn potje maar soms pak ik het potje ook wel hoor als Jack bijvoorbeeld al boven is.
Daarnaast; als die pot heel de tijd in zicht staat gaan er dingen mee gebeuren die ik niet wil. Een potje is om op te plassen vind ik en bijvoorbeeld niet om kastanjes in te verzamelen (want dat gaat hij bijvoorbeeld doen) , en dat stadium zijn wij al voorbij Het is bij ons niet meer kennismaken met het potje snap je?
En als dat ding steeds in zicht staat denk ik dat een kind er continu mee geconfronteerd wordt en te veel mee bezig is. Maar zoals met alles; ook dat is persoonlijk.

@iedereen: ja maar om een voorbeeld te noemen; Morgan wilde ook op het potje, zij wilde ook niet in dr blote billen erop en loopt dus ook de kamer zo rond (net als rico) Zij is ook net 2 (net als rico) en zij ging ook met kleren aan op het potje.
Wat mijn punt is. toen zeiden jullie: wat goed, dat is een begin.
het enigste verschil is, dat rico wel zo op het potje gaat zitten maar dat het niet lukt dan, en dat hij dat niet zo leuk vind, hij wil gewoon blijven zitten tot het wel lukt.
En ooit moet het eerste plasje komen.
waarom zou het niet gewoon kunnen dat hij er de tijd voor nodig heeft.
dat hij wil bepalen van: ik blijf desnoods een half uur zitten, niet dat ik niet moet poepen of plassen maar dat ik wat meer tijd nodig heb om vertrouwen te krijgen dat het goedkomt.
Op angst inspelen is niet slim…dat klopt, maar angst wegstoppen is ook niet goed.
daarom laat ik het liever aan hem over want erop zitten wil hij toch wel.
als ik hem dan zijn gang niet laat gaan denkt hij misschien: oh mama wil niet dat ik op het potje zit, en ik wil het wel, is mama dan niet blij voor mij dat ik het TOCH wil proberen elke keer?'
ik wil alleen maar zeggen; ik wil zijn kunnen niet onderschatten.
en ik wil hem de kans geven over zijn angst heen te komen, en dat doe ik niet door het potje op te bergen zodat hij het niet zelf kan proberen en ontdekken of en wanneer hij het wel wil doen.
Jullie mogen natuurlijk bij je mening blijven, maar ik snapte het verschil niet helemaal met andere reacties

Ik wilde nog wat zeggen; jullie spraken over; de druk eraf halen.
maar er is geen druk? het is niet zovan: rico ga je op het potje? Rico kom we gaan een plasje doen.
kom GA ZITTEN!! dat is druk.
hij doet het zelf, uit eigen initiatief…
en als jullie bedoelen dat hij het zelf als druk ervaart omdat hij het zo graag wil… dan snapte ik het wel weer maar ik wil hem niet ontmoedigen… het is zo dubbel!

Gewijzigd door - MamavanRico op 11 Nov 2010 14:33:10