hmm had het potje toch proberen weg te zetten om te kijken hoe hij zou reageren.
hij is ontzettend boos op mij nu, en huilt. ik weet niet of dit wel de bedoeling is, probeer hem af te leiden maar het werkt niet, hij schreeuwt om zijn EECEE en mama is TOM(stom) nou dit is dus ook niet leuk…
Nu is hij hem huilend aan het “zoeken”… ik wacht dit nog heel even af en ga verder met afleiden. Normaal zou je zeggen: uit het oog uit het hart… daar lijkt het nu niet op?
Weer op het potje, weer drama
ik ben eigenlijk van mening dat als hij telkens met z’n kleren aan op het potje wil zitten (waar dan ook) ik dit gewoon toe zou laten. net zolang totdat hijzelf aangeeft dat hij zonder luier wil. zo raakt hij, naar mijn idee, langzaam gewend aan het potje. tuurlijk hij is nog maar 2, maar hij vind het potje duidelijk wel interessant.
lindsey vind het nog helemaal niks, zelfs met kleren aan niet dus bij haar zet ik het potje dan ook niet neer. wel weet ze dat je op de wc gaat plassen en poepen maar het zelf doen wil ze echt niet. ik vraag het af en toe aan d’r en het is dan een hele duidelijk NEE haha.
liefs,
Rinske
Het verschil in reageren met jou en Michèle zit hem in het krijden Morgan krijst niet
En als ik lees dat hij zo moeilijk doet omdat het potje weg is zou ik hem indd weg laten even, want dan is er toch een druk van zijn kant, die je even moet wegnemen.
Liefs Michelle
@Rinske: ja ik denk ook dat dat het slimste is eigenlijk… puur omdat hij zo graag wil,
maar wat michelle net schreef… ik richt me even tot haar;
@Michelle: Het voelt voor mij nu alsof ik hem iets ontneem wat hij wel graag wil, en wat voor hem ook echt belangrijk is.
het heeft me zo’n 3 kwartier gekost om hem rustig te krijgen dat het potje nu even weg is.
toen was hij zo’n half uur rustig,
na dat half uur ging hij weer zoeken en toen hij hem gevonden had had ik het even niet door en riep ie me; hij zei: hoppaaa!! en ik zag dat hij weer op het potje zat.
EN hij had dus gepoept. maar dan wel in zijn luier
ik had hem in zijn kledingkast verstopt, hij kreeg die deur dus open (vraag me niet hoe) en nu staat hij weer op zijn slaapkamer.
ik had geen zin in weer drama om het potje weg te halen. ik denk dat ik hem gewoon op het potje laat zitten met kleding aan.
het is niet zo dat hij er continue mee bezig is maar wel zovan: hij moet in mijn bereik zijn mocht het nodig zijn! (ik spreek even voor rico, zo laat hij het overkomen)
Nee Morgan krijst niet, maar ze wil ook niet op het potje in haar blote billen.
rico huilt alleen als hij in zijn blote billen op het potje zit en het lukt niet.
dus kan ik net zo goed zijn kleding aanlaten zodat het wel lukt (alleen dan in zijn luier) en het zonder kleren even laten voor wat het is.
dan heeft hij toch zijn zin en voelt hij zich toch goed over zichzelf, zonder dat hij het idee krijgt dat ik niet trots op hem ben omdat het hem zonder kleding niet lukt.
zn kleren trekt hij namelijk nog net niet zelf uit
precies, dat bedoel ik dus ook.
mijn idee is dan ook dat zolang je z’n kleding aanlaat er ook geen of minder druk op hem is zodat hij het wel weer leuk vind. zeker omdat hij er zo naar op zoek is.
in ieder geval succes ermee, ik vind het al heel knap haha.
liefs,
Rinske
Als hij er indd maar niet constant mee bezig is, mag geen obsessie worden dat bedoel ik er mee
Liefs Michelle
Inge; doe gewoon waar JIJ je goed bij voelt, dat zeg ik al heel de tijd. Maak er geen drama van wat wij zeggen. Als je een topic post dan kun je reacties krijgen waar je het mee eens kan zijn of niet.
Ik zei gisteren al; laat hem dan in zijn kleren op dat potje zitten maar volgens mij was jij het toch die hem probeerde in zijn blote billen te laten zitten? En dat wilde hij dus niet. Nou prima dan niet toch?
Ik vind dat het een tikje obsessief ( bedoel ik niet verkeerd hoor maar weet even geen ander woord ) als hij 3 kwartier lang huilt over een pot die je weg haalt. Dat zou dus voor mij reden zijn om hem idd weg te houden. Jij hebt het idee dat je hem iets ontneemt wat hij belangrijk vind maar je kan het ook andersom zien dat je hem behoedt voor teleurstellingen want dat kan ook erg frustrerend voor een kind zijn…ooit komt het eerste plasje maar dat KAN ( hoeft niet) nog lang duren en als hij dan steeds zo verdrietig is…dat is toch sneu?
Je kunt dus OF de pot weghalen maar daar voel je je duidelijk niet goed bij dus dan blijft over de pot laten staan en hem er op laten zitten wanneer hij wil en hoe hij dat wil.
Wat de rest ervan vind moet jou toch niet uitmaken. Jij kent je kind het beste.
Kop op meid!
dat is idd ook weer zo dat het geen obsessief gedrag moet worden, moet wel leuk blijven. nu in ieder geval nog wel zo had ik het nog niet bekeken.
ik dacht van: als hij met kleertjes wel wil, prima toch? en meer eigenlijk niet.
liefs,
Rinske
@iedereen: nee het is geen obsessie. hij speelt net zo goed ook met andere dingen.
de dingen die ik benoem zijn natuurlijk momentopnames. want daar gaat toch mijn topic over? toch niet of hij ook met de bal en zijn lego speelt?
@Christa: tuurlijk, maar er mag toch ook een discussie ontstaan? heb je daar problemen mee dan? ik bedoel; als er nooit gediscussieerd kan/mag worden over een onderwerp, kunnen mensen ook nooit van mening veranderen of iets bijleren.
Ik heb bij bepaalde dingen gezegt; ja daar ben ik het mee eens, of: ja dat zou ook kunnen. maar bij bepaalde dingen niet.
dan mag ik toch net zo goed als dat jij dat mag je mening geven?
het is geen aanval hoor, maar ik heb zoiets van; je opmerking over dat ik als ik wat plaats ook een reactie kan verwachten…vond ik een beetje aanvallend overkomen
Nou eerlijk gezegd kreeg ik de indruk dat jij je juist aangevallen voelde door je reactie waarin je schrijft dat iedereen enthousiast reageert op Morgan die op het potje zit.
Overigens heb ik dat hele topic gemist maar dat terzijde.
En zeker mag er een discussie ontstaan, prima juist. Ik bedoelde het zeer zeker niet als aanval maar ik kreeg de indruk dat jij je een beetje aangevallen voelde en ik probeerde duidelijk te maken dat je gewoon moet doen waar je je goed bij voelt.
Jij hoeft niet je mening aan te passen omdat andere mensen er anders over denken, snap je?!
Ik ga er nu wel over ophouden denk ik want ik heb mijn goedbedoelde advies/mening gegeven en het is aan jou om te beslissen wat je met al die adviezen doet.
En de quote: "heb je er problemen mee dan ? " komt op mij ook niet zo heel leuk over als ik het eerlijk mag zeggen.
@Inge: Ik denk dat de reacties zijn zoals ze zijn omdat je vraagt: heeft iemand tips of ideeen, ik vind het zo naar voor hem. Daardoor denkt iedereen mee hoe het anders zou kunnen dat je nu doet. Maar als je zelf denkt dat je op het goede pad bent, hoef je je koers natuurlijk niet aan te passen! Zoals ik al schreef: Jij kent Rico het best en weet hoe ze het best op zijn reacties in kan spelen.
Uit je vraag in het eerste topic leek het of je er niet uitkwam en het anders aan wilde pakken en daarvoor ideeen nodig had. Daarop was mijn reactie gebaseerd, maar ik weet niet of je je ook tot mij richtte toen je vroeg waarom reageren zo anders dan bij Morgan.
Liefs!
@Crista: dat is het nadeel van niet face 2 face spreken.
Met de quote of je daar problemen mee hebt bedoel ik ook niet als aanval, maar gwoon of je het vervelend vind als er een discussie van komt, omdat ik me dan in zou houden.
meer uit respect naar jou gevoelens toe meer niet
Ik voelde me niet aangevallen over de andere dingen ik zag alleen het verschil niet tussen morgan en rico, het enigste wat ik zei was; dat rico naakt niets durft te doen en vond het vreemd dat ik dan als reactie kreeg: dan haal je het potje helemaal weg.
daar ging ik op in, omdat ik dat een beetje overtrokken vond.
ik bedoel of je nou niet naakt op het potje gaat zitten zoals morgan, of naakt niks op het potje DOET zoals Rico… in feite is dat precies hetzelfde.
Rico vond het alleen erg als het hem niet gelukt was.
maar door het potje weg te halen gaat het nooit lukken en bouwt hij nooit het vertrouwen op met het potje om het daadwerkelijk te doen.
hij voelt zich nu vertrouwd door wel op het potje te poepen maar met luier aan. en toen ik alsnog de reactie kreeg van: ja maar ik zou hem dan toch weghalen…vond ik een beetje vreemd.
@Liske: hmm ja ik snap je, nou het punt was, ik had niet verwacht dat ze gingen zeggen haal het potje weg omdat ik dat onnodig vond aangezien hij het wel leuk vind erop te zitten net als wat jij zei.
Ik post een topic met de vraag wat ik het beste kon doen als hij verdrietig was als het niet gelukt was. wat ik kreeg waren reacties van haal het potje weg terwijl dat in mijn ogen een beetje uit de richting ging.
ik bedoel, een stapje terug gaan prima maar gelijk alles van de baan gooien terwijl hij het wel prettig vind om met kleding erop te zitten?
kijk als ik dan als advies had gekregen; doe het dan gewoon met kleding aan, en laat de bloten billen even achterwege, had ik gezegt van; ohja oke.
misschien werd er wel gezegt van; dit is iets waar elke peuter doorheen moet. troost hem maar ga er wel mee door…
snapje? ik vond alleen de reacties geen antwoord op mijn vraag… sommige wel hoor, en er zaten ook goede tips tussen. maar nogmaals het weghalen van het potje vond ik wel heel erg uit de richting, zonder eerst wat anders te proberen.
Maar zij bedoelde weer de druk eraf halen.
maar als ik de druk eraf haal (terwijl er niet echt druk bij zit, want wat ik beschrijf zijn momentopnames, dat is niet hoe het de hele dag gaat natuurlijk, dat zou niet gezond zijn) wordt hij er verdrietig van omdat hij misschien wel denkt dat ik geen vertrouwen in hem heb, door het potje weg te halen…
en dat wil ik pertinent voorkomen
Ik snap het probleem of de discussie niet goed? Inge, jij vraagt advies en met de dingen die je aanspreken kan je iets doen en de andere dingen laat je dan gewoon maar links liggen. Ik blijf bij m’n advies en als jij dat overtrokken vind dan mag dat natuurlijk, maar waarom worden er pagina’s over geschreven?
Groetjes,
M
omdat het in mijn ogen brainstormen is Mriek… ik vind het jammer dat er dan zo negatief op gereageerd wordt.
er wordt zovaak een discussie gehouden op ikkeben, en nu is het ineens niet oke meer. Ik wilde jullie ideeen horen over hoe ik rico het beste kon troosten, dat was ook mijn vraag. Ik heb vervolgens een advies opgevolgt om hem weg te halen, dat pakte negatief uit, dus dan geef ik dat aan.
Waarom is het zo vervelend als een advies niet gewerkt heeft? dat mag ik dan toch best aangeven? Het enigste wat ik niet snap is waarom er een discussie komt over het feit dat er een brainstorming/discussie is ontstaan. Ik heb het gevoel dat ik mezelf nu sta te verdedigen, en waarom eigenlijk, het advies had niet gewerkt punt. Wat is dan het slimste, niet alles wat als tip gegeven wordt kan altijd werken. maar ik denk dat er nu zoiezo een miscommunicatie is ontstaan, en dat vind ik erg jammer, aangezien jullie bedoelingen goed waren, ik daar iets mee gedaan heb, het niet leuk was uitgepakt en ik dat aankaart en dat er dan wordt gezegt dat als ik iets plaats ik een reactie kan verwachten…maar goed het zal wel aan mij liggen
Tuurlijk is een discussie oké, graag zelfs Ik denk inderdaad dat het dan miscommunicatie is, want in wat jij zegt kan ik me helemaal vinden. Maar ook in wat de rest schrijft.
Groetjes,
M
waar kun jij je precies in vinden in wat ik schrijf??
Nee het is absoluut niet de bedoeling ook maar iemand af te vallen, en ik doe altijd wat met tips die ik krijg, want anders moet ik ook geen topic openen vind ik, en eigenlijk voelde het potje weghalen al niet helemaal goed, maar ik dacht: jullie staan wat verder weg dus het kan zijn dat het op een andere manier bekijken dan ik doe, omdat ik te dicht bij m sta misschien…dat dat werkt. maar helaas werkte dat niet, en oke ik haal er dan toch wel wat druk vanaf, maar ik wilde rico gewoon het idee niet geven dat ik niet in hem geloof dat hij dit kan.
En ik heb ergens ook wel het gevoel… dat hij meer tijd nodig heeft dan 20 seconde om ook daadwerkelijk wat te doen. Niet dat hij niet moet poepen of plassen, maar het lijkt echt zovan; "oke even wachten…wanneer durf ik los te laten"
en misschien durfde hij 5 minuten later dan dat ik hem van het potje af had gehaald WEL los te laten, wist hij dit zelf ook (maar ik niet anders liet ik hem wel zitten) en was hij daarom verdrietig, misschien omdat hij dan denkt: mama denkt dat ik het niet kan.
en dat gevoel, dat ik denk dat hij misschien zo beredeneerd, maakte me gewoon erg verdrietig. snapje?
hmm lekker langdradig,
wat ik eigenlijk gewoon wil zeggen is; ik ben bang dat hij denkt dat ik niet trots op hem ben door het weg te halen of hem van het potje te halen.
en de rede waarom ik er zo op door ga is; door te brainstormen met jullie kom ik hopelijk tot nieuwe inzichten, al is het alleen maar doordat ik hier de kans heb om mijn eigen gevoelens en gedachten op te schrijven, en misschien kom ik alleen daardoor al tot nieuwe inzichten…
hmm haha