Ik weet niet hoe ik het er heel dramatisch neer moet schrijven, want het is niet zomaar een beetje bang of heel erg, het is echt heel heel heftig om rico’s haren uit te spoelen na het haren wassen. zowel met de douche, als dat ik hem tegen me aan laat liggen en het via badwater uitspoel, en ook kleine bakjes water of met een washandje is het drama. en wat ik al zei niet zo’n beetje dramatisch maar gewoon gillend gek wordt hij op dat moment. het wordt ook alleen maar erger. Er is niets gebeurd het kwam uit het niets en het is nu al ruim 4 maanden bezig vandaar dat ik nu maar eens jullie hulp inschakel.
ik kan zijn haar niet alleen uitwassen, en papa ook niet.
zelfs met zijn 2en is het nauwelijks tot niet te doen.
papa houdt hem vast, omdat hij zo hysterisch wordt, hij springt zowat het bad uit hij schopt en slaat en springt om zich heen, hij gilt krijst en schreeuwt zo hard dat ik er hoofdpijn van krijg. het is dus echt heel heel…erg… dit.
papa moet hem dus vasthouden maar hij zei ook al van; inge ik kan hem niet zo hard vastpakken want dadelijk knijp ik hem blauw zo hard moet ik hem al bijna vastpakken en harder ga ik het niet doen dit is gewoon zinloos.
papa is een grote sterke jongen hoor! maar hij zegt zelfs al dat het zinloos is.
wat moeten we nou doen?!?! ik weet het echt niet meer, we hebben werkelijk alles al geprobeerd (en ik hoop dat jullie met iets nieuws komen)
we hebben zelfs al stickertjes er tegenover staan en we doen het spelenderwijs noem maar op niks werkt.
het is gewoon niet te doen!
zo gauw kraan al open gaat wordt hij al gek, en dan is er nog niks gebeurd als hij die douche kop ziet idemdito. die moet ik ook echt weg leggen. daarna wil hij er wel mee spelen enzo en kijken hoe die douche kop eruit ziet en hij bestudeert de kraan etc… maar zo gauw ik ook maar richting de draaiknop van het water ga is het gedaan. wat nu???
We zijn wanhopig, zo bang voor haar uitspoelen!
Ik zou zeggen: lekker niet zijn haar wassen.
Wij wassen de haren van Seth zelden, echt nog niet nodig, ze worden niet vettig oid.
Overigens wordt zijn haar wel elke dag nat, want hij zit gewoon op de grond te spelen in de douche, als ik aan het douchen ben.
Liefs, Anne
Lekker laten zou ik zeggen, als het niet nodig is niet doen! Hier moet het helaas wel, maar als het niet nodig was begon ik er ook niet aan!
ja maar het is wel nodig want rico heeft gel in zijn haar (vooraan omdat ik het “verknipt” heb) en rico’s haar wordt eigenlijk wel vet, achter niet maar voor wel en daar vind hij het juist zo naar om het uit te spoelen.
stel he… ik doe gewoon badschuim in het water van zwitsal oid… en ik sop het washandje daarin en ik was hem op die manier (dat er dus geen schuim ontstaat)
ontvet zijn haar dan ook en wordt het dan ook schoon (de gel )
want het punt is als ik het niet uitwas hij weer “berg” krijgt.
maar dan zou ik eventueel misschien haarlotion na het wassen erin kunnen doen ofzo? dat verwijderd toch ook zeep resten?
ik zie nu dat ik in mijn eerste bericht onduidelijk was over het washandje. die maakte we dan heel nat en spoelde zo zijn haar schoon.
in DIT berichtje bedoel ik het net anders, dat ik hem dus uitwring en zo zijn haar uitpoets zeg maar (dat mag namelijk wel)
@Anne: wat is zelden in jullie geval?
Gewijzigd door - MamavanRico op 19 May 2011 14:01:14
Uhm… als we denken, tjaah laten we weer eens haar wassen haha.
Is misschien 1x in de 3 weken.
Hier ook gel in zijn haar (veeel, want het is erg lang), maar geen last van plakke, restjes of vettigheid gelukkig.
Werkt het bij jullie niet om hem bij jullie onder douche te doen?
Liefs, Anne
Misschien van die haarontvetter gebruiken die je niet hoeft uit te spoelen? Zag er laatst nog een reclame over op TV, nooit gebruikt, weet niet of het werk en okay is voor baby haar!
ik begrijp wat je bedoeld!
Mijn oudste heeft 2 jaar geleden het zelfde gedaan… dit kwam wel door een ervaring op vakantie… de douche daar maakte heel gek geluid… en daardoor kon ik haar haar niet uitspoelen met de douche kop… dus een emmertje water eroverheen… en daar is ze zoo van in paniek geraakt dat ik haar haar helemaal niet meer kon/mocht wassen… dit hebben we geprobeerd op te lossen door eerst een week of anderhalf haar haar helemaal niet te wassen, wel onder de douche, en haar heel duidelijk verteld en beloofd dat ik haar haar niet zou wassen… dat was dan oke… vervolgens na anderhalve week toch aan haar verteld, dat haar haartjes vies waren en gewassen moesten worden… eerst de achterkant… want dat komt niet over je gezichtje of in je oren… en zo stukje bij beetje het hele hoofdje… ik heb haar gelijk geleerd haar hoofd achterover te houden zodat het water niet in haar gezicht kan komen… en als dat wel gebeurde perongeluk… dan was het mijn schuld en zei ik iets van ooohhh… oene mamma… en een beetje lachen, dat werkt aanstekelijk… ook een washandje voor d’r gezicht deed wonderen… maar met dwingen en vasthouden, werd de paniek enzo alleenmaar groter omdat je het “toelaat” zeg maar… geef hem even de tijd om te kalmeren tijdens het baderen of douchen… en begin dan opnieuw… en tja… het haar verkipt… ach je zult vast niet de enige zijn die dat is overkomen… en een weekje zonder gel… daarna kan je weer los… zeg maar…
sorry geen tipr. Gelukkig hebben wij dit rpobleem niet. Ongeveer een jaar gelden had Bo wel een paar weken dat hij gewoon niet wilde douchen, maar dat was meer omdat hij in bad wilde, en we hebben dit genegeerd, en hem op de arm genomen om te douchen. Elke keer erbij gezegd dat we toch gingen douchen, dat hij niet bang hoefde te zijn etc, en op de arm. En dan na 5 minuten wilde hij op de grond weer spelen. Moet wel zeggen dat we toen wel vaker in bad gingen, want ik wilde hem niet elke dag (hij gaat namelijk elke dag onder de douche of in bad) al dat gedoe aandoen. Op een gegeven moment was het ook gewoon over, en hij gaat nu elke dag onder de douce, hij gaat er dan onder staan en zegt dan : oooooohhhh lekkerrrr!!! hahahahaha, maar goed, als hij op de grond zit was ik zijn haren (ik was het elke dag eigenlijk, is dat dom om te doen?) en dan ga ik aan de kant zodat hij midden in de straal zit en dan gaat de zeep er vanzelf uit.
Wij hebben namelijk een doche kop (rain shower) aan het plafond wat er niet af kan. Bo vind dit geen probleem, en als hij in bad zit en ik was zijn haren, en hebben we dus geen losse douche kop, en dan gebruik ik een maat beker die best vol zit met water dan en maak deze leeg over zijn hoofd, Ook dat vind hij geen probleem gelukkig. Ik kan je dus geen tips geven, behalve dat ik hem vasthoudt op dat moment, en hem ook niet waarschuw. Ik doe het gewoon, en doe alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
liefs woezel
Ken het probleem ook niet zo. Ja, hij vindt het niet zo leuk maar dat is het eigenlijk. Als het zo’n drama zou worden, zou ik in ieder geval stoppen met het wassen van de haren. In bad gooi ik hier meestal iets van Zwitsal badschuim, daar worden ze volgens mij ook wel mee schoon. En anders maar even met een iets vettiger kuifje. Daarna zou ik het spelenderwijs (na paar weken) weer proberen op te bouwen. Als het jullie met zijn tweeen al bijna niet meer lukt, dan zou ik echt stoppen om het ventje te pijnigen. Het is dan ook niet zomaar angst.
He, er is toch een voordeel aan kindjes zonder haar!
Ik zou ook zeggen laat die drama’s en worstelpartijen achterwege, ik vrees dat zijn verzet daardoor alleen nog maar groter wordt.
Maar ik snap natuurlijk wel dat je er zo nu en dan echt niet onderuit komt om de haartjes toch te wassen. Ik heb wel eens gehoord van haren wassen zonder water, daar zijn middeltjes voor die ze b.v ook wel bij zieke mensen die bedlegerig zijn, waarbij haarwassen veel te inspannend is, gebruiken.
Heb even voor je gegoogled, zoek maar eens op Swash haarlotion, te bestellen via internet, kost 3.90. Misschien zijn er ook wel andere merken van, je zou zelfs gewoon eens bij een drogist of apotheek kunnen informeren naar een soortgelijk middel.
Succes,
Groetjes Carolien.
Ik heb hier geen problemen mee bij beide kinderen, ik gooi er gewoon een bekertje water overheen. Alleen als het haar vol zand zit, dan moet de douchekop er op, en dat vind Joey ook minder leuk. Ik geef hem een washandje die hij voro zijn ogen houd, en dan is het geen probleem. Misschien is dat ook een idee voro Rico? Dat je zelfs speciaal met hem naar de zeeman gaat om een heeeel speciaal haar-uitspoel-washandje te kopen met een mooi plaatje er op ofzo? En hem dan uitlegd dat haren spoelen dan niet meer eng hoeft te zijn, omdat dat washandje er speciaal voor is gemaakt
Groetjes Anouk
Ik kan wel allerlei tips verzinnen, zoals zelf laten doen met een gietertje enzo… maar ik vermoed dat je alles al geprobeerd hebt…
Ik snap je probleem helemaal
we hebben dit met de oudste ook gehad… Ook inderdaad tot traumatisch aan toe terwijl er niks gebeurd was.
Hier op dat moment besloten om met de tondeuse over zn haar te gaan… (dat was ook een gevecht hoor, en nog steeds ) maar dan ben je er wel weer voor een tijdje vanaf. Tja bij Rico natuurlijk wel ontzettend zonde van zn mooie krullen… maar haren wassen gaat een stuk makkelijker!
Van die lotion zou ik in jullie geval denk ik eerst proberen. Had daar nog nooit van gehoord, maar lijkt me erg handig! (ALS het werkt natuurlijk )
Wij hebben er ook last van Inge!
Ik doe nu dus gewoon Zwitsal shampoo in het bad ipv badschuim en zo was ik zijn haar iig al mee zeg maar en ruikt het weer lekker.
Bij Aaron mag het wel nat worden door het spelen maar ook niet met de kraan of bekertjes o.i.d.
Ik was het wel 1x per week…gewooon voor mijn gevoel dat het wel een x goed is gedaan.
Ik stel er (omkoping) een lekker snoepje tegenover.
Ik pak de snoepbak en hij mag wat uitkiezen en het opeten als zijn haartjes zijn uitgespoeld.
Ik zorg wel dat er een handdoek klaarligt zodat ik …als het in zijn gezicht komt…het er meteen af kan vegen want dat vind hij beangstigend.
Onder de douche ook…zijn haartjes worden goed nat met de douchekop maar als ik de shampoo fles pak wil ie de douche al uitlopen.
Dus met douchen “was” ik niet alleen in bad!
Bij jullie misschien ook omkopen met een snoeje?
Je moet toch wat he!..vind ik.
Gr, Danielle
COlin heeft het af en toe maar niet zo heftig als RIco. De ene keer schreeuwt hij alles bij elkaar en de keer erna niet. Maar ik was zijn haar toch wel 2x per week. Hij heeft ook best lang haar en is nogal een zweter.
Hoop dat het toch snel overgaat!!
22-12-2009 colin geboren
hier is het vanaf dag 1 al drama geweest en nog steeds, dus al ruim 2 jaar.
Waarom? Geen idee, misschien heeft ze dat van mij. Ik heb ook niet graag nat haar of water in me oren e.d.
Ik was eliza’s haar met een natte washand en dat vind ze goed. Eerst heel klein beetje shampoo erin en dan met een natte washand (niet druipend nat) er steed overheen totdat het eruit is.
Msschien dat het werkt.
liefs Shirley
@Bakmama: Tja, ik geloof dat wij toc over het algemeen hetzelfde opvoeden Niet tandenpoetsen, in de houdgreep! Haren niet uitspoelen, in de houdgreep en uitspoelen (nou is Lisa’s haar natuurlijk wel een heel stuk langer en dikker, dus het moet goed uitgespoeld, ook vanwege berg…)! Ik zit dan op de grond en Lisa tussen mijn benen… Eén been over haar beentjes, één arm over d’r armpjes en een beetje tegen me aandrukken (hoeft niet hard, want ze kan geen kant op…) en uitspoelen… Maarrrrrrrrr alleen als ze echt weigert haar kin omhoog te houden en panisch rond gaat rennen in de douche. Het komt bijna nooit voor (lees tot nu toe 4 keer), maar als het voor komt doe ik het zo…
Hier heeft het geholpen dat Erik met papa onder de douche gaat. Eerst was het zo dat Erik het haar van papa waste en dat papa dan zijn haar ging wassen, maar dat ging dan alsnog met het nodige gebrul. Nu hebben we bedacht dat Erik het zelf mag doen; hij doet zelf de schuim in z’n haar en gaat onder de straal zitten spelen, waardoor het er zonder problemen uitspoelt. Het gekke is, dan zit hij recht onder de straal dus komt er best veel water in z’n gezicht wat hij dan niet erg vindt. Terwijl als wij z’n haar willen uitspoelen, het drama is. Het is denk ik een controleding, als hij het zelf doet heeft hij de regie en is het niet meer eng.
Groetjes,
M
Ik heb niet alles gelezen, maar wij doen een washand op zijn voorhoofd zeg maar en dan komt het ook echt niet in zijn ogen. Dan doe ik eerst rustig de achterkant tot zijn oren zeg maar en dan het vervelende stuk het laatst.
Hier gebruik ik dus geen houtgreep voor, heb ik weleens geprobeerd, maar zo werd het alleen maar erger. Het moet wel gebeuren, dus ik laat het er nooit bij zitten.
Meer tips heb ik ook niet voor je
Hier was het ook altijd drama. Totdat ik een tip kreeg van mijn gastouder. rens doet nu zelf z’n handjes voor z’n oogjes en doet z’n hoofd voor over onder de douche. Werkt veel beter als achterover hier. Sindsdien geen problemen meer gehad.
groetjes Ramona
dankjewel iedereen voor de verschillende verhalen en tips etc.
Ik denk niet dat dit gewoon tegenstribbelen is en een kwestie is die hoort bij het opvoeden oid, ik bedoel tandenpoetsen vind hij niet leuk en hij trapt dan ook om zich heen, maar je hoort ECHT wel of een kind het niet leuk vind of als een kind echt doodsbang is en dat laatste is hier van toepassing op het haren wassen. jullie weten allemaal hoe het zit met rico’s tandenpoetsen. tja ik ga ook niet zijn tanden niet poetsen ofzo dat gebeurd gewoon of hij dat nou leuk vind of niet, maar ik heb het idee dat ik hem hier meer kwaad mee doe dan goed op dit moment.
wij wassen zijn haren ook maar 1 keer per week.
ik denk dat het meerdere dingen kunnen zijn en niet zomaar 1 ding. het is denk ik en het prikken van de shampoo, maar omdat rico al druk van zichzelf is zit hij sowieso niet stil te wachten met een washand op zijn ogen tot ik klaar ben.
als ik zijn keeltje was b.v. en onder zijn kin zeg ik ook altijd: kijk is naar boven? en dat doet hij dan wel maar heel kort omdat hij zoiets heeft van: ja tis weer goed zo hoor.
dan is het gewoon klaar.
ik ga het eens proberen gewoon echt onder de douche te staan, ipv in bad met de douche kop, misschien dat een verandering van aanpak werkt?
daarbij dacht ik (nu niet lachen he haha) aan een duikbril?? ik bedoel dan komt er ook geen water / zeep in zijn ogen.
dus ja het zijn meerdere dingen; het prikken van shampoo/water in zijn ogen.
het rot geluid die de douche maakt, en het "geen controle hebben"
dus idd dan kan ik de duikbril proberen, een verandering van aanpak, en misschien een douchekop kopen die van die zachte hele dikke stralen kan maken ipv die we nu hebben van de woningbouw: of knoerharde stralen of de hele kop gebruiken en dat gaat ook best hard (wel minder hard natuurlijk dan die knoerharde stralen)
ik geef het in ieder geval even een paar weekjes rust en ik bouw het wel op door eerst met een washandje gewoon te wassen.
oh en iemand die die tip gaf over die lotion (weet zo gauw niet meer wie het zei) dankjewel! ik zal het is uitzoeken, want mag je dit op een peuterhuidje gebruiken?
Gewijzigd door - MamavanRico op 20 May 2011 08:21:26