Wat zegt jullie peuter? (vraag n.a.v. logopedie)

Ik heb even een vraagje.

Zijn weer bij logopediste geweest vanmorgen en volgens “de boekjes” en de logopediste loopt Stephan met praten ongeveer EEN JAAR achter.
Hij zou dus nu praten als een kind van 1,5 jaar ongeveer.
Gelukkig staat hij niet stil en zit er dus wél wat vooruitgang in.
Hij leert af en toe toch wel een nieuw woordje erbij gelukkig.

Verder is hij absoluut niet “achterlijk” ofzo.
Ik heb de logopediste ff versteld doen staan (gna, gna, )
Stephan is namelijk GEK op letters en weet alle letters van het alfabet.
Er hing bij de logopediste een grote poster met het alfabet dus ik zeg tegen Stephan:
“welke letter is dit, en waar is de letter S” etc. etc. etc.
Hij wist ze allemaal! (al kon hij ze niet alle 26 uitspreken, een hoop toch wel en de rest wees hij gewoon aan)
Nou, ze stond volledig VERSTELD !
Een kind van deze leeftijd schijnt bijv. nog best wat moeite te hebben met de letter K en gebruikt daarvoor vaker een T (zoals “Kus” wordt “Tus” bijvoorbeeld).
Maar Stephan zegt gewoon Kaaaaa.
Oké, dat was gewoon effe leuk

Maar het blijft een beetje typisch dat hij dus nog zo achterloopt met praten.
Nou heb ik een lijstje met de woordjes die hij tot nu toe zegt.
Hij is nu 2 jaar en 7 maanden.

MIJN VRAAG AAN JULLIE IS NU:

WAT zegt jullie kind al?
Inderdaad al veel meer dan Stephan?
Ik weet dat er hier aardig wat kids zijn van Stephan’s leeftijd.
Helpen jullie mij om mij een beetje inzicht te geven?
Of hij écht zo achterloopt?
Ik bedoel: ik weet dat hij achterloopt maar ja…boekjes…ze kunnen zoveel vertellen.

Ik zal ff de woordjes typen die hij nu zegt:

Pappa, mamma, opa, oma, bah, ja, auw, oh oh (van de teletubbies) oei, hap, boem, broem, boe, ijs, aai en papagaai.
Verder zegt hij weinig twee-woord zinnen.
Alleen: “pap op” (als hij zijn pap op heeft) en “ja mamma” of "mamma auw"
In totaal zegt hij nu dus zo’n 15 woordjes.

Ben erg benieuwd of er veel verschil is met de andere kids van rond de 2,5 jaar!

Alvast bedankt!

Groetjes, Bianca

P.S. als je maar weet dat we APETROTS op onze kanjer zijn!!! haha, moest ik effe kwijt hoor!

Gewijzigd door - Bieb op 15 Jan 2004 15:43:50

hoi

nou sofietje is ook 2 jaar en 7 maanden en die praat wel langere zinnen, maar eigenlijk mag je de vergelijking op deze leeftijd helemaal nog niet maken vind ik

Papa werten met auto, blauwe auto, mama heeft groene auto, dit soort zinnen zegt ze.

Sofie niet poep in de broek alleen plassjes’.
Sofie naar shool weest en handjes klapt
vitor huilt mama, snel peentje inde mont
Sofie drinken mama nu!Appelsap

ik schrijf het fonetisch op hoor, dat je niet denkt kim kan niet typen.

groetjes,
Kim,mama van Sofie en Victor!

Haha, ik dacht al: spontaan haar “typ-kwaliteiten” kwijt

Fijn dat je gereageerd hebt.
Sofie maakt naar mijn idee al vrij lange zinnen voor haar leeftijd.
Maar ik weet het ook niet hoor.

Ik hoop dat er nog meer mamma’s reageren !!

In ieder geval heel erg bedankt!

Groetjes, Bianca

Gewijzigd door - Bieb op 15 Jan 2004 16:13:30

maar biebje! je moet ook trots zijn op je kanjer hoor!!
Ik was dus 1.5 uur op de psz en sofie sprak echt veel duidelijker dan de meeste kindjes daar en die waren allemaal ouder dan 3 jaar hoor!
Ik vind het eigenlijk maar raar dat ie nu al zoveel naar logopedie moet of heeft dat een andere reden die ik nu vergeet?

groetjes,

bieb je moet trots zijn op je mannetje ik vindt dat hij al veel zegt ik had een neefje die zei op de leeftijd alleen maar huuhuhu en ja en verder niets maar de ene kind is de andere niet tanja maak ook zinnetjes zo als mama kom hier teletubby s kijken mama tanja ccc toe of zuurkool met worst eten enz maar vergeet niet elk kind is anders

veel liefs marielle

Even voor de duidelijkheid:
IK BEN SUPERTROTS OP ONS MANNETJE !!!
Daar ontbreekt het echt niet aan hoor.
Dat had ik ook onderaan mijn bericht gezet!

Maar ik wilde zo graag eens “vergelijken”.
Klinkt misschien maf, maar ik wil gewoon weten wat andere kinderen van ruim 2,5 jaar al zeggen.
Tsja, sorry.

Ik hoop dat er nog mamma’s reageren.
Het is gewoon pure nieuwsgierigheid.

Groetjes, Bianca

oke wat kim zegt ben ik mee eens je kan op deze leefdtijden niet vergelijken hoor en je moet trots zijn op je manneke

maar kaitlyn is bij echt de kletskous en doet iedereen verbazen

maar kaitlyn zegt dit allemaal.

kaitlyn isse niet moe
kaitlyn niette bedje toe hoor
mama ikke heb bah gedaan even schone luier
dylan niet doen isse niet leuk
dat meen je niet(is stop zinnetje nu)
mama fiets naar dylan sjol(school) toe
ikke wil melkie hebben ikke dorst

en zo kan ik wel door gaan haar naam spreek ze uit keeklin en als ik zeg nee kate-lin zegt ze oja zo oke

Nee, je moet "officieel " niet vergelijken maar aangezien ze dat wel doen bij logopedie en Audiologisch Centrum ben ik toch wel ff nieuwsgierig.
Hopelijk begrijpen jullie dat.

Groetjes, Bianca

P.S. meer reakties zijn welkom

tuurlijk begrijp ik je hoor dat zal ik dan ook willen weten

Hoi Bieb,

waarom ga je met hem naar logopedie? Als ik vragen mag!

Ik heb dan momenteel geen kinderen van 2 jaar en 7 maanden, maar er wel eentje gehad. Die is er nog hoor!! Maar ondertussen 3 jaar en bijna 7 maanden.

Een jaar geleden dus… vlak voor de geboorte van zijn broertje sprak Paul amper. Maar hij begreep wel alles!! Ook bij hem waren het losse woordjes.

Maar opeens… we schrokken ervan. Hij begon te kletsen en te kletsen. Complete zinnen en redelijk duidelijk!!

En het grappige was, dat hij in februari opeens de namen van zijn vakantievriendjes opsomde bij het bekijken van het fotoboek (juni het jaar daarvoor).

Enne… dat je stapelgek op hem bent is heel duidelijk hoor!!!

Annemieke

Het ene kind is nu eenmaal sneller dan het andere kind!
Maar kan dat veel kwaad dat hij een jaar achter loopt met praten? Voor later bedoel ik dan vooral? Of kan hij dat wel weer inhalen?

Samantha is een snelle praten ze kan al:

papa, mama, opa, oma, bah, ja, nee, op (als iets op is), baby, eten, papa eten (als ik de tafel dek baby huilt, (als Pascal huilt) mooi, auto, hondje, hametje (hamstertje) Alsje (alsjeblieft) oortje, oogje, handje, voetje, kusje, die hebben (als ze iest wil hebben), potje, poepen, eendje en de rest weet ik zo niet meer, moet naar Pascal die huild, En dara kom ik niet onder uit want Samantha zegt nu steeds ahhhh baby huilen, ahhh baby huilen.

Groetjes,

Diana

Ik ben Diana en ben 21 jaar en mama van een prachtig dochtertje Samantha (05-08-2002 en Pascal (15-12-2003)
http://www.tienerenzwanger.nl

bieb ik begrijp je bezorgtheid hoor het komt gerust goed met stephan
veel liefs
knuffels marielle

Hallo Annemiek (en de rest natuurlijk)

Ik zal even antwoord geven op je vraag want je was nog niet op deze site toen ik het vertelde enzo.

Stephan gaat naar logopedie om de volgende reden:

Hij praatte volgens het Consultatiebureau veel te weinig.
Dat was oktober van het afgelopen jaar.
De huisarts heeft ons toen doorverwezen naar de kno-arts om eerst uit te sluiten dat het misschien aan zijn gehoor zou liggen.
Alles bleek daar goed te zijn en de kno-arts vond het toen ook noodzakelijk dat hij getest zou worden in het Audiologisch Centrum in Zwolle.
Daar zijn we in oktober geweest en is Stephan uitgebreid getest.
Zijn gehoor bleek ook daar uitstekend te zijn en verder hebben ze een taalbegriptest gedaan.
Ook daar scoorde hij hoog.
Oftewel: hij weet veel woorden en begrijpt wat er gezegd wordt etc.
Het Audiologisch Centrum concludeerde aan de hand van dit onderzoek dat hij een “ernstige expressieve spraak achterstand” had.
Ze adviseerden ons om zo snel mogelijk met logopedie te beginnen (liever vandaag dan morgen zeiden ze).
Dus wij zoeken naar een logopediste waar hij meteen de week erna al terecht kon.
Hij gaat daar dus wekelijks heen sinds oktober.
Nu moeten we a.s. 26 januari voor controle terugkomen bij het Audiologisch Centrum in Zwolle.

Bovenstaande is dus de reden voor logopedie.

Ik wil dus gewoon erg graag weten hoe andere kinderen van zijn leeftijd praten.

Ik hoop dat er nog meer mamma’s gaan reageren. Alvast bedankt tot nu toe!!!

Groetjes, Bianca

nou ik weet het niet, van de week las ik dat je pas kan spreken aan een spraakstoornis van af 3.5 jaar… maar oke. hij praat niet veel dat klopt, maar wat brabbelt hij dan? jordy was tot een maand geleden ook met een hoop dingen niet te verstaan… jordy ook pas nu hele zinnen dan praat ik over een maand, oke dat ie hulp nodig heeft mee eens kan nooit geen kwaad, maar je niet te druk maken hoor… met die hulp komt het vast goed, en cb? met een hele grote korelzout nemen

Tries

Liefs Tries

Hoi,

Ja, dat CB neem ik absoluut met een KILO zout, haha!

Maar het Audiologisch Centrum neem ik toch wel wat serieuzer.
Niet dat ik me nou extreem veel zorgen maak hoor, dat valt best mee.
Maar nogmaals: het is een feit dat hij achterloopt, dat merk ik zelf ook wel.
En de laatste tijd wil hij zo graag zoveel vertellen,
maar hij kan het gewoon niet en dat is waanzinnig frustrerend!!!
Ook voor hem inmiddels!

En hij brabbeld trouwens niet verder.
Hij “humt” (je weet wel, met zijn mond dicht en dan de intonaties enzo).

Maar Jordy praat sinds een maand hele zinnen zeg je.
Maar dat zijn dan wel ZINNEN.
En Steef zegt alleen dus die paar woorden.

Maar goed: nogmaals: we zijn supertrots op ons vrolijke ventje en aan zijn intelligentie twijfelen we voor geen meter!

Toch wil(de) ik dolgraag eens horen van andere mamma’s hoe HUN kind nou praat op deze leeftijd (ongeveer).
Tsja, dat mag toch wel?
Ben gewoon nieuwsgierig.
Wil graag weten of ze “overdrijven” of niet (die instanties dus).

Liefs, Bianca

Gewijzigd door - Bieb op 15 Jan 2004 22:30:33

wanneer is ie ook alweeer precies geboren??
want jordy is van 23 mei 2001 en sofie van 16 juni 2001

groetjes,

Hoi,

Lucas is van 8 juni 2001 en hij begint nu wel wat mini zinnetjes te maken. Maar nog niet bijster veel hoor, hij loopt er in “achter”, hoewel cb zegt: hij doet het rustig. Veronica gaat wel naar logopedie (vind ik wel wat overdreven, maar goed, als school het wil, doen we het gewoon natuurlijk). Volgens de boekjes loopt Lucas ook achter, maarrrrr met andere dingen is ie weer heel slim. Ik vind dat Sofie toch wel erg goed praat zeg! Zij is waarschijnlijk weer boven het gemiddelde.

Ik geloof wel, dat het goed komt, volgens mij lopen Stephan en Lucas redelijk gelijk op.

groetjes Monique

bieb echt waar pas hoorde ik een jongetje was bijna 4 jaar zei papa mama opa oma en nee de rest was brabbelen…
Audiologisch Centrum tja heb er aardig wat ervaring mee van me zelf dan ik ben aan 1 oor doof niks andere 70% blijkt later rechts 30% links 80% tja wat moet je geloven, geloof in je kind luister naar hem praat met hem de heledag zeg wat je doet wat je maakt enz zeg niet dat je dat niet doet maar het zal wie weet helpen echt het komt goed, ken jouw kindje helemaal niet jammer genoeg want tis zo gewoon moeilijk te oordelen, echt van een probleem kunnen ze pas spreken als ie 3.5 is

liefs en succes tries

Liefs Tries

Bedankt tot nu toe voor jullie reakties.

Stephan is van 23 juni 2001.

En ja, ik praat al veel tegen hem, benoem alles, doe spelletjes etc. etc.
Allemaal spelenderwijs uiteraard!

Liefs, Bianca

Hoi Bieb,

Ik kan me je gevoelens zo enorm goed voorstellen!!! En herken hel veel in je verhaal. Zoals ik hierboven al heb geschreven sprak Paul amper tot niets tot niets. Hij begreep ALLES en ik zag dat hij het ook wel wilde maar op de een of andere manier leek het wel of hij de juiste de klanken niet kon maken. (het leek op hints)
Wij hadden een afspraak staan bij het audiologisch centrum in Zwolle, even daarvoor kwam hij los en begon de spraakwaterval. De afspraak heb ik afgezegt.
Nu moet ik erbij zeggen dat ik in november de afspraak maakte voor eind februari, dit in verband met mijn zwangerschap. Ik moest toen platliggen en wilde wel mee.

Als ik je een tip/advies mag geven. Probeer eens een afspraak bij een logopediste te maken bij een revalidatiecentrum. Als een soort second opinion. Met Paul zijn we nu in de Vogellanden (revalidatiecentrum in Zwolle) Als ik zie, hoor en verneem hoe anders de werkwijze is van de logopediste in vergelijking met de logopediste in het ziekenhuis…als DAG EN NACHT!!! In het revalidatiecentrum kijken ze niet alleen naar de manier van praten en klanken maken maar ook naar het hele kind. Ze werken daar zo totaal anders!

groetjes,
Annemieke