Wat zegt jullie peuter? (vraag n.a.v. logopedie)

Hoi Annemieke,

Deze logopediste kijkt ook wel naar zijn houding hoor.
Of hij contact maakt bijv. en of hij luisterd, aandacht heeft of niet etc. etc.
Maar ik wacht eerst maar even af wat het Audiologisch Centrum te melden heeft over 1,5 week.
Daarna kunnen we altijd nog een andere logopediste zoeken.
Wel fijn dat je je herkent in mijn gevoelens.

Gaat het goed met Paul?
Was er al benieuwd naar!

Groetjes, Bianca

Lief dat je naar Paul vraagt!!

Het gaat niet zo goed met hem. Hij is wel weer wat aan het spelen en heeft ook wel weer zin om even ergens heen te gaan. Maar gezien zijn gezondheid gaat het echt niet goed. Het is een hele lange weg die we te gaan hebben, het zal jaren duren!! Maar we hebben en blijven de hoop houden dat het ooit goed komt. Helaas heeft hij de afgelopen week 2 keer een nieuwe sonde moeten krijgen. Hij krijgt een sonde die 3 maanden mee kan gaan, maar dat halen we niet. Hij is heel veel ziek en door de koorts gaan de pleisters steeds los zitten, dan hoeft er nog maar iets te gebeuren en dan is het weer raak. Nog maar niet te spreken over een bijna 1-jarig broertje, die heeft hem gisteren er in 1 ruk uitgetrokken. En dan kunnen we iedere keer weer naar het ziekenhuis en het is zo’n drama om een sonde in te brengen bij hem.

Annemieke

Hoi Bieb

Wil hier wel gaan vertellen wat Lucas allemaal al zegt, maare ga je je dan niet zorgen maken als je te veel vergelijkt met andere kinderen.
Ik vind nl ook een beetje dat ze wel erg aan het overdrijven zijn.
Iemand zei het hier daarnet al, met praten is hij misschien niet zo snel maar hoe gaat het met de rest.
Lucas is een ontzettende babbelkous (heb je in de andere topic geloof ik ook al gelezen). Maar zijn motoriek is niet zoals van andere kindjes. Hij doet ook niet voor nix peutergym.
Vind dat ze soms wel hoge verwachtingen bij kinderen neerleggen tegenwoordig.
En ik heb ook al meer dan eens gehoord dat kinderen veel minder zeiden dan Stephan en dan inderdaad hele verhalen vertelden, of hele liedjes zongen.

Praat je er wel eens over als hij er zelf bij is?
Kan me zo voorstellen dat ook dat een drang naar presteren kan geven voor hem. En dan wordt het misschien moeilijker voor Stephan.

Ik zou zeggen, blijf inderdaad lekker trots op die vent van je.
En laat je niet gek maken!

Groetjes Mim

Hoi Mim,

Ik probeer er niet te veel of te moeilijk over te praten waar Stephan bij is.
Want inderdaad, dan zou hij het als een soort prestatie-drang kunnen voelen.
We gaan er hier thuis gewoon heel vrolijk mee om, alsof er geen enkel “probleem” is.

Wat je verder zei over hoe het verder gaat met Stephan’s ontwikkeling: naar mijn idee ontwikkeld hij zich verder prima.
Zoals ik al noemde herkent hij alle letters van het alfabet bijvoorbeeld.
En hij is al vanaf dat ie heel jong is erg goed met zijn fijne motoriek.
De grove motoriek duurde ietsje langer.
Zo liep hij bijv. pas met 19 maanden en snapt hij (nu nog) niet hoe hij op een driewieler moet fietsen, dat soort dingen.
Maar zijn fijne motoriek is super!!
Hij kon ook al heel jong puzzels maken en heel “priegelig” bezig zijn enzo.
Dat valt gewoon op.

Verder ben ik met je eens dat er tegenwoordig wel erg veel verwacht wordt van kinderen.
Maar het is wel frustrerend aan het worden dat hij zoveel wil vertellen aan ons maar het gewoon niet kan!
Dat vind ik voor hem dan best wel een beetje (boel) zielig.

Nou ja, ik weet het ook niet hoor.
Nogmaals: over de rest van zijn ontwikkeling maak ik me geen zorgen.
En dat hij een achterstand heeft met praten: we zien wel hoe dat afloopt, toch?
We doen er in ieder geval van alles aan om hem te helpen ermee en meer kunnen we niet doen.
Verder is het een heerlijk inteligent, wijs en vrolijk manneke waar we helemaal super-blij mee zijn!

En Annemiek:

Wat vervelend dat het nog niet zo goed gaat met Paul!
Lijkt me wel een gedoe hoor, zo’n sonde. Vooral bij zulke jonge kinderen.
En het lijkt me vreselijk om te moeten zien hoe ze zo’n zonde inbrengen terwijl je kind het afschuwelijk vind. Brrr…moet er echt niet aan denken.
Dat wil je echt niet voor je kind, ook al weet je dat het beter is en dat hij het gewoon nodig heeft.
En het lijkt me ook best moeilijk dat je nu al weet dat het nog jaren kan duren.
Ik wens je heel veel succes en een knuffel voor Paul!

Liefs, Bianca

Hoi Bieb

Lucas heeft ook nog niet zo lang geleden ontdekt hoe hij moet fietsen op zijn driewieler.
En er zijn meer kinderen, volgens mij is dit ook wel zo’n beetje de leeftijd dat ze dat gaan ontdekken.
Stephan heeft ook niet iedere dag een oudere broer of zus rondlopen geloof ik. Dus hebben ze ook niet echt een voorbeeld.
Moeten we denk ik ook niet vergeten, als 2e kind kunnen ze de kunst afkijken (dat doen ze niet allemaal, daar ben ik me van bewust).

Groetjes Mim

lieve annemieke
jee wat erg voor paul ik weet hoe jullie je voelen wij hebben zelf ook een buurjongentje gehad die ook de heledag een sonde in moest het is een drama me buuf stond er alleen voor want de vader was weg ik heb er toen ter zijde geholpen maar het is een hoop werk
heel veel sterkte

knuffels van marielle tanja

he hallo, sofie mag me dan de oren van de kop kletsen maar die kan echt niet fietsen hoor!! zeker niet op haar driewieler!

groetjes,
Kim,mama van Sofie en Victor!

ja idd monkey si monkey do

kaitlyn doet ook alles wat haar oudere broer doet en fietste met 2 1/2 op de driewieler we stonden ook te kijken van dat kan niet

Wat grappig… Het is inmiddels wel 3 jaar verder maar ik heb precies hetzelfde met mijn zoontje nu. Hij is 2,5 en kent alle kleuren, vormen en kan tot 15 tellen, maar praten…??? Hij begint nu met 2 woordjes te praten. Is het allemaal nog goed gekomen?
gr. Chan

quote:
Ik heb even een vraagje.

Zijn weer bij logopediste geweest vanmorgen en volgens “de boekjes” en de logopediste loopt Stephan met praten ongeveer EEN JAAR achter.
Hij zou dus nu praten als een kind van 1,5 jaar ongeveer.
Gelukkig staat hij niet stil en zit er dus wél wat vooruitgang in.
Hij leert af en toe toch wel een nieuw woordje erbij gelukkig.

Verder is hij absoluut niet “achterlijk” ofzo.
Ik heb de logopediste ff versteld doen staan (gna, gna, )
Stephan is namelijk GEK op letters en weet alle letters van het alfabet.
Er hing bij de logopediste een grote poster met het alfabet dus ik zeg tegen Stephan:
“welke letter is dit, en waar is de letter S” etc. etc. etc.
Hij wist ze allemaal! (al kon hij ze niet alle 26 uitspreken, een hoop toch wel en de rest wees hij gewoon aan)
Nou, ze stond volledig VERSTELD !
Een kind van deze leeftijd schijnt bijv. nog best wat moeite te hebben met de letter K en gebruikt daarvoor vaker een T (zoals “Kus” wordt “Tus” bijvoorbeeld).
Maar Stephan zegt gewoon Kaaaaa.
Oké, dat was gewoon effe leuk

Maar het blijft een beetje typisch dat hij dus nog zo achterloopt met praten.
Nou heb ik een lijstje met de woordjes die hij tot nu toe zegt.
Hij is nu 2 jaar en 7 maanden.

MIJN VRAAG AAN JULLIE IS NU:

WAT zegt jullie kind al?
Inderdaad al veel meer dan Stephan?
Ik weet dat er hier aardig wat kids zijn van Stephan’s leeftijd.
Helpen jullie mij om mij een beetje inzicht te geven?
Of hij écht zo achterloopt?
Ik bedoel: ik weet dat hij achterloopt maar ja…boekjes…ze kunnen zoveel vertellen.

Ik zal ff de woordjes typen die hij nu zegt:

Pappa, mamma, opa, oma, bah, ja, auw, oh oh (van de teletubbies) oei, hap, boem, broem, boe, ijs, aai en papagaai.
Verder zegt hij weinig twee-woord zinnen.
Alleen: “pap op” (als hij zijn pap op heeft) en “ja mamma” of "mamma auw"
In totaal zegt hij nu dus zo’n 15 woordjes.

Ben erg benieuwd of er veel verschil is met de andere kids van rond de 2,5 jaar!

Alvast bedankt!

Groetjes, Bianca

P.S. als je maar weet dat we APETROTS op onze kanjer zijn!!! haha, moest ik effe kwijt hoor!

Gewijzigd door - Bieb op 15 Jan 2004 15:43:50

Hoi,

Ik heb een zoon van bijna 3 (over 3 weekjes)

Hij heeft ook een spraak achterstand maar ik heb ervoor gekozen om hem niet te gaan pushen met logopedie en dergelijke.

Mijn zoon zegt nu: Papa, Mama, Opa, Oma, Keuken, daar, Toto(auto), kinken (drinken), Poes, Baby, Ham (hapje), Koek, bah, ties (vies), Ja, Nee, toes (douche), auw, die, bal, tijn (trein), doei

twee woorden zinnen zegt hij nog niet behalve mama drinken. Hij kent wel zijn eigen naam luca hij spreekt het uit als kuka en van zijn stiefzusje dara (dada)

Maak me er niet zo druk om het komt vanzelf wel, hij begint nu wel steeds meer te proberen na te zeggen als ik dingen vertel tegen hem maar hij heeft ook het geduld er nog niet voor om er lang mee bezig te zijn.

Naast deze spraak/taal achterstand heeft hij wat opstartproblemen gehad waardoor dit waarschijnlijk is gekomen.

Ben supertrots op mijn mannetje!

cindy ik zou wel met logopedie beginnen je kunt hier problemen mee krijgen als je kind straks naar de school gaat

ben het met lieke eens

Groetjes Bianca, mamma van Kevin*
Dylan & Kaitlyn

Ow meid ik heb hier ook een ventje met een spraakachterstand
Begin met logopedie zo kan hij nog wat inlopen je zal hem op moeten geven voor de basisschool als hij 3 is
En het is dan voor hem ook heel moeilijk als kinderen hem niet begrijpen
Met Justin gaat het de goede kant op maar het heeft wel ff geduurt

Groetjes van Heleen mama van Robin en Justin

Ja het is heel frustrerend voor je kindje als anderen hem/ haar niet goed kunnen verstaan. Joyce praat heel veel en ik begrijp bijna alles maar ze zegt een heleboel letters niet goed omdat ze iets verkeerds doet met haar tong. Hierdoor verstaan anderen haar vaak niet en ben ik ook logopedie aan het overwegen.
Kun je gewoon een verwijskaart vragen via de huisarts ?
Wie kan / wil er iets meer vertellen over hoe een logopedie te werk gaat.

logopedie hebben wij via de schol gehad kevin zit op speciaal onderwijs,ook inverband met zijn spraaktaal ontwikkeling

volgens mij kunje het via de huisarts laten gaan om toch een verwisbrief vragen

Hallo,

Het is al een hele tijd geleden dat je dit bericht hebt geplaatst, maar een vriendin van me stuurde dit door.
Wij hebben een zoontje van 2 jaar en 4 maanden. Hij praat nauwelijks. Losse woordjes als: papa,mama,bah, hoi, ijs, jij, klaar, rijden, ja en dat soort dingen. Hij gaat gelukkig langzaamaan wel vooruit nu. Omdat we een aantal maanden geleden nogal twijfelden aan zn ontwikkeling (ook zijn motorische) zijn we in zee gegaan met loket vroeghulp.
Daar zijn we inmiddels zo ver dat er allerlei psychologische tests gedaan gaan worden. Maar goed, om een heeeeeeeeeeel lang verhaal wat korter te maken…Hoe is het ‘afgelopen’ met Stephan? Heeft ie iets aan de logopedie? Hebben jullie tips ofzo voor ons. Ben namelijk erg onzeker…

Groetjes,
Sandra

Pff,
Jeske is nu 2 jaar en 3 maanden.
Zij had volgens het consultatiebureau ook een achterstand.
Nou, madam haalt de schade flink in!
Ik maak me er ook helemaal niet druk om…
Als kinderen laat zijn met praten zijn ze gewoon druk met andere dingen leren.
Jeske is een pietjeprecies. Ze doet pas iets als ze zeker weet dat ze het echt goed kan…

9 maanden banner