Wat vraagjes over slapen

Julia slaapt sinds een week of twee erg onrustig. Ze slaapt meestal van 07.00-22.30 uur, van 23.00-03.00 uur en van 03.30 uur zoiets tot een uur of vijf. De eerste twee slaapjes, dus tussen de voedingen in, slaapt ze prima. Maar na de nachtvoeding is het aanrommelen. Ze wordt dan vaak elk uur huilend wakker en dan wil ze haar speen. Ze heeft zich dan helemaal omhoog gewerkt in bed en dan gaat ze dus huilen. Ik leg haar dan weer onder de deken en ik geef haar haar speen. Ze slaapt dan binnen 2 tellen, maar na een uur is ze weer wakker en begint het circus opnieuw. Ik ga er nu 4-5x per nacht even uit om haar recht te leggen en haar tutje te geven.

Hoe zou het komen dat ze zo onvast slaapt? Even wat vragen:

• we moeten haar ALTIJD wakker maken voor de laatste voeding. Moeten we haar toch maar door laten slapen en afwachten wanneer ze komt (= de Morganmethode he Michele!)? Ik ben dan bang dat ik er 2x per nacht uit moet en dat trek ik echt niet. Ik vind het alleen wel zielig om haar wakker te moeten maken!
  • ik ben bezig met het verlagen van de nachtfles. Ze krijgt nu 150cc en dat vindt ze ook prima. Ze valt al drinkend alweer vaka in slaap. Zou het dan gewoon gewenning zijn i.p.v. honger en moet ik haar temmen met de speen i.p.v. haar voeden?
  • wat moet ik met die speen en dat jengelen doen? Ik wil er ook niet 5x uit…Ze is vaak ook al klaarwakker om 05.00 uur en dat is natuurlijk geen tijd! Maar als ik niet kom, gaat ze steeds harder gillen!
  • kruipen jullie kindjes ook zo omhoog naar de bedrand toe? Laatst lag ze helemaal overdwars! wat doen jullie daaraan? Ze trekt de dekens nog steeds los en strak instoppen helpt niet.

Het is ook nog bal met het uitbakeren. Het lukt allemaal niet goed en het cb had 0,0 tips die ik nog niet kende! Gisteren lag ze even in haar slaapzak en was het brullen en maaien met de armpjes. Dus maar weer met 1 armpjes vastgezet…Wat een gedoe allemaal zeg, ik wil ook weleens lekker slapen!

Groetjes Rainbow, trotse mama

ik zal proberen je vragen te beantwoorden hoe ik erover denk)

1; ik zou haar wel wakker maken voor de laatste voeding, voorlopig in ieder geval want je bent al bezig met minder cc geven en teveel verandering is ook weer niet goed. ik maak rico ook gewoon wakker en waarom ook niet? dfan weet je tenminste wanneer je de laatste voeding geeft en kun je je daar op vaststellen. dat is nooit verkeerd

2: hou gewoon een week 150 cc aan en probeer dan af te bouwen naar 140 (gewoon afgieten) niet teveel in 1 x want stel het is wel honger dan krijg je dat weer, zou ze daar niet aan toe zijn hou je het gewoon voorlopig op 150, speen kan altijd maar rico wil die in ieder geval niet als ie al aan zijn fles heeft gelurkt, die tijd is voorbij) (alleen s’nachts als hij wakker wordt maar dan is het meer zuigbehoefte)

3: zit in hetzelfde schuitje alleen niet 5x) maarre ja ik heb dus een slaapzak opgerold en die aan 1 kant neergelegd zodat hij wat geborgen ligt, zet zijn muziekknuffel aan en knuffel hem wat (niet iut bed halen!) ze moet toch eens leren. misschien moet je als ze overdag huilt haar een keer laten huilen (als je weet dat er niks is, geen vieze luier geen honger, als ze gewoon kort slaapt naar jou gevoel gewoon effe alles checken keer knuffelen IN bed en effe laten huilen, tot ieders verbazing hier sliep rico uiteindelijk wel weer) als je het overdag probeerd weet je hoe ze reageerd, voor als dat in de nacht voor mocht komen. van huilen worden ze weer moe en gaan ze ook wel weer slapen. i know het is vervelend als dat midden in de nacht is, heel hard misschien maar so be it, ik moet er toch ook aan geloven deze nachten) (heb er ook moeite mee hoor)

4: rico kruipt ook naar boven toe dat doet ie al heel lang, of hij ligt echt 100% anders dan hoe hij lag, of hij ligt helemaal boven aan, dat doet hij omdat als hij boos wordt hij zich gaat afzetten met zijn beentjes, en tja dan krijg je dat.
je hebt van die speciale dingen die je aan het bed kan maken soort kussen (wel dun) maar dat is voor als ze omhoog kruipen dat ze hun hoofd neit stoten (ivm fontanelle) tegenwoordig schijnt het niet meer te mogen maar ik zie geen rede waarom niet, als je een knuffel in het bed mag leggen of een opgerolde deken zie ik dus geen rede waarom dat niet zou mogen, maar goed ik heb dus bij het bedrand knuffels neergelegd (niet hele grote) maar om toch maar dat stukje te beschermen. dan ligt ie soms ook dwars in zijn bed dus met zijn hoofd naar de spijlen, maar goed daarom vertelde ik net dus van die soort kussen want dat is ook voor de zijkanten

hopelijk heb je er iets aan

xxx

[img]http://lilypie.com/pic/090204/XZt9.jpg" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Pic” width=“100” height=“80” border=“0” />[img]http://b1.lilypie.com/GCWlp1.png" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Ticker” border=“0” />

dat laatste stukje ben ik het echt niet meeens nooit wat tegen de spijlen leggen en als je kind zich om hoog duwt alles uit het bed halen ook de knuffels

@Lieke: waarom mag dat eigenlijk niet? Is dat gevaarlijk?

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

ze raden het toch af je kunt bij de koop van een ledikantje ook van die speciale dingen voor de spijlen bovedn en zijkant het is gevaarlijk

van het cb mag het ook niet meer als het goed is heb je bij aanvraag van kraamzorg iemand gehad die dat heeft gezegd

Hey Rainbow,

Over dat ontbakeren, ik heb op een KDV gewerkt, en daar hadden we een baby die ook maar moeilijk uit de bakerdoeken kon komen. Zijn moeder had een slaapzak met lange mouwen genomen, en de mouwen daarvan met een rits langs de naad van de slaapzak vast gemaakt. De rits opende van de handjes richting de okseltjes, en die deed ze steeds iest minder ver dicht. Zo kon het kindje dus eerst alleen de handjes bewegen, daarna alleen de onder armpjes, en zo steeds iets meer ruimte aan de armpjes geven. Wanneer de armpjes helemaal los kunnen, kun je beter op een andere slaapzak over stappen, want anders kan de rits krassen on het gezichtje veroorzaken. Je kan natuurlijk ook de ritsjes weer verwijderen. Misschien heb je hier iets aan?

Joey werkte zichzelf ook helemaal naar boven in bed, maar sinds hij een slaapzak aan heeft is dat veel minder geworden. Hij ligt 's morgens nog steeds onder de deken, alleen tot zijn middel ipv tot zijn okseltjes.

Joey slaapt al sinds hij 6 weken was door, maar ik heb hem eerst ook wakker gemaakt voor de fles van 23 uur. Omdat ik dat ook zielig begon te vinden, ben ik daar mee gestopt. Toen kwam hij zelf om ongeveer 02.00 uur en in ongeveer twee weken schuifde dat steeds een uurtje op. Op een dag werden we 's morgens wakker, en vroegen wij elkaar of Joey een fles had gehad 's nachts. Niet dus, en we renden geschrokken naar zijn slaapkamertje, daar lag hij heerlijk rond te kijken…
In die week heeft Joey een klok met zijn geboortekaartje er in verwerkt gekregen van de buurvrouw. Die hebben we op zijn kamer gehangen, en we hebben ook al even gedacht dat hij door het tik-tak geluid rustiger werd… Hihi, je haalt je ook van alles in je hoofd… maar wie weet…
Ik wil natuurlijk niet zeggen dat dat bij iedereen zo makkelijk kan gaan, maar het is te proberen misschien? Die gebroken nachten die je nu hebt breken toch een keer op?

Groetjes Anouk

[img]http://b1.lilypie.com/EA3Mp1.png" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Ticker” border=“0” />

tege mij ook maar n paar kleine knuffels kan heus geen kwaad als 2 opgerolde dekens wel mogen toch lieke? vind het dan wat tegenstrijdig van het cb, vind die dekens veel gevaarlijker dan knuffels die nog niet eens tot zn knieeen komen
en vind het ook veel gevaarlijker als ie met zn hoofd tegen de randen butst ivm die fontanelle maarja ik begrijp jou ook wel hoor ivm verstikking enzo maar ja dan zegt het cb gewoon rare dingen ivm die dekens

[img]http://lilypie.com/pic/090204/XZt9.jpg" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Pic” width=“100” height=“80” border=“0” />[img]http://b1.lilypie.com/GCWlp1.png" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Ticker” border=“0” />

opgerolde dkens heb ik nooit van gehoord om die tegen de spijklen te leggen is net zo gevaarlijk

@ Anouk: ik vind jou tip ivm uitbakeren wel een goeie! Zit nl nu in dezelfde situatie met mijn zoontje. Nou ben ik niet zo handig in het naaien van ritsen etc, maar misschien kan ik een alternatief bedenken

Ik zou niks in bed leggen als ze zo beweeglijk zijn, als ze er met hun gezichtje tegenaan komen en niet genoeg lucht meer kunnen krijgen…better safe than sorry denk ik dan maar.

Wat betreft de laatste fles: ik zou het er eens op wagen en hem niet meer geven en kijken hoe laat ze komt. Misschien is ze 's nachts wel (mede) zo onrustig omdat ze uit haar diepe slaap wordt gehaald aan het eind van de avond. En je ziet: bij Michele heeft het gewerkt…

Wat betreft het huilen 's nachts, misschien wordt dat minder als ze zelf kan bepalen hoe laat ze haar laatste voeding wil. En zo niet, gewoon toch even laten huilen en kijken hoe het verder gaat. Je moet toch wat? Toen ik klein was bestonden er nog geen speentjes en moesten mijn ouders me ook gewoon maar laten huilen…en uiteindelijk sliep ik heerlijk door…

Verder geen tips. Succes!

Groetjes!

En misschien zijn het nog gewoon naweeën van het sprongetje van twee weken geleden…dan kun je niets doen, je weet het…

Groetjes!

lieke ik bedoel niet achter het bed maar aan de zijkanten wat dan omrollen kon voorkomen. die tips worden overal gegeven zelfs in ziekenhuizen, dat vond ik veel gevaarlijker en heb dus de baby sleep gekocht.
en verder jullie praten over gevaarlijk etc maar een knuffel is wel zo losjes zie niet in wat daar gevaarlijk aan is, en wat ik al zei, snap niet helemaal dat jullie het niet gevaarlijk vinden als ze met hun hoofd overal tegen aan butsen, moet er niet aan denken dat rico’s fontanel met een klap zo’n spijl raakt, dan ben je nog verder van huis… maargoed wat ik al zei ik vind het een en/en situatie, idd is niet slim om iets tegen de spijlen te maken waar ze van kunnen stikken maar vind die spijlen opzich zelf ook gevaarlijk.
dan zouden ze wat moeten maken waardoor ze door heen kunne “ademen” maar wat dan wel beter zou zijn voor de veiligheid van het hoofdje

@ Saro,

Misschien werken hele sterke drukknoopjes of sterk klitteband net zo goed? Weet alleen niet of dat sterk genoeg is voor sterke kinderarmpjes Klitteband zou je dan met strijkvliseline vast kunnen maken. Dan hoeft er helemaal geen naald en draad of naaimachine aan te pas te komen.

Groetjes Anouk

[img]http://b1.lilypie.com/EA3Mp1.png" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Ticker” border=“0” />

Oooo, was ik maar handig met naald en draad, dan zou ik zo eigen ontwerpen maken! Bijvoorbeeld een extra lang laken met instopstrook aan de zijkant en dan ook een slaapzak a la de mama uit de tip van Anouk. Ik ben alleen een kluns wat dat betreft, kan nog een knoop aanzetten. Sterker nog, ik denk dat ik met klittenband niet eens uit de voeten kan! Erg he! Je hebt wel de Puckababy Mini met ritsjes, maar die zit heel los en dan maait ze gewoon onder de stof door…Net een bewegend garnaaltje dan. Ik denk dat ik eens aan de moeder van een vriendin die wel goed kan naaien ga vragen of zij iets voor me kan doen! Naaisters hier? Of misschien een keer op naailes! Ik vond dat altijd zo suf, maar nu zou ik wel willen dat ik het kon!

Ik zit nu op mijn werk te typen, want thuis doet mijn mail het niet. Als ik dus niet snel reageer weer, dsan weten jullie hoe dat komt!

Wat die speen betreft; zit niks anders op dan er tig keer uit te gaan om de speen weer te geven, want vastmaken of wat dan ook zodat ze hem inhoudt is levensgevaarlijk. Dus niet doen!

Wat dat verplaatsen in bed betreft: niks aan doen! Gewoon laten gaan. Niet vastleggen, ook niet met de achterkant van de slaapzak onder het matras door. Stel dat je dat doet en je kindje is gewend om altijd rechtsom te draaien dan draait het in no time de beentjes vast en ze moet nog wel ooit leren lopen lijkt me.

Ook niet gaan klussen met andere hulpstukken. Het hoort erbij dat een kindje het hele bedje door gaat. Dus zodra dat gebeurt: alles uit bed halen en lekker alleen in warme slaapzak laten liggen. Ook hydrofiel onderleggers, knuffeltjes etc, alles waar ze tegenaan kan komen te liggen met mondje/neusje uit het bedje.

De hulpstukken die te koop zijn, zijn niet bedoeld voor kindjes van die leeftijd. Dat wordt hooguit op advies van het bureau of de huisarts gebruikt voor pasgeborenen die niet goed zelf blijven liggen. Voor kindjes die net als Julia alle kanten op gaan, zijn die dingen alleen maar levensgevaarlijk omdat ze haar belemmeren.

En dan gewoon lekker haar gang laten gaan.

Groetekes, Sje

In enschede zitten genoeg van die kleermakers waar je je spullen voor een paar euro kan laten vermaken of repareren. Zoiets moet bij jou in de buurt toch vast ook wel zijn rainbow? Ik ben zelf ook niet zo’n held met de naaimachine hoor… Een zoompje, knoopje of naad vast naaien met naald en draad lukt me nog wel, maar super netjes word het meestal niet, haha! Als ik dat kon maakte ik een supergrote slaapzak voor mezelf voor 's avond op de bank hahaha!! Ziet er altijd zo knus uit als Joey dat ding 's avond aan heeft:D hahaha Daar is mama echt jaloers op…

Hahaha, dat zou hééééérlijk warm zijn! Maak je er voor mij dan ook eentje? Kun je ze verkopen op Tell Sell!

Inderdaad Sje, ik heb ook gewoon een heel gewoon bedje zonder spullen erin. Ik leg zelfs muis weg als Julia ligt ingebakerd, ook al kan ze er niet bij. Voor de zekerheid. En binnenkort gaat ook de dromenvanger weg die boven haar hangt, want straks gaat ze daar aan trekken. Ze wilden me gisteren bij Prenatal een ding aanpraten waarom ze vast kon worden gelegd, een soort buikband. Nou, mooi niet. Inbakeren a la, maar ik ga haar niet in alles belemmeren. En ze moet inderdaad ooit nog gaan lopen ja, dus ik hou ook niet van al die attributen die niet eens helpen! Ik zal mijn hobbelende geitje gewoon haar gang laten gaan dan maar!

Hoi Rainbow

Ik heb alleen een suggestie op je vraag van die laatste voeding om 23 uur.
Ik moest Jesse ook elke keer voor de voeding van 23 uur wakker maken. Op een gegeven moment heb ik de fles van 19 uur 210+7 gedaan en daarna laten slapen tot dat hij zelf kwam. En hij kwam s’ ochtends om 6 uur weer pas. Toen ben ik ook meteen begonnen met de voeding van 6 uur naar 210+7 te doen. Dit ging echt helemaal goed. Hij zit nu al ruim 4 weken op 4 flessen 6 en 19 uur op 210+7 en 10 en 15 uur op 180+6. Hij zit nu de laatste week alles op 210+7.
Ik vond het nl ook heel zielig om elke wakker te moeten maken en hij viel mij ook elke keer tijdens deze fles weer in slaap.

Groetjes Jolanda
Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker

hoi!
Ik las de verhlen en vraagjes over slaen. Mijn dochtertje is nu 5 maanden. Ik heb ongeveer hetzelfde gehad. Heb haar een keer nietwakker gemaakt om 11 uur en toen sliep e gewoon door tot de volgende voeding (3 uur). Daarna ben ik die voeding steeds iets gaan vervroegen en nu zit ze al een tijd op een avond voeding van 11uur en slaapt de rest van de nacht goed door! tot 7uur a half 8.
Over dat bakenen, ik heb mijn dchter op een luierdoek liggen de doek ligt in een ruit. Dus een punt onder haar hoofd, een punt onder haar voeten en aan de zijkanten twee punten. Die twee zijpunten vou ik om har armpjes onder haar lijf. Dan kan je ze met de handjes steeds meer vrijheid geven. Hier werkt dat prima!

succes ermee.

Gidget

Oef, Jootje! Ik denk dat 210+7 erg veel is voor ons meisje. Dat krijgt ze echt niet weg. Maar uiteindelijk zal ze toch ook naar 4 voedingen moeten…met pap enzo.

Maar Gidgit, hoe vervroeg je dan? Ik bedoel, maak je je kindje dan gewoon bv wakker om half 3, dan om 2 en zo verder. Vertel je me even hoe je dat hebt aangepakt? Het lijkt me namelijk wel wat!