Wat van zeggen of laten gaan (weer)

De ouder gediende onder ons weten wle een beetje hoe de verstandhoudingen tussen ons en mijn schoonzus en zwager liggen. Nou was is vrijdag bij mijn schoonmoeder om morgan te halen en ik had een kop thee, of eigenlijk mervin zette hem op tafel voor me en morgan kwam aan wandelen. Dus ik zet die kop naar achter want die grijpgrage handjes willen alles voelen en hebben zeker als ze op mijn schoot zit.

Oh zegt mijn schoonmoeder jij schuift je thee wel opzij. Dus ik zag ja natuurlijk, want als zij die kop over haar heen trekt kan ik naar het ziekenhuis met haar. Ja klopt zegt mijn schoonmoeder, maar je schoonzus laat hem zo staan zodat je neefje hem bijna wel over hem heen moet trekken. Haar redenering is zo leert ie het. Net als geen traphekje hebben, als ie een keer goed van de trap valt leert ie het wel.

Nu moeten wij donderdag weer mooi zitten en poot geven, en ik weet bijna zeker dat ik dit aan moet zien. Moet ik er nu (eindelijk) wat van zeggen of weer laten gaan. Als ik er wat van zeg dan is er waarschijnlijk een hele hoop heibel, maar dit kan toch niet. Ik weet het niet meer elke keer als je zoiets hoort dan breekt je hart. Ons neefje krijgt ook in tegenstelling tot Morgan een heel autoritaire bijna dictoriale opvoeding. Morgan is mits het geen gevaar is voor vrij om te doen en laten wat ze wil met wel regels natuurlijk maar denk dat jullie me wel snappen. Hij hoort de hele dag nee niet doen nee mag niet nee hier komen en nee nee nee. En als er dan inderdaad iets misgaat haalt vooral zijn moeder, maar ook zijn vader hun schouders op van daar leert ie maar van.

Groetjes,

Michèle

Dat is dan best wel dubbel… Ze zeggen overal nee tegen, het jochie wordt behoorlijk beperkt in zijn doen en laten. (Lees: ontwikkeling) Maar aan de andere kant laten ze hem dus wel bij een kop hete thee… Raar hoor. Dan kan je daar toch beter Nee tegen zeggen, zodat hij zich geen pijn kan doen? Danique mag van mij ook vrij veel, zo lang ze zich niet kan bezeren. Kijk, de kattebak, cd’s, afstandsbedieningen… Allemaal verboden. Hete thee? Natuurlijk pak je die aan de kant zodat ze hem niet kan pakken.

Ik zou er toch voorzichtig wel eens wat van zeggen, als zich nou iets voordoet donderdag. Stel nou dat het mannetje wel die kop thee te pakken krijgt, dan kan jij (als je erbij kan) toch ook proberen hem te corrigeren? Of de thee bij hem weg pakken? Als de ouders daarop reageren, dan kan je dan misschien in een normaal gesprek duidelijk maken hoe jij erover denkt. Heb je waarschijnlijk ook al eens eerder geprobeerd, maar zou het toch wel stug volhouden denk ik.

Er zit een collega bij Danique haar papa op het werk, die heeft het kindje met de vinger tegen een hete oven gedrukt… Verschrikkelijk. “Nou jah, dan weet ie dat voor de volgende keer” wordt er dan gezegd. Ik vind dat soort methodes helemaal niks. Door schade en schande worden ze wijs, maar toch niet door ze pijn te doen, of pijn te laten hebben?

Ik vind het ook een beetje raar dat ze wel overal “nee” op zeggen, maar dat ze dan niet gevaarlijke dingen, zoals hete thee, weg zetten. Ik let ook zo veel mogelijk op dat Merel niet bij gevaarlijke dingen in de buurt komt. Soms ontkom je er helaas niet aan en zit een ongeluk in een klein hoekje. Maar om het gevaar nu op te zoeken?!.. Nee, dat is niet mijn manier van opvoeding.
Ik zou er ook wat van zeggen. Als wij met vrienden zijn, die ook kleine kinderen hebben, doen we dat ook. Het gaat tenslotte om de veiligheid van het kind.

Groetjes Natasja

Lilypie Tweede Ticker

Ik zou het zeggen en niet eens voorzichtig! Het gaat ook om de veiligheid van jouw kind en je moet daar niet op inleveren om de goede vrede te bewaren, vind ik!

Hoe zij met hun kind omgaan vind ik schandalig klinken en het lijkt me goed als iemand ook voor hem opkomt. Kan me voorstellen dat het lastig ligt omdat je de familieverhoudingen niet helemaal scheef wilt trekken, maar misschien dat je er eens met je zwager en of zijn vrouw voor kunt gaan zitten. Zonder alle andere visite en kinderen erbij.

Ik heb medelijden met het kind, terwijl ik hem nog nooit gezien heb! De beslissing ligt natuurlijk bij jou, maar ik vind het voor het kind echt sneu.

liefs

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Opkomen voor je neefje, dan maar heibel! Echt. Ik kwam laatst in m’n werk in aanraking met ouders die een dochter hadden van 1,5 jaar. Zij had per ongeluk een pot hete thee over zich heen gekregen, maar wel haar onderarmen, romp en bovenbenen verbrand. Moest 3 operaties (huidtransplantaties) ondergaan in het brandwondencentrum waarbij ze ook bloedtransfusies kreeg.

Om maar aan te geven: ook een kopje hete thee veroorzaakt brandwonden en wat bezielt je in de vredesnaam als ouder om dit risico moedwillig te lopen! Ze zijn niet goed bij hun hoofd.

Zo.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

idd iets van zeggen het hoeft maar 1 keer fout te gaan met hete thee en het kind kan voor zijn leven getekend zijn ik heb nooit thee op de tafel staan zet het altijd in de keuken als ik van mijn kopje weg moet lopen in dit geval zou ik gewoonweg geen risicos nemen als je schoonmaak middellen laat staan op kinderhoogte en dat zijn meestal van die leuk gekleurde flessen en het kind ziet dat als limonade aan en drinkt ervan zeg je dan ook ach daar leert hij/zij van???lijkt mij niet. dus die worden uit voorzorg toch ook weggeborgen zoals vele andere dingen stopcontacten bijv laat je de kinderen daarbij om te kijken hoe diep het gaatje is?? nee toch?
dan maar hommeles maar in dit geval op je strepen staan

groetjes

weet je wat het is meid,
ik vind het zwaar belachelijk en zelfs gestoord wat zij met die thee doet.
“DAN LEERT IE HET WEL???” psycho’s sorry hoor.
dat gaat toch nergens over.
het van "dan leert ie het wel, zou ik zeggen als rico constant naar de verwarming zou vliegen, of zoiets dergelijks, maar niet met kokende thee hallelujah zeg!
of met de trap oplopen alleen, no way, dadelijk dondert ie van boven naar beneden. ik heb dan wel geen trap maar toch…anyway…
eigenlijk MAG je je er niet mee bemoeien wat zij doen. je kunt wel wat zeggen en ik zou het waarschijnlijk op den duur ook gedaan hebben, maar wat voor zin heeft het? zij zijn de ouders en zij bepalen uiteindelijk. ook al gaat dat dwars tegen jouw principes is.
mochten ze echt slecht voor het kind zijn kinderbescherming bellen. maar over een opvoeding die zij bepalen kun je ze moeilijk aanvallen.
hoe graag jij (en ik ook) dat ook zou doen.
het is een moeilijke situatie…
maar je moet even bekijken hoe ernstig de situatie is… zo ernstig om er melding van te maken bij de Kinderbescherming? of is het minder erg om het egwoon niet normaal te vinden?
want er iets tegen hun over zeggen heeft denk ik echt geen zin

Daar ben ik dus ook bang voor dat er een hoop woorden vallen maar dat er niks veranderd, integendeel waarschijnlijk en alleen dat jochie ie er de dupe van. Maar ja wie niet waagt toch…

Maar ik denk niet dat ik me in ga houden donderdag als ik dat zie. Zo ie zo omdat als ze deze fratsen uithaalt om haar zoon wat te leren ze op dat moment ook Morgan in gevaar brengt en dat zie ik zo ie zo niet zitten…

Kan weer gezellig worden dus zucht

Groetjes,

Michèle

Wat een idiote lui zeg! Echt niet normaal. Hete thee, die zet je toch automatisch naar achteren? Ik ben ook totaal niet voor het ‘proberen wat er gebeurt, dan leren ze het wel’-principe. Je moet kinderen wel dingen laten ontdekken, maar niet als hun veiligheid in gevaar is!

Ik ben het wel eens met Inge. Ik denk ook dat het moeilijk is om je ermee te bemoeien, omdat het hún kind is. Andersom zou je je denk ik ook irriteren als een ander jou gaat vertellen hoe je Morgan moet opvoeden. Dus…als er iets gebeurt wat je niet bevalt, met je neefje of met Morgan, zou ik er op dát moment iets van zeggen. Zo van: ‘Hallo? Zou je die thee niet even wegzetten?’ En ook duidelijk zeggen wat JOU stoort, niet in het algemeen praten zeg maar. ‘Ik vind het helemaal niks dat jullie…’ Soms zeggen mensen dan al gauw: ‘Jullie doen ALTIJD…’ Dan voelen mensen zich aangevallen en zullen ze er niet veel aan doen. Het is moeilijk, maar ik denk dat je er alleen iets van kunt zeggen als er daadwerkelijk iets gebeurt wat je niet aan staat. Misschien wordt het wel heeel gezellig!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Als ik eerlijk ben…ik denk en zeg ook wel eens; daar leren ze van.
Ook al betekend dat, dat ze zich dan pijn doen.

Aan de oven hebben ze mogen voelen toen hij wat warm was, niet gloeiendheet natuurlijk maar warm genoeg om te voelen dat ze er vanaf moeten blijven. Zodra nu het licht in de oven brand zeggen ze al; auwa en wijzen naar de oven. Ze weten dat ze er vanaf moeten blijven.

Al doende leerd men, en met vallen en opstaan leren ze het, maar ze hoeven zich niet te verbranden, te snijden of erger om er achter te komen dat iets niet mag.

Tja misschien kun je indd een kopje wat verder op de tafel zetten, ook dat van hun. Als ze er iets van zeggen, kun jij weer zeggen; ik wil niet dat mijn kind zich daar aan verbrand als ze het te pakken zou krijgen. Dat zij er bij hun zoon anders over denken moeten zij dan weten, maar dan staat het voor jouw kind en dat van hun op veilige afstand.

Misschien dat je iets met hun zoontje kunt doen en daarmee kunt laten zien dat het ook anders kan?? Dat je op een andere manier ook iets voor elkaar kunt krijgen. (hem bijv afleiden net voordat hij iets wilt doen wat niet mag)
Zo hoef je de discussie niet aan te gaan, en heb je toch iets duidelijk kunnen maken.

Ik vind ook dat je er wat van mag zeggen hoor
Je weet zelf dat die kleintjes zo vlug als water zijn
En jou troeleke ook
Voor het zelfde geld is het niet je neefje maar je meisje die het over zich heen krijg
En Brandwonden zijn zoooooooooooo gemeen he
En ja tuutlijk moeten ze dingen ervaren zoals een oven die warm kan zijn maar het is een kleine moeite toch om een glas hete thee naar achteren te schuiven
Michèle kom maar op voor je meisie ne je neefje hoor
En ja dan maar herrie in huis
Jammer dan
Ik zou er zeker ook wat van zeggen hoor
Ik hou daar mijn mond niet over dicht
Ik heb zelf wel eens bezoek van vrienden met nog twee kleintjes en ik schuif zelfs de thee opzij of koffie doet het zelfs met een glas cola ofzo

Groetjes van Heleen mama van Robin en Justin
Photobucket

@ Rainbow gezellig zal het niet worden. Als het aan Mer ligt gaan we er niet eens meer heen. Ik kwam laatst me zwager tegen en hij draaide zich om en liep de andere kant op en mijn schoonzus kam mer tegen in de tram en liep bewust met haar neus omhoog voorbij hem terwijl ze hem gezien had. Dus de liefde zit van beide kanten niet diep. Enne helaas jullie ALTIJD gaat hier wel op. Ze zijn echt gestoord als het om dat jochie gaat.

@ Jolanda hoe bedoel wat met hem gaan doen. Ik zou hem niet meekrijgen alleen maar omdat zij niet wil dat hij of zijn vader het leuk hebben alleen zij mag leuke dingen doen.

Groetjes,

Michèle

Pff wat een moeilijke situatie. Ik heb idd al heel wat verhalen over je schoonmoeder en schoonzus gehoord. Vind het echt zo sneu voor je neeftje als ik hoor hoe zijn ouders met hem omgaan. Natuurlijk kun je in veel gevallen zeggen daar leert ie van. Maar echt niet dat ik hem bijv. de trap alleen op laat lopen en denk als ik valt dan leert ie het wel niet alleen de trap op te lopen. Zo ook met hete thee, als hij dat over zich heen krijgt dan leert hij het wel. Nee daar let ik echt wel op. Moet er niet aan denken dat hij zo; n heet goedje over zich heen krijgt.

Na al die verhalen zou ik hoe moeilijk het ook is er echt iets van zeggen. Vind het al knap dat jullie zolang je mond kunnen houden. Natuurlijk hoef je niet te zeggen hoe je vind dat ze hun neefje opvoeden. Maar wel gewoon zeggen hoe jullie er over denken en dat je bepaalde dingen met Morgan anders doet dan dat zij dat doen met hun zoontje.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Pff wat een moeilijke situatie. Ik heb idd al heel wat verhalen over je schoonmoeder en schoonzus gehoord. Vind het echt zo sneu voor je neeftje als ik hoor hoe zijn ouders met hem omgaan. Natuurlijk kun je in veel gevallen zeggen daar leert ie van. Maar echt niet dat ik hem bijv. de trap alleen op laat lopen en denk als ik valt dan leert ie het wel niet alleen de trap op te lopen. Zo ook met hete thee, als hij dat over zich heen krijgt dan leert hij het wel. Nee daar let ik echt wel op. Moet er niet aan denken dat hij zo; n heet goedje over zich heen krijgt.

Na al die verhalen zou ik hoe moeilijk het ook is er echt iets van zeggen. Vind het al knap dat jullie zolang je mond kunnen houden. Natuurlijk hoef je niet te zeggen hoe je vind dat ze hun neefje opvoeden. Maar wel gewoon zeggen hoe jullie er over denken en dat je bepaalde dingen met Morgan anders doet dan dat zij dat doen met hun zoontje.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

ja daarom vroeg ik al: is het dusdanig ernstig dat je er een melding van zou kunnen maken? --> melding maken dan!
of is het alleen dat jullie dit niet vinden kunnen in een opvoeding?
dan zou ik er alleen wat van zeggen als morgan ook in de buurt is, dus als zij OOK gevaar kan lopen door…om maar een voorbeeld op te noemen… die thee.
of wat dan ook.
mocht je echt iets te ver vinden gaan op het moment dat het gebeurd, zou ik gewoon zeggen van: gaat lekker bij jullie.
lok je een discussie uit, als zij er niet op in gaat gewoon laten gaan. gaat ze er wel op in heb je een mooie reden om je zegje te doen

@Michele, ik bedoel het gezellig worden uiteraard zwáááár cynisch! Wat een achterlijke lui zeg. Waarom gaan jullie daar inderdaad heen joh? Sorry, heb dat effe gemist, wat de reden is waarom jullie naar hen toe moeten. Als ze niet eens iets tegen je zeggen in de tram, dat is toch niet normaal zeg! Wat zijn dan voor mensen? Pffff! Doe effe normaal zeg!

Wij vragen het ons ook wel af hoor waarom gaan we nog. Misschien zodat me neefje en Morgan elkaar dan nog eens zien want die zien mekaar anders nooit. En voor Mer zijn ma. Die ziet het liefst alles bijelkaar dus denk om haar te plezieren.

Ik had het er gister nog even met Mer over. Hij zei ook je kan er niks van zeggen, het is hun opvoeding ook al is die gestoord. En zolang mijn neefje niks heeft, dus zolang het woorden maar geen daden zijn kun je ook niks.

Overigens vind zijn broer onze opvoeding ook maar helemaal niks, het feit dat Morgan gewoon mag scharrelen en ontdekken is volgens hem maar niks. Zo’n vrije opvoeding is niks voor een kind zegt ie. Ze hebben geen regels. Die heeft morgan wel hoor, net als jullie kindjes, maar ze mag van mij best met blikje puree spelen als zij dat leuk vind om die in een doosje te doen en er weer uit te halen. Ja had mijn schoonzus gezegd dan heb je altijd rommel. Klopt wij zijn rommelig, das onze aard ook, maar integenstelling tot haar huis is het wel schoon bij ons.

Groetjes,

Michèle

Oh, weet je dan hoe ons huis er uit ziet? Ik laat Eva ook volop scharrelen en ze mag bijna overal mee spelen. Zelfs met mijn mobiel, zolang ze maar rustig doet. Ik doe daar niet moeilijk over! Ik moet het huis2-3x per dag opruimen, want overal liggen CD’s en boeken enzo, maar dat maakt mij niks uit. Ze mag van ons best veel. Behalve met eten gooien enzo. laatst had ze ook kaarten van verschillende spellen uit de doos gehaald, door elkaar gehaald, fijngeknepen en onder de kast geschoven. En de munten van het Elfenspel. Nou, dat vond ik minder. Spellen zijn duur en die hou ik graag mooi. Maar verder zijn wij denk ik net als jij en Mervin, wel met regels, maar niet van die zeikers!

Ha ha ha alsof je mijn huiskamer beschrijft Rainbow alleen ruim ik geen 3 keer per dag op. Meestal 's avonds even alles aan kant. Ik zei van het weekend nog tegen mer nadat ik bij een vriendin was geweest, hebben wij nou zoveel rotzooi of zo weinig ruimte. Nee zegt ie mich wijj hebben een klein kind en de mijn vriendinnen hebben geen kinderen. Das een heel groot verschil.

Maar ja ik denk dat ik het donderdag maar aan kijk en als ik zie dat het echt niet kan en ik ben in de mood laat ik het denk ik wel een keer escaleren. Maar haar kennende zal het wel allemaal libelleperfect zijn want oh jee wat denkt de buitenwacht. Ze doet dit soort dingen zoals met de thee het liefst alleen waar mijn schoonmoeder bij is want die kan ze dan lekker in der rats laten zitten en mocht mijn schoonmoeder het ter sprake brengen zegt ze doodleuk dat ze dat verzint en dat ze gestoord is.

Groetjes,

Michèle

ooh ons huis is ook een puinhoop. je blijft hier aan het ruimen.
en rico mag van mij ook de hele kast leeg gooien hoor
zijn kast dan
laatst liet ik m op zn kamer spelen en hij had minimaal 50 boekjes door de kamer gegooit.
en dan zn slabbels uit de kast getrokken en wat er allemaal ngo meer in zat ok.
tja hij vermaakte zich prima
en ik hoefde het s’avonds alleen maar in te ruimen en hij is zo’n dik 2 uur zoet geweest hahaha.
lekker boeiend laat ze toch