Wat te doen met je kindje tijdens bevalling?

Gewoon even een vraagje hoe dit bij jullie ging of wat de tips zijn. Hier wordt nl heel verschillend over gedacht. Ik hoop stiekem dat Jurian lekker op zijn bedje ligt te slapen en erg weinig of niks van merkt dat de bevalling begint en hij een broertje of zusje krijgt. Maar heb wel mensen stand-by staan voor het geval hij wel wakker wordt en we hem niet rustig krijgen. Dan komt oma/ of vriendin of een tante van hem de boef ophalen.

De één zegt, de ander zegt:
*lekker thuis laten…
*naar oppas brengen…
*erbij betrekken…
*gewoon op zijn beloop laten…

Hoe ging het bij jullie met meerdere (1 of meer) kindjes?

Ik ben op afspraak gaan bevallen in het ziekenhuis, dus Joey is de dag ervoor naar oma en opa gegaan. Wij hadden dus ook geen andere keuze. Als ik thuis had kunnen bevallen, had ik hem het liefst wel hier gehouden. Ik vond het in het ziekenhuis maar moeilijk dat Joey nietsvermoedend bij oma was en ik daar een zusje voor hem lag te baren (nou ja, de chirurg deed het werk, haha) Het voelde voor mij heel raar dat we vanwege een nieuw kindje Joey aan de kant hadden gezet, zo van die kunnen we nu niet gebruiken, snap je?
Je moet vooral doen waar jij je goed bij voelt. Het is niks waard dat je tijdens je bevalling ligt te piekeren doordat je voor je gevoel geen juiste beslissing daarin hebt genomen.
Heel veel sterkte met de laatste loodjes!

Groetjes Anouk

bj de eerste twee was ik n het ziekenhuis bij de tweede geen tijd meer gehad om de oudste ergens onder te brengen zo snel dat he ging.
bij de derde thuis bevallen met de kids beneden bij de tv met de oppas

de tijd vliegt voorbij, geniet van elke dag

Ik ben bij 3 van mijn moeders bevallingen geweest! (denk dat ik daardoor ook de gezondheids zorg in ben gegaan) vond het super interessant, maar Jurrian is natuurlijk pas 2! Tja moeilijk! Maar fijn dat je mensen op standby hebt!

nou ik heb het geluk een moeder te hebben die maar een paar huizen verderop woont, dus die heb ik gebeld en die heeft 2 keer gewoon haar bed verruild voor het onze en de kids hebben niets gemerkt, bij alexander duurde de bevalling veel langer en toen hebben de kids 4 dagen bij oma gelogeerd

maar hier komt wel bij dat ik absoluut niet thuis wil bevallen dus 3 keer vrijwillig naar ziekenhuis ben gegaan en de laatste keer naar het zotel

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor ,Alexander & Emily!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

Ik moest naar het ziekenhuis en oma was bij ons
Bij Justin was een een geplande keizersnee

Groetjes van Heleen trotse mama van Robin en Justin

Zotel Kim wat is dat

Ja mama_snoekie ik snap je gevoel helemaal. Dat heb ik nu ook al een beetje. Ik probeer zoveel mogelijk nog met hem samen te doen. Zowel de babyspullen klaar leggen en uitzoeken als voorlezen en knuffelen met hem. Maar het wordt steeds lastiger en ALLES draait soms om de baby. Jurian zit graag op schoot en dit doe ik ook nog maar dan zit wel de baby er ook bij … Voel me hier soms wel schuldig over. Toch zou ik het heel vervelend vinden dat als ik aan het bevallen ben hij ‘mama’ gaat roepen oid. Dus vandaar die hulptroepen in de buurt. Liefst wil ik dat hij bij oma gaat logeren dan, die is het vertrouwtst en heeft een eigen bedje voor hem…

Onze oudste zou naar mijn ouders gaan als dat nodig was. Maar de jongste is om 1.05 uur 's nachts geboren en de oudste heeft overal doorheen geslapen!

Mocht het nodig zijn geweest dat we naar het ziekenhuis hadden gemoeten ofzo, dan waren mijn ouders bij ons geweest tegen de tijd dat wij op het punt zouden staan om naar het ziekenhuis te rijden. Ze wonen erg dichtbij.

Maar het is niet nodig geweest, de oudste heeft lekker doorgesnurkt tot de volgende ochtend! Dwars door alle weeën heen, het supporteren van meneer Sje, de kraamhulp en de verloskundige, het bezoek van opa en oma midden in de nacht, het douchen van mama. Haha!

Groetekes, Sje

Dat is mijn wens ook Sje … … Dat meneertje lekker door snurkt. Ook mijn moeder heeft de mogelijkheid om hier te komen mochten wij onverwachts naar het ziekenhuis moeten. Dus wat dat betreft prima geregeld denk. Maar duimen en hopen dat dit niet hoeft en dat Jurian niet gewekt wordt door mijn weeën gegil

Als je inderdaad in net zo’n positie verkeert als ik met de 2e bevalling dat je moeder er razendsnel zou kunnen zijn, dan zou ik het lekker zo laten en het erop gokken dat die kleine man blijft slapen.

Mocht-ie wakker worden, is snel genoeg de telefoon gepakt om te vragen of je moeder hem op komt halen. Ik neem aan de ze de sleutel heeft en zelf je huis binnen kan in noodgevallen, dus meneer Mini-boy kan gewoon bij jou blijven.

Als een thuisbevalling mogelijk is, is dat zoveel relaxter. Maakt de weeën net wat minder pijnlijk (zou je denken…)

Groetekes, Sje

Ik zit met precies hetzelfde Mini Boy! Ik vraag me ook af hoe dat straks met Eva moet. Kijk, als je 's nachts bevalt, is het simpel. Maar wat als je overdag bevalt? Dan zit je man naast je (en hij moet meehelpen met zakken aanslepen enzo) en wat doe je dan met je kindje? Ik wil ab-so-luut niemand anders in huis hebben dan mijn vriend en de vk, dus ook geen opa’s of oma’s. Ik voel me dan niet op mijn gemak. Onze ouders wonen niet heel dichtbij, het kortst is 40 minuten. Ik denk dat we toch opa en oma bellen dan, zodat ze Eva mee kunnen nemen. Maar aan de andere kant vind ik het ook héél fijn als Eva erbij is om haar broertje meteen te zien. Niets is zo fijn denk ik als met z’n viertjes te zijn dan, met verder niemand erbij. Ik vind het ook heel erg moeilijk, net als jij!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Even tussendoor nog: eigenlijk is het een hele grappige titel als je niet weet dat het om het oudere broertje van de baby gaat.

Dan zou het antwoord namelijk moeten zijn “Eruit persen natuurlijk!”.

Groetekes, Sje

zotel= zorghotel… soort bejaardencentrum vind ik het, wat vast zit aan het ziekenhuis hier in hengelo, daa rkan je zorg krijgen die je nog net nodig hebt hebt na een ziekenhuis opname als je geen mantelzorg hebt thuis.of gewoon whatever…

aangezien ik geen thuisbevalling wilde maar ook geen medische indicatie voor een ziekenhusbevalling was dit voor mij de enige optie
bevallen in zotel geld als thuis bevalling

en het is me goed bevallen letterlijk en figuurlijk… (geen zooi thuis)
en toen emily zo snel dreigde te komenen alexander ook wakker werd en perse bij papa en mama in het bed wilde… sofie ook op dat moment bedacht dat ze naar de wc moest… ik blij was dat we naar zzotel mochten en niet in dat bed moest bevallen…dat oma zo dichtbij was en in ons bed kroop…
maar da’s puur mijn gevoel… ik vind en vond bevallen iets wat ik niet thuis moest doen, bij emily , om 2 uur snachts vertrokken uit huis en om 6.30 weer thuis met haar\ en totaal verrasste kindjes… was erg fijn!
maar da’s iedereeen zijn eigen

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor ,Alexander & Emily!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

hier 2 thuis bevallingen
bij mirte begon het om 22.30 en was er om 2.00 dus smorgens was haar zusje er, ze heeft er niks van geweten snacht’s lekker doorgeslapen.
wel hadden we oma gebeld (die woont vlakbij) om stand by te staan mocht ik smorgens nog niet bevallen zijn, dan zou ze lieke komen halen! maar dit was niet nodig. smorgens kon ze al lekker met haar zusje knuffelen!

Groetjes Gytha

Gewijzigd door - gytha en Lieke op 17 Jul 2010 10:08:06

Hier begonnen de weeen om 2u 'Snachts dus luna heeft de eerste uren gewoon door gepit. Half 7 mijn moeder gebeld en die heeft luna opgehaald om half8. Om 10u konden ze alweer terug komen omdat mees geboren was, mijn moeder stond bij de kassa van groenrijk “Oh luna jij hebt er een broertje bij, 'k heb een kleinzoon”. Was wel grappig.

Gr Patries

Nu weet ik nog steeds niet wat ik nu moet doen…Mijn vriend vroeg er daarnet uit zichzelf naar, wat we dan met Eva zouden doen. Toevallig! Maar bij de meesten hier zijn de kindjes 's nachts/'s avonds geboren en dan lijkt het me toch makkelijker dan met een kindje dat overdag aanwezig is. En als ik naar het ziekenhuis zou moeten, zoals bij Eva (thuis begonnen, maar persweeën kwamen niet op gang) lijkt het me niet de bedoeling dat ze mee komt! Dan zullen opa en oma toch even moeten komen denk ik. Ik wil Eva hoe dan ook niet bij de bevalling hebben, dat lijkt me nogal traumatisch voor een 2-jarige! Toch?

Kwa trauma denk ik dat het wel meevalt. Ze heeft nit bewust door wat er gebeurd. Ze zal eerder jouw aandacht willen en jij kan je dan niet concentreren. Is er geen mogelijkheid dat als het gaat gebeuren dat Eva opgehaald wordt en dat ze bij opa en oma blijft slapen??? Dan hoef je ook geen drukte te maken mocht je toch naar het ziekenhuis moeten.

Groetjes,

Michèle

En, is er niet een goede vriendin in de buurt die op Eva kan passen, een buurvrouw oid…? Je gaat er natuurlijk van uit dat het niet voor 3 dagen is, maar voor een paar uurtjes. En anders kan die vriendin/buurvrouw altijd nog je moeder bellen om het over te komen nemen, mocht het toch lang duren!

Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

@Rainbow, als je dichterbij woonde, zou ik Eva op komen halen.

Wat dat traumatische betreft als een klein kindje in de buurt zou blijven bij een bevalling, zou het weleens mee kunnen vallen. Hoewel het natuurlijk per kindje verschilt.

Een vriendin van mijn moeder heeft er destijds bewust voor gekozen dat haar dochtertje van 3 gewoon lekker de slaapkamer binnen mocht lopen tijdens de bevalling. Die kleine meid is inderdaad op een gegeven moment de slaapkamer binnengelopen, is bij het hoofd van haar moeder gaan zitten en heeft haar voorhoofd gedept met een vochtig doekje wat er lag.

Poosje daarna was ze weer weg en ging ze spelen. En dat was het. Nooit meer over gehoord!

Elk kind gaat er anders mee om.

Groetekes, Sje

Op zich is het voor mijn ouders geen probleem om te komen hoor, het is dus maar 40-45 minuten (ze wonen bij Tilburg). Ik vind het alleen dan weer jammer dat Eva er niet direct is, als haar broertje is geboren. Het lijkt me zo gezellig om dan met z’n vieren in het grote bed te liggen!

@Sje, wat lief van je! Verpleegster, nanny, kraamvrouw, opvangmama…jij kunt toch ook alle rollen aan he? Vooralsnog hopen we gewoon dat ons mannetje lekker 's avonds of 's nachts komt, als de herfstblaadjes vallen en het lekker gezellig waait (een beetje dan he)!

Een vriendin van mij was bij twee bevallingen van haar zus. Zij vond het prachtig. Hoewel ik erg dik ben met mijn zus, heb ik er toch liever niemand bij. Ik vind het gewoon té persoonlijk, ook hoe je erbij ligt. Alleen mijn vriend dan, maar die zat vorige keer gewoon aan het hoofdeinde. Wat mij betreft hoeven er ook geen echte geboortefoto’s gemaakt te worden. Gewoon nádien vind ik genoeg!