Maar Sje, jij schreef eerder ( geloof ik dat jij dat was ) dat je denkt dat er nog meer is. Wat denk jij dat er nog meer is ? Wat denk jij bijv van mensen die zeggen dat ze contact kunnen maken met overledenen ?
Wat ik gister zag!
Nou oke, hier de versie van onze maagd Maria die door dr maagdelijkheid dus onbevlekt ontvangen zou zijn. Een vriend van ons is een byzantijnse priester maar het is wel een vorm van het/ons katholieke geloof.
Van de week trof ik deze lieverd gezellig aan de tafel buiten in het park bij Daan`s familie. De dag erna moest hij vroeg een mis bijwonen voor de ten hemel gaan van de heilige maagd Maria. De vraag rees daarmee door een ander, wat wij eigenlijk weten van de sterfdatum van Maria en uberhaupt en van alle Katholieke betekenisvolle dagen en zo ook van de onbevlekte ontvangenis ed. Zijn antwoord was, “eigenlijk weten we daar niks van”,. Zo weten we ook niet dat onze here Jezus wel geboren is in december. Heel heel vroeger nl heeft men bedacht een einde te moeten maken aan alle heidense feesten, elk volkje had steeds wel ergens een feestje, dus elke dag was er wel iets. Om daar een einde aan te maken hebben ze alles gepoogd samen te voegen tot enkele gezamelijke feesten. Van elk verhaal een stukje gesnoept en daar 1 verhaal van gemaakt. Verder nog de onbevlekte ontvangenis…
In deze zelfde tijd hadden bijzondere mensen altijd een naam, zo werd een schone dame vaak een maagd genoemd bijvoorbeeld. Een schone maagd, was dus een zeer mooie dame. Dit had dan zeker niks te maken met de maagdelijkheid van de dame in kwestie en dit gold dan ook voor Maria die dus naar alle waarschijnlijkheid gewoon een mooie dame was.
Dit zijn erg leuke tafelgesprekken met onze vriend. En om terug te komen op wie er wel gelooft en waarin ben ik officieel wel katholiek ( gedoopt en de communie en het vormsel gedaan ) maar ik geloof er noppes van en dat blijkt hier wel uit hahahaha. Onze kinderen zullen dit geloof net als wij ook meekrijgen en wat ze er strakjes mee gaan doen, mogen ze zelf weten. Onze vriend doopt mijn kinderen ( Evianne is dat al en Jessin moet nog terwijl dit eigenlijk binnen het eerste levensjaar zou moeten zijn ) en alhoewel dat wel als katholiek is, word dit geheel naar onze eigen invulling gedaan, zelfs daar waar wij het willen. Bij Evianne zei ik dat ik geen Mia Culpa gedoe wilde whahaha en dat was er dan ook zeker niet. Want hier heb ik nog wel de meeste hekel aan. Daarna zullen ze op school de communie doen, zoals dat in Limburg wel zeer gebruikelijk is nog. Alhoewel het stiekum minder word.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!
Gewijzigd door - Asje op 21 Aug 2008 13:50:45
Hoi allemaal,
Ik geloof dus ook ben christen.
Ik geloof dat jezus Christus voor mijn zonden aan het kruis is gestorven en dat ik nu vrij tot God mag gaan.
Dat Jezus de zonden van de hele wereld heeft gedragen aan het kruis, zodat een ieder die dat gelooft niet veloren gaat maar eeuwig leven heeft.
En de oerknal, ja grappig, er was niets volgens de evolutietheorie en hoe kan er dan een oerknal ontstaan uit niets?
En dat wij van een amoebe afstammen? Hmm gaat mij toch de pet te boven.
Ik geloof dat maria wel maagd was maar niet heilig en dat je niet via Maria naar God kunt gaan maar dat dat via Jezus kan.
Niet kwetsend bedoeld trouwens!!
Liefs Maaike
Natuurlijk niet kwetsend.
Iedereen mag geloven wat hij wil en maar goed ook. Ik geloof in mezelf en in de mensen om mij heen, ook dat is geloof. Niemand zal met zekerheid kunnen zeggen dat er een “god” bestaat. Maar zo kan ook niemand zeggen dat deze niet bestaat toch ?Ik kan mij alleen niet vinden in de Katholieke kerk. En hoe het ook is gegaan, ik besta, wij allemaal bestaan. … We zijn er en maken er hopenlijk het beste van.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!
Gewijzigd door - Asje op 21 Aug 2008 13:47:40
Wauw wat een mooie woorden allemaal.
Ik zal mijn kinderen ook graag kennis willen laten maken met de bijbel.
Maar ook met de evolutietheorie als ze groter zijn.
Ze mogen van mij zelf gaan kiezen wat ze willen geloven, ik ga ze niets opdringen.
Dat opdringen, daar heb ik een enorme hekel aan.
Ik kom uit een niet christelijk gezin. Toch, door omstandigheden heb ik ooit mijn toevlucht gezocht tot God. Zo ben ik in een kerk terecht gekomen.
Ik heb me toen laten dopen en was daar heel gelukkig mee. Ook met al die mensen die zich broers en zussen noemde.
Totdat ik me gedwongen voelde tot van alles. Ik moest naar de kerk, anders verzuimde je. Ik mocht niet roken. Ik moest ook constand verantwoording afleggen aan kringouders over alles wat ik deed. Mij werd gezegt dat ik de heilige geest niet had omdat ik niet in tongen praatte. Het werd steeds gekker.
Toen ben ik uit de ban geklapt, ik kon er niet meer tegen. Ik ben weer gaan roken drinken en uitgaan zoveel als ik wilde. In die tijd kwam ik mijn huidige vriend tegen en hebben we er samen op losgefeest. We zijn toen ook gaan samenwonen.
Tja en toen raakte ik zwanger. Ik ben toen uit de kerk gegooit. Want ik ben niet getrouwt dus zo zeggen ze, wij leven in zonde.
Waarom leef ik in zonde ? waarom veroordelen ze mij ? Ik heb het hele wereldje losgelaten want ik werd er doodongelukkig van.
Maar ja, dat is mijn verhaal. Van mij hoeft dat geloof niet meer.
Gewijzigd door - Miranda 1975 op 21 Aug 2008 14:30:21
Hoi Miranda,
Dat is heel jammer zoeits want dat is nooit de bedoeling van een kerk.
Ik weet het kerken en vooral de mensen di ein een kerk dienen kunnen heel verkeerde bedoelingen hebben.
Dat is ook iets wat ik heel erg jammer vind.
Je hoeft geen verantwoording af te leggen aan kringleiders maar aan God.
En een fout die veel gemaakt wordt dd dat als je niet in tongen spreekt je de heilige geest niet hebt.
Dit is absoluut NIET waar.
Ik heb de heilige geest en ik spreek ook niet in tongen.
Erg jammer hoe het bij je gelopen is in de kerk, ik hoop dat je je geloof weer terug vind.
En God laat je nooit los, als je eemaal een kind van Hem, hoever je ook wegloopt!!
Ik voed mijn kinderen ook christelijk op maar ze moeten later zelf een keus maken, dat kan ik niet voor ze doen.
Als ze er voor kiezen om niet te geloven of iets anders geloven dan zu ik dat erg vinden maar het wel respecteren want het is hun keus.
Liefs Maaike
Hoi allemaal,
Zo kan een topic toch een andere wending geven. Ik ben het helemaal met Maaike eens. Ook ik ben christen, en wat bij ons voorop staat is de liefde tot God én je naaste. Dus wat jij hebt meegemaakt Miranda, daar is weinig christelijks aan… jammer, ik mis de christelijke liefde.
Weet je dat Jezus in zijn tijd de verschoppelingen van de maatschappij opzocht, en al die zogenaamd ‘vrome’ mensen links liet liggen? Dat is nu zo geweldig! Je mag tot Hem komen zo als je bent.
Tja, die oerknal is ook nooit bewezen, eigenlijk is dat ook een geloof…
Groetjes,
jantje
@Miranda, een antwoord op je vraag wat ik dan versta onder “er is wel iets”.
Ik zal je een voorbeeld geven.
De oma van mijn man leeft nog, heel zwaar dement, al 1,5 jaar ligt ze als een pasgeboren baby met een teddybeer in bed. Er komt geen zinnig woord meer uit.
Eind mei van dit jaar is een van haar dochters (de zus van mijn schoonmoeder) overleden op woensdagavond om 19.30 uur.
Mijn schoonmoeder twijfelde heel erg wat ze moest doen: wel of niet tegen haar moeder gaan vertellen. Enerzijds krijgt het mensje er helemaal niks meer van mee, anderzijds is er wel een dochter van haar overleden en hoort ze het voor je gevoel toch te weten.
De ochtend na het overlijden gaat mijn schoonmoeder naar oma om het toch te vertellen. Bij aankomst leest ze eerst in het logboek van de verpleging want daar worden door de verpleegsters bijzonderheden in geschreven. Er stond:
“Mevrouw B. heeft sinds gisteravond ongeveer 20.00 uur de hele nacht door liggen zingen en neurieën”.
De verpleging wist helemaal nog niets van het overlijden. Dat bedoel ik met “er is iets”. Dat kan niet zomaar toeval zijn dat een wegkwijnend mensje ineens weer gaat liggen zingen terwijl er al 1,5 jaar geen zinnig geluid uit komt. De overleden zus van mijn schoonmoeder moet die nacht aan het bed van haar moeder gezeten hebben. Zo voel ik dat dan.
Maar ik verbind daar niet de naam God aan. Ik heb weinig met de kerk. Misschien komt dat nog ooit wel als de kerk eindelijk eens met z’n tijd mee gaat en bepaalde zaken uit de taboesfeer haalt. Homoseksualiteit bijvoorbeeld.
Op dat punt vind ik de kerk schijnheilig, zeker als je ziet hoe vaak er berichten in de krant staan over ontucht van priesters met (minderjarige) jongens. En dat is nog maar het topje van de ijsberg, er gebeurt nog veel meer achter de schermen en dat wordt op tijd in de doofpot gestopt.
Ik vind de kerk ook schijnheilig omdat het naar buiten brengt dat armoede de wereld uit moet en dat de rijken de armen moeten helpen. Weet je hoeveel geld er in Vaticaanstad op de bank staat? Veel te veel! Daar zouden heel veel armen mee geholpen kunnen worden om een beter leven te krijgen.
Laat dat geld eerst maar eens van die bankrekening af komen, laat de paus eerst maar eens in een spijkerbroek en een T-shirt gaan lopen in plaats van in een peperduur gewaad met bijpassende peperdure staf. Die man maakt veel meer indruk als-ie in een gewoon mensen-kloffie met zijn portemonnee de wereld in trekt en geld uitdeelt. Met die pracht en praal en dat theater zoals het nu gaat maakt-ie op mij persoonlijk geen indruk eerlijk gezegd.
Als-ie dan zo graag uitroept dat Jezus een voorbeeld voor velen moet zijn, laat-ie dan als hoofd van de katholieke kerk zelf eerst het goede voorbeeld geven.
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 21 Aug 2008 16:10:22
Gewijzigd door - Sje op 21 Aug 2008 16:12:11
Hoi allemaal,
Sje ik ben het voor een groot deel met je eens.
Wat de paus betrft bv en het vaticaan.
Ook dingen aan bepaalde kerken zijn erg krom.
Kan het zo verder niet uitleggen.
Ga mijn kereltje maar eens uit bed halen.
Liefs Maaike
Hoi Sje,
Helemaal mee eens wat je zegt, daarom moet ik ook niks hebben van dat Vaticaan en al die poespas erom heen.
Jij associeert God met een bepaalde kerk, dat kan je God niet aanrekenen wat mensen allemaal onder de noemer ‘kerk’ uitvreten.
Er zijn inderdaad heel veel misstanden in alle soorten kerken, maar dit komt door wat mensen ervan maken, dit is niet volgens de Bijbel.
Als iedereen zich zou houden aan wat er in de Bijbel staat, zou het er heel wat beter uitzien op dit aardbolletje, maar helaas gebeurd dat niet…
Groetjes,
jantje
interessant onderwerp, is altijd wel wat over te zeggen he!
Ik vind de bijbel gewoon een mooi, oud verhaal dat bij onze cultuur hoort. Onze maatschappij is hieruit opgebouwd. Daarom heb ik ook interesse in andere geloven of levensovertuigingen. Ik wil erg gewoon wat meer over weten, zodat ik sommige dingen wat beter kan begrijpen.
Ik geloof ook, alleen niet echt in een God. Meer in de mens. Ik ben er zeker van overtuigd dat er meer is dan dit, maar niet dat er iemand op een wolkje ons toelacht. De verhalen in de bijbel zijn naar mijn mening gewoon verhalen. Er zal heus wel een Jezus hebben bestaan die hele mooie dingen heeft gedaan voor anderen. Maar lopen over water? Water in wijn veranderen? Volgens mij hebben dit soort dingen ook in de Quest gestaan, met een verklaring. Leuk blad trouwens!
Ja het is inderdaad waar wat ik zojuist las van iemand, dat wat mensen in de naam van God doen, niets zegt over wie God is ( als hij er echt is )
Maar juist de gelovigen maken er soms een rommeltje van. En daardoor gaan mensen zich afzetten tegen het geloof.
Wat vinden de gelovigen onder ons ervan als in een kerk een heleboel mensen op de grond liggen en krijsen en spartelen en dat die voorganger dan zegt dat dat de satan is die een lichaam verlaat ?
Of als je naar de hel gaat als je niet in tongen spreekt ?
Dat je je werk moet opgeven als dat betekend dat je de zondagsdienst niet kan bij wonen ? ( omdat de kerk belangrijker is dan je werk )
Dat je 1 tiende aan de kerk moet geven van je inkomen omdat je anders een dief bent van God ?
Gaan jullie daar dan wel in mee ? En komen jullie wel in een kerk ?
Toen ik niet meer ging werd mij gezegt dat ik niet goed bezig was omdat we met elkaar een vuur waren en ik op mezelf niet zou blijven branden bla bla bla
Ik sta er nog steeds voor open om met God te leven maar zonder een kerk, met al die mensen erin, ervaar ik helemaal geen God.
Dus in zekere zin hebben ze wel gelijk, het vuur is niet blijven branden bij mij.
En Sje, wat je schrijft over die oma, is inderdaad heel frapant zeg.
Wisten we het maar, maar we blijven gissen met zijn allen.
Weet je wat ik ook weleens wil weten? Op zondag mag je volgens de verschillende religies niemand voor je laten werken. Dus uit eten op zondag is er bijvoorbeeld niet bij. Nou, dat is ieder z’n keus.
Maar stel, je man krijgt in de nacht van zaterdag op zondag een hartinfarct, dan maak je mij niet wijs dat je geen ambulance belt omdat die ambulancebroeders niet voor je mogen werken vanuit je geloof.
Kan iemand mij dat uitleggen hoe je daar als gelovige mee omgaat? Ik vind het namelijk hypocriet om dan wel ambulancepersoneel voor je te laten werken op zondag terwijl je niet uit eten gaat op zondag omdat de serveerster dan voor je moet werken.
Groetekes, Sje
Hoihoi,
Ik zal proberen op veel vragen antwoord te geven.
Als mensen liggen te spartelen en krijsen op de grond kan het idd dat een demon dat lichaam verlaat, maar gebeurt niet op de manier zoals jij beschrijft, tenminste ik denk dat dat zo niet hoort te gebeuren.
Naar mening hoort dat gewoon een op een te gaan en niet in zo’n chaos.
Je gaat NIET naar de hel als je niet in tongen spreekt.
Dit is echt een heel groot misverstand, als jij gelooft dat Jezus Christus voor jouw zonden is gestorven en weer is opgetsaan ga je naar de hemel.
Of je nou wel of niet in tongen spreekt.
In tongen spreken is een gave, die gave krijg je van God.
Ik weet niet precies hoe het zit maar ieder christen die de heilige geest heeft ontvangen kan in tongen spreken.
Maar daarvoor moet je je wel over kunnen geven en de heilige geest door je heen kunnen laten werken.
Het is ook niet zo dat die je dan overneemt en je geen controle over jezelf meer hebt. Je kunt er mee stoppen waneer jij dat wilt.
Ik spreek niet in tongen, gewoon omdat ik het niet durf, ik dusrf dat stukje toch heel moeilijk uit handen te geven en hou liever zelf de controle.
God zou het heel mooi vinden als je het zoudoen maar ook absoluut niet erg als je het niet zou doen.
Zelfde als dat een van je kids iets niet druft, je zou het hartsikke leuk vinden als ie het toch deed, maar ook absoluut niet erg als ie het niet doet toch?
Je hoeft je werk NIET op te geven voor de kerk, dat zegt niks ove rhet belangrijk vinden van de kerk, je geloof of wat dan ook, geloven en God dienen doe je door de hele week en niet alleen dat ene uurtje op zondag in de kerk.
Voor de volgende vragen moet ik even teruglezen.
Een tiende geven moet je helemaal zelf weten, het staat wel in de bijbel en God zou er erg blij mee zijn maar het is niet zo dat als j ehet niet dat je dan een dief bent van God.
Wij geven op het moment ook geen tiende aan de kerk.
je hoeft ook geen tiende perse aan de kerk te geven, maar ook aan andere goede doelen bv. Het gaat erom dat je geeft met je hart en voor God.
Heb jij het op je hart om een keer de boodschappen te betalen voor iemand die arm is dan doe je dat en heb je op die manier ook gegeven.
Wij gaan wel naar een kerk, naar een evangelische gemeente en ik voel me daar op mn gemak.
Het verhaal van het vuur is wel waar maar mss een beetje cru uitgelegd.
ik zal proberen om het hier neer te zetten zoals ik het zie.
Er was eens een man die niet meer in de kerk kwam.
De dominee of voorganger van die kerk maakte zich zorgen en ging de man opzoeken.
Samen zaten ze met een kopje koffie voor de open haard.
De man vertelde dat hij de kerk niet nodig had om te geloven.
In de open haard lagen allemaal kooltjes die een lekker vuurtje vormden.
De dominee vergeleek dir met de mensen in de kerk, opeens haalde hij er met een tang een kooltje uit.
Kijk eens wat er met kooltje gebeurd zei de dominee.
Ze bleven naar het kooltje kijken en dat doofde uit, werd zwart en helemaal koud. Toen legde de dominee het weer in het vuur en langzaam werd het kooltje weer warm en gloeide weer mee.
De dominee zei: Dat kooltje ben jij, wil je alsijeblieft weer terug in de kerk enje laten verwarmen door andere mensen?
Oke even de andere vrage lezen
Sje om op jou vraag terugte komen:
In hele strenge kerken zeggen ze idd: Zondag is een rustdag en mag je niet werken.
Maar Jezus genas ook zieken op de sabbat, deed ook wonderen op de sabbat.
Je mag wel werken op zondag, liever niet mss ik weet het niet maar het mag wel.
Tuurlijk ook die strenge christenen bellen volgens mij wel een ambulance als iemand op zondag een hartinval krijgt en ja als je dan beweert dat je niemand voorje mag laten werken vind ik dat ook hypocriet.
Ik heb zelf ook wel gewerkt op zondag gewoon in een winkel omdat het koopzondag was.
Mijn mening over werken en kopen op zondag?
Je hebt zes dagen in de week waarop alle winkels open zijn en je alles kunt kopen en je kunt werken etc, neem die zevende dag dan lekker rust.
Maar verplicht rust? Niks doen? Wij doen wat we leuk op zondag, gaan lekker zwemmen als het heel warm is etc. gaan ook wel uit eten op zondag maar gaan liever niet de stad in op zondag omdat we dat gewoon onzin vinden en niet nodig.
Een aantal dingen wil ik nog wel opmerken ( algemeen, niet alleen naar Sje)
God is een God van liefde, oorlog etc en alle nare dingen die gebeuren zijn niet de dingen die God wil.
Maar keuzes die mensen maken.
Mensen geloven niet in God maar geven Hem wel de schuld van alle narigheid in de wereld en dat vind ik hypocriet.
Zo heel bericht ga nu de kleine een fles doen en naar bed brengen.
Liefs Maaike
Hoi allemaal,
Maaike, wat jij als laatste noemde over oorlog en ellende in de wereld, daar ben ik het mee eens. Wat ik niet uit kan staan is dat God daar altijd de schuld van krijgt. Als er wat ergs gebeurt staat iedereen meteen te gillen: ‘Als er dan een God is, waarom gebeurt dit dan!’ Terwijl men vaak verder niets van God wil weten.
Ik hoorde de dochter van Billy Graham het als volgt uitleggen, n.a.v. een schietpartij op een universiteit in Amerika: ´dit gebeurde omdat God uit de school verbannen is, en nu dit gebeurt, verwijten ze dat God. Dat is oneerlijk.
Nu durf ik niet zo stellig te zeggen dat al het erge direct met een bepaalde zonde in verband staat, maar er zit wel een kern van waarheid in.
Groetjes,
jantje
Maaike, ik geloof wel dat jij toppie bent, jij houdt je eigen verstand en loopt niet zomaar met de hele meute mee. Ik vind dat klasse !
Overigens bedankt voor je mooie uitleg over dat haardvuur.
Prachtig beschreven.
Liefs, Miranda