Wat een rampen over de wereld!

Ik weet het, niet alles in de Da Vinci code is fictief en er is heel veel waarvan het vaticaan niet wil dat wij het weten. Want dat zou het geloof zoals zij het verkondigen onder uit halen. Waarom wilde ze zo wanhopig graag de merovingen uitgeroeid hebben, waarom zijn de tempeliers van de een op de andere dag in de ban gedaan, en wat is er echt gevonden op de tempelberg tijdens de kruistochten. En ik bedoel de tempelberg is toch eigenlijk echt het levende bewijs dat jodendom, christendom en Islam allemaal eender zijn??

Groetjes,

Michèle

Ik geloof dat er vroeger hetzelfde stond, zeker omdat er passages wel bekend waren (discovery) en toch…stond er precies hetzelfde. enne de orginele bijbel is niet verborgen hoor die is gewoon bekend. en daarin staat bijna exact hetzelfde als wat de koran bedoeld en andersom.
maar ik ben geen moslima en ik wil het ook niet zijn. alleen al om de reden die ik eerder noemde. ik deel mijn man met niemand ook niet als het puur op papier is.
daarnaast houdt ik van varkensvlees. ik hou van frikandellen enzo.
ook het “vasten” doen wij als christenen eigenlijk hetzelfde als jullie dat doen.
maar daar doe ik dan weer niet aan mee. een mens moet toch eten kom op

Gewijzigd door - MamavanRico op 15 Mar 2011 17:44:40

Eh Inge een katholoek vast niet hetzelfde als een moslim. Een Moslim eet alleen wanneer de zon onder is en viert daarna pas feest en een katholiek viert eerst feest en eet daarna geen luxe producten maar ze eten wel de hele dag.

Groetjes,

Michèle

nee dat klopt niet helemaal michele want zoals wij het altijd geleerd hebben is zo;
tussen Aswoensdag en Pasen (dan stopt het) wordt er gevast. alleen op de zondagen wordt er wel gewoon normaal gegeten. overigens mag iedereen wel gewoon bepalen of hij/zij wel of niet eet en hoeveel er hangen geen straffen vanuit het geloof voor bovene je hoofd.
maar wat het precies inhoudt dat verschilt niet alleen per geloof maar ook per “strengheid” waarmee je het zelf doet.
Het christendom laat die keus bij de mens zelf.
zo zijn er inderdaad zoals jij omschrijft mensen die de luxe dingen laten staan (niet alleen eten maar ook roken of wat dan ook)
maar er zijn ook mensen die dagenlang helemaal niets eten ook niet na zonsondergang! het zal vast wel anders in elkaar zitten dan tijdens de ramadan daar ben ik van overtuigd. ik weet niet om wat voor reden zij het doen maar bepaalde familieleden bij ons die zich er wel aan onthouden die doen dat om 2 redenen: reiniging en om hen die het moeilijk hebben; de armen.

Wat ik zei is zoals ik het op school geleerd heb (heb op een voormalige nonnenschool gezeten ) vandaar, maar er zal zeker onderscheid gemaakt worden. Al snap ik best dat sommige mensen na de Carnaval dagen niks eten

Groetjes,

Michèle

mama van rico omdat het toegestaan betekend niet dat het moet sterker nog zoals ik al zei het is beter om het bij 1 vrouw te houden

frinkandellen zijn er ook van kippenvlees hoor hihi alleen niet bij de snackbar

het vasten is indd omdezelfde reden

enne waar kan ik die orginele bijbel vinden? voorzover ik weet is die verborgen maar als hij open ligt zou ik hem dolgraag lezen

before you judge me, try hard to love me

Gewijzigd door - mama van 3 jongens op 15 Mar 2011 17:08:45

@Michele: ja ik snap je wel maar dan hebben ze dingen weggelaten.
want helemaal in het begin mocht er dus echt helemaal niet gegeten worden alleen op zondagen. dat was echt onwijs lijden voor die mensen. omdat ze dat te ver vonden gaan is dat op den duur versoepelt dus dat mensen luxe dingen mochten laten staan.
daarna is het weer versoepeld en mocht men zelf gewoon weten wathij wel of niet liet staan en wanneer hij/zij wel of niet at.

@Mamavan3jongens: oh jij bedoeld het op die manier! nee ik heb die bijbel zelf nooit gelezen ze hebben er op discovery alleen passages uit voorgelezen.
die orginele bijbel is niet verstopt voor ons maar hij is alleen niet vaker gedrukt. ik zal is kijken of ik daar iets over kan vinden. als ik iets vind laat ik het je weten.
ik zal is aan mijn vriend vragen wanneer die uitzending geweest was want dat is echt al maaaaanden geleden. Misschien weet hij het nog en kan ik op die manier de uitzending terugvinden en jou de link doorsturen

hij las even mee maar hij wist het ook niet meer maar hij twijfelde of dat de eerste bijbel was. Hij zei dat dat ging over de eerste bijbel die men heeft ingezien en foto’s van gemaakt had (van de passages) dus sorry mijn fout het ging niet over de 1ste orginele bijbel wat we gezien hadden maar de eerste bijbel zoals hij er nu nog is. We hebben even wat nagezocht…maar dat ging over de schepping enzo dat was in het eerste boek helemaal niet geschreven
die schenen pas veel later op schrift zijn gesteld. Genesis heeft zo meerdere ‘schrijvers’. er bestaan trouwens ook 2 scheppingsverhalen in genesis dat kun je zelf nalezen als je die dingen langs elkaar legt.
Voor zover ik weet zijn deze verhalen, al dan niet gedeeltelijk op schrift gezet, verzameld onder leiding van Mozes. Vanaf die tijd is het bewaard gebleven zoals wij de bijbel en verhalen nu kennen.
De Bijbel zelf is in verschillende secties opgedeeld: Wet, Historische boeken, poetische geschriften / wijsheidsliteratuur
Trouwens… Mozes ook de eerste 5 boeken geschreven.
Volgens mij (nu weet ik hetniet helemaal zeker meer wat er verteld is) stond hij op de berg Horeb. en vertelde God wat Mozes moest weten.

Enfin…ik geloof… en denk ook…dat alles met 1 geloof begonnen is…er zijn alleen meerdere groepen gekomen met ieders hun eigen opvattingen over het geloof. daarnaast werd het verhaal verteld aan die en die weer aan die.
dan krijg je hetzelfde effect als dat je in een rij staat en dat iemand iets in je oor fluisterd en die weer tegen zn buurman en zo verder… aan het eind van de rij moet iemand vertellen wat er in de eerste plaats werd verteld.
dat is NOOIT hetzelfde.
zodoende is dat ook met de bijbel en de koran gebeurd denk ik.
het is niet met opzet begonnen het is gewoon verkeerd begrepen en doorverteld. en uiteindelijk heb je dus groepen die “sollen” met het geloof en hun eigen regels en wetten erop na houdt. terwijl dit nooit is wat god bedoeld heeft denk ik.
er staat me trouwens ook iets van bij dat er passages uit de bijbel gescheurd waren en dat god daar kwaad over was/is

eh mamavan3jongens ik mail je even, ik heb nog wat gevonden wat misschien interesant is en wat je (nog)niet wist.

Gewijzigd door - MamavanRico op 15 Mar 2011 17:49:20

heeft dit nog met rampen te maken?

ja een beetje met een omweg, we waren aan het communiceren hoe het nou precies zou kunnen komen dat er zoveel rampen zijn en toen kwamen we op de voorspellingen die ze maakte waar de films als 2012 op gebaseerd waren. en wat “het einde van de wereld” of “het heropnieuw beginnen van de aarde” eventueel met god te maken kon hebben. omdat mensen gaan twijfelen in de zin van: als god bestond dan zou hij dit toch niet toelaten?
daar wordt op ingespeeld omdat het niet zo zwart wit is.
enja uiteindelijk een beetje offtopic gegaan maar van iedereen met de beste bedoelingen hoor er is geen discussie of ruzie oid. we zijn gewoon geeintereseerd in elkaars ervaringen.
vandaar dat ik in mijn laatste bericht wat naar boven haalde mbt de schepping.
maar in mijn eerdere bericht ook wat onderzoek had uitgewezen mbt hoe de aarde ontstond etc.
we zijn gewoon in elkaar en onze opvattingen geeintereseerd om een verklaring te zoeken voor wat er allemaal gaande is op de wereld op dit moment.
er is echt niets om je zorgen over te maken wat mij betreft

Zo hallow, ben je even weg, haha heb 3 pagina’s doorgelezen.

Ik heb respect voor alle andere geloven laat dat als eerste duidelijk zijn, maar…

De bijbel is nooit herschreven.
Ik heb ook nog nooit gehoord van een orginele bijbel die in het vaticaan ligt, sorry zal mss gek zijn, zal het nog eens nazoeken.
De bijbel is anders dan de koran, we hebben een totaal andere God.
De bijbel is vertaald en er zijn andere vertalingen van geschreven maar aan de inhoud is niets veranderd, het is in andere woorden vertaald zodat het makkelijk te begrijpen is maar er staat wel exact hetzelfde in.

En ik ga nu ff zoeken naar die bijbel die in het vaticaan ligt.
Al geloof ik dat ook het katholisisme (?) anders is dan het christelijk geloof, om het nog moeilijker te maken.

Ik geloof dat Jezus voor mij gestorven is en dat ik door Jezus rechtstreeks naar God toe kan, Maria is daar niet voor nodig.
Maria was gewoon de moeder van God en daar bleef het bij, ze is niet heilig, wat de katholieken wel geloven. Maar dat geloof ik, nogmaals ik heb respect voor een ieder die het wel gelooft.

Voor wie interesse heeft, kijk eens naar een Alpha cursus en verdiep je eens in het chriselijk geloof, je hebt niet te verliezen en de eeuwigheid te winnen.

Grote kans dat je niet veel vind zo wel dan zou hij niet verborgen zijn. Net a;s de evangelie van Maria en Judas.

Groetjes,

Michèle

Nee haha oke, maar ik weet echt niets van een bijbel in het vaticaan.

http://www.youtube.com/watch?v=A8oLKzy5QgE

En dit allemaal uit liefde voor jou !!
Neem het aan, je hebt niet te verliezen, alleen het eeuwige leven te winnen !!
En zoveel meer.

Weet even niet meer wie het schreef die niet niet snapte dat Hij dit uit liefde voor ons gedaan heeft want de mensen hebben hem toch nota bene aan het kruis gehangen.
Jezus kwam naar de aarde om aan het kruis te sterven, dat was Zijn doel hier op aarde, om de kloof tussen God en mens te dichten (?).
En ja de mens heeft hem aan kruis genageld en zelfs die mensen vergeeft Hij, ook voor de mensen die Hem aan dat kruis hebben gehangen, ook voor jou !! Want wij zijn niets beter dan de mensen die Hem opgehangen.

Ik heb ook serieus nog nooit gehoord over een originele bijbel in het vaticaan. En iedereen zegt wel heel stellig dat dat de originele bijbel is en dat die gelijk is aan de koran. Maar ook jullie kunnen dat niet met zekerheid zeggen. Het is toch verborgen zeggen jullie? Dus jullie hebben die bijbel zelf ook nog nooit gezien en ook niet gelezen. Dus kan je ook niet zeggen dat dat de eerste bijbel was en dat die gelijk is aan de koran.
Ik geloof absoluut niet in de islam en de koran. Ik heb wel respect voor hun en hun geloof. Maar mijn geloof lijkt totaal niet op die van hun en ik geloof ook echt niet dat het ooit hetzelfde is geweest.
Ik geloof ook niet dat alles met 1 geloof is begonnen en dat allemaal eigen wegen heeft gevolgd. Ik geloof in maar 1 geloof en dat die er van begin af aan al was. Dat geloof is nooit aangepast of veranderd. Maar inderdaad wat mamavanjob zegt is de bijbel alleen herschreven in makkelijkere woorden, maar is de inhoud nooit aangepast.
Nogmaals dit is wat ik GELOOF Ik heb er geen bewijs voor en ik heb er ook geen bewijs voor nodig

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

Ik geloof idd ook niet dat t allemaal van oorsprong het zelfde was.
Er zijn wel overeenkomsten maar de kern is totaal anders.

Ik dacht eigenlijk altijd dat katholiek niet eens zo heel veel verschilde met het protestant christelijke geloof, maar als ik het zo lees wat jullie er over schrijven is het toch ook wel heel anders dan ik altijd dacht.

Binnen de protestantse kerk heb je dan ook wel weer heel veel stromingen (pkn, gereformeerd, chr. gereformeerd, gereformeerde gemeente, pinkstergemeente, baptisten en eh nog wel meer )
In de kerkdiensten en de beleving van het geloof zijn er daar ook wel heel veel verschillen, maar de kern is het zelfde.
Alleen de 1 vind bijv. uiterlijke kenmerken belangrijker, de ander alleen het persoonlijk geloof, weer een ander is heel uitbundig etc.

Ik vind zelf mijn persoonlijke relatie met God het belangrijkst, en dat probeer ik ook wel te laten zien in mijn houding naar andere mensen toe. Uiterlijk zal iemand niet direct aan mij zien dat ik een chisten ben. Maar ik hoop wel dat als mensen me beter leren kennen dat ze dat wel aan me kunnen zien.

En daarnaast vind ik het heel fijn en goed om daarover met anderen te praten. Ik zal uit mezelf niet zomaar een gesprek over geloof beginnen, maar komt het ter sprake of vraagt iemand ernaar dan zeg ik ook gewoon hoe ik er over denk en hoe ik het beleef.
Ik zit op een bijbelstudiegroep, waar we elke 3 weken een gedeelte uit de bijbel behandelen en bespreken wat dat gedeelte kan betekenen in ons eigen leven. Heel fijn om te doen, maar ook dan zie je dat zelfs mensen die al jaren in dezelfde kerk zitten totaal anders over dingen kunnen denken en mee om kunnen gaan.

Ik wil trouwens nog wel even kwijt dat ik het super goed vind, ontdanks dat het geloof een gevoelig onderwerp is voor veel mensen, dat dit topic zo gemoedelijk loopt en dat iedereen zo respectvol en geïnteresseerd naar elkaar toe is!!
SUPER!!!

@Suzsje: dat vvind ik ook!
enne over die bijbels…
kijk tuurlijk zijn er meerdere bijbels geschreven. dat kan er niet 1 zijn want de eerste is in een taal geschreven die voor ons “moderne” mens niet te lezen is.
daarna is het ook in het hebreeuws geschreven. ook voor ons onleesbaar.
door de bijbel te vertalen en te vertalen en nog is te vertalenn…
kun je nnooit met zekerheid zeggen dat degene die is gaan vertalen alles precies heeft overgeschreven zoals het er stond.
er kunnen dingen zijn weggelaten er kunnen dingen zijn bijgeschreven.
maar uiteindelijk is het nu een bijbel geworden waar in is veranderd.
tenminste niemand kan er zeker van zijn dat het hetzelfde is gebleven

Wat ik begrepen heb is de originele bijbel door meerdere mensen in 3 taken geschreven. Te weten Grieks, Hebreeuws en Aramees. De laatste was overigens de taal die Jezus ook sprak. Later zijn deze stukken 1 boek geworden en zijn ze vertaald tot 1 taal en die is in de loop de eeuwen vergemakkelijkt. Zeggen ze, maar ze zeggen dus dat er wel degelijk passages herschreven zijn. Zo zou bijvoorbeeld Jezus wel kinderen hebben en was Maria Magdelena zijn vrouw. Er is ook bekend dat vooral Petrus jaloers was op de aandacht die zij kreeg.

Groetjes,

Michèle

Ja precies michele weet je wat het ook is?
we kunnen niet zeker weten of er dingen veranderd zijn door de jaren heen dat de bijbel vertaald is.
dat KUNNEN we gewoon niet want iedereen die hem zou vertalen kan het ook verkeerd hebben gedaan of deels verkeerd.
zijn dingen waar ik helaas niet over kan oordelen. maar et blijft een interesant iets