ehh ja eigelijk wel ja hahaha
enne indd maria heet bij ons marjam
before you judge me, try hard to love me
ehh ja eigelijk wel ja hahaha
enne indd maria heet bij ons marjam
@Mamavan3jongens: ja ik weet ook niet alles hoor, niemand van ons weet dat, het is enkel wat ons geleerd is, als ik niet katholiek was opgevoed maar als een jood b.v. zou ik wellicht geloven wat mij is geleerd door ouders/school etc.
als kind zijnde dan. later ga je toch je eigen ding vormen en geloof je misschien wel heel wat anders.
En ik wilde er nog wat neerzetten maar dat mail ik persoonlijk omdat het ook persoonlijk is.
Gewijzigd door - MamavanRico op 17 Mar 2011 14:00:26
Gewijzigd door - MamavanRico op 17 Mar 2011 14:01:46
@Mamavanrico: Ja dat gebed staat ook in onze bijbel
Okee kijk ik probeer het aan jullie allemaal nu even heel simpel uit te leggen:
God stuurde zijn enig geboren zoon naar de aarde. Dit is Jezus. Jezus is God’s zoon, maar Hij is ook God zelf.
Je moet het heel simpel gezegd even zo zien:
Water heeft 3 verschillende vormen: Water, Ijs en Damp. Toch is en blijft het alle3 water.
Zo is het ook met God. God heeft 3 verschillende vormen, God, Jezus en de Heilige Geest. Toch zijn ze alle3 God.
Dat is toch best duidelijk, al zeg ik het zelf?
Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie
Oh en mamavan3jongens, ik snap niet helemaal wat je duidelijk probeert te maken met al die bijbelteksten? haha sorry, leg eens uit
@ mamavan3jongens, wat is precies je bedoeling met al die bijbelteksten?
God de Vader, God de Zoon en God de Heilige geest.
Jezus is de zoon van God, Hij is naar de aarde gekomen om voor ons te sterven, het stukje dat Hij stierf was Hij idd verlaten van God ( de Vader).
Het is een 3-eenheid, en hoe dat zit gaat zelfs mij tot op zekere hoogte boven de pet.
En dit is iets waar je ( algemeen)eeuwig over kunt discussieren, maar waar je mss wel pas achter komt als je ( algemeen ) in de hemel komt.
Wij zijn schepselen van God en niet God zelf, zouden we alles begrijpen van hoe Hij in elkaar zit zouden we toch gelijk zijn aan Hem? Niet?
Jij gelooft dat jij de enige ware godsdienst heb, ik geloof dat ik hem heb, maar door het aanhalen van al die bijbelteksten komt het op mij over alsof ik niet weet wat mn eigen geloof inhoudt, je hoeft mij niet te overtuigen of te leren wat er in de bijbel staat.
Sorry maar dat wou ik even kwijt.
Verder NO HARD FEELINGS, laten we dit topic gezellig houden.
Enne:
Geloof is hopen op de dingen die men niet ziet ( weet niet of ik het helemaal goed zeg )
Ik heb een site gevonden die wat dingen verteld over de eindtijd, hoe deze er volgens de Bijbel uit zal zien:
http://www.marjolicious.com/geloofskwesties/eindtijd/
Dat wilde mamavan3jongens graag weten.
Als je dit zo leest, dan is de eindtijd nog lang niet.
De Bijbel vertelt namelijk dat er eerst nog een antichrist zal komen die hele grote macht zal hebben en de wereld zal regeren. In heel de wereld zal er 1 betaalmethode zijn, 1 politiek, 1 geloof enzovoort. Ik zie dit nog lang niet gebeuren Al zijn ze al wel bezig met een chip te maken in je hand of op je voorhoofd om mee te kunnen betalen. Dit valt wel onder de betaalmethode van de antichrist. Dus tsja wie zal het zeggen
ik probeerde een uitleg te vinden over hoe het nu precies in elkaar steekt omdat de een zegt dat jezus god is en de ander zegt weer van niet dus pure onderzoek
wat ik met jullie wilde delen.
ik wilde niemand overtuigen van ongelijk of gelijk misschien komt dat wel zo over en heb ik het onbewust verkeerd neergezet.
mama van rico ik mail je straks even terug maar de kleine vraagt nu even teveel aandacht om rustig te kunnen zitten
@Mamavan3jongens: Had je mijn berichtje dan nog gelezen over de vergelijking met het water en God?
@Goudvisje ja ik weet hoe het in elkaar zit heb zelf ook lessen hierin gehad maar je zegt het zelf al daarom wordt maria ook de moeder van god genoemd wat ik in mijn bericht al schreef
goudvisje die had ik even gemist hihi een byzondere vergelijking dat wel maar hoe ik ook me best doe met al mijn speuringen in boekjes en op het net ik kom er kwa gevoel niet uit haha dat maakt verder ook niet uit en respecteer jullie geloof en overtuiging maar ik hou er van om dingen voor mezlef helemaal duidelijk te maken waarschijnlijk dat ik daarom tot de islam bekeerd ben hahaha
@mamavan3jongens: ja ik snap je vraag wel maar dit kan niemand met zekerheid beantwoorden dit is omdat wij dit geloven zoals het gebeurdis.
we zijn er niet bijgeweest dus kunnen we dit simpelweg nooit zeker weten, daarom heet het ook “geloven”.
kijk;
GOD is geest… JEZUS is een vrucht van de geest.
GOD is onzichtbaar en Jezus kreeg de zichtbare gestalte van God
God is eeuwig zonder begin of eind…Jezus werd door god geschapen en kreeg het eeuwige leven.
GOD wordt door jezus “vader” genoemd en Jezus wordt door god “zoon” genoemd.
GOD is de vader van de schepping en Jezus kreeg van god macht over schepping
GOD aanvaardt het offer van Jezus…en Jezus gaf zijn leven voor ons allen.
GOD zit op de hoogste troon en Jezus krijgt een troon naast god
GODis Almachtig en Jezus is onze hoge priester
GOD is de hoogste rechter en Jezus is onze bemiddelaar voor god,
GOD geeft de boekrol aan Jezus en krijgt de boekrol uit handen van God op de troon’
GOD Alleen weet wanneer Jezus weerkomt en Jezus wordt door god naar ons teruggezonden
GOD zal in allen zijn en Jezus geeft de macht terug aan god.
er is verschil tussen god en Jezus. en dit waren de verschillen.
dus om antwoord te geven op je vraag;
Nee, God en Jezus zijn niet dezelfde personen.
Nee, God en Jezus zijn in status, rol, taken en macht niet ‘hetzelfde’ of ‘één-en-dezelfde’.
uit sign2god
@mamavanRico, nee ik ben niet katholiek, ik ben protestant.
Dat gebed ken ik ook niet. Volgens mij hebben jullie wel dezelfde bijbel Maar eh die ken ik niet uit mn hoofd Waar staat dat dan?
Hier alleen het onze vader bekend.
“Onze Vader, die in de hemelen zijt
Uw naam worde geheiligd
Uw koninkrijk kome
Uw wil geschiede, gelijk in de hemel als ook op de aarde
Geef ons heden ons dagelijks brood
en vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren
Leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze
Want van U is het koninkrijk
en de kracht en de heerlijkheid
Tot in eeuwigheid, Amen.”
Gewijzigd door - Suzsje op 17 Mar 2011 15:29:23
mamavan rico ik heb je even terug gemaild
@Suzsje: ja die van jou ken ik ook die 2 zeiden we op school altijd op zowel bij aankomst als afscheid
enne hier lees hier maar wat over ik moet gaan koken
Ok duidelijk.
het laatste deel (Heilige Maria, Moeder van God, bid voor ons, zondaars, nu en in het uur van onze dood.) staat dus niet in de bijbel.
De eerste delen zijn begroetingen aan Maria (eerst van de engel Gabriël als hij haar komt vertellen dat ze zwanger zal worden van Jezus, en daarna de groet van haar nicht Elisabeth)
Dit hebben ze samengevoegd tot een gebed aan Maria.
Maar ik vind in de bijbel nergens terug dat God wil dat we tot Maria bidden. Waar baseren jullie dat dan op?
Het Onze Vader is een gebed dat letterlijk in de bijbel staat, en dat Jezus ons leert.
Nee…heb je goed gelezen hoe het gebed gaat? wij hebben niet geleerd om TOT maria te bidden maar wij hebben geleerd om aan maria te vragen voor ons te bidden. In b.v. extra moeilijke tijden.
Even nogmaals een zin uit het gebed:
::Heilige Maria, moeder van God, bid voor ons zondaars, nu en in het uur van onze dood," dus wij vragen eigenlijk haar voor ons te bidden om de uitleg die ik nu ga geven…Kijk het zit zo voor ons;
De Bijbel draagt mensen die in Christus geloven nergens op om tot iemand anders dan God te bidden. maar er staat ook Nergens in de Bijbel dat het niet mag of niet wordt geaccepteerd… in de bijbel staat idd nergens dat gelovigen aangemoedigd worden om mensen in de Hemel te vragen om voor hen te bidden. Katholieken zien Maria en heiligen als “bemiddelaars” tussen ons en God. Wij geloven dat een heilige, die in de Hemel in God’s luister deelt, een “betere toegankelijkheid” tot God heeft dan wij hebben
Maria is voor katholieken zo’n belangrijk voorbeeld omdat ze heilig heeft geleefd, hoewel ze ‘maar’ een gewoon mens was. Juist in haar rol van vrouw en moeder geeft ze ons een heel concreet voorbeeld. Door haar ja-woord aan God kan Jezus geboren worden. Voor alle christenen is het daarom een opdracht om, net als Maria, Christus in deze wereld ‘geboren’ te doen worden.
Ik wist niet hoe ik het precies duidelijk kon vertellen dus heb even mijn passages doorgespit hoor.
Maar voor ons is het zo dat omdat zij heilig is en zij dicht bij god stond god het niet afkeurd dat wij dit zo doen. Net zo min dat wij voor andere bidden voor mijn kind of voor mijn familie. Dit is in feite precies hetzelfde alleen gaat het om andere personen. Wij bidden niet alleen voor onszelf maar wij bidden ook voor andere. Ook wordt ons geleerd dat wij iemand die heilig wil leven mogen vragen voor ons te bidden in moeilijke tijden.
God wil immers het beste voor iedereen en geen dictator zijn die mensen niet vrij laat in zijn/haar doen. Wij geloven dat als hij ons geen teken geeft dat dit niet mag dat wij vrij zijn om te doen wat we doen. Daarbij… geloof IK ook omdat mijn tante zo geloofd en god “gezien” heeft voor ze BIJNA stierf (ze leeft dus nog) nouja hij heeft haar wat laten zien en haar “gevraagd” voor ons te bidden. dit versterkt mijn gevoel alleen maar. Zij is echt onwijs goed! en ze is niet eens katholiek maar toch ligt wat zij geloofd en wat wij geloven heel dicht bij elkaar. eigenlijk is het praktisch hetzelfde. Zij zegt ook dat god niet iemand is die mensen strak aan het lijntje houdt. Hij vind dat men prima in staat is keuzes te maken omdat hij over ons waakt en dat als hij het er niet mee eens was het ook anders zou lopen.
Kijk jullie geloven dat Maria wel eerbied waardig is maar niet aanbid waardig. In de protestantse kerken vind men dat alleen god aanbeden mag worden. En qua dat is het katholieke geloof minder "streng"
Terwijl jullie veel meer bij het oud christelijke deel gebleven zijn. dat klopt. maargoed zo ben ik niet opgegroeid kan het ook niet helpen
Gewijzigd door - MamavanRico op 17 Mar 2011 18:20:41
Gewijzigd door - MamavanRico op 17 Mar 2011 18:25:23
ik zit even heel logisch te denken maar volgens mij vind ik als ik er zo diep over nadenk dat het ook een beetje raar is dat we dat doen haha. ik bedoel het staat inderdaad niet in de bijbel het is gewoon iets wat de katholieke kerk erin gepropt heeft. alhoewel dit niet een verzinsel is geweest.
als je even als mens denkt zonder teveel bijbelse teksten he…iemand schreef deze tekst (komt niet uit mijn mond hoor maar ik ben het wel zo ongeveer met diegene eens… zeker het stuk alleen over Maria):
Waarom zou je bidden tot Jezus?
Hij moet al naar zoveel mensen luisteren, en hij is ook maar de verlosser, en de zoon van God… als je het goed bekijkt zit het werk van Jezus er al jaren op… en God liet hem uiteindelijk toch ook in de steek? (een typische vader actie trouwens)
Maria zou dat nooit doen. Zij is juist die vrouw die God uitverkoren heeft om die fantastische zoon mee te maken!!! Zij is net als ons, maar dus wel heel bijzonder. Zonder haar kon God Jezus niet eens maken. De vader kan best afwezig zijn, maar een moeder heeft een kind gewoon nodig. Zo’n Jozef hangt er in de kerststal trouwens ook gewoon maar een beetje bij, maar Maria niet. Zij is er zelfs tot het einde van Jezus’ leven bij. Piëta, noemen ze dat. In de schilderkunst is er bijna niets aangrijpender.
Die heilige drie-eenheid, vader, zoon heilige geest, zijn dus eigenlijk samen hetzelfde. Maria is anders. Katholieken zeggen ook: “Heilige Maria, moeder van God…” Dat is toch een hoopvol en prachtig idee? Zonder moeder, dus ook geen God.
Geloof gaat zo veel over begrip vragen, gevoelens een plaats geven, existentiële vragen… Een Maria is daar toch het meest juiste antwoord op, of niet?
Ok, nu begrijp ik het iets beter ik dacht dat er echt tot Maria gebeden, en ook voor geknield werd. (iets dat God in de geboden toch verbied)
Dat laatste vind ik een mooi stukje dat je getypt hebt. Op zich een logische denkwijze, maar niet die van mij
Als iemand nou zoveel van je houdt dat hij zelfs voor je wil sterven, dat hij jouw straf wil dragen. Zou hij het daarna dan opgeven? Moet je het daarna maar zelf uitzoeken? Ik denk het niet. Die liefde blijft dan toch bestaan?
Als ouders geef je je kind ook niet op op het moment dat ze volwassen zijn en het opvoeden in feite klaar is. Je blijft klaarstaan voor je kind, en hij/zij mag alles aan je vragen toch? Zelfs als het je heel veel kost, of dat nou in geld is, energie of pijn zou je het je kind nog geven als hij dat nodig heeft. (over het algemeen dan he… er zijn natuurlijk ook moeders die dat niet doen… )
Dat is meer mijn denkwijze. Zeker nu ik zelf kinderen heb kan ik me nog veel beter voorstellen hoe diep de liefde van God voor ons dan wel niet moet gaan!
Waarom zou je bidden tot Jezus?
Hij moet al naar zoveel mensen luisteren, en hij is ook maar de verlosser, en de zoon van God… als je het goed bekijkt zit het werk van Jezus er al jaren op… en God liet hem uiteindelijk toch ook in de steek? (een typische vader actie trouwens)
That hurts, weet niet wie het geschreven ( mamavanrico niet dus die citeert het alleen) maar dit gaat zooooo in tegen wat ik geloof.
Jezus is maar de verlosser, eigenlijk hadden wij mensen zelf aan dat kruis moeten hangen, maar Jezus heeft dat voor ons op zich genomen en dan wordt Hij '‘maar de verlosser’ genoemd.
Jezus was zo bang voor de kruisdood ( de meest gruwelijke dood in die tijd) dat Hij letterlijk bloed heeft gezweet ( medisch onderzocht en het is idd mogelijk)
En toch zei Hij: Vader niet mijn wil maar uw wil geschiede.
En God liet Hem niet in de steek, ja heel even, maar in de steek laten is daar niet het goede woord.
Op het moment dat Jezus dat alle zonde van de wereld op zich nam kon Hij op dat moment niet meer bij God komen.
En vanaf daar weet ik het even niet meer, Suzje of Goudvisje mss?
O enne Jezus is de bemiddelaar tussen God en mensen, daar is Hij ook voor gestorven, Maria was alleen zijn moeder en verder niet, ze is niet eens Heilig ( wat ik geloof dan, wil geen mensen tegen de schenen trappen)