even helemaal ontopic… ik lees net dit:
Novum - Het Japanse atoomagentschap heeft vrijdag het alarmniveau voor de ramp in de kerncentrale Fukushima Dai-ichi verhoogd van vier naar vijf. Dat heeft een woordvoerder bekendgemaakt.
De zogeheten INES-schaal voor nucleaire rampen loopt van een tot en met zeven. Schaal vier houdt in dat een kernongeluk alleen consequenties heeft op lokaal niveau. Schaal vijf betekent dat de consequenties verder reiken.
Schaal vijf houdt tevens in dat er zware schade is aan een reactorkern en dat er grote hoeveelheden straling zijn vrijgekomen waarbij het waarschijnlijk is dat een beduidend aantal mensen eraan is blootgesteld of dat er verscheidene doden door straling zijn.
De ramp in Japan is nu op hetzelfde niveau ingeschaald als het ongeluk in de Amerikaanse kerncentrale Three Mile Island. Voor de Tsjernobyl-ramp van 1986 gold destijds niveau zeven. Eerder stelde de Franse Autoriteit voor Nucleaire Veiligheid dat Fukushima in schaal zes thuis hoort.
dus het gaat nog in niveau omhoog als ik het zo lees. ik bedoel het is al naar 5 gegaan en de fraunse autoriteiten vinden dat het op 6 hoord dus het kan ook nog richting 7 gaan?