Wat betalen jullie aan oppas?


#1

Hoi,

even een vraagje… wij hebben zojuist een meisje van jaar of 17 gevraagd of zij eens bij ons zou willen oppassen. De ‘vergoeding’ moeten we nog bespreken. Zij past vaker op en heeft vast wel een bedrag in haar hoofd. Maar voor ons ist ook wel handig te weten wat nu redelijk is.
Dus vandaar de vraag wat jullie betalen voor een oppas van die leeftijd?

Ze zal bij ons in principe s avonds zijn. Meestal als de kids al slapen (dus heeft ze er niet veel omkijken naar). Enkele keer misschien de beide kinderen naar bed brengen.

En als zo iemand overdag komt oppassen betaal je dan meer, zo ja hoeveel? Toevallig ben ik eind van de maand even weg met de jongste (ziekenhuis) en ligt de oudste nog in bed. Ze is er dan een paar uurtjes waarvan ze denk ik de oudste een uurtje wakker heeft.

Ben benieuwd naar jullie reacties!


#2

Ik geef mijn zusje van 18; 4 euro per uur om op mijn dochter te passen tijdens vakanties, maar dat is overdag (veel meer werk). 'S avonds heb ik nog nooit gedaan, als mijn moeder niet kan, ga ik niet weg!


#3

Met ons oppasmeisje van 13 hebben we 3 euro per uur afgesproken (die komt binnenkort voor het eerst) en ons vaste oppasmeisje is met 14 jaar begonnen met 3,50. Volgende week wordt ze 16 en ze krijgt voortaan 5 euro per uur.

Ik let niet op wat anderen geven of wat standaard is, ik geef wat mijn gevoel zegt. Ik wil niet een zo goedkoop mogelijke oppas. De oppas is op zo’n avond verantwoordelijk voor ons kostbaarste bezit, dus eigenlijk is dat niet in uurloon uit te drukken. En als je het zo bekijkt is 5 euro per uur peanuts.

Groetekes, Sje


#4

WIj betalen onze oppas van 17 jr 4 euro per uur ook na als het later wordt dan 12 uur.
Als je googeld naar tarieve oppas dan vindt je een handige site misschien kan je dat helpen.

Groet, Cora


#5

10 euro per avond …

Nichtjes of neefjes niks want die blijven daarna logeren


#6

Volgens het NIBUD is 6 euro per uur normaal, 5 euro of minder nogal magertjes. Dit geldt voor volwassenen …
Ik heb zelf nog nooit iemand laten oppassen en als ik zelf oppas overdag dan reken ik 6 euro per uur.


#7

Thanks voor de reacties!
Hier is nog nooit inderdaad een oppas geweest (okay wel toen ik moest bevallen van de jongste, maar dat was een vriendin van ons die dat voor niks even deed).
Heb nu een beetje een idee… alles tussen de 3,50 en 6 euro is zo’n beetje normaal. En inderdaad, Sje, t is je kostbaarste bezit, dus daar geef ik gerust wat meer aan uit.
Ik zal binnenkort eens met t betreffende meisje overleggen wat ze zelf in gedachten had en dan komen we er vast wel uit.


#8

Mijn nichtje heeft hier 2 keer met een vriendinnetje opgepast en ze bleven hier slapen,ik heb ze de 2de keer een hema kaart gedaan met €15. Ze wilde het niet maar ik wil ze ook nog een keer weer willen vragen. De buren hebben de babyfone ook weleens en ze willen er niets voor hebben, af en toe koop ik dan een bloemtje.
Voor de rest passen mijn ouders heel vaak op en dat regelen we via een gastouderbureau wat ons niet kost maar zij houden er een leuk centje aan over. Weekenden kun je daar natuurlijk niet voor gebruiken. Maar ach zo af een toe iets leuk kopen of een bbq met z’n allen vind ik wel op z’n plek en gezellig



#9
quote:
Met ons oppasmeisje van 13 hebben we 3 euro per uur afgesproken (die komt binnenkort voor het eerst) en ons vaste oppasmeisje is met 14 jaar begonnen met 3,50. Volgende week wordt ze 16 en ze krijgt voortaan 5 euro per uur.

Groetekes, Sje


Sje… misschien een rare vraag maar ken jij dat meisje van 13?
Ik zou persoonlijk geen kind van 13 op mijn kind kunnen laten passen. Voel me daar eigenlijk helemaal niet goed bij, heb jij dat gevoel dan niet? geen aanval hoor maar ik was gewoon benieuwd


#10
quote:

Voor de rest passen mijn ouders heel vaak op en dat regelen we via een gastouderbureau wat ons niet kost maar zij houden er een leuk centje aan over.


Dit is niet aanvallend bedoeld richting jou, maar dit is dus wel gelijk de reden waarom er zoveel bezuinigd word in de opvang omdat technisch gesproken, dit gewoon fraude is…

liefs woezel

Lilypie Fourth Birthday tickers


#11

@MamavanRico, ja ik ken dat meisje van 13. Normaal zou ik dat ook niet meteen doen, maar het is een ouder zusje van een vriendinnetje van de oudste. Ze is 13, maar lijkt ouder en ze heeft een ontzettend goed verantwoordelijkheidsgevoel. Het is een keurig opgevoed meisje. Ik vertrouw haar volledig. Bovendien heb ik 2 heel goed luisterende kinderen die precies weten wat wel en niet mag/kan dus die zullen ook de boel niet zodanig op stelten zetten waardoor de oppas gillend gek wordt.

Het is dus eigenlijk de combinatie: goedluisterende kinderen + keurig nette oppas met veel verantwoordelijkheidsgevoel. Dat gaat helemaal goedkomen.

Maar ik ben het met je eens, niet elke 13-jarige is eraan toe om op te passen.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 28 Apr 2012 10:50:44


#12

oke ja ik snap het sje! dat klopt ook idd sommige zijn al wel heel erg verantwoordelijk, maar toch ben ik wel benieuwd hoe de 1ste keer gegaan is


#13

Ik denk inderdaad dat het inwijs verschilt er persoon of je wel of niet op kan passen op een bepaalde leeftijd.
Mijn zusje is 13 en past ook al een poosje op een paar gezinnen. Ze is superleuk met kinderen en dat gaat dus ook goed.

Mij andere zusje past ook op, zij is 21 en heeft een super gezin gevonden, vooral qua wat ze verdient! Ze verdient rustig 50-70 euro op een avond…
Bestwel belachelijk veel vind ik.

Ik vind ook een euro of 4 per uur zat, zeker als het gaat om een avond waarbij de kinderen toch al slapen. Alhoewel het bij ons nog nooit is voorgekomen dat iemand bij ons betaald heeft opgepast.

Liefs, Anne

Lilypie Fourth Birthday tickers


#14

ja ik vind zelf dat een avond goedkoper zou moeten zijn dan overdag, maar zeker mensen van een jaar of 17 vind ik niet dat je kunt afschepen met 4 euro per uur, die moeten toch ook gewoon hun geld verdienen, het is en het blijft werkt en ik zou zeker wel 7 euro per uur betalen vanaf 17 jaar. als je bedenkt dat een thuiskapper een tientje per knipbeurt vraagt en voor alleen punten knippen 5 minuten bezig is bij wijze van… vind ik die 4 euro per uur behoorlijk weinig, zeker gezien het feit dat het nogal een verantwoordelijkheid is om op kinderen te passen en zeker niet altijd even makkelijk. nogmaals voor een avond vind ik het wat anders.


#15

Tja dat is leuk zeggen MamavanRico, maar 4 euro per uur, 32 uur in de week (tijdens de vakanties) reken maar uit, anders kan ik beter niet gaan werken! Dus dat is kort door de bocht, en ja je kan je kind brengen bij een BSO of gastouder, ik persoonlijk heb liever dat mijn kind thuis word opgevangen, maar meer dan 4 uur lukt mij niet, overigens verdient mijn zusje van 18 ook bij in een kledingzaak en daar is 4 euro haar brutoloon, dus daar moeten reiskosten en belastingen nog af!


#16

@Jmama: vind ik ook belachelijk 4 euro bruto per uur. maar oppassen is wel meer verantwoording dan een kledingzaak. meer kostbaar ook. dan nog hoor vind ik die 4 uur weinig voor een kledingzaak. dat zou dan in mijn ogen 6 euro per uur mogen zijn. netto ik vind dat dat op zn minst betaald moet worden aan wat dan ook. en eigenlijk hoe zwaarder of verantwoordeijker de baan, of zelfs…hoe gevaarlijker hoe meer loon je zou moeten krijgen.
er werd hier aleen niet om feiten gevraagd maar om meningen. en daarom gaf ik mijn mening over die 4 euro. ik vind het gewoon weinig voor wat je moet doen (overdag) en s’avonds tja dan is het gewoon een luizenavondje houden, dan vind ik die 4 euro wel weer logisch.


#17

@Jmama: vind ik ook belachelijk 4 euro bruto per uur. maar oppassen is wel meer verantwoording dan een kledingzaak. meer kostbaar ook. dan nog hoor vind ik die 4 uur weinig voor een kledingzaak. dat zou dan in mijn ogen 6 euro per uur mogen zijn. netto ik vind dat dat op zn minst betaald moet worden aan wat dan ook. en eigenlijk hoe zwaarder of verantwoordeijker de baan, of zelfs…hoe gevaarlijker hoe meer loon je zou moeten krijgen.
er werd hier aleen niet om feiten gevraagd maar om meningen. en daarom gaf ik mijn mening over die 4 euro. ik vind het gewoon weinig voor wat je moet doen (overdag) en s’avonds tja dan is het gewoon een luizenavondje houden, dan vind ik die 4 euro wel weer logisch.


#18

Tuurlijk mag je dat ook vinden! Ik wil je alleen ook even de andere kant van het verhaal laten zien. Het is wel makkelijk en kort door de bocht om te zeggen; dat het wel 7 euro per uur mag zijn. Ja natuurlijk, ik betaal liever ook meer, maar voor een werkende moeder kan ik meer dan 1/2 van mijn verdienste wegbrengen naar de oppas. Kijk in sommige gevallen gaat het niet alleen om een avondje in de week, maar gewoon om een structurele oppas!


#19

ja weet je wat het is, als je je kind dagelijks moet wegbrengen is het wat anders, maar zijn er dan geen andere opties dan een oppas denk ik dan, ik doel meer op het feit dat wij haast nooit een oppas nodig zouden hebben, is dat wel nodig dan is het opa of oma, en stel uit hoge nood ik voor een paar uur een oppas nodig heb zou IK die 7 euro per uur betalen. (en geloof me ik heb het echt niet breed)
en die andere kant is ook zeker waar die jij uitlegt, maar dan nog kijk ik heb zoiets van; je hebt een psz, je hebt een kdv waar je toeslag voor kunt krijgen. later als ze op school ziten dmv een continue rooser of door ze over te laten blijven, dan heb je geen oppas nodig voor die uren. en stel dat je er 1 nodig hebt voor na school dus van 3 uur (of tot hoelaat je school duurt) tot een uur of 6 als je thuis zou komen, tja dan zou ik iets van 20 geven ofzo. voor die 3 uurjes. misschien is dat nog wel fijner, een vast bedrag afspreken. maar voor een avond ofzo, tja je kind slaapt, ze hoeven alleen maar chips te eten en voor de tv te hangen of een boek te lezen (de oppas) dan vind ik het wel weer veelste veel en zou ik voor een hele avond b.v. ook een tientje afspreken.


#20

@Mamavanrico, Voor een keer een midagje spoed oppas, is 7 euro per uur wel een keer te doen, maar als je wekelijks 2 a 3 keer per week, of soms zelfs wel 4 of 5 dagen in de week , iedere dag minstens 3 uur opvang nodig hebt, dan is 7 euro niet te betalen, en kun je net zo goed niet gaan werken. Want je krijgt geen toeslag van de belasting als het niet een officiele gastouder of BSO is, die de opvang verzorgt.

Dus ik snap dat je vind dat je kind dit waard is, en dat je het zelf wel zou betalen, ook al heb je het niet breed, maar dat komt voort uit het feit dat jullie eigenlijk nooit oppas nodig hebben, waardoor als het een keer voor komt, je dit bedrag ook wel kan betalen, juist omdat het nooit voortkomt. maar als jij dit 4 dagen in de week, a 3 uur per dag = 12 uur per week. als je dan 7 euro per uur betaald, komt dat op een maand bedrag van bijna 700 euro, en als je daar geen toeslag over krijgt, is het gewoon weg niet te betalen. vandaar dat het meestal ook goed koper is, als er geen toeslagen bij te pas komt, anders is het niet te doen. Natuurlijk hebben we het er allemaal voor over om 7 euro per uur te betalen, zelf s nog wel meer, het gaat tenslotte om je kind , maar de praktijk is dat dit gewooneg niet realistisch is, hoe graag je het ook zou willen.

liefs woezel

Lilypie Fourth Birthday tickers