Bij de verloskundigenpraktijk waar ik ben is het standaard zo dat je met 8-12-20 en 34 weken een echo krijgt. Is nog niet lang hoor, bij mijn eerste zwangerschap was dit niet zo.
De eerste is om te kijken of de vrucht op de goede plek zit en of hij intact is. En die met 34 weken is om de ligging te beoordelen.
Door omstandiggheden had ik met 5 weken ook een echo in het ziekenhuis, en dat is inderdaad inwendig want anders valt er gewoon niks te zien.
Je ziet dan een vruchtzakje en verder niets. Geen kloppend hartje ofzo.
Met 8 weken kon het bij mij gewoon via de buikwand maar ook dat is lang niet altijd zo. Het hangt er ook vanaf of je wat voller bent qua postuur of niet. Bij een normaal postuur kan je vaak beter een echo maken vanaf de buitenkant bij zo’n korte zwangerschap.
En het heeft ook nog met je darmen te maken. BIj mijn eerste zwangerschap lagen die er steeds voor maar nu kon je het al supergoed zien met 8 weken. Nou ja, dan nog maar een boontje met een knipperlichtje hoor ![]()
Met 12 weken weer echo gehad, nu 1,5 week geleden en DAN is het ineens wat! Eeen compleet spartelend mensje met armen en benen en zelfs konden ze al zien of de vaten van en naar het hart toe goed liepen! Ongelooflijk!!!