Vragen van het consultatiebureau

Hoi hoi,

Allereerst wil ik vermelden dat ik nieuw ben op dit forum. Ik heb hier en daar al wel op sommige topics gereageerd. Een leuk forum met veel bruikbare info!! Ik zal mijn best doen om een bijdrage te leveren met mijn ervaringen.

Wel heb ik ook een vraagje. De afgelopen keer dat ik op het consultatiebureau was had ik gezellig mijn zusje meegenomen. Daar kregen we te horen dat ik bij het volgende consult niemand meer mee kon nemen omdat ze mij dan allerlei ‘intieme’ vragen zouden gaan stellen.
Later hoorde ik van meiden hier uit de buurt dat dit vragen zijn zoals, hoeveel geld je verdient en hoe je relatie met jouw partner verloopt enzo.

Ik vind dit nogal raar maar ik ben benieuwd of dit vaker gebeurd en of dit normaal is. Het lijkt me toch dat dit prive is, ook voor het CB, of niet?

Groetjes Jessica

Gewijzigd door - Miep-Stein op 17 Sep 2008 12:10:32

intieme vragen ammehoela… gaat ze niets aan en als jij gezellig je zusje mee wilt nemen of sturen moet dat ook kunnen

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor & Alexander!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

Ik heb die privévragen nooit gehad! Weet niet of dat inmiddels gewijzigd is maar het cb heeft daar helemaal niets mee te maken lijkt me. Je bent nooit verplicht om op zulke vragen antwoord te geven. Als het je niet lekker zit zou je evt. het ministerie van volksgezondheid kunnen bellen om te checken of dat wel klopt dat het cb met zo’n vragenlijst komt.

Groetekes, Sje

Hoihoi,

Is mij nog nooit gevraagd!
Ik zou niet weten wat hoeveelheid geld te maken heeft met de opvoeding van je kind, het gaat ze niks aan.

En jij bepaalt zelf of je iemand meeneemt. mijn ouders gaan vaak mee als ik naar cb ga met mijn meiden. Nog nooit iemand iets van gezegd.

Doen wat je zelf goed vindt.

Nou ik heb die vragen ook nog nooit gehad
En ik vind dat het ze geen reet aangaat
Als je iemand mee wilt nemen gewoon doen

Groetjes van Heleen mama van Robin en Justin

Toevallig sprak ik daar onlangs met iemand over. Inderdaad is het zo dat deze intieme vragen blijkbaar gesteld worden, het gaat zelfs nog dieper dan dat hier beschreven staat. Zowiezo een beetje raar dat dit ook weer per CB lijkt te verschillen, of zou dit pas kort geleden ingevoerd zijn, of per persoon verschillen ?
Mij lijkt dat niets je verplicht tot een antwoord en houd er rekening mee dat alles electronisch geregistreerd word. Ik vind het zo`n beetje allemaal een aktie worden van “big brother is watching you”.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

ik vind het vrremd dat ze zulke vragen stellen ik heb het noit gehad en gewoon je zusje meenemen hoor

en ik vind ze nogal ver gaan gewoon niet op antwoorden ik heb een vermeoden dat dit met het nieuwe beleid van de regering heeft te maken jeugzorg en dergelijke dus als er iets is ze die gelijk inschakelen

oeeeeee hier kan ik niet tegen he!
Daar hebben ze toch niks mee te maken?
Ik heb zulke vragen nog nooit gehad. wel hoe het op mijn werk gaat? Dan zeg ik prima maar daar zijn we hier niet voor! Bah houdt daar helemaal niet van.
Mijn moeder gaat ook regelmatig mee en nog nooit niks over gehoord.
Zou je zus gewoon lekker meenemen hoor, en als je niet wil reageren op die vragen gewoon zeggen hebben ze niks mee te maken!

groetjes GYtha

Dat soort vragen hebben wij laatst ook gehad. Niet hoeveel we verdienen, maar wel of ik en mijn partner elkaar goed kunnen steunen in de zorg voor de kleine en of we het aankunnen, etc. Alles uiteraard heel positief beantwoord, haha. Ook al zou het niet goed gaan, dat ga ik hun niet aan hun neus hangen. Dat lossen we dan ook wel weer op, maar daar hebben we hen niet voor nodig.

quote:
Dat soort vragen hebben wij laatst ook gehad. Niet hoeveel we verdienen, maar wel of ik en mijn partner elkaar goed kunnen steunen in de zorg voor de kleine en of we het aankunnen, etc. Alles uiteraard heel positief beantwoord, haha. Ook al zou het niet goed gaan, dat ga ik hun niet aan hun neus hangen. Dat lossen we dan ook wel weer op, maar daar hebben we hen niet voor nodig.

Gelukkig niet, maar bedenk dat er ook genoeg stellen zijn die dat niet zelf kunnen oplossen. Waarvan een van de partners onderdrukt wordt door de ander.
En het CB is de instantie die het kind het meest ziet in deze tijd.
Voor het welzijn van het kind kan het dus zijn dat het CB ergens melding van moet maken.
Maar of ze daar dergelijke vragen voor nodig hebben…
Als uit het bekijken van het kind geen gekke dingen naar voren komen,
lijkt mij er geen reden om verdere zaken te vragen.

Iemand met die niet zoveel verdient kan zijn/haar kind net zo goed opvoeden als iemand die wel een goed salaris heeft.

M.

Hoi

Gaat ze inderdaad niets aan hoor.
Ik kreeg wel een hele dikke map mee met een vragenlijst met wel 80 vragen over van alles en nog wat. heel intiem allemaal.

Ik heb de map bij het volgende bezoek weer teruggegeven zonder het ingevuld te hebben. Ik kreeg wel commentaar maar helaas dan.

Dus neem lekker je zus mee is toch gezellig.

Doei
Bianca

Hoi,

Ik snap niet waarom ze die info nodig hebben. Woon je misschien in een zogenaamde achterstandswijk???.
Ze proberen tegenwoordig een kinddossier aanlegen misschien in kader daarvan.
Ik kan me anders niet voorstellen waarom ze die vragen moeten stellen.

Ik zou er naar vragen voordat het gesprek plaats vind. ik vind ook dat je zelf moet weten of dat wel wil beantwoorden.

Ik heb nooit dat soort vragen gehad. Wel hoe gaat het thuis in kader van gewend enzo maar daar kan je zo uitgebreid of zo summier op antwoorden als je zelf wil.

Ik bedenk net ze zouden ook dat soort vragen kunnen gaan stellen als ze je van kindermishandeling verdenken of denken dat jullie zonder mishandeling dan niet goeed voor jullie kindje kunnen zorgen.
Ik wil hier verder over niemand kwaad spreken of denken. Het zijn mijn ideeen hierover als je er langer overnadenkt dan, waarom die vragen dan nodig zouden zijn.

Ik zou me er niet prettig bij voelen als ze dat soort dingen gaan vragen. Wat gaat het hun aan hoeveel je verdient en hoe je relatie inelkaar zit. Behalve dan als het bovenstaande denken. maar dan vind ik wel dat je van te voren een uitleg verdient.

groetjes

lon106

Je zou inderdaad denken dat ze op het consultatiebureau wat vermoeden. Dit is echter niet het geval. Ze vragen dit gewoon standaart. Bij mij introduceerde de wijkverpleegkundige dit verhaal al toen ze bij ons thuis op bezoek kwam. Dit was toen Robin 8 dagen oud was. Ik was toen zelf nog behoorlijk in de war van de hormonen en de nieuwe situatie dus toen drong het niet zo tot mij door. Nu begon ze er de laatste keer weer over en dat zette mij tot nadenken. Ik was dus ook benieuwd wat andermans ervaringen waren met dit soort vragen bij het CB.

Dat ze extra een vinger aan de pols houden bij probleemgezinnen of gezinnen waarbij ze een vermoeden hebben vind ik heel goed. Het gaat tenslotte om het belang van het kind, maar ik vind dit eigenlijk te ver gaan. In een naburig dorp van ons stellen ze deze vragen niet en promoten ze zelfs dat je familie meeneemt. Bij ons was dat wel anders helaas.

Groetjes Jessica.

Gewijzigd door - Miep-Stein op 17 Sep 2008 22:34:16

Hoi hoi
Mij hebben ze op het cb ook nog nooit van zoeen vragen gesteld. Ook ik neem wel eens iemand mee (zoals bijvoorbeeld oma)en daar hebben ze nog nooit problemen van gemaakt. En inderdaad alleen op de vragen antwoorden waaarvan jij ze ook wil beantwoorden. groetjes chantal

Chantal

hoi hoi,

bij de intake die wij kregen aan huis,hebben ze wel dit soort vragen gesteld… of mijn man en ik een goede jeugd hadden gehad etc…
Dit was om een score lijst te maken omdat er gezinnen zijn waar ze extra aandacht aan moesten besteden…
Ik vond het wel apart maar dacht het normaal was…
Nu zeiden ze wel dat wij niet in aanmerking kwamen voor extra toezicht…gelukkig.

Groetjes Deborah

Jeetje zeg, wat een raar iets! Het is prima dat ze gezinnen willen ondersteunen bij eventuele problemen, maar om nou direct dit soort vragen te stellen??!! En geef dan op z’n minds een fatsoenlijke uitleg over het hoe en waarom van deze vragen! Hebben wij overigens niet gehad hoor. Nu heb ik zelf al een paar slechte ervaringen met het bureau gehad en hebt het er dus al helemaal niet op. Ben blij dat Quinty nu door de kinderarts en fysio in de gaten wordt gehouden en pas eind oktober weer naar het bureau moet En neem lekker je zus of wie dan ook mee, doe ik ook altijd. Ik vind dat prettig, want met z’n tweeën kun je meer informatie onthouden en vragen stellen

Groetjes Daan

Bij mij zijn die vragen ook inderdaad gesteld geworden en het ging best wel diep vond ikzelf…
Mischien heeft het er ook wel mee te maken dat ik jong moeder werd weet niet of dat mischien bij sommige van jullie ook het geval was… Maar ik denk dat ze dan toch wel het een en ander van je willen weten in zon situatie…
Ik moest inderdaad ook vertellen wat onze inkomsten waren en of we het wel redden allemaal ook moesten we vertellen over onze relatie met elkaar (ik en mijn vriend) of dat wel allemaal goed zat …of we nog genoeg tijd voor elkaar hadden enz…
Toen ik het mijn schoonouders vertelden vonden ze dit ook wel raar want zelf hebben ze dat nooit gehoeven dus mischien is dit iets nieuws?

Groetjes joyce

joyce

Iemand die zijn kind mishandeld gaat dit echt niet op het cb vertellen. Een vrouw die mishandeld word door dr man, zal dit ook niet doen. Althans, ik denk dat je deze gevallen op 1 handje kunt tellen. Ik vind het te gek voor woorden als het CB je vraagt of de intieme relatie met je man nog wel in orde is en hoe vaak je met elkaar intiem bent. Want is daar ook al een schema voor of zo ? Als je het niet vaak genoeg doet dat dat niet goed is voor je kinderen of zo ? Ik heb deze vragen gelukkig niet gehad, zou ze ook nooit beantwoorden ! Ga eerst maar eens uitleggen waarom het er toe doet, waarvoor het is en stel het uberhaupt voor alle cb’s gelijk. En dan nog, zou iedereen vrij moeten zijn over het wel of niet beantwoorden van deze vragen.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

beste miep

bij mijn weten heb ik die vragen ook nooit gehad dus vind het erg raar dat de cb zulke vragen stellen .
ik zou gewoon op mijn poot gaan spelen en gewoon je zusje of wie dan ook gewoon meenemen. en niet naar de vragen luisteren en geen antwoord geven.

ik zelf wel een contact persoon bij de cb die wel alles over mij weet ,
deze contct persoon heb ik alleen omdat mijn dochter vaak ziek is geweest en nog niet helemaal zoals ze hoort te zijn.

gr de mamavan leyla

veronique daniels

Hoi Miep

Ik vind dit echt onzin hoor wat ze zeggen je komt er toch niet om het daar over je prive leven tehebben,je komt er toch voor je kleine.Al neem je je hele familie mee moet jij toch zeker zelf weten.
groetjes mama diana en raul