ooo arme christina,
mn nekharen gaan overeind staan, wat zit jij in een lastige positie. Omdat ik niet weet hoe oud je kindje is, vind ik het lastig om je vraag correct te beantwoorden. Vanaf 2 jr zeggen ze dat het geweten ontwikkeld is, maar mijn ervaring en mening(mijn kind is bijna anderhalf) is dat het opvoeden allang begonnen is. Milo (mn zoon) heeft zich maar te gedragen, en hij weet donders goed wat hard en zacht is en wat lief en niet lief. Hij krabbelt of slaat ons ook weleens “per ongeluk” nou reken maar van jes dat hij op zn donder krijgt. Hij moet het ook goedmaken (kusje of “aai”) en dat hebben wij al in het begin gedaan, met de poes bv. “zachtjes doen” snapt ie echt wel.
Ik vind dat die zus zich er wel erg gemakkelijk van af doet. Kijk, kinderen kunnen natuurlijk wild en onbesuist uit de hoek komen, en dat zal je kind op het kdv of peuterspeelzaal straks ook tegen komen. dat is ook niet erg, daar wordt ie weerbaar van. Hij leert van zich afbijten (dit bedoel ik niet letterlijk hé). Maar als ik dit lees gaat het niet over een speelgoedje afpakken, maar wordt ie half afgeronseld. krabben en slaan kan echt niet, die zus moet dat kind ook direct corrigeren, anders snapt ie het niet. en ja, misschien moet ze dat honderd x doen, maar dat is met alles zo, consequent zijn h;e, de gouden regel.
Maar wat moeilijk zeg voor jou. Als zij zich niet fermer opstelt mag jij dus leidzaam toekijken hoe je zoontje overrompeld wordt. Ik heb een zelfde familiesituatie, en ik zou er echt wat van zeggen. Eerst misschien spelender wijs, “kom jongens, lief zijn voor elkaar, samen spelen”. Maar als zij niks doet, zou ik haar erop aanspreken, zij is verantwoordelijk voor HAAR kind, dus zij moet het heft in handen nemen. (Ik wordt echt gek van de opmerking: ik probeer zijn gedrag te veranderen, maar hij blijft slaan". maar als ik jou verhaal lees krijg ik meer het idee"stond erbij en ik keek ernaar". ).
Op deze leeftijd is de truuk juist 100x herhalen. Net zolang tot ie het wel snapt. Elkaar onderzoeken en dan per ongeluk iets te hard in een velletje knijpen ala, maar slaan en krabben, dat hoort niet, en dat is echt goed af te leren, ook al zijn zenog zo klein.
sterkte meid.
x Floss