Vraag over slaan

Hoi Christina,

Een kind van 14 maanden kán je nog niet leren assertief te zijn, ze beginnen net de wereld te ontdekken met kruipen/ lopen. Je kan ze wel vertellen (en 1001x herhalen) wat wel en niet mag, uitleggen wat wel en niet lief is. JIJ bent er om voor je kind op te komen, als het voor zichzelf op komt, gaat het terug slaan, wil je dat?

Mijn dochtertje is bijna 2 en doet ook slaan naar mensen, kinderen en dieren die ze niet ziet zitten op dat moment (incl haar papa en mij). Ik vertel haar dat het niet lief is en dat ze maar moet zwaaien/ (lucht) kusje geven. Als ze echt andere kindjes slaat, wordt haar duidelijk verteld dat het niet mag, niet lief is en pijn doet en krijgt een waarschuiwing. Slaat ze nogmaals wordt ze apart gezet voor een paar minuten (duidelijk gemaakt samen/ naast elkaar spelen en niet slaan). Blijft ze bezig, dan ga ik weg, samen met haar en leg uit dat ik haar GEDRAG niet accepteer en dat we daarom weg gaan (omdat ze blijft slaan).

Ze is zo ver dat ze ook mama verteld dat mama dingen niet mag doen, omdat ze het niet leuk vindt (bijvoorbeeld gekietelt worden). Op deze wijze is ze assertief, geeft aan wat ze wel en niet wil. Echter kietelt zij mij, kietel ik terug en kietel ik haar en mag ze mij terug kietelen. Heel soms als ze bezig blijft, dan doe ik terug wat zij mij doet (ik heb lang haar en daar kan je heerlijk hard aan blijven trekken). Ik trek dan (niet hard) terug aan haar haar (als ik een paar maal gezegd heb dat ze dat niet mag doen en straf heeft gehad). Tot haar verbazing moet ze dan huilen (het doet pijn) en eist een kusje, dan zeg ik mama ook, je hebt ook aan mama’s haar getrokken, kusje worden uitgewisseld en geknuffeld en het is weer goed (tot de volgende keer).

Een goede uitspraak van iemand ie ik ken: opvoeden is elke dag opnieuw beginnnen (hoe oude de kinderen ook zijn), ongewenst gedrag waar mogelijk negeren (anders blijf je politie agent), vooral consequent zijn en blijven, goed gedrag soms uitzonderlijk belonen met conplimenten, dingen volgens een vast ritme/ regelmaat (hoe oud kinderen ook zijn), duidelijke grenzen aangeven en consequenties aan acties verbinden (op de gang worden gezet e.d.). De ouderwetste rust, reinheid en regelmaat! Maar verwacht niet teveel van een kind, probeer reeel te blijven aan de leeftijd, anders kunnen kinderen nooit voldoen aan de steeds hogere eisen van ouders en maatschappij, ze moeten al zoveel!