Voogd

Als je iemand gevraagd hebt om de voogd te zijn voor je kindje hoe moet je dat dan verder regelen??
Notaris, akte ik heb geen flauw idee.

Weet iemand wat je dan moet doen?

Hoi Natasja,

Ik heb er nog geen ervaring mee, maar volgens mij moet je dat toch echt vastleggen bij de notaris hoor!
Dat is wat ik er tenminste over gehoord heb.
Heb je al eens op internet gezocht?

Liefs, mamma van Stephan

nu ben ik misschien te brutaal, maar gaat de voogdij niet automatisch naar de papa van ryan als jouw iets overkomt?

groetjes,
Kim,mama van Sofie en Victor!

Nou, ik had net mijn berichtje gauw getypt omdat ik daarna weg moest, maar daar zat ik daarna dus ook al aan te denken.

Dat is namelijk wél zo.
Als de moeder van de kids van mijn vriend iets overkomt, dan krijgt mijn vriend automatisch de voogdij over zijn eigen kinderen.
Hartstikke logisch ook!
Uitzondering daar gelaten natuurlijk! (ik bedoel: als de vader een strafblad heeft van hier tot Tokio of zijn kinderen mishandeld heeft ofzo, dan is dat natuurlijk weer een ander verhaal).
Maar normaal gesproken krijgt de vader dan automatisch de voogdij.

Liefs, mamma van Stephan

En mocht je naast jezelf en de vader toch iemand willen benoemen moet je eens navragen of voogd ook echt nodig is.
Heb laatst van een notaris begrepen dat een voogd ook financieel verantwoordelijk is voor je kind. Met andere woorden, als jullie er niet meer zijn en je kind haalt wat uit (bv joyriding) dan kan de voogd alle schade betalen.
Je kunt ook iemand in je testament vernoemen die voor je kind gaat zorgen, of in ieder geval de beslissing neemt wie er voor stephan zou zorgen.
Daar zit een wezenlijk verschil.

Groetjes Mim

Hallo ,
Wij hebben ook een testament laten maken waarin we de voogdij hebben geregeld.
Ook staat er b.v in dat Niels en Iris,samen moeten opgroeien.
Ook de financien zijn daarin geregeld.
Ik vindt het altijd een heel geruststellend idee,als we eens samen ergens heen gaan.