Voeding voorbereiden

hier weer een ander vraagje: hoe bereiden jullie de voeding voor? ik bedoel dan met name koken jullie elke keer water of hebben jullie net als ik uitgekookt water in de koelkast staan welke je snel opwarmt in de magnetron? destijds gaf ik bv en toen ik overstapte naar flesvoeding is mij eerlijk gezegd niets uitgelegd. ben wel voorzichtig met schoon water dus kook altijd uit.

ik ben vooral nu in de war omdat de voorbereiding van friso is aangepast, elk nieuwe pakje die je aanschaft moet je nu anders voorbereiden als voorheen. je moet de helft koken (echt koken neem ik aan) dan voeding erin scheppen en 30sec. goed schudden en daarna uitgekookt koud water erin gooien en dan weer schudden. ik geloof er echt niet in dat moeders die bijv. 6x per dag voeden ook daadwerkelijk in de keuken staan water te koken terwijl je kleine ligt te huilen van de honger!

ben benieuwd naar jullie reacties! alvast bedankt dames!

Nou, met een waterkoker is dat zo gebeurd hoor

Ik doe eerst een beetje koud kraanwater in het flesje en giet daarbij gekoot water uit de waterkoker, dan schepjes en schudden maar!

Groetjes Annemiek

er is me verteld dat ik geen kraanwater mag gebruiken en vooral geen waterkoker:S

tja of dat nou echt zo is en of iedereen de verleiding kan weerstaan is een ander discussiepunt.

nog meer reacties??

Nou, ik gebruik gewoon de waterkoker hoor, dat is me nooit verteld…
Waarom zou dat niet mogen dan?

Het Nederlandse kraanwater is het schoonste water wat er is! Je mag zelfs warm kraanwater gebruiken…

Heb nog nooit gehoord dat je geen waterkoker mag gebruiken, zou ook niks kunnen verzinnen waarom niet.

Groetjes

Tja voeding klaamaken… Daarover lopen de meningen van deskundigen in het hele land weer eens flink uiteen…
Mijn kraamverzorgster van Joey zei dat we gewoon warm water uit de kraan mochten gebruiken… Hebben we ook gedaan, en nooit problemen mee gehad. Nu met Jessey doen we dat ook weer zo, en het gaat gewoon goed. Ik vind het ideaal zo, omdat de fles dan heel snel klaar is, en ook overal wel warm water kan pakken. Met alle verschillende magnetrons in restaurants enzo komt het water bij 40 sec uit de ene magnetron veeeel heter uit dan bij de ander… Ze hebben mij wel eens een kokend heet flesje water gegeven bij mc donalds… heb je dus ook niks aan als de baby al schreeuwt van de honger…

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

CB hier heeft idd tegen mij ook gezegd dat Nederlands kraanwater zo veilig en schoon is dat je het gewoon kunt gebruiken., k doe de benodigde hoeveelheid water erin en dan even in de magnetron en dan daarna de voedingsschepjes erbij.

Deed ik bij kabouter ook altijd en nu bij dwerg weer, nooit last van iets gehad. En als k dan toevallig gekookt water heb staan meng ik dat men kraanwater tot de gewenste warmte…

kortom ik loop als een debiel al 12 weken een uur lang water te koken terwijl het makkelijker kan! toevallig kom ik aan de informatie via sommige websites waarin uitgelegd wordt dat je ook spa water mag gebruiken maar alleen op de voorwaarde dat je het eerst uitkookt! en ook staat op elke website dat je geen kraanwater mag gebruiken! vandaar ook geen nut voor gebruik van waterkoker…jeetje ben ik een vreemde vogel of kom ik van een ander planeet? hierdoor kom je dus lekker in de war en zweet je je kapot terwijl een ander uit de kraan schept en zegt voila hier je voeding! jeetje mineetje

trouwens ben nu benieuwd of ik de enige ben die het op deze manier aanpakt??? of zijn er nog meer vreemde vogels aanwezig

ik heb trouwens het volgende artikel gevonden, maar ben nu nog meer in de war, er staan goede maar ook slechte dingen in over kraanwater:

Water voor baby’s
Op veel websites over baby’s is te lezen dat de flesvoeding aangemaakt moet worden met bronwater of dat het kraanwater eerst gekookt moet worden. Dat is niet nodig. Stromend koud water uit de kraan is vers en veilig voor flesvoeding. Laat wel de kraan eerst even lopen voor je het koude water gebruikt en gebruik geen warm kraanwater. Daarnaast moet je opletten als je loden leidingen in je huis hebt.

Water uit de kraan of uit de fles?
In Nederland is kraanwater van goede kwaliteit en wordt het voortdurend gecontroleerd. Het is dan ook meestal gewoon geschikt voor het klaarmaken van babyvoeding. Alleen als je loden leidingen hebt of putwater gebruikt, kun je voor babyvoeding beter geschikt bron- of mineraalwater (zonder koolzuur) gebruiken. Verder is het van belang om het advies te volgen van het consultatiebureau of arts indien je baby maag- of darmproblemen heeft.

Lood vooral in oude huizen
Kleine kinderen zijn gevoelig voor lood. Baby’s die flessenvoeding krijgen dat aangemaakt is met water uit loden leidingen, krijgen al snel een te grote hoeveelheid binnen. Dit kan schadelijk zijn voor de ontwikkeling van hersenen en zenuwstelsel. Sinds het jaar 2000 mag Nederlands kraanwater niet meer dan 10 microgram per liter bevatten. Deze norm kan alleen gehaald worden als álle loden leidingen vervangen worden. Het is niet precies bekend tot welk jaar loden drinkwaterleidingen werden gebruikt, maar in huizen die voor 1945 gebouwd zijn, is de kans op aanwezigheid van een loden leiding groot.

Onschuldige kalk

Het is onzin om bronwater te gebruiken omdat er teveel kalk in leidingwater zou zitten. In melkpoeder zit een hoeveelheid calcium (kalk) die vele malen hoger is dan die in het water.

Bacteriën in kraan- en flessenwater
Het is niet waar dat water uit pak of fles veiliger is dan water uit de kraan. Waarschijnlijk gebruik je niet iedere keer een ongeopend pak water. En als een pak een tijdje openstaat, kunnen er juist bacteriën in groeien. Water dat stromend en koud uit de kraan komt, is vers en veilig. Gebruik geen water dat uit een boiler of geiser komt, omdat het water dan meer metalen kan bevatten. Laat de kraan eerst even lopen voor je het koude water gebruikt, zodat eventuele restjes van boiler- of geiserwater uit de leidingen gelopen zijn. Gebruik ook geen warm kraanwater, maar warm de fles op in de magnetron, flessenkoker of zet hem even in een bak met heet water.

Water koken of niet?
Als je een fles klaarmaakt voor direct gebruik, dan hoef je het koude water alleen maar te verwarmen tot de temperatuur waarbij de poeder het beste oplost. Het is onzin om het water door te koken in verband met de hoeveelheid kalk. In de melkpoeder zit immers een hoeveelheid kalk (calcium) die vele malen hoger is dan de hoeveelheid in het water.
Wil je de voeding voor de hele dag in één keer klaarmaken, dan is het wel aan te raden om koud leidingwater, maar ook bron- of mineraalwater, eerst te koken. Daardoor vernietig je eventueel aanwezige bacteriën en virussen. Daarnaast kunnen bacteriën zich minder goed ontwikkelen in een voeding die is klaargemaakt met gekookt water.

Water bij warm weer

De eerste vier à zes maanden heeft je baby alleen maar melkvoeding nodig. Drinkt hij daarnaast te veel, dan vermindert zijn eetlust en eet hij bij de andere maaltijden niet genoeg. Geef je borstvoeding? Als het warm weer is, hoef je je baby geen water bij te geven. Onderzoek in de tropen heeft uitgewezen dat een baby zijn vochthuishouding het beste op peil houdt met borstvoeding. Wel is het van belang dat je je baby voedt wanneer hij er om vraagt. Bij warm weer zal je baby vaker om de borst vragen. Geef je flesvoeding? Dan kun je je baby kleine beetjes (koud) kraanwater geven. Je kunt kraanwater ook gebruiken om er lichte kruidenthee (kamille, linde, venkel, rozenbottel) zonder suiker of honing mee te zetten.

Meer informatie:

•Lood in kraanwater
•Hardheid van kraanwater

Uhm… nou ik pak altijd koud water en die er gekookt water uit de waterkoker bij.
1/3 heet en 2/3 koud.

Liefs, Anne

Trouwens, wel eerst even de kraan laten lopen en niet uit loden leidingen (voornamelijk in oude huizen)…

hoi, hoi

ik gebruik altijd flessen water ( bronwater), wel even op letten dat je het mag gebruiken voor de flesvoeding ( staat op de bronwater fles)
zelf gebruik ik de 1 1/2 liter flessen van de lidl!
in het begin heb ik het ook elke morgen zelf gekookt tot dat ik mijn schoonzus bronwater zag gebruiken!

Lieve groet,
Monique

Hier deden we gewoon heet water uit de waterkoker,
aangevuld met koud water uit de kraan.

Waarom zou je het (veel) duurdere bronwater uit de winkel gebruiken?

M.

ook hier gewoon koud water uit de kraan even in de magnetron en de voeding erbij, schudden en klaar. Binnen een minuut heb je een flesje

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

ik woon in duitsland en bij ons ziet het water er niet zo helder uit, (vandaar bronwater) trouwens ik drink zelf (ook in nederland) geen kraanwater!

gr Monique

Gewijzigd door - Monique 1 op 25 Feb 2010 13:08:08

Ja ik zei het al heb altijd idd gewoon koud water opgewarmt in magnetron!
hahah leuk om te zien dat dit verhaaltje aangeeft waarom dat idd gewoon kan!
Gr

Ik kook het water nog steeds in de water koker en heb 3 flesjes van { 200cc} nog uit het ziekenhuis en die doe ik vol en zet ik als het afgekoeld is in de koelkast. Als ik een flesje moet maken pak ik daar het water uit en dan even in de magnetron opwarmen en dan poeder erbij en klaar is klara Had laatst eens rond gekeken op internet en je kan het inderdaad zo uit de kraan geven maar ik wacht er toch nog even mee.

leuk om te zien hoe andere moeders het doen. dus ben toch de enige vreemde vogel hier hahahaha

ik zal er nu geen verandering in brengen, voor mijn gevoel kan ik het beter blijven uitkoken. mijn kleine heeft 6 dagen in het ziekenhuis doorgebracht en daar zag ik ze het niet anders doen, ook water uitkoken en dan flesje voorbereiden dan vraag ik me af waarom zei het dan zo moeijlijk aanpakken als het makkelijker kan???

aangezien het een discussiepunt blijft zal ik gewoon blijven doen waar ik me het meest goed bij voel. hopelijk denk ik er later anders over maar voorlopig blijf ik het wel zo doen. ook flessen en spenen uitkoken doe ik nog elke dag. ben benieuwd of jullie dat ook nog steeds doen. elke dag lukt me soms ook niet maar in ieder geval wel 3 keer per week.

bedankt voor de reacties tot zover dames!

Flessen en spenen uitkoken hoeft ook niet meer tegenwoordig… Een keer per dag afwassen met afwasmiddel is goed…

Lilypie First Birthday tickers