Vivien al onderweg is? (en foto's)

We kregen om half 5 vanmiddag een mailtje dat alle kinderen die hier een vakantie zouden doorbrengen in deze periode, ook daadwerkelijk in de bus zaten (dus geen onverwachte zieke kinderen o.i.d.) en dat ze vertrokken zijn!

Dus Vivien is onderweg hiernaartoe.
Spannend hoor!
Ik was al nieuwsgierig hoe het allemaal zou gaan, maar nu het zo dichtbij komt ben ik wel heel benieuwd hoor!!!

Mijn vriend moet morgen als we terug zijn meteen werken van 16.30 tot de volgende ochtend 08.00 uur (zal je altijd zien ) dus ik ben meteen alleen met Vivien en Stephan.
Gelukkig is Cheyenne er ook (dochtertje van mijn vriend) en zij blijft dus ook logeren.
Wel fijn, want kinderen maken vaak snel contact, ook al verstaan ze elkaar voor geen meter
En ze zijn allebei van dezelfde leeftijd (ruim 8 jaar).
Maar het lijkt me wel wennen hoor!
Vooral ook omdat je elkaar niet verstaat (Hongaars is hopeloos ) en omdat je elkaar natuurlijk helemaal niet kent.
Maar het gaat vast wel lukken!

Gelukkig kan mijn vriend in ieder geval wel mee om Vivien morgenochtend op te halen.
Ze komt rond half 12 aan met de bus (zo’n touringcar) in De Steeg (ergens bij Dieren ligt dat geloof ik).
Maar wij moeten er natuurlijk al eerder zijn.
Ook omdat we heel erg veel kleding en andere spullen hebben ingezameld voor kindertehuizen in Hongarije.
Dat moeten we daar meteen afgeven.
Het is zoveel dat we met de aanhangwagen moeten.
Nou ja, voor een goed doel!!! We hebben het graag gedaan, al was het erg veel werk om alles te sorteren.

Nou, dat was het wel zo’n beetje, haha!
Moest gewoon ff kwijt dat het allemaal best spannend is (en LEUK tegelijk!!!)

Groetjes, mamma van Stephan

P.S.
Helaas hebben we geen aanvullende informatie over Vivien gehad.
Het kindertehuis heeft het vragenformulier met info over Vivien waarschijnlijk niet op tijd teruggestuurd.
Daar baal ik best van.
Want nu weten we helemaal niet eens of ze bijv. ouders heeft, en zo ja of ze die wel eens ziet.
Hoe lang ze al in het kindertehuis zit, wat haar hobby’s zijn, wat voor “type” meisje het is (verlegen of juist niet etc.) of ze nog broertjes of zusjes heeft.
Nou ja, noem maar op.
Allemaal dingen die op zich erg handig (en belangrijk) zijn om te weten. Zeker omdat je elkaar niet makkelijk verstaat.
Maar goed, hopelijk krijgen we die info morgen ter plaatse alsnog.
We weten nu alleen hoe ze heet, wanneer ze geboren is en uit welk kindertehuis ze komt.

Gewijzigd door - Bieb op 25 Jun 2004 19:50:09

Gewijzigd door - Bieb op 27 Jun 2004 23:41:50

Hoi Elly,

Bij welke organisatie had jij je aangemeld dan?
Ben ik wel benieuwd naar omdat wij met meerdere organisaties gesproken hebben maar deze ons het meeste aansprak.

En ja, natuurlijk zal ik jullie op de hoogte houden (je kent me al, oeps )
Alleen zodra het jullie verveelt moeten jullie het zeggen hoor!!

Spannend hoor. Ik volg graag de belevenissen van jullie, dus hou ons op de hoogte.

Groetjes van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02) & van uk nummer 2 (02-12-'04 uitgerekend).

jiep jee bieb het gaat vandaag gebeuren .ik hoop dat alles goed gaat

veel liefs marielle

Leuk zeg …ik zou zeggen veel plezier met je vakantiekindje ,ik weet zeker dat zij (en jullie) de tijd van haar leven heeft …

Ik lees wel mee hoor …ben wel benieuwd hoe het gaat …

heb ze alle 7 op een rij .ze werken alleen in ploegendienst

Pfff… die ROT computer
Ben nou al twee keer bezig geweest om foto’s te plaatsen van vandaag, in totaal al een half uur bezig, en nét als ik klaar ben, moet de pc zonodig afgesloten worden door een fout in het systeem ofzo, grrr.

Nou ja, die foto’s doe ik morgen. Moet ook nog afwassen namelijk en wil graag ff zitten

Alles is goed gegaan in ieder geval.
Vivien is er en het ophalen was een heel feestelijk gebeuren met muziekkorpsen enzo.
Onze eerste indruk van Vivien is: niet verlegen wel beleefd, aardig, behulpzaam, eigenwijs en een echte knuffel!
Ze ligt nu in dromenland, na die ontzettend lange reis vanuit Hongarije (ruim 20 uur).
Benieuwd hoe het morgen gaat!
Ik plaats de foto’s nog hoor, maar morgen dus.
Bieb is moe en heeft het eventjes gehad (tsja sorry, maar Steef huilt onwijs als ie naar bed moet, heeft extreem veel last van angsten en het duurt een eeuw voordat hij slaapt. En nu had ik natuurlijk ook nog Vivien voor het eerst en Cheyenne. Mijn vriend moet werken. Zodoende ben ik ff moe, hihi )

Ja, weet je wat alleen wel ff wennen was? Dat ze meteen gewoon alle kasten open doet en alle kamers binnenloopt etc.
Niet erg hoor!
Alleen ff wennen, haha!
Komt natuurlijk omdat ze in dat kindertehuis in dat opzicht zelfstandig zijn. Ze moeten daar veel zélf doen.

Waaraan je ook merkt dat ze uit een kindertehuis komt is dat ze Stephan’s kast open wou doen (zit kinderbeveiliging op).
Toen ik hem opendeed vroeg ze of alles van Stephan was.
Dat is ze natuurlijk helemaal niet gewend, dat een kind twee eigen kasten heeft en dat daar dan ook zoveel eigen kleertjes in liggen.
Dat is wel confronterend hoor (wel op een goeie manier trouwens, want je beseft weer eens éxtra hoe goed je het hebt, en je kind).

Ik heb haar vanavond trouwens een stapeltje leuke tweedehands kleding gegeven (uit wat ik ingezameld had) en daar was ze toch wel zo blij mee! Kreeg meteen een stevige knuffel en een paar dikke kussen!
“Mooi” zei ze steeds. Zo lief.
Ze had zelf wel wat kleding mee hoor. Maar genoeg voor een week zeg maar. Niet voor 3 weken.
Het enige wat nu qua kleding bovenaan mijn lijstje staat zijn leuke zomerschoenen (gympen ofzo) in de JUISTE maat.
Ze heeft namelijk 3 paar schoenen mee (waarvan 2 in redelijke staat en het derde paar afgetrapt) maar in drie verschillende maten!
Maat 30, 31 en 33!
En ze verschillen ook écht in grootte hoor.
Dus minstens 1 paar schoenen moet dan volgens mij echt niet lekker zitten
O ja, en ondergoed. 5 onderbroekjes voor 3 weken…hmmmm…loop wel even bij Zeeman binnen ofzo.
En verder zien we het wel.
Ben blij dat we ook een zomerjas voor haar hebben.
Die heeft zij namelijk niet mee en ik hoorde dat het na maandag toch ook weer gaat regenen enzo.

Ik ga mijn bed opzoeken. Wie weet staat ze om 6 uur al voor mijn neus (tsja…weet ik veel hoe laat ze in dat kindertehuis op staat??).

O ja, ze heeft een broer(tje) of zus(je) waar ze wel contact mee heeft.
Maar hoe of wat weten we verder niet.
Geen idee of hij/zij ook in dat kindertehuis zit.
Als dat zo is wil ik graag voor dat broertje of zusje ook wat meegeven als ze weer terug moet. Wel zo leuk!
Nou ja, wie weet verteld ze dat nog een keertje.

als ik het zo leest word het vast een onvergeetelijke vakantie voor haar

en ja qua kleding echt zielig is dat dan he,ik zal dan ook van alles gaan halen voor ze

maar misschien moeten ze in dat tehuis wel alles delen met elkaar of word je wat gegeven en daar moet je mee doen goed of niet goed

maar goed verwen er maar lekker dat ze kan terug kijken op een hele leuke vakantie bij jullie

weet niet of je dit al in gedachten had maar hoorde ik van een moeder op school die dit ook een tijd gedaan heb

maar als haar vakantie kindje terug ging gaf ze een schoenen doos gevuld mee met leuke dingetjes en ook een foto in lijstje van het gezin en ook 1 waar ze bij stonden

fijne vakantie nog met vivien

dat klinkt wel heel erg leuk tot nu toe.

ga je nog leuke dingen doen???
welke taal spreekt ze??

ik ben benieuwd naar de foto’s

groetjes

Het is tot nu toe heel erg leuk, maar tegelijk ook heel intensief.
Vooral doordat je elkaar voor geen meter verstaat.
Maar het Hongaarse woordenboek biedt vaak wel uitkomst. Toch blijft het lastig, al worden we er vanzelf wel handiger in denk ik!

Wat ik nu doodeng vind is dat ze heel erg graag buiten wil fietsen.
Nou vinden we dat natuurlijk prima, hartstikke leuk voor haar!
Maar leg maar eens uit dat ze niet te ver mag en dat ze op moet letten voor auto’s e.d. (we hebben hier zo’n rot-bocht waar je de auto’s niet ziet).
Heb al gezegd dat ze voorzichtig moet zijn enzo, maar ze raced echt rond joh
Nou ja, verzin er nog wel wat op.

Ze is in ieder geval een lief meisje en ze was echt doodop, want vanmorgen werd ze pas om half 10 wakker!

Verder ben ik wel benieuwd hoe ik haar die 3 weken moet bezig houden.
Nu is Cheyenne er nog, maar die gaat vanmiddag naar huis en komt dan woensdag pas weer.
Maar goed, wie weet lost dat zich vanzelf wel op.

Verder is het dus heel leuk tot nu toe!
Ik ga nu weer ff naar beneden naar de kids, want mijn vriend ligt even te slapen na zijn nachtdienst.

De foto’s plaats ik vandaag nog hoor!

Hoi Elly,
Ja, dat kan ik me voorstellen dat het leuk is om je oppaskindjes te zien opgroeien!
Als het met Vivien en ons echt blijft klikken (zoals nu absoluut het geval is!) dan zou ze evt. met kerst ook 2 weken kunnen komen (kerst en oud en nieuw).
Dus als we het “maximale” zouden willen, dan kunnen we haar in de zomer 3 of 6 weken hier hebben en in december/januari 2 weken.

Wat betreft die regels: die hebben wij hier dus ook gewoon hoor.
Ze liep vanmiddag bijv. gewoon de voordeur uit naar buiten (ze hadden net binnen een ketting en armbandjes gemaakt), stapte vervolgens op de fiets en wilde wegrijden.
Toen heb ik wel proberen uit te leggen dat ze best mag fietsen, maar dat ze het dan wel even tegen me moet zeggen, omdat ik haar anders “kwijt” ben en niet weet waar ze is.
Nou afwachten of ze het begrepen heeft, haha!
Maar dat komt natuurlijk omdat in het kindertehuis veel minder op haar gelet wordt en ze zichzelf een beetje moet redden eigenlijk.

Net zijn we trouwens naar de Mac Donalds geweest.
Feest hoor!
Dat kent ze waarschijnlijk alleen van TV. Prachtig vond ze het!
Net als dat ze wel 100x op de foto wil, haha!

En wat wel aandoenlijk was, was toen we naar de Mac Donalds liepen en ze allebei onze handen pakte (ze liep tussen ons in).
Ze keek ons aan en zei met een Big Smile: pappa en mamma.
Ergens ook wel schrijnend, want zo blijkt maar weer hoe ze een gezin en een pappa en mamma mist.

Liefs, mamma van Stephan

P.S. ik ga even haar broek verstellen (het is een “sprietje”, zo dun!) en dan zet ik straks de foto’s er op!

Hoi Bianca,

Zo te horen gaat het voor jullie allemaal een ervaring worden die niet gauw vergeten zal worden!

Als ik het goed begrijp, klikt het goed tussen jullie en dat is mooi, want dat is niet vanzelfsprekend.

Hele prettige tijd verder met Vivien!

Groetjes Carola, moeder van Jens 20.03.2001 en Mats 08.02.2003

Nou, hè hè. Hier dan eindelijk een paar foto’s

De eerste avond (gisteren dus).
Overduidelijk “total loss” door de enorm lange busreis (ruim 20 uur) en alle nieuwe indrukken natuurlijk!

Vandaag een ketting en twee armbandjes gemaakt van kleine kraaltjes, samen met Cheyenne (die nét niet op de foto staat).

Vivien’s grote passie blijkt fietsen te zijn!

Vandaag als verrassing bij de Mac Donalds gegeten. Helemaal fantastisch vond ze dat!
Waarschijnlijk kent ze het alleen van TV. Maar het was dus heel gezellig!

Verder pakte ze vanmiddag onze handen (ze liep tussen ons in) ze keek naar ons met een grote glimlach en zei (tot onze verbazing) "pappa en mamma"
Aandoenlijk om te merken hoezeer een kind een normale gezinssituatie kan missen.
Het is echt een schat van een meisje.
Ik ga nu even bij haar kijken want ze slaapt hier nu voor de tweede nacht maar voor het eerst alleen (cheyenne is weer naar huis).
En ze kwam net al een paar keer om te drinken en toen weer om naar de wc te gaan etc.
Even kijken of het goed met haar gaat en ze zich niet misschien alleen voelt ofzo.

he bieb wat een leuke meid lekker koppie
wat fijn dat het zo goed klikt .
ja zielig is dat als ze niks hebben ,ik zou het ook doen lekker nog wat kleding er bij kopen .ik wens jullie een hele leuke tijd samen ,maar dat gaat vast lukken .en wat geeft je dat een heerlijk gevoel als zo meisje je mama en papa noemt ,dan smelt je gewoon .

groetjes marielle mama van tanja

Hoi,

Het valt wel mee hoor.
Het is niet echt een katje om zonder handschoenen aan te pakken. Dat dacht ik eerst dus ook, maar ze heeft gewoon pit op een leuke manier.
En ze stroomt over van energie.Pfffff (haha!).

Maar het is een leuke meid!

Gisteren had ze alleen even moeite met in slaap komen. Ze was tot half 12 wakker. Maar niet vervelend ofzo hoor. Gewoon wakker.
Uiteindelijk hebben we haar rond 11 uur 's avonds met een tolk laten bellen en het bleek dat ze gewoon een beetje gespannen was door alle nieuwe indrukken etc.
Nou, heeeeeeel goed te begrijpen hoor!

Vandaag baal ik alleen als een stekker.
Heb koorts en weer een keelontsteking
Waarom juist NU weer???
Ik ben nou al zo lang aan het klooien met mijn gezondheid.
Negen weken geleden had ik de eerste keelontstekinge en daarna dat gedoe met die ontstekingen op mijn benen en dat is nu bijna over en dat DIT weer. Pffffffff.
Juist nu Vivien hier NET pas is.
En mijn vriend heeft een nachtdienst gehad dus die moet eigenlijk zo slapen.
Dus dan moet ik natuurlijk Vivien en Stephan bezig houden.
Pittig als je je zo ellendig voelt.
Nou ja, het is niet anders.

Ik ga even een was in de wasmachine doen en dan zie ik het wel verder.

O ja, Armanda.
Ze heeft wel ouders maar we weten er helemaal niks vanaf.
Op het formulier stond bij de reden waarom ze in het kindertehuis zat: “gezinsomstandigheden”.
Daar kun je dus alle kanten mee op.

Wat een mooie meid zeg …

Als ik het allemaal zo lees dan zie je pas hoeveel leed een kind heeft he …ik zou helemaal volschieten als zo;n kind mijn hand vastpakte en mama zou zeggen …Pffffff wat dat betreft ben ik een enorme emomuts hoor …Ik kan zo slecht tegen leed van kinderen …echt …Ik lees met bewondering voor jou Bieb …echt dat je doet voor zo’n meisje maakt je een mooi mens…Wie weet als mijn kids wat groter zijn dat ik het ook wel ga doen …Vindt het een mooi iets …

Meid veel plezier nog met elkaar

heb ze alle 7 op een rij .ze werken alleen in ploegendienst

nou ik heb het hele verhaal gelezen en heb ook onwijs veel bewondering voor jullie. je moet het maar aankunnen hoor. en dat je kleertjes voor har gaat kopen en schoenen enzo. je hebt een goed hart!! het is een heel mooi meisje dat vin dik ook!!

\en bieb wat een ellende joh die keelontsteking. voor mijn gevoel is die andere net over? echt heel heel vervelend voor je… m oet je nu weer aan die A.B? ik hoop niet dat het weer zo lang duurt als de vorige keer. nou heel veel sterkte ermee hoor… kuss van mij

maureen~~~~~~~~maureen

Even een “up-date”

Met mijn keelontsteking gaat het sinds vandaag gelukkig beter (mag ook wel na die zware kuur).

Alleen is mijn bloed niet goed (nog steeds niet) en daar moet ik vanmiddag de huisarts weer over terug bellen.
Pfff…blijf aan het klooien daarmee.

Met Vivien gaat het ook goed.
Vandaag alweer de zevende dag!
Ze voelt zich behoorlijk thuis en heeft het naar haar zin (dat zegt ze tenminste en je merkt het ook wel aan haar).
Ze durft nu alleen ook een beetje tegengas te geven, nu ze hier wat langer is.
Af en toe lekker “mokken” of eventjes “boos” doen.
Nou ja, hoort erbij en het duurt gelukkig nooit lang.
Verder is alleen het slapen gaan een probleem(pje).
In het kindertehuis gaan ze om 21.00 uur slapen.
Hier wil ze om 23.00 uur.
Dacht het ff niet
Dus hebben we 22.00 uur met haar afgesproken (het is tenslotte vakantie voor haar).
Maar nou komt ze na 22.00 uur dus nog tig keer naar beneden om te plassen of om te drinken etc.
Je kent het wel
Dus ff duidelijk maken dat 22.00 uur toch echt 22.00 uur is en niet uiteindelijk 22.45 uur ofzo.
Maar dat was het wel.
Verder gaat het prima met haar!!!
Alleen jammer dat we het met het weer niet echt treffen.
Regelmatig regent het hier.
Een echte zomer is het tot nu toe niet en dat is toch jammer.
Want de speeltuin is natuurlijk kletsnat enzo.
Nou ja, we verzinnen wel wat.

Maarre…we hebben totaal geen spijt en in principe, zoals het nu gaat, willen we haar met kerst en oud en nieuw ook weer laten komen (2 weken is dat).

hoi bieb wat leuk dat het goed gaat met vivian ,ja leuke tanja verzint ook altijd weer smoesjes om niet naar bed te hoeven bv moet papa kus geven of moet naar de wc ja ja daar trappen we niet in . en wat gaan ze er aan doen bieb dat je bloed niet goed is ,wat een gedoe allemaal zeg, nou beterschap meid hoor wel van je hoe het afloopt sterkte

veel liefs marielle

Haha!
Nou, het zit zo Vivien spreekt alleen maar Hongaars.
Dus eh…woordenboek van de ANWB en verder handen en voetenwerk en gewoon érg creatief worden hierin
Ik had gedacht dat het heel erg moeilijk zou gaan, dat communiceren.
Maar over het algemeen is het ons erg meegevallen.
Kwestie van even wennen.

Natuurlijk is het soms frustrerend hoor!
Want je zou graag wat meer dingen tegen haar willen zeggen. Of wat uitgebreider ofzo.
En 's avonds, als ze niet kan slapen, dan zou het ook verdraaid handig zijn als je wat tegen haar kon zeggen (meer dan 1 woordje bedoel ik).

Maar al met al is het ons dus meegevallen (terwijl ik daar wel erg tegenop zag).

En als er echt wat is, dan kunnen we een tolk bellen.

Gewijzigd door - Bieb op 02 Jul 2004 15:34:09