Vasthouden Jenthe

Jenthe is inmiddels alweer 3 weken jong en Luka is helemaal verliefd op zijn zusje! Hij geeft haar de speen als ze huilt, komt ons halen als het niet helpt, geeft haar graag kusjes en ligt steeds bij haar in de box. Het is echt geweldig om te zien!

Alleen is het volgende probleem ontstaan, niemand mag Jenthe vasthouden van Luka. Alleen ik, mijn man en mijn moeder mogen haar vasthouden.
Als iemand anders haar heeft of we geven haar aan iemand anders raakt hij helemaal in paniek en word hij ontzettend boos! Hij blijft maar roepen:" Nee, nee!" En wil dan mij of mijn man mee trekken om Jenthe weer te halen.
Als we niet mee gaan probeert hij degene die Jenthe vast heeft ‘weg’ te krijgen. Hij blijft gillen en roepen tot een van ons Jenthe weer heeft, maar is daarna niet bij ons/ haar weg te krijgen. Het is net een waakhond…

Op zich is het aandoenlijk om te zien, maar niet de bedoeling. Eigenlijk willen we hem niet straffen ervoor, want hij verdedigt zijn zusje en dat is, op zich, goed.
Maar iemand anders moet haar wel vast kunnen houden natuurlijk.
Uitleggen lijkt niet te helpen, hij snapt het gewoon nog niet.

Tot nu toe hebben we het genegeerd, maar het word wel vervelend aangezien we de komende weken nog kraambezoek krijgen…
Je geen normaal gesprek voeren als hij zo staat te gillen.
En natuurlijk willen mijn schoonouders, schoonzus en zwager en etc. Jenthe ook eens vasthouden.

Heeft iemand ervaring of tips?

Lilypie First Birthday tickers

Oh ik had luka moeten hebben toen ik morgan kmreeg. Ik wilde namelijk niet dat morgan naar iedereen ging ook al kwamen ze op bezoek. Maar goed dat had andere redenen.

Maar kan me voorstellen dat het vervelend is. Ja ik denk toch blijven uitleggen dat het goed is en als het zo blijft gaan tioch op de gang zetten net zo lang tot hij het snapt. De manier is misschien niet aardig maar eigenlijk is wat hij doet ook niet lief want hij dwingt jullie om hem zijn zin te geven Jenthe weer terug te nemen zeg maar. En dat moet niet kunnen. Want ik weet niet of ze naar het kdv gaan, maar zo ja dan heb je daar straks ook een groot probleem.

Groetjes,

Michèle

Heeft iemand in de afgelopen weken voor de gein tegen hem gezegd “Mag ik je zusje meenemen?”. Dat willen mensen nogal eens goedbedoeld zeggen omdat ze het een schattige baby vinden maar ze realiseren zich niet dat een peuter/dreumes dat niet kan nuanceren.

“Mag ik de baby meenemen?” is het stomste wat je kunt zeggen tegen een kindje wat net een nieuw broertje of zusje gekregen heeft.

Dus ga even na of iemand dat in de afgelopen periode gezegd heeft en als dat zo is, probeer hem dan uit te leggen dat mensen dat voor de grap hebben gezegd en dat ze Jenthe nooit echt mee zullen nemen. Dat Jenthe van jullie is en dat zelfs de Koningin Jenthe niet mag meenemen. Jenthe is helemaal alleen van jullie en blijft bij jullie wonen.

Leg er ook bij uit dat andere mensen Jenthe net zo lief vinden als jullie haar vinden en dat ze alleen maar heel graag even met haar willen knuffelen maar dat ze Jenthe gewoon weer teruggeven voordat ze naar huis gaan.

Groetekes, Sje

Mijn eerste reactie was ook: hij lijkt wel bang dat ze haar meenemen. Dus ik kan me helemaal vinden in wat Sje hierboven schrijft, hem ervoor straffen zou ik sneu vinden.

Groetjes,
M

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb3f.lilypie.com/ZdLyp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Third Birthday tickers” /></a>

Gewijzigd door - Mriek op 30 Apr 2011 16:42:42

@Sje: daar zeg je wat! Mijn schoonmoeder zegt dat heel vaak! Die zegt dan:“Oma neemt jullie/ Jenthe mee in de fietstas” of iets in die trant…
Nooit bij stil gestaan dat kinderen dat zo oppikken…
Ik zal meteen zeggen dat ze en anderen dat niet meer moeten doen, en dan maar hopen dat het over gaat…

Oh zucht, wat kunnen mensen soms toch ontactisch zijn! Geen wonder dat die kleine man in paniek raakt als iemand Jenthe vasthoudt! Hij is doodsbang dat ze meegenomen wordt! Arme kleine man!

Stel hem maar zo snel mogelijk gerust en geef je schoonmoeder een stevige uitblaffer voor haar ontactische gedrag!

Niet die kleine man in de hoek zetten als-ie zo in paniek raakt, maar je schoonmoeder in de hoek zetten!

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 30 Apr 2011 20:16:59

Goed dat ik dit lees, ga ik gelijk op letten als de kleine er bij ons is. Misschien is het ook wel goed om je schoonmoeder Luka duidelijk te maken dat ze jenthe niet meeneemt. Omdat zij waarschijnlijk degene is die dit veroorzaakt heeft.

groetjes Ramona

Ja goed plan inderdaad om de schoonmoeder het ook nog eens uit te laten leggen aan de kleine man.

Groetekes, Sje

quote:
Goed dat ik dit lees, ga ik gelijk op letten als de kleine er bij ons is.

Mocht iemand straks bij jullie zo ontactisch zijn om het te zeggen, gewoon meteen weerleggen. Dus meteen zeggen dat dat niet gaat gebeuren, dat die persoon alleen maar een grapje maakt.

Lijkt misschien een lullige situatie maar de persoon in kwestie weet meteen dat het not-done is en de kleine mop merkt meteen dat jullie ervoor zorgen dat de baby echt niet meegenomen wordt.

Groetekes, Sje

Had hier nooit zo bij stil gestaan eigenlijk, zou goed kunnen dat ik zelf ook wel eens zo’n domme opmerking heb gemaakt. Ik zie Rens er ook wel voor aan om hier moeite mee te hebben, die is sowieso super bezitterig op het moment.

groetjes Ramona

@Sje: gisteravond konden we meteen je tip, het uitleggen aan Luka, in de praktijk brengen. Ons kraambezoek waren nog niet eens binnen en die vrouw zei ook meteen": Ik zou haar zo mee kunnen nemen…" Je had Luka moeten zien kijken! Hij was meteen niet meer te genieten…
Dus mijn man aan Luka uitgelegd dat ze dit niet meent en Jenthe hier blijft. Hij was wel vrolijker, maar ze mochten Jenthe niet vasthouden!
Maar dat heeft even tijd nodig denk ik…

Ik ben nog steeds verbaasd dat het zo’n impact heeft op zulke jonge kinderen, ze begrijpen meer dan we denken!

En mijn man is nu met Luka naar mijn schoonmoeder toe, hij gaat het er dan ook meteen met haar over hebben.
Ze knuffelt Luka ook tegen zijn zin, echt vasthouden tot hij zich gillend los moet worstelen dus dat word ook meteen besproken!

3 weken alweer! Wat gaat het snel he? Lief hoor dat Luka zo beschermend over z’n zusje is. Gelukkig heb je de oorzaak inmiddels gevonden, ben benieuwd of je man een beetje kan doordringen tot z’n moeder, hopelijk denkt ze dan eerst even na voordat ze zoiets zegt en hem niet meer zo plat knuffelt! (het lijkt mijn schoonmoeder wel…) Maar lees hier wel een super goed idee…gewoon je schoonmoeder in de hoek zetten! Hihi, die zal ik onthouden!

Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers

Hee wat ontzettend handig toch die topics van jou marmama
Straks als onze baby geboren word is Sylvie namelijk ongeveer even oud als Luka nu is. Dus alle tips die jij krijgt kan ik ook alvast mooi meenemen
En ik vind dit wel een hele goede van Sje, ik was er zelf ook nooit opgekomen! Super, ik ga het zeker onthouden!

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

@Marmama, fijn dat jullie meteen aan de slag zijn gegaan om die kleine man gerust te stellen. Hopen dat je schoonmoeder er vanaf nu op let. En dat ze hem ook niet meer knuffelt tegen zijn zin in. Dat lijkt peanuts, maar voor zo’n kleintje heeft dat echt impact. Knuffelen kan hem zo tegen gaan staan, dat-ie op een gegeven moment zelfs helemaal niet meer geknuffeld wil worden, ook niet door jullie. Gewoon omdat hij weet dat het risico bestaat dat-ie vastgehouden wordt tegen zijn zin in.

Fijn natuurlijk dat je schoonmoeder zo gek is op haar kleinkinderen maar ze moet het echt beter gaan doseren. Aan jullie de taak om haar daarbij te helpen. Hou je ons op de hoogte hoe het verder verloopt?

@Ramona, het is ook een opmerking die je makkelijk maakt en wij volwassenen weten dat dat alleen maar heel positief bedoeld wordt, maar kinderen nemen in de eerste jaren alles nog heel letterlijk. Die nuanceren en relativeren niet.

Voorbeeld: onze oudste (en dan praten we over 7,5 jaar!) zei laatst dat er op een bepaalde plek in de huiskamer zand lag (waarschijnlijk uit schoenen van iemand), dus ik zeg “nou, dan pak je de stofzuiger”. Verder nergens meer op gelet, komt ze een paar minuten later naar me toe “Mama, ik heb de stofzuiger gepakt, dus je kunt stofzuigen hoor!”.

En toen dacht ik “Oh ja, ze nemen het letterlijk! Wij weten dat bij “dan pak je de stofzuiger” bedoeld wordt dat je gewoon ook even stofzuigt”. Kinderen zien dat zo niet. Uiteindelijk heeft ze wel even voor me gestofzuigd overigens.

Groetekes, Sje

Oh ja, weet je wat ook zo’n lompe opmerking is die kraambezoek kan maken?
Dat de baby “om op te vreten is”. GRRRRRRRRRR…

Nooit doen, zo’n opmerking!

Gewoon alleen maar zeggen dat de baby zo lief, zo mooi en zo knap is en dat de grote broer/zus heel blij en trots mag zijn op zo’n lieve baby die uit de buik van mama gekomen is.

Groetekes, Sje

Oeh daar zeg je wat ja om op te eten… daar kunnen ze helemaal nachtmerries van krijgen ja!

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

Dat bedoel ik! Of ze stoppen zelf met eten voor de zekerheid! Heb je er een ander probleem bij!

Groetekes, Sje

Daar kan ik me ook altijd zo aan ergeren als mensen kinderen op pakken en knuffelen tegen hun zin. Rens mag dan pas 2 jaar zijn maar hij is wel de baas over zijn eigen lijf en als hij dat niet wil dan moeten mensen dat respecteren vind ik.

Groetjes Ramona

Nou, mijn man heeft een gesprekje gehad met zijn moeder…

Ik zal het wel even samenvatten want om nou alles op te schrijven…
Dan zijn jullie nog even aan lezen!

Maar goed, het komt hierop neer:
Ze kan zich niet voorstellen dat Luka dat soort opmerkingen al snapt, mijn man heeft gezegd dat hij het ook niet snapt maar wel hoort en dus ook interpreteerd op zijn manier. Volgens haar kunnen kinderen dat nog niet…
Volgens haar moeten we Luka straffen omdat hij iets doet wat niet mag en dat is gillen.

En over het knuffelen/vasthouden van Luka:
haar standpunt is nog steeds dat kinderen moeten leren knuffelen, blijkbaar ook tegen hun zin in…
Mijn man heeft al een keer gezegd dat Luka op een gegeven moment het helemaal niet meer zal willen ( dit was zo’n 6 weken geleden) en dat punt was, toevallig, vandaag voor Luka.
Hij wilde niet naar binnen bij opa en oma. Toen opa naar hem kwam ging hij wel mee, maar toen hij mijn schoonmoeder zag begon hij te huilen en wilde hij niet doorlopen. Natuurlijk zij naar hem toe en probeerde hem op te pakken, maar hij liet zich slap hangen zeg maar waardoor ze hem niet kon pakken. Hij heeft de 3 kwartier dat mijn man er was in de gang gezeten…
Mijn man haar nogmaals gezegd waar het door kwam, maar ze luistert niet!

We zijn er klaar mee…

Jeetje ik had gehoopt dat ze het zou begrijpen maar die is wel erg dwars zeg. Maar goed het blijven jullie kids dus ik zou er haar wel op aan blijven spreken als ze zo met jullie kinderen omgaat. En over dat nog niet kunnen snappen, ze snappen veel meer als wat wij denken ze kunnen het alleen nog niet goed aangeven en dan is het logisch dat hij gaat gillen. Huilen/gillen omdat hij bang is vind ik geen reden om straf te geven. Zou hij het puur doen om aandacht te trekken dan is dat weer wat anders

groetjes Ramona