Vreselijk zeg zo’n kortzichtige schoonmoeder. Ze voelt zich waarschijnlijk gewoon beledigd doordat ze terechtgewezen wordt en weet zich geen houding te geven.
Ik denk dat het die generatie is ofzo. Mijn ouders zouden het ook afdoen als aanstellerij en dat kinderen dat nog niet kunnen snappen. Ze hebben niet door dat kinderen juist dat soort opmerkingen heel letterlijk nemen en dat ze alles, maar dan ook alles onthouden!
En het zegt toch genoeg dat Luka vandaag niks van oma moest hebben, dat-ie gewoon liet merken dat hij ook klaar is met haar?! Zou je schoonmoeder dat dan ook niet aan het denken zetten?!
Meissie, gewoon stug vasthouden aan je standpunt en als je daar geen begrip voor krijgt, jammer dan! Het gaat om de sfeer binnen jouw gezin. Dat is het belangrijkste.
De generatie boven ons heeft veel minder meegekregen van wat pedagogisch verantwoord is en wat niet. Zo had mijn moeder vroeger de neiging als wij vervelend waren om te zeggen “Als je nou niet stopt, dan breng ik je terug naar je echte moeder!”. Superfout natuurlijk!
Je wilt niet weten hoe dat me aan het twijfelen en nadenken heeft gebracht destijds.
Of dan zei ze als we vervelend waren dat het niet lang meer zou duren want na onze 12e verjaardag zouden we sowieso op onszelf moeten gaan wonen. Ik deed het in mijn broek tegen de tijd dat ik 12 werd!
Volledig onverantwoord dat soort opmerkingen. En ik verwijt mijn moeder niks, want ze wist niet beter dan dat dat geen impact zou hebben, maar als ik er nu over zou beginnen dat me dat toen echt wel de kriebels heeft bezorgd, dan wordt dat ook afgedaan als aanstellerij.
Groetekes, Sje