Vasthouden Jenthe

Wat ontzettend vervelend dat je schoonmoeder zo weinig begrip heeft. Waarom denken mensen nou zo snel dat kinderen veel opmerkingen niet door hebben. Nou ik kan je wel vertellen dat wij heel veel onderwerpen al niet meer kunnen bespreken waar Tim bij is, want hij pikt alles op en begrijpt alles. Kinderen begrijpen dat echt wel hoor !!

Ik zou toch bij jullie standpunt blijven en Luka niet tegen zijn zin in laten knuffelen. Dan heeft je schoonmoeder meteen door waarom hij niet meer geknuffeld wil worden.

Groetjes,
Sandra

Vreselijk zeg zo’n kortzichtige schoonmoeder. Ze voelt zich waarschijnlijk gewoon beledigd doordat ze terechtgewezen wordt en weet zich geen houding te geven.

Ik denk dat het die generatie is ofzo. Mijn ouders zouden het ook afdoen als aanstellerij en dat kinderen dat nog niet kunnen snappen. Ze hebben niet door dat kinderen juist dat soort opmerkingen heel letterlijk nemen en dat ze alles, maar dan ook alles onthouden!

En het zegt toch genoeg dat Luka vandaag niks van oma moest hebben, dat-ie gewoon liet merken dat hij ook klaar is met haar?! Zou je schoonmoeder dat dan ook niet aan het denken zetten?!

Meissie, gewoon stug vasthouden aan je standpunt en als je daar geen begrip voor krijgt, jammer dan! Het gaat om de sfeer binnen jouw gezin. Dat is het belangrijkste.

De generatie boven ons heeft veel minder meegekregen van wat pedagogisch verantwoord is en wat niet. Zo had mijn moeder vroeger de neiging als wij vervelend waren om te zeggen “Als je nou niet stopt, dan breng ik je terug naar je echte moeder!”. Superfout natuurlijk!

Je wilt niet weten hoe dat me aan het twijfelen en nadenken heeft gebracht destijds.

Of dan zei ze als we vervelend waren dat het niet lang meer zou duren want na onze 12e verjaardag zouden we sowieso op onszelf moeten gaan wonen. Ik deed het in mijn broek tegen de tijd dat ik 12 werd!

Volledig onverantwoord dat soort opmerkingen. En ik verwijt mijn moeder niks, want ze wist niet beter dan dat dat geen impact zou hebben, maar als ik er nu over zou beginnen dat me dat toen echt wel de kriebels heeft bezorgd, dan wordt dat ook afgedaan als aanstellerij.

Groetekes, Sje

quote:
Huilen/gillen omdat hij bang is vind ik geen reden om straf te geven. Zou hij het puur doen om aandacht te trekken dan is dat weer wat anders

Helemaal mee eens!

Groetekes, Sje

Helemaal eens met de rest! Vasthouden aan je standpunt. Jouw gezin gaat voor en jij bent de baas over je kinderen. Sterkte ermee!

@Sje: Ja of die opmerkingen als je steeds zo stout ben ga je in de zak van sinterklaas mee naar Spanje Hoezo raar dat ik bang voor sinterklaas was? Hihi

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

En of ze dingen snappen. Ik bedoel zoals wij hier altijd zeggen de kokejs vraag snappen ze toch ook?? Want je zegt ze intrepeteren het alleen anders. Ik zei van de week tregen Morgan pappa wil je konijn op eten. Oh zegt ze vind ie het lekker. Ze snapt nog niks van het flappie verhaal maar wel dat als je iets lekker vind dat je het dan op kan eten.

En dat knuffelen had mijn schoonmoeder ook een handje van tot ik een keer kwaad zei en nu laat je haar met rust. Ze komt wanneer zij dat wil en niet wanneer jij dat wil. Kraag nog wel het verwijt dat ik niet wilde dat ze met haar knuffelde en toen heb ik haar alleen maar aangekeken met 1 opgetrokken wenkbrouw van je bent gek. Sindsdien gaat het redelijk goed. Ze probeerd het nig wel eens maar dan zeg ik alleen laat haar gaan. Maar jouw schoonmoeder heeft echt een plaat van gewapend beton voor der harses geloof ik.

Groetjes,

Michèle

@Hanna, dat gebruiken wij dus hier ook niet die spookverhalen over Sinterklaas. Wij deden het vroeger inderdaad in onze broek als we wisten dat we het risico liepen in de zak mee te moeten.

Meneer Sje en ik maken onze kinderen niet bang met dingen die er helemaal niet zijn.

Groetekes, Sje

Mijn schoonmoeder heeft, zoals Michele zo mooi schrijft, een blok gewapend beton voor haar hoofd.

We hebben dit soort gesprekken nu al 4x gehad, over de opvoeding en het knuffelen. Ze is het nooit met ons eens, het zou op ‘haar’ manier moeten (de opvoeding) en kinderen snappen tot hun 4e jaar niets…
Mijn man en ik zijn er nu klaar mee. Mijn man heeft in het laatste gesprek gezegd dat wij bepalen wat er gebert en als ze zich nogmaals komt bemoeien en Luka tegen zijn zin knuffelt dat we dan minstens 2 weken niet meer komen…
Hij was zo boos! En dat is hij niet snel…
Ik moet laten weten dat hij blij is met jullie reacties, en of hij ze aan zijn moeder mag laten zien…

Mijn schoonmoeder is echt wel een lief mens hoor, ze zal het ook allemaal wel lief bedoelen, maar het is onwijs vermoeiend. Mijn schoonvader heeft het ook al geprobeert aan haar verstand te peuteren, maar dat zorgde alleen maar voor ruzie. Dus heeft hij het maar gelaten, wat ik me wel kan voorstellen.

Maar nu heeft ze echt de grens bereikt, het is klaar.
Het is onze manier, of helemaal niet.
Hopen dat ze het dan eindelijk snapt…

Lilypie First Birthday tickers

Ja hoor, mijn berichten mag ze lezen.

Laat vooral het berichtje lezen waarin ik schrijf van welke opmerkingen van mijn moeder ik vroeger benauwd werd. Ziet ze meteen de impact die dat soort opmerkingen kunnen hebben en dat het kinderen inderdaad niet lukt om zelf te relativeren en nuanceren. Dat kinderen alles in de eerste jaren letterlijk nemen. Ik spreek tenslotte uit ervaring hoe heftig het in een kinderhartje aan kan komen.

Groetekes, Sje

Van mij mag ze ze ook laten lezen hoor. Misschien dat mijn wat eh botte manier wel aankomt. Want voor Luka is dit ook niet leuk natuurlijk.

Groetjes,

Michèle

Ja hoor ze mag het lezen, dan ziet ze dat jullie niet de enigen zijn die er zo over denken en dat zij juist de enige is die anders denkt
Veel succes ermee!

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie