Vanaf welke leeftijd speen weg?

Mijn zoontje is nu 2 jaar en heeft nog steeds zijn speen…
Met slapen gaan zoiezo en overdag ook nog regelmatig…
Maar om eerlijk te zijn vind ik het geen gezicht meer zo grote peuter met een tut in zn mondje…bovendien wil ik graag zijn gebit ertegen beschermen…Wil het hem dan ook graag afleren maar heb geen idee hoe!
Ik zeg regelmatig dat de speen voor baby’s is en dat hij een grote jongen is maar dat heeft geen effect…Ook heb ik de speen al proberen te verstoppen maar dan is er niks meer met hem aan te vangen lees: enorm vervelend gedrag, hoe hebben jullie dat aan gepakt? en met welke leeftijd?
Als ik eerlijk ben weet ik gewoon niet hoe ik moet beginnen.

Groetjes!

Ik hoor dat het vanaf de leeftijd van 3 jaar het beste is om te beginnen met helemaal stoppen. Dan kunnen ze beter begrijpen waarom.

Zou je niet kunnen beginnen met stoppen met de speen overdag? Dat je het in stapjes afbouwt. Dus eerst overdag stoppen (speen 's ochtends in bed laten liggen) en dan over een tijdje proberen of hij 's nachts zonder kan. Maar daar kan je ook nog even mee wachten tot 'ie een jaartje ouder is. Zolang hij er lekker mee slaapt, zie ik nu het probleem nog niet zo. Maar overdag, ja…logisch dat je daarmee wilt stoppen.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

@ mamaboy, hier nog zo’n speenzuiger, we hebben nu afgesproken dat de speen alleen nog voor thuis en schooltje is, niet meer voor boodschappen doen en buiten zijn, das al leuk, dus we zijn hier heel langzaam aan het afbouwen, binnekort wil ik zeggen dat het alleen is voor school en de slaapkamer, over een maand of twee als de hectiek van de verjaardagen afgelopen zijn, mijn dochter op de 12de maart en ik 2 april! Misschien kun je zoiets aanpakken, Jada snapt het al wel allemaal dus das wel fijn, ze begrijpt dingen al echt dus denk wel dat ze het eerst moeten begrijpen voordat je zoiets doet, succes!

Vanaf het moment dat ze 1 waren mochten ze bij ons de speen alleen nog maar in bed. Als ze ziek waren kregen ze hem overdag ook als troost maar verder overdag geen speen meer vanaf die leeftijd.

Ik heb een ontzettende hekel aan peuters die met een speen achter hun moeder aan lopen in de supermarkt. Brrrrrrrrrr… Soms zie je kinderen van zeker 4 jaar die nog met een speen lopen. Brrrr… Nog slecht voor het gebit en de spraakontwikkeling ook.

Bij 3 hebben ze hem helemaal in moeten leveren. Nou ja inleveren: ze hebben de speen toen aan een baby gegeven die in onze vrienden-/kennissenkring geboren werd. Want een baby heeft een speen veel harder nodig dan een groot kindje van 3 jaar!

En die truc werkte!

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 04 Mar 2010 10:02:04

Hier bij ons is ook een baby in de familie geboren vorige week dus dat zou wel een optie kunnen zijn om het zo aan te pakken…Een soort van eigen kadootje dat ie aan de baby mag geven… zelf inpakken en er zeg maar een spelletje van maken… Ik vind het zelf ook niet geweldig uitzien een peuter die al kan lopen en praten en dan nog een tut in zn mond heeft zitten… Maargoed vandaar dat ik er nu ook een beetje genoeg van begin te krijgen…wil dat ding gewoon weg hebben Zeurden jou kids later niet meer om hun speentje of was het meteen goed? want daar ben ik wel wat bang voor…

Groetjes!

Morgan heeft hem sinds ze een maand of 9 was alleen nog maar in bed. Hij hing wel aan der wagen en ze had er ook in de woonkamer liggen maar ze wilde hem niet meer alleen als ze gaat slapen en dat vind ik prima daar mag ze nog even mee doen.

Groetjes,

Michèle

rico krijgt alleen zijn speen als hij gaat slapen, 2x dus zowel s’middags als voor de nacht.
maar als hij met zijn tanden/kiezen bezig is dan geef ik m overdag ook zo nu en dan omdat ie dan minder last heeft omdat ie wat kan knarsen op dat ding.
hij is bezig met zijn laatste kiesjes dus als ze door zijn gaat ie er overdag ook vanaf.
maargoed hij mag van mij best s’nachts tutten, ook als ie 2 is
vooral omdat dat hem een veilig en lekker gevoel geeft bij het inslapen en ook als hij s’nachts enge dromen heeft.
Ik heb ooit gelezen dat je de tut VOOR de leeftijd van 4 het beste kunt "“weghalen” omdat het na die leeftijd veel moeilijker wordt, en volgens mij snappen ze voordat ze 2.5 zijn toch niet waarom je ineens zijn speentje wegpakt en dat is ook sneu

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Hier de speen ook alleen maar bij het slapen en dat is al vanaf en maand of 7. En bij het slapen mag hij hem voorlopig gewoon hebben.

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Als ik jou was zou ik het ook even aankijken met betrekking tot vingers in de mond stoppen, ik heb namelijk wel eens bij mijn dochter geprobeerd het sneller af te bouwen en dan merkte ik dat ze op haar vinger begon te zuigen, en ja een peuter met een tut in z’n mond staat misschien niet zo leuk maar een volwassene die nog op de vingers zuigt ook niet. Ik bedoel een tut kun je afpakken vingers niet!

Hier ook nog een speen in bed hoor. Ik kreeg als advies op het CB om er met 3 jaar toch wel vanaf te zijn en dat hoop ik op zich ook wel. Alleen raadden ze mij toen een boekje aan ( van Difrax, om spelenderwijs de speen af te leren ) en dat boekje is geschikt voor kids vanaf 3 jaar haha!
Dus hij heeft nog even de tijd hihi.

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Ik merk dat al jullie kindjes eigenlijk grotendeels hun speentje in bed gebruiken en overdag dus niet meer?
Punt 1 waar ik nu mijn zinnen op ga zetten is dat ik hem overdag als eerste ga afleren… en als dat een tijdje goed gaat ga ik proberen de speen helemaal weg te doen en dan gaan we hem kado geven aan ons nieuwe nichtje… Ik laat de speen gewoon smorgens in bed liggen…dan maar een paar dagen drama maar ik doe het voor hem… want zn spraakontwikkeling en gebit gaan er op een gegeven moment toch ook onder lijden lijkt me…
Wens me maar succes dames want dit gaat een heftig vervelend weekje worden denk ik haha… Bedankt voor alle goede tips!
We gaan ervoor!

Groetjes!

ik DENK dat die drama wel mee zal vallen mamaboy,
rico merkt het niet eens als hij zijn tut overdag niet krijgt
het is vaak een aanwensel van de ouder om m toch te geven (hier was dat idem dito hoor)
zolang rico kan spelen en rondwandelen in huis is er niks aand e hand
maar als hij hem ZIET dan is het; "mama TUT!"
ja dan leg ik m alsnog weg en 9 van de 10 x is er dan niks aan de hand en anders zeurt ie een minuutje ofzo maar ook niet lastig…

Dat is t m net…Hier zeurt ie er wel om ook als ie hem niet ziet vandaar ook dat ik denk dat het drama gaat worden…Maargoed we houden maar goede hoop en mischien zal het wel idd meevallen allemaal… Ik ga zoiezo volhouden vanaf nu.

Groetjes!

hmm ja haha
dat is lastig
rico heeft wel in het begin wat moeite gehad maar niet dat het erg lastig werd ofzo snapje?
gewoon proberen af te leiden, NIET aan toegeven dat ie zn tut wil
kijk als ie last heeft van zn tanden dan snap ik dat ie m wel wil hebben omdat dat toch wat troost geeft en wat afleiding.
maar goed buiten sprongetjes en tand/kiezen om krijgt rico m echt niet.
nu vraagt ie er ook niet meer naar. hij vind wel andere dingen om in zn mond te stoppen hahaha

Hier is ook de tut enkel voor in bed.
Als hij dan uit zijn bedje komt dan legt hij zelf zijn tutje daar neer.
En dat vind ik prima.
Heel af en toe krijgt hij even een tutje overdag, maar dat is dan in noodgevalllen zoals, als hij zn hoofdje heeft gestoten oid.

Messchien kan je wel samen met hem een leuk doosje in elkaar knutselen
(of een doosje met vingerverf laten bestempelen of stickertjes opkleven ofzo, ik weet niet wat hij allemaal al kan natuurlijk.)
En dan kan je hem leren dat bij uit het bedje komen zijn tutje in de doos gaat en er niet meer uitkomt tot het terug slapenstijd is.

Er zal in het begin wel wat protest zijn denk ik,
maar als je het mooi aankleed en hem goed afleid moet dat wel lukken.

Het is gewoon een kwestie van een ‘nieuwe’ gewoonte aanleren.

Veel succes mamaboy, en laat zien dat het menens is he!
Dat tutteren houd hen tegen om te leren praten en napraten.

Liefs
Tanja

Tanja wat jij daar zegt is ook een heel goed idee! mischien ga ik dat nog wel doen ook …
En ik ga zeker vol blijven houden ik begin dan wel pas morgen omdat dat me duidelijker lijkt voor hem om zeg maar met een nieuwe dag beginnen…
Leuke tip!

Groetjes!

Nou volgens mij heb ik dan een appart zoontje!! hahahaha. Bo had de eerste 6 maanden de speen wanneer hij hem maar wilde hebben, daarna gaf hij zelf aan dat hij wanner hij wakker was, hem niet meer wilde hebben, ondanks dat ik het wel wilde hoor, was namelijk wel makkelijk wanneer hij onrustig was, met name als we op bezoek waren, maar nee, hij wilde hem niet als hij wakker was. Alleen in bed dus nog. Nou dacht ik, dan alleen in bed, ook goed. Maar nu is hij 15 maanden en ongeveer bij 12,5 a 13 maanden, wil hij de speen ook niet meer in bed. HIj weigerde hem gewoon te pakken. dus legde ik hem maar in bed met de speen er naast. Hij pakte hem zelf ook niet, dus na een week de speen maar weg gelaten, en Bo vind dat prima. Niks mee te doen gehad gelukkig! Dus Bo was al vrij snel speen af.
Deze manier van zelf stoppen met iets, heeft Bo ook al eerder gedaan met de laatste fles van 1930. HIj weigerde gewoon, hoefde hem niet. Ik heb daar dus ook nooit problemen mee gehad, want precies op het moment dat die fles er af mocht, wilde hij hem ook niet meer. Daar dus ook iet smee hoeven af te leren.

Ik besef mij wel dat wij daar echt vel geluk mee hebben en dat Bo echt een uitzonderings geval is hoor, wat betreft het afleren van de speen.
Neemt niet weg dat ik er wel blij mee ben, want ja, het is wel een stuk beter voor zijn tandjes. En gek genoeg duimt Bo dus ook niet.
Hij heeft er gewoon geen behoefte meer aan, is dat eigenlijk niet raar?

liefs woezel

Is helemaal niet raar hoor elk kindje is anders
Ben maar blij dat hij daar zo makkelijk in is want dat scheelt je toch weer afleren…

Groetjes!

Hehe, ja ik zou er ook mee beginnen op een nieuwe dag
En al eens samen met je partner bespreken en voor jezelf,
wat je zal doen of hoe je zal reageren als hij overdag naar zijn tut vraagt.
Hoe ver het allemaal kan gaan en mss kan je ter voorbereiding van die ‘moeilijke’ momenten al wat dingen klaarleggen of in je achterhoofd houden op welke manier je hem af te leiden.

Ik hoop voor je en voor je zoontje dat het allemaal heel goed meevalt

Liefs
Tanja

bo is een knappert dat is ie! haha.
ik moet zeggen dat ik maar de eerste 3 mnd in mn leven heb liggen duimen en verder nooit een speen of iets gehad rico daarentegen die houdt er wel van