Van 5 naar 4 flessen en steeds vroeger wakker

Hallo, ik ben helemaal nieuw hier - dit is mijn eerste berichtje. Meteen een vraag (of twee). Mijn zoontje van vier maanden sliep altijd heel lekker door van zijn laatste (vijfde) fles om 22:30 uur tot een uur of zeven 's ochtends. Nu ben ik begonnen met kleine beetjes fruit (vindt ie heerlijk) en groente (vindt ie minder ) en Nutrix in zijn laatste voeding, en na overleg met het CB is het wel tijd geworden om te proberen hem van vijf flessen terug te brengen naar vier. Als ik hem om 22:30 uur wek, lijkt hij altijd in zo’n enorm diepe slaap te zijn dat het bijna zielig is om hem wakker te maken. Hij krijgt drie flessen van 180/6 en 1 van 210/7 (Nutrilon Forte). Vorige week heb ik een keer geprobeerd hem op vier flessen (laatste om 18:30 uur) te laten doorslapen, maar mooi dat meneertje om half twee wakker werd. Dus ik die nacht met water en speen aan de slag… Hoe ging deze overgang bij jullie?

Dan ook nog het volgende: hij komt s’ochtends steeds vroeger. Eerst om een uur of zeven, paar dagen geleden om zes uur, en nu inmiddels al om half zes… Hebben jullie enig idee hoe dit komt, en of het weer voorbij gaat? Iemand zei dat het vaak een teken is dat een kindje aan steviger voedsel toe is maar of dat waar is weet ik niet. Alvast bedankt voor jullie reacties.

Karelsmom~

Gewijzigd door - karelsmom op 07 May 2008 16:10:28

Gewijzigd door - karelsmom op 07 May 2008 16:12:50

Hoi hoi
Ik zat van de week met het zelfde ( zie topic van 5 naar 4 voedingen en slecht slapen ) Ik heb toen contact op genomen met het CB , die vertelde dat de stap ook wel heel erg groot is eerst om half 11 en nu om half 7 . Ik probeer het overdag nu te rekken met fruit en door met hem te spelen zodat ik om ongeveer half 10 uit kom . Als hij dit gewend is kan iedere week wat eerder gaan geven .

En over het eerder wakker worden hoelaat had je toen de laatste fles de vorige avond ??? Ook half 7 ???

Groetjes Dorethe

Hoi hoi
Ik vergeet je helemaal welkom te heten op de site …
Welkom en veel plezier …

Groetjes Dorethe

Hallo Dorethe, bedankt voor je reactie. Ik zag later dat je inderdaad min of meer hetzelfde had gepost. Slim van mij. Bedoel je met rekken tot half tien dat je kindje tot die tijd ook niet slaapt? Ik vraag me namelijk af of mijn zoontje dat trekt. Ik heb hem nu om kwart voor acht in zijn bedje gelegd, na een flinke fles. Op de creche bleek ie een HEEL potje bruine bonen met appeltjes leeggegeten te hebben, ik hoop dat dat hem goed doet wat betreft het slapen. Maar misschien krijgt hij er wel enorm last van - dan ga ik een leuke nacht tegemoet, heh.

Over dat eerder wakker worden - nee, dat was na de laatste fles om half elf 's avonds.

Lastig he? Ik vind het echt een groot experiment, en word er soms wel een beetje nerveus van. In elk geval bedankt voor je reactie, ik vind het fijn om met mensen te praten die hetzelfde meemaken.

Karelsmom~

Hoi hoi
Met rekken bedoel ik dat ik overdag probeer om wat meer tijd tussen 2 flessen te krijgen zodat de laatste om ongeveer half 10 zit . Nu dat ik hem, fruit geef lukt het vrij aandig . Tim zijn dag ziet en nu ongeveer zo uit ( de ene keer half uurtje eerder de andere keer iets later )

7 uur wakker en aankleden
half 8 fles
11 uur wakker
half 12 fruit
half 1 fles
2 uur slapen
5 uur wakker en fles
6 uur badje
half 8 naar bed

Ben alleen benieuwd hoe dat het vanacht gaat . Hij is nogal onrustig snachts .
Dromen of druk zijn , ik weet het niet .
Ben ook benieuwd hoe het met jou kleintje gaat vanacht .
Laat je iets weten ???

Groetjes Dorethe

Gewijzigd door - Dorethe op 07 May 2008 21:23:30

Hallo Dorethe, gisteravond is Karel om kwart voor acht gaan slapen, tot kwart over zes vanmorgen. Ik moest er ‘slechts’ twee keer uit voor een slokje water en een speentje - om kwart over een en om kwart voor vijf. Volgens mij is dat niet slecht, en zou hij er op deze manier wel aan moeten kunnen wennen. Hoe ging het bij jou? Weer zo vroeg?

Karelsmom~

Hoi hoi
Tim is gisteravond om half 8 gaan slapen , om half 10 heb ik hem nog een fles gegeven . Daarna meteen weer naar bed . Om 4 uur vanacht weer een gil maar hij sliep gewoon . Om half 6 was hij wakker . Met zijn beer ( sabbelt ie op ) tot kwart voor 7 kunnen rekken .
Hoe ziet jullie dag er ongeveer uit ??? Want van dat tijd rekken elke keer wordt ik ook niet goed . Dan kan ik het misschien ook zo proberen .

Groetjes dorethe

Hoi Dorethe, ons schema ziet er elke dag zo uit:

7.00 uur fles 180cc met Nutrix
8.30 - 9.30 uur slapen
10.00 uur fruithapje zoveel als hij lust
11.00 uur fles 180cc
12.00 - 14.00 uur slapen
15.00 uur fles 180cc
16.15 - 16.45 slapen
17.00 uur groentehapje zoveel hij lust
18.30/19.00 uur fles 210cc met Nutrix
19.30/19.45 uur slapen

Ik zorg ervoor dat Karel nooit meer dan 3,5 ur slaapt overdag. Ik werk met de slaap en eetschema’s uit het boek De Tevreden Baby van Gina Ford. Werken tot nog toe prima. Een echte aanrader. Succes.

Karelsmom~

Hoi hoi
Ik ga zoiets ook eens proberen aan te houden want nu slaapt ie overdag volgens mij te veel .
Ga hem gewoon eens eerder wakker maken overdag .
Met zijn eten gaat wel heel goed .
Vandaag is hij zelf al wat meer wakker geweest dus ben benieuwd vanacht .

Groetjes Dorethe

Ik ben benieuwd of het werkt, laat je het me weten?

Nou ben ik er zelf vannacht twee keer uit geweest. Vind je dit veel? Hij ging wel bijna meteen na het slokje water weer slapen.

Karelsmom~

Hoi hoi
Ik denk niet dat dat veel is . Ik heb er eigenlijk nog nooit voor hem uit gehoeven alleen als hij ziek was . Maar nu de laatste 2 weken is het hummeles . Ik ben van 5 naar 4 voedingen gegaan omdat hij zolang tussen 2 voedingen sliep dat k s’avonds om half 9 nog 2 flessen moest geven . Ik denk nu dat het fout is geweest en dat ik hem gewoon wakker had moeten maken om de 4 uur . Maar om het nou terug te draaien lijkt me ook niet verstandog . Tot half 10 rekken kreeg ik als advies van het CB . Maar dat werkt niet . Ik ga vanaf morgen gewoon om de 4 voeden en met het fruit laat ik er iets langer tussen en dan geef ik s’avonds wel meer . Hij krijgt nog geen groente want ik ben zondag pas met fruit begonnen ( mocht ook niet van het Cb ) . Hij krijgt nu 4 keer 200 ml .
Ben heel benieuwd vanacht . Hij ligt nu net op bed dus ik denk dat ik hem om een uur of 8 gewoon wakker maak dan de fles geef en maar even afwacht wat hij dan doet .

Groetjes Dorethe

Mmm, dat is ook wel lekker hoor, veel slapen overdag… Renske slaapt drie keer een halfuurtje op een dag. En ja soms moet ik er ook een aantal keren uit 's nachts omdat ze wakker is. Toch ziet ze er niet moe uit. Ze is gewoon niet zo’n slaper en wel een hongerlap (vandaar dat ik even bij dit item keek, ze is nu meer dan 5 maanden en overdag zit er drie en een half uur tussen de voedingen. Ik kan het soms een kwartierje rekken, maar meer ook niet!) Succes allebei!

quote:
Hoi hoi Ik ga zoiets ook eens proberen aan te houden want nu slaapt ie overdag volgens mij te veel . Ga hem gewoon eens eerder wakker maken overdag . Met zijn eten gaat wel heel goed . Vandaag is hij zelf al wat meer wakker geweest dus ben benieuwd vanacht .

Groetjes Dorethe

Teveel slapen kunnen die kleintjes niet.
Hylke heeft af en toe ook een dag dat hij veel meer slaapt dan anders.
Daartegen zijn er ook dagen dat hij minder slaapt.

Hij krijgt 's avonds rond 2200 de laatste fles (180cc)
's morgens is hij sinds van de week netjes om 630 wakker
(daarvoor moesten we hem wakker maken tegen 700)
In totaal vier flessen op een dag, allemaal ongeveer 180,
af en toe een 210.
En een potje fruit (in de ochtend), en wat (bijna een heel potje) groente (begin van de avond).

Ongeveer 1830 naar bed, tot de laatste fles dus.
Die geven we op zijn kamer in alle rust, en dan meteen weer op bed.

Hoi hoi
Ik weet het ook allemaal niet meer hoor . Vindt het maar moeilijk . Vandaag heeft hij om 20.00 zijn laatste flesje gehad en meteen daarna naar bed . Hij is vandaag uit zichzelf meer wakker geweest . Misschien heeft hij de afgelopen dagen wat in moeten halen . Ben benieuwd hoe het nu gaat . Schrijft Gina Ford voor dat je kind maar 3,5 uur overdag mag slapen of weet jij dat gewoon van je kindje ??? Tim doet namelijk regelmatig 3 uur slapen tussen 2 voedingen . Ga nu lekker slapen . Ben nogal wat slaap tekort gekomen de laatste tijd .

Groetjes Dorethe

Hoi Dorethe. Ja, het is een schema wat Gina Ford hanteert voor baby’s van vier en vijf maanden. Ze heeft ze voor pasgeborenen (eerste week, tweede, derde en vierde week) en dan steeds een maand ouder. Ik ben er met acht weken mee begonnen (toen kreeg ik het boek) en ik vind het echt werken. Karel sliep door met ongeveer negen weken (ik bedoel daarmee van 22.30 tot 07.00 uur). Iedereen moet natuurlijk zelf weten hoe te handelen als het gaat om de uurtjes slaap die een kindje overdag pakt, maar ik merk gewoon dat Gina Fords schema’s werken. Ze schrijft ook dat als kindjes steeds vroeger wakker worden 's ochtends dat meestal betekent dat ze aan vast voedsel toe zijn. Of dat zo is weet ik niet maar feit is dat Karel met zijn vier maanden wel een heel groentehapje wegwerkt en het heerlijk vindt. Gina Ford is overigens een kraamverpleegster uit Engeland die heel veel jaren ervaring heeft verwerkt in haar boek. Ook al wil je niet volgens haar schema’s werken (zoals ik zei, dat is een beslissing die ieder voor zichzelf moet maken), ze geeft een heleboel nuttige tips.

Karel is om 19.45 uur gaan slapen, ik ga hem zo wat water laten drinken, en dan duik ik er zelf in. Ik ben benieuwd hoe vaak ie vanavond komt. Hopelijk went hij langzaam aan zijn nieuwe ritme. Veel succes vanavond/vannacht.

Karelsmom~

liever geen schema’s neer zetten a.u.b.

stond latst ergens

Hoi hoi
Nou volgens mij heeft het super gegaan . Gister avond om 8 uur een grote pap fles 230 ml in plaats van 210 en daarna is hij lekker gaan slapen . Ik heb om half 5 even een huiltje gehoord en om half 7 was hij wakker maar zijn luier zat vol . Ik mag dus niet klagen vandaag . Ik laat hem in ieder geval eens geen 3 uur meer tussen 2 voedingen slapen . We zien wel weer hoe het vandaag gaat . Hoe is jouw nacht geweest ??? Hoop ook goed . Ga nu Tim naar het KDV brengen en dan werken tot half 2 . Vanmiddag lekker wandelen .

Groetjes Dorethe

Ik ben nieuwe hier, dus dat wist ik niet van die schema’s. Maar waarom in hemelsnaam niet? Misschien heeft iemand er wat aan, en ik vind het heel prettig om te lezen hoe anderen het aanpakken. Hmm.

Karelsmom~

omdat er al te veel schema zijn als je bij optie zoeken in toets staat het er veel schemas

Hallo Lieke, oké, dat is duidelijk. Jammer wel, hoor.

Hoi Dorethe, wat fijn - een huiltje om half vijf en that’s it? Te gek. Karel is ook een keer wakker geworden vannacht, maar het duurde even voor ie weer sliep. Om kwart over één werd hij wakker en om twee uur was het weer stil. Ik ben hem wel wat te drinken gaan geven in het kader van de warmte van de afgelopen dagen, en zijn speen een paar keer. Daarna kwam hij pas weer om tien over zes dus voor zo’n tweede nacht helemaal doorslapen vind ik dat geen slecht resultaat. Hopelijk gaat alles vandaag goed daar bij jullie… vannacht weer spannend, maar ik heb nog vakantie dus het is een prima moment om een beetje te experimenteren.

Karelsmom~