Update: waar komt de koorts vandaan?

Hoi allemaal,

Misschien weten jullie raad. Mijn dochtertje heeft al een dag of 3 flink koorts. Ze is ook al een hele week flink verkouden, zowel neus als hoesten, zie eerder topic over dat ze daar steeds wakker van werd. Ben daarom gisteren toch maar even naar de huisarts gegaan en die constateerde een oorontsteking. Waarschijnlijk veroorzaakt door de verkoudheid. Ze krijgt geen antibiotica, omdat ze dat volgens de huisarts eerst beter zelf kunnen overwinnen. Alleen dus verder gaan met wat ik al deed, bedje omhoog, paracetamol zetpilltje en neusspray. Nu is dus sinds vandaag (dag 4) de koorts nog hoger ( 39,8) en ze wordt ipv beter alleen maar hangeriger en huileriger. Nu is het geval dat ze ook net vorige week woensdag haar BMR vaccinatie heeft gehad, waar ze dus ook na 8 tot 14 dagen even ziek/koortsig van kunnen worden. Rara politiepet, waar komt de koorts vandaan… Weet nu even niet goed wat te doen. Is de oorontsteking nu verergerd en moet ik terug naar de ha voor antibiotica of is dit nu weer het effecht van de BMR dat die koorts ineens nog hoger wordt ipv lager. Wat zouden jullie doen? Erg fijn dat dit nu zo samen valt

mama1980

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb2f.lilypie.com/1OLsp1.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Second Birthday tickers” /></a>

Gewijzigd door - mama1980 op 18 Dec 2010 20:45:22

Gewijzigd door - mama1980 op 19 Dec 2010 15:37:35

Raar dat je geen antibiotica krijgt! Je gaat een kind toch niet onnodig pijn laten lijden?! Vreemde redenering van je huisarts als ik heel eerlijk ben.

BMR = Bof, Mazelen en Rode Hond.
Dat zijn virussen.

Een oorontsteking is een bacteriële infectie.

Als koorts zakt met paracetamol heeft je kind een virus te pakken.
Zakt koorts niet of niet genoeg met paracetamol dan heeft je kind een bacteriële infectie te pakken.

Dus makkelijk te testen met een zetpil of ze koorts heeft van die oorontsteking of dat de BMR-prik (want ze kunnen na die prik wat lichte symptomen van de mazelen krijgen) de boosdoener is.

En als de oorontsteking de boosdoener is wat die koorts betreft, dan nu nog de huisartenpost bellen en zorgen dat je antibiotica krijgt.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 18 Dec 2010 20:49:01

Hoi Sje,
Dan is het die oorontsteking want de koorts zakt niet zo veel na een zetpil. Mijn huisarts zei dat is gebleken dat oorontstekingen eerder terug komen wanneer je deze bestrijd met antibiotica en dat ze er daarom voor kiezen om dit alleen in het echte ’ kan niet anders’ geval te doen.
Ze ligt nu wel gewoon heerlijk te slapen na een zetpil en ze wordt s nachts verder ook niet wakker van de pijn ofzo gelukkig.
Probleem is een beetje dat ik alleen thuis ben op t moment dus naar de apotheek gaan wordt een beetje lastig. Zou natuurlijk mijn moeder kunnen bellen. Denk je echt dat ik dan NU moet doen? Schrik nl wel een beetje van je berichtje, je vertrouwt toch een beetje op het oordeel van je huisarts, maar voelt ergens ook aan dat het niet helemaal klopt.

mama1980

Lilypie Second Birthday tickers

Nee, als ze heerlijk ligt te slapen moet je niet nu de ha-post bellen. Gewoon lekker laten gaan en dan morgen kijken hoe het gaat.

Als ze dan nog steeds koorts heeft en ze heeft duidelijk last van haar oren, dan zou ik wel de huisartsenpost bellen.

Ik heb er nog nooit van gehoord dat oorontstekingen sneller terugkomen als je er een keer antibiotica voor gebruikt. Het ene kindje is nou eenmaal gevoeliger voor oorontstekingen dan het andere kindje.

En als ze vaak oorontstekingen hebben (zoals onze oudste destijds, die had er 5 binnen het jaar met ook elke keer doorgebroken trommelvliesjes en het bijbehorende loopoor) dan krijg je een verwijzing naar de KNO-arts die beslist of het verstandiger is om je kleine mop trommelvliesbuisjes te geven (ingreep van niks en het helpt als een tierelier!!).

Dus nu gewoon niks doen, morgen afwachten hoe het gaat en als ze er duidelijk last van heeft en nog steeds koorts heeft van ha-post bellen. Na de 4e koortsdag moet je contact op nemen met een arts als een kindje nog steeds koorts heeft en dat is dus morgen!

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 18 Dec 2010 21:02:05

Hier geven ze in principe ook geen antibiotica voor oorontsteking voor kindjes ouder dan 1 jaar.
Zou idd slecht zijn voor de weerstand, en zonder AB met een dag of 10 ook al beter zijn.
Nou sorry hoor, maar als ik mag kiezen tussen 10 dagen pijn zonder AB, of na 2 dagen beter mét AB, dan weet ik wel wat ik kies hoor!
Gelukkig toch gekregen voor de oudste de laatste x, omdat hij toen zo overstuur was.

Als ze idd lekker slaapt nu, niks aan doen, en morgen maar kijken hoe t gaat.

Oh, nou dan komt mijn huisarts toch niet van Mars gelukkig! … er zal misschien best wel wat in zitten, maar idd, liever een keer antibiotica dan 10 dagen pijn. En mocht het zo zijn dat de oorontstekingen dan idd vaak terug komen dan kan er nog voor Buisjes worden gekozen, zoals bij het kindje van Sje is gedaan. Zelfs dat lijkt mij voor het kindje beter dan pijn lijden, maargoed, onze huisarts bekijkt het net even anders helaas.
Heb ook al gemerkt dat je niet te veel moet gaan googlelen op oorontsteking want daar wordt je ook een beetje akelig van. Daar lees je nl dat kindjes van een onbehandelde oorontsteking hersenvliesontsteking kunnen krijgen?!!

mama1980

Ik weet niet of je van een onbehandelde oorontsteking echt hersenvliesontsteking kunt krijgen.

Ik weet wel dat het daar allemaal heel dicht bij elkaar ligt want door een hersenvliesontsteking kan de gehoorzenuw beschadigen dus kindjes die hersenvliesontsteking gehad hebben houden er nogal eens doofheid aan over.

Groetekes, Sje

Hoe is het vandaag?

Groetekes, Sje

ok, dan zal ik even als “expert” op oorontsteking gebied maar even een aantal dingen aangeven wat de KNO arts van Bo elke keer aangeeft.
Je kunt zeker weten van een onbehandelde ooromntsteking hersenvlies ontsteking krijgen!!! Dat heeft de KNO van Bo zelf aangegeven. Vandaaar ook de reden dat als Bo naast zijn oorontsteking hoge koorts krijgt (wat jouw kleintje ook heeft) ik gelijk met de KNO moet bellen voor AB, omdat het risico te hoog is!!
Daarnaast verschillen de huisartsen van mening met KNO artsen. De KNo vind dat een ontsteking (loopoor) hooguit een dag of 4 onbehandeld mag worden, mits er GEEN koorts is. IS er wel koorts, dan wel behandelen. en anders na 4 dagen.
De huisarts vind een marge van 10 tot 14 dagen!!! normaal. Loopt dus niet gelijk met elkaar!!

Daarnaast vind een oor ontskeing vaak plaats in een holte, als je dan orale AB neemt, komt dat idd in je bloed, maar never nooit in die holte. Vandaaar dat de KNO ars dat ook nooit zal geven. De enige reden waarom HA dat geven, is volgens de KNO omdat ze niet weten wat ze anders moeten!! Hele stomme reden dus!!
De KNO geeft dus oordruppels, zodat het op deplek waar het moet komen, ook komt!!!

Sorry dat ik zo lerares achtig over kom, maar ik snap het gewoon weg niet waarom de KNO altijd het ene zegt, en huisartsen iets anders wat haaks staat op wat de KNO zegt!!! ZO belachelijk!!! IK zou dus bellen naar de huisartsen post als ze nog steeds hoge koorts heeft!!
Bo heeft vaak oorontskeing en heeft dus ook buisjes gekregen (Waarvan hij er nu nog 1 heeft, de andere is er al uit) en ik heb zowat een knipkaart bij de KNO voor hem, dus helaas weet ik waarik het over heb, en ik kan soms gewoon boos worden op huisartsen die eigenlijk in mijn beleving gewoon patienten voor liegen, gewoonweg omdat ze het niet weten, en dat niet durven te zeggen.

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

Als het een binnenoor-ontsteking is, komen oordruppels daar ook niet. Vandaar dat je sowieso altijd neusspray moet gebruiken om te zorgen dat de buis van Eustachius vrij komt te liggen en als afvoer kan dienen voor de vuiligheid die in het binnenoor zit.

Oordruppels hebben alleen maar zin als het trommelvlies zelf ontstoken is, niet als de onsteking achter het trommelvlies zit.

Groetekes, Sje

@Sje, precies, maar als je buisjes hebt komt het ook achter het trommelvlies, omdat er dan een opening is in het trommelvlies!
Vorig jaar begon bo voor het eerst met oorontsteking, en na drie weken elke keer een andere kuur, een verwijzing naar de KNO gekregen voor dezelfde dag nog, en de dag erna meteen buisjes zodat de troep weg kon.
Als het trommelvlies intact is, komen druppels idd niet achter het trommelvlies, en dan heeft het niet veel nut te druppelen als de ontsteking daar achter zit. Sprayen is idd een must en de KNo heeft toen aangegeven dat je die bij de apotheek moet halen, met dezelfde werkzame stof als bij de spray voor volwassenen, maar dan afgepast op een klein kind. Een zoutoplossing is dan niet voldoende, aangezien dit het slijmvlies niet laat slinken, en dit wel nodig is om de troep af te voeren!

liefs woezel

even een update. vanmorgen was ze koortsvrij, 36.9. Nu net in bed gelegd en had ze 38,0. net wel net niet dus… Waarschijnlijk zal hij dus tegen de avond weer hoger zijn. Verder lijkt ze gewoon weer vrolijk, igg minder hangerig dan gisteren, Is het morgen nog zo, dan ga ik terug. @ Woezel, ze heeft geen loopoor gelukkig. Is het dan minder erg?

mama1980

@Mama1980, een loop krijgen ze (als ze geen buisjes hebben en het trommelvlies dus intact is) alleen als de druk op de oren te groot wordt, en dan knapt het trommelvlies open. Een pijnlijk iets, maar daarna is de druk weg, en minder pijnlijk voor de kleine. Bo had voor zijn buisjes nooit een loopoor, en daarna dus wel, ivm de buisjes. De troep kon dus gewoon weg lopen.
Het ene kind heeft snel een loopoor, en het andere kan weken met een oorontsteking rond lopen zonder loop oor!
Bij buisjes zie je het gewoon meteen als er een oontsteking zit , dus zijn ze er sneller bij.

liefs woezel

Zijn jullie het met me eens, aangezien de koorts minder is nu, (igg overdag, ik weet dat later op de vaak weer gaat stijgen) en ze igg weer gewoon haar ding doet, het ok is om tot morgen te wachten?

mama1980

@Woezel, ja in geval van buisjes zijn oordruppeltjes inderdaad mogelijk wel effectief maar in geval van het dochtertje van mama1980, zouden druppeltjes geen effect hebben.

@Mama1980, een loopoor krijgen is op het moment van knappen van het trommelvliesje pijnlijk, maar als dat gebeurd is, is de druk weg, zoals Woezel schrijft.

Het knappen van een trommelvliesje is overigens helemaal niet erg. Het is een natuurlijke reactie van het lichaam. Trommelvliesjes groeien over het algemeen ook altijd weer vrij snel dicht.

Als je kindje ooit een loopoor krijgt dan moet binnen een week het lekken van het oortje over zijn. Is dat niet zo, dan naar de huisarts.

Als het lekken wel binnen een week over is, dan in elk geval wel 2 weken na het knappen van het trommelvliesje naar de huisarts om te laten checken of het inmiddels weer dichtgegroeid is.

Nu je dochtertje geen hoge koorts meer heeft en verder lekker in haar velletje lijkt te zitten, zou ik inderdaad even niks doen en afwachten. Als het allemaal weer in alle hevigheid terugkomt, niet meer afwachten en meteen gaan bellen.

Groetekes, Sje

en toch twijffel ik of het de oorontsteking is Sje. Haal ze net uit bed met vuurrode wangen. Getempt en ja hoor…39,0. Ze is nogsteeds gewoon vrolijk, zit lekker te spelen en schijnt er zelf weinig last van te hebben nu. Reden waarom ik twijffel of het toch niet de BMR is, is omdat ik net tijdens het verschonen ineens een grote rode vlek op haar buik zag met een klein bultje in het midden. Net eenklein muggenbultje met een rode vlek eromheen. Is dit niet typisch iets van de mazelen? Wil haar nu geen zetpil geven om te testen of de koorts zak,omdat ze er dan om 1900 uur als ze naar bed gaat er geen mag. Wacht liever tot dan

mama1980

Het kan natuurlijk nog van die prik zijn. Toen bo echter vorig jaar (toen was hij rond zijn eerste verjaardag) was hij echter ook vrolijk en merkte je op zijn koorts na (en af en toe slechter slapen) niks aan hem. Ik weet het dus ook niet, maar in principe kun je nog wel tot morgen wachten hoor, zolang ze maar niet suf wordt en wel reageert, is het nog niet erg.

@Sje, wat betreft het advies, met een loopoor, wat ik net ook al zei, de HA zegt een week tot 10 dagen in zijn algemeenheid afwachten, de KNO vind een max van 4 dagen, en daarna moet het behandeld worden. Het is dus maar net aan wie je het vraagt. Het advies daarin is dus heel verschillend

liefs woezel

nou, zo snel als de vlek kwam is hij ook alweer verdwenen. waarschijnlijk gewoon van de koorts geweest. heb de huisartsenpost gebeld. Wilden haar in principe graag zien, maar snapten ook wel dat het nu zo goed als onmogelijk is om daar tekomen met die k…sneeuw. Is toch een kilometer of 20 bij ons vandaan! We hebben afgesproken dat ik morgenochtend naar mijn eigen huisarts ga, mits ze suf wordt of echt ziek, dan moet ik aan de bel trekken.

mama1980

Die vlek kan ook gewoon warmte-uitslag zijn geweest. Maar wel in de gaten blijven houden.

@Woezel en dan kunnen verschillende KNO-artsen blijkbaar ook verschillen in mening want onze KNO-arts zei hetzelfde als onze huisarts wat betreft start loopoor en stoppen met lekken + controle na 2 weken.

Nou volgen nogal wat mensen een geneeskunde-studie in België omdat daar minder wachtlijsten voor die studie zijn dan in Nederland. Mogelijk ligt daar het verschil.

Groetekes, Sje

@Sje , dat zou heel goed kunnen, maar wel appart idd dat zelfs de KNO artsen niet 1 en dezelfde richtlijn gebruiken! Is alleen maar verwarrend lijkt mij?
Maakt verder ook niet veel uit, je moet gewoon doen wat de arts aangeeft, en bij de 1 is dat dan wat die van mij zegt, en bij de ander wat de KNO bij jou zei. En misschien dat er nog wel artsen zijn die weer nog wat anders als richtlijn volgen.
Daarom is het denk ik ook belangrijk dat je gewoon je moeder gevoel volgt, die zegt het wel als iets echt niet ok is!!

liefs woezel