Update! verkouden en bang voor uitdroging

Meric is nu 8,5 maand oud en voor het eerst ziek. we weten echt niet wat we ermee moeten. misschien omdat we het niet gewend zijn maar het breekt ons gewoon op! al drie dagen heeft hij koorts rond de 38,9 soms lager soms zelfs hoger, hij kan amper ademhalen door zijn neus en hoest heeeel af en toe. we zijn al naar de ha geweest er was even niets aan te doen dus we moesten even afwachten. bedje staat schuin, er ligt een ui in zijn kamer ik gebruik heel soms neusspray en een beetje luuf 1x per dag. het ergste komt nog…hij krijgt waarschijnlijk ook een tandje en wil dus al 3 dagen bijna niks eten en drinken! ik word hier echt moedeloos van hij drink ongeveer 200cc melk per dag en ik probeer om de half uur een slokje water naar binnen te krijgen dit met moeite…fruithapje slaat hij echt weg…brood eet hij echt niet meer op…groentehapje heeft hij vandaag dus ook laten staan dus in totaal eet hij per dag het volgende: 1x pap smorgens. dan 30cc melk, 1 koekje en een paar slokjes water. that’s it. ik begrijp best dat als je ziek bent nergens trek in hebt…maar ik maak me nu toch echt zorgen vooral omdat hij hierdoor ook niet slaapt.

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb1f.lilypie.com/i77zp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie First Birthday tickers” /></a>

Gewijzigd door - mama Selma op 23 Aug 2010 15:35:38

Gewijzigd door - mama Selma op 23 Aug 2010 16:33:06

Hoi vervelend he als die kleintjes ziek zijn.
Zou als ik jouw was morgen toch even contact opnemen met je ha.
Zeker omdat je zegt dat hij nu al 3 dgn koorts heeft.
Ik weet dat er voor die kleintjes buiten de zoutoplossing een spray is waar maar een heel klein beetje het spulletje inzit wat er bij onze neusspray inzit.
Kun je bij de apotheek halen, ik heb het met mees gebruikt op aanraden vd ha omdat mees ook zo ontzettend verkouden was. Je mag het uiteraard niet zolang gebruiken, maar dat is met onze neusspray ook. Ik gebruikte het voornamelijk 's nachts.
Geef je hem ook een zetpilletje tegen de koorts?
Heel veel beterschap.

Gr Patries

Hallo Selma,

Heb je ook toevalig een neuspompje? Daar maak je zo het neusje mee los en daarna wat neusspray. Trouwens als ik het goed begrepen heb is de zoutoplossing alleen ter preventie, als het al helemaal vastzit kan je op recept van de huisarts wel een andere spray krijgen. Iniedergeval ik heb er een op recept gehad in het begin in combinatie met de zoutoplossing, omdat dim ook zo verkouden was, dit toen dan ter aanleiding van het Rs-virus.

Ik heb eigenlijk maar een tip: Drinken is belangrijker dan eten! en goed in de gaten houden of hij geen andere trekjes krijgt: dus vrolijk blijft, niet hangerig etc. het is natuurlijk wel logisch dat ze wat meer slapen door de koorts. Babies kunnen hoge temperaturen verdragen.

Een poos geleden had Dmitry ook zo’n hoge koorts zonder reden, hoogste gemeten was 39,4! wat hij had weet ik nog steeds niet, alleen dat het bijna een week heeft aangehouden. Maar in tegenstelling tot jouw zoontje, at en dronk hij gewoon goed door en was hij goed gehumeurd, alleen sliep hij wat meer.

Geloof dat zolang ze geen andere symptomen hebben, je pas hoeft te bellen bij 41 graden iniedergeval snachts dat was wat de huisartsenpost toen zei midden in de nacht en de huisarts gaf aan 39,5 zodat ze er alvast van wisten ed.

Hou hem goed in de gaten of hij niet uitdroogt, dus kijken of zijn vel flexibel blijft. Of hij goed blijft reageren etc anders direct bellen naar de HA.

Voor de tandjes raad ik persoonlijk de tabletjes van VSM aan, werken hier super en tegen de koorts gewoon een zetpil geven!

Zieke kindjes vinden het vooral fijn om veel aandacht te krijgen, dus wat extra knuffelen, slapen, voorlezen, rustige dingetjes en jouwn nabijheid

Veel beterschap!

Ach wat zielig… Als je kindje niet drinkt ( al 3 dagen) vind ik echt dat je nog even de ha moet bellen, babietjes drogen nogal snel uit en dat moet je "voor"zijn. Zeker als er ook koorts is. Een baby moet de helft van zijn gewicht in ml liters drinken, zegt onze ha. Dus een kind van 10 kilo minimaal 500 cc, anders bestaat er een kans op uitdrogingsgevaar. ( vocht zit overigens ook in fruithapjes enzo).
Beterschap voor de kleine!!

ok ik hou me in! kom net van de ha vandaan. er zat een jonge knaap en moest een arts in opleiding voorstellen. hij wist niet eens een zin bij elkaar te praten maar goed hij riep een ha bij die er wel verstand van heeft. deze ha vertelde mij letterlijk dat ik thuis moest zitten wachten tot hij UITDROOGT! dit is toch niet normaal meer???

Meric heeft dus van 7 tot 14.00 uur in totaal maar 100cc vocht naar binnen gekregen en dit met moeite! neusje zit verschrikkelijk dicht, neusspray helpt niet, luuf helpt niet, ui op de kamer helpt niet en de ha vertelt mij net dat zij er ook niets aan kunnen doen! hij mag geen enkele neusdruppels of wat dan ook gebruiken volgens haar alleen die van VSM wat dus niet werkt.

mijn kind wil drinken maar het gaat niet…hij krijgt dan geen lucht binnen! pap wil hij niet, brood gooit ie weg, fruithapje duwt ie weg, groentehapje neemt hij 2 hapjes van en toetje en nijntje koek is zo op. geen fles kan hij aanzien. geen diksap en geen melk dus. dat kind eet dus per dag 1 nijntjekoek en een toetje. verder dauw ik er 100cc melk in. hij gilt het uit als je maar met iets in zijn buurt komt. ik snap het ook wel dat hij daar allemaal geen zin in heeft…maar is dit nou goed? moet ik nou echt zitten wachten tot hij uitdroogt??? alsjeblieft iemand raad want ik ben nu echt radeloos en kan dit niet aanzien. ik ga no way zitten wachten tot hij gaat uitdrogen en zij actie ondernemen!

Lilypie First Birthday tickers

by the way hij heeft geen koorts meer hij is ontzettend vrolijk mis. daarom dat ze nu nog geen actie ondernemen maar hij heeft dus al 3 dagen diarree en sinds vanmorgen nog geen plasluier! ter info…

Je kan altijd een andere HA bellen en vragen om een 2nd opinion? Je verhaal vertellen en niet zeggen wat de andere HA zegt dan en vragen wat zijn diagnose is?

Huisartsen zijn algemeen opgeleid en niet specifiek op kinderen, moet e ook rekening mee houden dat ze daarom soms (grove) fouten kunnen maken.

Als je het echt niet vertrouwd en het zo niet langer ziet zitten zou ik gewoon het ziekenhuis bellen en de assistent vd kinderarts vragen en je verhaal uitleggen kijken wat die zeggen! Mijn moeder heeft vroeger een keer gehad dat de kinderarts toch boos is geweest op de huisarts, omdat die mijn broer ook constant naar huis bleef sturen terwijl hij al 10x naar het ziekenhuis moest. Niet om je ongerust te maken, natuurlijk.

Wel fijn dat hij geen koorts meer heeft, maar maar 100 ml drinken op een ochtend? en geen plasluiers, vooral geen plasluiers zijn een teken van uitdroging!

Jaantje bedankt voor je reactie! Ik heb gelijk de ka gebeld en die wist mij te vertellen dat er wel een neusspray te verkrijgen is bij de apotheek welke heel goed werkt en ze beweert dat straks alle flessen leeggaan! Nou ik heb toen mijn ha gebeld en verteld dat ze deze moeten voorschrijven en ow ja hoor ze voelde zich gelijk beledigd omdat ik een ander arts ging raadplegen en zij vond dat ik niet tevreden weg ben gegaan hahahahaha vind je het gek!!!

en dan zegt ze ook nog ow ja ik zie idd in mijn systeem staan dat deze neusspray ook mag bij babys…ik dacht toe nou je hebt dus geen bal verstand! tjatjatja ik ga naar de apotheek en ik hoop dat mijn kleine hummel vanavond lekker zijn flessen leeg kan drinken! ik hou jullie nog op de hoogte.

Mama selma, dat van die neusspray heb ik je gister al verteld in mijn bericht.
Kun je gewoon halen bij de apotheek.
Wel een belachelijke ha zeg om dat zo maar ff te zeggen, kan me voorstellen dat je kwaad was.
Gelukkig heeft hij geen koorts meer, dat scheelt al een hele boel.

Gr Patries

Ow wat fijn dat er nu wel wat aan gedaan wordt! Ik duim voor je dat het helpt

Goed van je dat je hebt doorgepakt en niet bij de pakken bent gaan neerzitten om te wachten tot je beeb uitdroogt. Wat denkt doe HA wel niet??!!!

Hopelijk werkt de neusspray snel en is je kindje snel wat minder verkouden!

Sterkte!

Baby geboren

@Patries ik dacht dat je de neusspray van VSM bedoelde er zijn er zoveel omdat je de naam niet had gemeld en ik niet wist dat er ook een andere was dacht ik ow die heb ik al…maar goed nu hebben we het gehaald en hopelijk werkt het beter als die van vsm.

ik hou jullie nog op de hoogte, groetjes,
Selma

Je kunt de zoutoplossing zelf maken. Werkt beter als iedere neusspray. Was op advies van ka in het sofia zh toen ze dachten dat Dylano het rs virus had.

Je kookt 1 liter water en doet er 9 gr zout bij. Af laten koelen. Dan haal je een spuitje bij de apotheek en dan spuit je 1 a anderhalve ml per keer in ieder neusgat. Doordat je spuit (met kracht vinden ze niet leuk ) komt het veel verder de neus in als een neusspray. Je mag het zo vaak en lang gebruiken als nodig.
Bij Dylano was dat 8 keer per dag voor iedere fles en dan had hij indd genoeg lucht om zijn fles leeg te drinken.

Verder beterschap met je mannetje

Liefs Michelle

Hoi selma heb het mischien wat onduidelijk verwoord, heb je wel gelijk in.
Stond bij mees op de kamer dus kon het niet pakken gisteravond, heb het straks ff naar beneden gehaald. Het heet: xylometaz neusdruppels 0,025% FNA, niet langer dan 5dgn achtereen gebruiken.
Hopelijk gaat het al beter met hem.

Gr Patries

Gewijzigd door - luna en mees op 23 Aug 2010 20:21:48

Tjonge wat vervelend…wat bij ons ook goed hielp om de neus leeg te krijgen, was de douche even tien minuten heel heet aan zetten, deur dicht doen, ondertussen je kindje uitkleden en samen in de badkamer stappen die op dat moment vol met stoom zit. De douche even goed op temperatuur brengen en samen lekker douchen. Door de damp komt het snot los.

Succes verder! En ik zou een andere huisarts nemen…

geeft niet hoor Patries! dat is hem idd! die hebben wij ook gekregen vandaag…en raad eens het hielp voor geen meter nog zat het propvol…

uiteindelijk hebben we hem ipv fles pap gegeven met lepel. dat heefthij helemaal opgegeten. zo kan hij in ieder geval rustig slapen hij ligt nu al 2 uur te slapen hopelijk wordt hij niet wakker. vind het helemaal niks pap voor een slaapje maar goed het is even niet anders en zo hebben we toch nog 200cc melk binnen gekregen.

douchen doen we nu ook maar goed kan moeilijk 5x per dag gaan douchen maar het helpt idd wel helpt bij mij overigens ook altijd.

een andere huisarts heeft geen zin ben bij de vorige ook door deze reden weggegaan. ze werken hier tegenwoordig anders. een hoop artsen in opleiding en 1 echte arts. als je geluk hebt krijg je een afspraak bij een echte ha. zo niet dan zit je bij een arts in opleiding die geen eens een zin bij elkaar kan praten…hij stotterde de hele tijd kwam niet uit zijn woorden en zweette zich kapot ik voelde me gewoon niet op mijn gemak. ben er ook weggegaan zonder een woord te zeggen. tja wat moet ik daarmee. hij herhaalde constant dat ik kleine beetjes moet aanbieden nou goed die tip hoef je ook niet 20x te geven tijdens een gesprek van een kwartier. hij kwam zo onzeker over dat ik op een gegeven moment hem aanraadde om een echte arts te raadplegen omdat ik daar niet weg wilde gaan met zulk onzinnig advies.
mijn eigen huisarts is echt een toffe vent maar hij was er helaas niet vandaag…met hem heb ik geen enkele problemen en vind hem ook super aardig. het was gewoon even pech denk ik…ik kan in ieder geval voor mezelf opkomen dat is ook weer wat.

al met al hoop ik dat het morgen echt stukken beter gaat die zoutoplossing die je zelf kunt maken vind ik overigens ook een goede tip! als niets meer helpt ga ik dat even proberen…maar ik twijfel enorm of het ook niet door tandjes komt ik zie iets wits komen na 4 tanden die hij afgelopen 3 weken achter elkaar heeft gekregen:S ik dacht nu even pauze maar ik geloof dat er nog iets aan komt. of een zere keel? aan de andere kant zou ik ook niet aan een fles zitten zuigen terwijl mijn neus dicht zit vol met snot bahhh zijn neusje is nu echt rood omdat ik het er steeds afveeg…

verder is hij super vrolijk watik ook echt niet begrijp hahahaha kruipt als een gek zijn eigen staart achterna hahaha zie je het al voor je? met gekke geluiden erbij geweldig om te zien een echte DIE HARD dus ach morgen nog een dag hoop zo dat het beter zal gaan ben nu doodmoe dus ik ga ook maar op bed liggen naast manlief jeetje wat een vermoeiende dag…

Groetjes,
Selma

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb1f.lilypie.com/i77zp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie First Birthday tickers” /></a>

Gewijzigd door - mama Selma op 23 Aug 2010 22:31:13

Hoi Selma,
Wat vervelend dat die kleine man zo ziek is! Gelukkig is ie nu overdag wel weer vrolijk, dat is een goed teken!
Ik gebruik altijd de neusspray van Otrivin, werkt hier vrij goed, maar als Jaspers neus zo vreselijk dicht zit gebruik ik het een paar dagen zeker 4x per dag (s’ochtendsvroeg, tussen de middag, eind van de middag en voor het naar bed gaan).

En nog even een tip om vooral NIET af te wachten tot je kindje uitdroogt (wat een belachelijke opmerking van de huisarts):
ORS door de fles. Dat is een poeder die je gewoon bij een drogist kan kopen, dat doe je door de flesvoeding of ander drinken. Het vult de nodige zouten en mineralen aan en helpt daarmee bij koorts, diaree of slecht drinken de vochthuishouding op peil te houden en dus uitdroging te voorkomen.

En idd als het niet met de fles gaat, dan maar lepelen of een lege injectiespuit zonder naald natuurlijk bij de apotheek halen en dan voorzichtig het vocht naar binnen druppelen.

Sterkte meid, en beterschap voor Meric!
Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers

Even stomen voor het drinken icm met de xylometazoline kan ook vaak al helpen. Warme kraan in de badkamer aan en lekker even een minuut of 10 op de grond spelen. Deur op een kiertje want anders is het echt te benauwd. Als kindjes erg benauwd zijn en het is vochtig buiten kan dat ook wonderen doen.
Tevens is de ORS heel belangrijk om uitdroging voor te zijn, hier zitten inderdaad extra zouten en zoeten in om uitdroging te voorkomen dus bij braken en diarree ook ideaal.
Als hij wel van een lepeltje wil eten kun je evt fruit met een liga geven weer wat extra vocht of een nat washandje waar hij op kan sabbelen.
Misschien vind hij nu juist wel een waterijsje lekker, kun je wat ranja invriezen en dit geven…
Hopelijk gaat het nu al beter met hem zodat je deze adviezen niet nodig hebt, sterkte!

Hoi selma, wat fijn dat je er 200cc in hebt gekregen, goed hoor.
Ben je gelijk al wat geruster of niet.
Wat betreft de neusspray, ik deed eerst de zoutoplossing, dan met zo’n zuigertje het snot eruit(klinkt lekker he) en dan als het neusje leeg is die spray vd apotheek(xylometaz). Wedden dat het dan wel goed gaat.
Hoe heeft hij geslapen dan? Gelukkig is hij wel vrolijk, dat scheelt ook een hele boel.

@jacqueline moors, De tip die jij gaf over de neusspray met xylometazoline mag niet bij baby’s, mag pas vanaf 2jr.
Lijkt me niet slim om je kindje dat dan te geven.

Gr Patries

@ luna en mees: dat is een neuspompje van difrax is idd verstandig om eerst het neusje mee leeg te maken, voor je de neusspray er in doet, heeft hij tenminste zijn neusje weer vrij tijdens het eten anders kan je ook niet eten, want dan krijg je geen lucht.

Kinderen hebben er totaal geen probleem mee om hem te gebruiken, er zijn zelf kinderen die bij de eerste snottebel al om het pompje vragen zo leuk, maar dim moest afentoe wel huilen al dat snot wat er uit word gezogen, heb hem een keer bij mezelf uitgeprobeerd om te kijken wat ik mijn kind aandeed maar dan was ik natuurlijk niet verkouden, had het idee dat mijn hersenen door mijn neus naar buiten werden getrokken dat was niet zo fijn, maar als je heel erg verkouden bent en je neus dicht hebt zitten is dat de oplossing dus gebruikte hem regelmatig bij dim