UPDATE: geen goed gevoel over opvang

Help! Ik ben in tweestrijd.
Om een lang verhaal kort te maken heb ik vanaf het begin dat mijn dochter naar de gastouderopvang ging, niet helemaal een goed gevoel bij dat adres gehad. Waarom??? Al sla je me dood. Er zijn geen concrete voorbeelden of aanwijzigen waarom er iets niet goed zou gaan, maar het is een gevoel van binnen. In het verleden bracht ik haar weg en haalde mijn man haar op dus ik zag haar reactie nooit aan het einde van de dag. Hij zei dat het wel goed ging, maar dat ze wel wat huilerig was. Dacht dan dat ze gewoon erg moe was van het spelen en alle nieuwe indrukken. ok, dat kan natuurlijk.
Nu heb ik een nieuwe baan en haal ik haar voortaan zelf op omdat ik nu eerder klaar ben dan mijn man. Ik vind haar erg stilletjes als ik haar kom halen en ze is ook vaak erg huilerig. Gisteren had ze zelfs helemaal dikke ogen. Als ik ernaar vraag is het altijd pas 10 minuten zo en heeft ze het voor de rest van de dag goed gedaan. Aangezien ze dit thuis nooit doet krijg ik toch een raar gevoel hierbij. Ook heeft ze thuis best moeite met slapen of gewoon niet zoveel slaap nodig en ze slaapt ze hooguit 2 tot max 2,5 uur overdag. Daar slaapt ze als ik de verhalen moet geloven s ochtends 2 tot 2,5 uur en smiddags nog eens 2 uur?? Is ze nog wel s wakker denk ik dan? Krijgt ze buiten haar voeding om ook nog aandacht? Of wordt ze gewoon in bed gelegd, ook als ze niet moe is. Ze danst en lacht zo leuk! Wanneer dan? denk ik dan… Andere ouders die ik spreek zijn laaiend enthousist !! Ik ben nu in tweestrijd. Mijn gevoel volgen of zie ik spoken? En hoe dit bespreekbaar te maken zonder dat ik haar kwets/beledig/wantrouw?

mama1980

Gewijzigd door - mama1980 op 17 Aug 2010 21:39:09

Gewijzigd door - mama1980 op 30 Aug 2010 21:49:42

Heel simpel: je gevoel volgen…!
Geen kwestie van twijfelen, zie ik spoken, etc etc.
Instinct en moedergevoel krijgen we niet voor niets.

Ik heb ooit ergens gehoord (het zal wel bij Oprah zijn geweest, maar dan nog vond ik het een goede) dat wij de enige diersoort zijn die tegen hun instinct ingaat. Voorbeeld, we zijn alleen in een gebouw, we moeten een lift in met een raar uitziende man, alleen. Ons gevoel zegt, he, wat eng, maar we doen het, omdat we “spoken zien” “we willen niemand kwetsen” etc etc.
Terwijl elk ander diersoort allang weg was gerend.

Misschien een raar voorbeeld, maar volg je gevoel.
Ook al is het achteraf niet nodig geweest.
Want wat als…
groetjes, Boukje

Lilypie First Birthday tickers

Ow, en nog wat
andere ouders, daar heb jij niets mee te maken.

Als jou kind het niet leuk vindt daar (ook al is het jou gevoel) kan je moeilijk zeggen: “ja maar, andere ouders waren enthousiast”

Succes met beslissen.

Poeh ja lastig, maar ook ik ben een gevoels mens en volg dit dan ook meestal. Ik moet zeggen ik zit er niet vaak naast.
Dus inderdaad je gevoel volgen je hebt het niet voor niets. Hebben jullie voordat jullie je kindje naar de opvang brachten ook een goed gesprek en rondleiding gehad of eens een dag mee mogen lopen. Misschien kun je dat eens vragen. En dan bij wijze van pure interesse hoe jouw kindje het daar doet. Het is natuurlijk een moment opname, maar ze kunnen volgens mij niet zomaar een hele dag anders met haar omgaan omdat jij erbij bent. En anders gewoon open en eerlijk aangeven waarmee je zit. Als ze een goede opvang zijn staan ze hier positief tegenover. Reageren ze negatief dan zegt het al genoeg niet…

Groetjes Jolanda

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Ik kan maar 1 ding zeggen, en dat is volge je gevoel!! Haal je kindje daar weg. Ik heb 2 gastouders gehad Bij beide een raar gevoel gehad, maar ook net zoals jij nooit iets aantoondbaars gehad. Bo was nadat we hem ophaalden ook anders dan wanneer hij normaal thuis was. Ik maakte ook elke keer excuses waarom dit zo was. Totdat ik dingen begon te vernemen over deze gastouder. Uiteindelijk hebben wij iets ontzettend heftigs mee gemaakt dankzij haar. Ik ga er hier verder niet op in, maar dat gun je geen enkele ouder , tenzij er echt een reden voor is. Sinds dien zit bo bij een kdv, en ik zweer daar nu bij. Bo is zo veranderd maar dan in een positieve manier. Ik had dat al veel eerder moeten doen, en dus ook mijn gevoel moeten volgen.
Ik zou dus zeggen, probeer andere opvang te regelen, bijvoorkeur een kdv, maar dat hangt helemaal af van wat je zelf wil.
Ik heb echter een grote hekel gehregen aan gastouders en zou er ook nooit meer aan beginnen!

liefs woezel

Kan me voorstellen dat gastouders je heel erg tegenstaan, als ik iets heftigs zou meemaken bij de mijne, zou ik ze ook allemaal vervloeken.
Maar om even een lans te breken voor de goede gastouders: de mijne is als een tweede moeder voor Sarah, ik zou haar voor geen goud willen missen. Ze is lief, grappig, moederlijk, geduldig, streng en rechtvaardig.
Als ik Sarah ophaal zit ze altijd te lachen. Eergister nog, zat de hele familie (moeder, zoon, dochter en schoonzoon) op de bank met Sarah het lachende middelpunt.
Dus er zijn zeker ook goede gastouders.

Ik begin me nu al zorgen te maken laat staan dat jij het al hebt…heb je mijn bericht gelezen in mamas hoekje? ik ben dus vandaag op gesprek geweest bij een gastouder waar mijn kindje straks komt. nou niet dus. daar gaat hij niet heen. weet niet hoe ze verder is met kinderen maar het was geen hygienische omgeving…ik zeg net als de rest volg je gevoel en als het kan naar de kdv! mijn zoontje kan gelukkig per november een hele week lang naar de kdv. tot die tijd moet ik een fatsoenlijk gastouder zien te vinden en hopen dat er een goede tussen zit. maar ben nu al zo kieskeurig en vraag me af of ik uberhaupt iets kan vinden. als jij het gevoel hebt dat het niet goed gaat haal je kind dan daar weg hoor! jij kent je kind het beste!

klinkt heel vervelend hoor maar wij hebben dit probleem dus bij mijn schoonouders kan hier alleen niet meer over praten met mijn man omdat hij hier niet in gelooft. elke keer als we bij hun op bezoek zijn geweest en wij terug naar huis komen is Meric heel erg huilerig en spuugt soms dingen uit wat lijkt op de appels van opa uit de tuin! of iets van een honingachtige spul! omdat ze weten dat ik ga zeuren over wat hij wel en niet mag eten geven ze het dus stiekem als ik even ben gaan roken in de tuin of als ik even in de keuken sta te afwassen…dan zijn opa en oma met hem aan het spelen en proppen heel gauw iets in zijn mond met gevolg darmkrampjes van hier tot Tokio! en mijn gevoel liegt hier dan ook niet om.ik ken mijn kind als de beste dus nu heb ik extra ogen op mijn rug als ik daar ben en vertel ik al bij binnenkomst dat het de vorige keer niet was gelopen zoals ik dat wou en waarschuw ze echt voor dat soort dingen. nou je begrijpt dan dat ik mijn kind daar niet wil laten logeren terwijl wij ook toe zijn aan een weekendje rust of een keer lekker stappen…nou dat kan dus niet jammer dan. ik kies voor Meric.

@woezel pfff. heftig hoor, ik kan me wel wat bedenken wat je bedoelt. Moet je inderdaad niet aan denken!!! Ik denk niet dat er zoiets speelt, maar weet niet wat dan wel. Weet alleen dat ik haar er niet graag achter laat en na al jullie reacties te hebben gelezen heb ik ook meteen de bemiddelingsmedewerker een mail gestuurd dat ik er niet meer door wil gaan, omdat ik er geen fijn gevoel bij heb.
KDV was voor mij eerst geen optie omdat ik erg onregelmatige wertijden/dagen had.
@mamaselma, ook dat van die schoonouders herken ik! grrr…

mama1980

Jeetje wat vervelend zeg. Ik zou ook zeggen: volg je gevoel, jij kent je kindje het allerbeste! Hoeft niet meteen het allerergste te zijn maar misschien is er geen “match” tussen hun 2. Dat kan he. Hier had de oppasmoeder dat ook bij een kindje (is alweer lang geleden) maar zij heeft dat zelf aan de ouders aangegeven, het werkte gewoon niet. Niet voor de kleine en niet voor haar. Erg vervelend natuurlijk maar beter een oplossing die voor de kleine wel werkt, die moet er toch een aantal dagen naartoe.
Succes ermee en hou je ons op de hoogte?

groetjes
Ineke

mama1980
ik vind waarom zou jij je kind ergens achterlaten waar jij je niet prettig bij voelt ?? niet doen meis… ! echt niet …
ookal kan je nergens je vinger op leggen, je gevoel geeft je signalen, en inderdaad die hebben we niet voor niks, jij gaat aan jezelf twijfelen en dat levert extra stress op !

jij hebt geen goed gevoel, dus klaar dat is reden genoeg !!!
(en dat doet niks af aan het gastouder gezin…andere kunnen enthousiast zijn, maar andere zijn niet jij ! )
wij hebben na 1 dag onze kraamzorg eruit gegooit, en een andere laten komen, mens zal het allemaal prima doen,maar mijn haren stonden al omhoog toen ze binnenkwam… we kregen toen een ander een schat van een vrouw…waar ik me wel goed bij voelde…
alleen al voor de rust voor jezelf zou ik kappen met dat gezin !

Hoi,

Volg je gevoel.
Ik heb het getroffen met de gastouder voor mijn dochter. Maar voordat we met haar een gesprek hadden gehad hebben we ook met andere gesproken en die pasten gewoon niet bij ons. Bij haar hadden wij het gevoel dat gaat goed.
En het gaat goed.
Maar ik kan me jou situatie voorstellen. Ik zeg als je vind dat je kindje er niet goed vandaan komt dat je dat bespreekbaar moet maken.
Want als je dit gevoel blijft houden en je kindje zit er echt niet goed dan is het ook niet goed voor haar.
Het kan zijn dat het karakter gewoon niet goed bij elkaar past. Of is het er toch nog te druk. Of is het toch niet duidelijk wat haar ritme is.
Zorg wel dat je het bespreekbaar maakt met iemand van het buro erbij. Die kunnen dan zien of aanvoelen of de gastouder ook daadwerkelijk vrijuit spreekt en goed luisterd naar jou gevoelens.
Heb je na het gesprek het idee dat het nog niet goed zit ondanks dat er niet daadwerkelijk iets gebeurd is. Vraag dan een nieuwe bemiddeling aan naar een andere ouder.
En dan hoeft er echt niets aan de hand te zijn met hoe die ouder het doet maar zit het hem gewoon in andere levensinstelling en karakter. niet iedereen post bij elkaar.

groetjes

lon106

Heel goed dat je het bemiddelingsbureau hebt ingelicht. Ik kan me voorstellen dat de gastouder zijn/haar werk goed doet, maar elk kind is anders. Wat voor het ene kind leuk/goed/ontspannen/rustig is, is dat voor het andere kind niet.
Ik ga er vanuit dat je een goed alternatief vindt, waar je je wel goed bij voelt. Er zijn inderdaad genoeg alternatieven, maar ik kan me voorstellen dat je wat voorzichtiger bent geworden.
Succes met zoeken!

Baby geboren

zoals de rest, je gevoel volgen. Ik had bij onze gastouder ook niet zo’n goed gevoel, maar dacht zal wel aan mij liggen.
tot ze 2 maanden later het gastouderschap op zegde omdat onze zoon teveel huilde en ze er niets mee kon. Dit kwam voor ons een beetje als een donderslag bij heldere hemel. Thuis huilde hij nooit en daar altijd. Vaak als we hem kwamen halen lag hij ook gewoon in de box zonder speelgoed of iets, dus tja dat mannetje verveelde zich en ging huilen. kreeg daar naar mijn idee bijna geen aandacht.
ik heb me toen heel rot gevoeld, dat hij daar zoveel moest huilen. Vanaf 1 septmber gaat hij naar het kdv. vind het nu wel heel erg spannend. en hoop dat hij het daar wel goed doet en het naar zijn zin heeft.

a2188c2ec6ab2d4f22bcfb3a0471a1b2

ik ben ook een keer gaan kijken bij een gastouder omdat er nergens in de buurt plaats was bij het KDV. Ik had hier meteen geen goed gevoel over. Wij hebben nu een KDV in een andere plaats en daar breng ik hem echt met een goed gevoel heen. Is wel wat verder rijden, maar hij ziet ons niet eens meer als hij daar is zo leuk vindt hij het. Het is jouw kind en als jij je er niet goed bij voelt, weghalen daar. Je moet wel met een gerust hart je kindje wegbrengen.

22-12-2009 colin geboren

Ik wil zeker niet alle gastouders over 1 kam scheren, en er zullen ook vast en zeker goede tussen zitten. Ik begin er echter niet meer aan. Wat wij hebben mee gemaakt heeft mij en mijn man zoveel pijn gedaan, dat is niet voor te stellen. We hebben inmidels achter ons kunnen laten, maar het is echt een k*t periode geweest.

wat betreft het kdv. Ik werk ook onregelmatig, omdat ik in de zorg werk. In de weekenden is dat geen probleem , want dan is mijn man thuis. Door de week was dat voor mij wel een probleem ivm opvang. Daarom koos ik in het begin ook voor gastouders. De wachttijd voor flexibele opvang bij het kdv hier is ruim 1,5 a 2 jaar!!! Maar gelukkig hadden wij vrij sneel een kdv gevonden vlak bij mijn mans werk, diie nog wel plek had. Alleen op de donderdag niet, maar goed dat is dan mijn vaste wens, om die dag vrij te hebben.
Ik kan gewoon per maand aangeven wanneer ik opvang nodig heb, en zelfs als ik plots moet invallen, bel ik even (niet voor dezelfde dag hoor, maar dag later ofzo) en dan kan het ook meestal wel. '
Ik zou dus toch even kijken bij kdv’s, want er bestaat dus mogelijk heid bij een kdv voor flex opvang!

super goed trouwens dat jij je gevoel hebt gevolgd en aan de bel hebt getrokken!

liefs woezel

Idd, wat iedereen zegt ga op je gevoel af anders duren je werkdagen wel heel erg lang! Onze kleine gaat wel naar gastouder en dat gaat goed. In het begin moest ik er wel even vertrouwen in krijgen, maar dat was meer omdat ik mijn kind aan een ander over moest laten. Er zijn wel eens verschilletjes maar tot nu toe valt alles nog uit te praten. Dus het kan ook goed gaan!

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Oh jakkes wat vervelend zeg. Maar moet toch me aan sluiten bij de rst. Volg je gevoel. Als het daar zo anders gaat als thuis klinkt mij ook wel een beetje raar in de oren. Wij hebben wel een gast ouder en ik ben heel blij met haar en Muriel ook. Want als we haar halen dan zitten ze vaak samen op de grond te spelen en lacht ze altijd. Ze heeft daar ook bijna altijd het ritme wat ze thuis heeft.

Hier nogmaals, volg je gevoel. Zeker ook omdat je je al zorgen maakt om je kindje zoals ik in je andere topic las. Alle zorgen rondom haar ontwikkeling en de vraag of ze autisme zou hebben zijn redenen genoeg om eens een goed gesprek aan te gaan met de gastouder. Zij zullen haar ook beter moeten observeren en jullie duidelijker terugrapporteren hoe de dag is verlopen. Werk je met een schriftje? Waar jullie in kunnen zetten hoe het gaat, en waar de gastouder ook precies in kan schrijven wat ze wanneer heeft gedaan en hoe het ging?
Ga echt een gesprek aan, bespreek wat er volgens jullie tot dusver niet goed gaat in haar sociale ontwikkeling en dat hier echt extra aandacht voor moet zijn. Je kan de tegenstrijdige verschillen benoemen tussen de dingen die zij jullie vertellen (zoals over het slapen en dansen) en hetgeen jullie thuis zien of juist niet zien. En vooral bespreekbaar maken wat jij wil en wat jouw kindje volgens jou (extra) nodig heeft.

Als je er niets mee doet verandert er ook niets, dus ik zou zeggen ga voor jezelf en je kindje, ga het gesprek aan!

Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers

Ook van mijn kant:
als je gevoel zegt dat het niet goed is: doe er wat mee.

Je hoeft de gastouder er niet per se meteen zelf op aan te spreken,
maar schakel het gastouderbureau in!
(doen die ook wat nuttigs voor het geld ).
Bespreek het, en laat ze het uitzoeken.
En laten ze met een andere gastouder komen.

M.

De eerste creche waar Minke zat gaf mij ook steeds een niet-goed gevoel. uiteindelijk is ze met 5 maanden ( want we moesten wachten op plek bij een andere) naar een ander KDV gegaan waar we superblij mee zijn! En nu ook met Neeltje, supergoede ervaringen hier. Vaste lieve leidsters die mijn kindjes echt kennen en Minke is ook altijd blij als ze er is. Als ik jou was zou ik me ook verder orienteren!
Succes