Uitgebreide dagindeling rond 22 maanden

Ik ben zo benieuwd hoe een dag er bij jullie uitziet! Ik hou me nog steeds vast aan toen ze 15 maanden was en voel dat dat moet veranderen en dat vind ik moeilijk.
Ze krijgt in de ochtend nog steeds een fles en ik merk dat ze dat niet meer zo graag wil.
Hoe ziet de dag er bij jullie uit, qua eten, wanneer aankleden, wanneer spelen, wanneer wat lekkers, etc. Ben gewoon heel benieuwd. En hebben jullie veel vaste momenten of doen jullie maar wat…
Ik ben zelf nog steeds ( jawel…) op zoek naar een ritme!!
Mijn dag ziet er ongeveer zo uit,
8.00 uur fles in bed bij mama
9.00 uur aankleden en naar benenden
9.15 uur beetje tv of spelen
10.00 uur naar buiten ( valt niet mee want wil niet in buggy en loopt alle kanten op).
12.00 uur eten en rond 12.30 uur naar bed
15.00 uur uit bed
15.15 uur wat drinken en koekje
16.00 uur spelen met mama
17.00 uur even buiten wat doen, of in de tuin
17.30 uur tv kijken en mama koken
18.00 uur eten
19.00 uur slapen

Bedankt als je de moeite wilt nemen je dag neer te zetten!

poeh, effe denken hoor, op zich hebben wij een redelijk vast ritme, maar nooit er zo bij nagedacht eigenlijk. Zal het proberen het er neer te zetten, het zijn allemaal ongeveer tijden he, dus kan best eens een paar minuten ofzo afwijken:

730/800 uit bed , aankleden (kan soms ook , zoals vandaag, later zijn aangezien onze boef nog slaapt nu)
815 ontbijt, 2 boterhammen en een beker karnemelk, voor de tv (ned3)
845/900 spelen en mama de boel opruimen. meestal speelt hij met het keukentje of met zijn cars werkplaats
1015 fruit en een beker drinken
1040 even naar buiten, wandelen, naar de markt of winkel, op bezoek bij oma etc
1200 weer thuis en even spelen.
1220 lunch 2 tot 3 boterhammen en een beker karnemelk
1300 naar bed
1530/1630 uit bed (wiselt bij hem hoe lang hij slaapt), beker drinken en eventueel nog een stukje fruit of een koekje daarna spelen en mama doet dan mee
17:30 avond eten, en een toetje
18:00 spelen met papa zodat mama de keuken op kan ruimen, of alleen spelen, net wat hij wil
1845 naar boven toe
19:00 bad /douche
1920 afdrogen en pyama aan, wat drinken en tanden poetsen
1925/1935 boekje lezen, groepsknuffel, papa kusje, mama kusje en naar bed!!

nogmaaals tijden kunnen wijzigen, zoals vandaag klopt er al niks van! hahahha, maar in het algemeen verloopt de dag dus zo ongeveer. Tenzij bo naar het kdv gaat, dan moet hij er om 630 er uit, krijgt dan een pap fles en heeft verder de dag het ritme bij het kdv.
Het spelen met mama of papa, dat verschilt, de ene keer merk ik dat hij het in de ochtend behoorlijk nodig heeft, en de andere keer in de avond, maar meestal in de avond wil hij meer aandacht.

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

Oei, ik vind het moeilijk om de dag weer te geven zo in tijden.
We hebben wel ongeveer een vast ritme, maar dat is ook weer afhankelijk van het feit of ik naar school moet (en hoe laat en tot hoe laat), en of Seth naar school moet, en of we nog bezoekjes/boodschapjes ed gaan doen.

Maar ongeveer ziet het er zo uit:
7.00 uit Seth uit bed en meestal gaat hij dan even tv kijken.
7.30 boterham met jus d’orange
daarna spelen
ergens douchen… afhankelijk van wat we gaan doen/of hij lekker aan het spelen is.
10.30 diksap met fruit
daarna vaak naar buiten.
12.00/12.15 boterham met melk
12.30/13.00 slapen tot ongeveer 14.30
dan gaan we eerst even lekker knuffelen.
Als hij goed wakker is, aankleden en spelen.
15.30 diksap met koekje
erna naar buiten of spelen.
17.00 mama koken en Seth spelen/ helpen en heel af en toe tv kijken.
17.30 eten
erna stoeien met papa, even spelen,
18.30 toetje eten, uitkleden, boekje lezen
19.00 naar bed

Tijdens het spelen, speel ik soms mee, maar hij kan ook goed zelf spelen.
Ook gaan we weleens kleuren, kleien, boekjes lezen ed.
Ik hooop dat je er wat aan hebt.
Liefs, Anne

Lilypie Third Birthday tickers

Ons dochtertje is bijna 2,5 jaar.

07.00 opstaan, wassen, aankleden, bedden opmaken …
08.00 beker melk, spelen
08.30 Dora kijken, spelen
09.30 1 boterham eten, onze dochter is geen vroeg eter!

Spelen, meehelpen stofzuigen, de was of naar buiten, boodschappen doen.

11.00 fruit en bekertje drinken
12.30 1 boterham eten

Slapen soms wel, soms niet maar als ik ze op bed leg dan is dit tussen 1 en 2.

's-middags naar buiten, op visite of iets leuks doen samen. Koekje en limonade. Eind van de middag een appeltje eten of banaantje, wat ze wil en wat er is.

17.00 eten + toetje … daarna spelen

18.30 DVD-tje
19.30 naar boven, lezen, pyama aan etc etc.
20.00 slapen

Oei, dat van ons is echt niet in tijden vast te leggen. Maar dat wil niet zeggen dat het hier een chaos is hoor

Ontbijt is redelijk snel na het opstaan (aankleden kan voor of na het ontbijt zijn).
Drinken en koekje/fruit ergens in de ochtend.
Lunch rond 12.00 uur, maar kan ook zo een uur later zijn als we weg zijn geweest.
Slapen tussen 13.00 en 14.00 uur (of niet als hij nog fit genoeg is).
Drinken en koekje/fruit na het slapen.
Avondeten tussen 17.00 en 18.00 uur.
Naar bed afhankelijk van of hij wel/niet geslapen heeft. Niet geslapen betekent half zeven in bed. Wel geslapen betekent tussen 19.30 en 20.30 uur naar bed.

Buiten spelen en samen spelen staat bij ons niet vast, gebeurt zoals het gebeurt want samen stofzuigen vind ik ook al samen spelen… of kijken bij de afwas is ook al mama-time

leuk om de dag van jullie te lezen, spelen jullie veel met je kind, die van mij wil het liefst de hele dag met mij spelen.

Hier nog een dag indeling:

7.30 uur: wakker, aankleden en naar beneden
8.00 uur: bord pap
8.30 uur: spelen ( met of zonder mama, wat hij wil)
9.30 uur: teletubbies kijken met ontbijtkoekje ( vanwege zijn stoelgang), mama doet dan het huishouden
10.00 uur: beker diksap
10.30 uur: op stap of spelen
12.00 uur: boterham en fruit
12.45uu: beker melk ( wil dit niet bij zijn brood)
13.00 uur: slapen
14.30 uur/15.00 uur: wakker
15.15 uur: beker drinken en rijstwafel (of koekje, dat wisselen we af)
15.30 uur: spelen of naar buiten
17.00 uur: tv kijken
17.30 uur eten
18.00 uur met papa spelen, mama doet de afwas en de keuken
18.45 uur: pyama aan of douchen( om de dag mag hij douchen vanwege huidproblemen)
19.00 uur toetje
19.15 uur tandenpoetsen
19.30 uur naar bed

Dit is ons ritme als we thuis zijn, maar we kunnen er makkelijk van afwijken hoor. Heeft Luka ook geen problemen mee, zolang zijn eten en drinken maar mee is. We merken wel aan hem dat als we 2 dagen afwijken dat hij er dan ‘uit’ is, en dan word hij ook opstandig. Dat proberen we toch wel te vermijden, helemaal nu in de ppt!

leuk om van andere het te lezen, veel komt toch wel overeen! mijn dochter krijgt nog een fles maar vanmorgen wilde ze die niet en wilde gelijk beneden gaan eten…oke, weer een fase verder vrees ik!
dag baby hallo dreumes, nou ja, ze gaf het zelf aan en anders was ik met die fles doorgegaan tot ze 18 was ofzo, was best gezellig zo samen nog even in bed!

Hahaha! Weet helemaal wat je bedoelt ja!
Luka wil al heel lang geen fles meer, hij heeft een tuitbeker. Maar hij wil zijn drinken wel bij mij of papa op schoot hebben. Hij drinkt nog niet ‘alleen’ zeg maar, ook voeren vind hij nog prima. Maar bij kan het prima zelf hoor!
Ach ja, het gaal al zo hard… Van mij mag het nog even zo tot hij 2 jaar is, dan moeten we dat maar eens gaan afbouwen.

Grappig dat er kindjes zijn die zo lang 's morgens nog een papfles hebben gekregen. De onze heeft deze eigenlijk altijd geweigerd en zat met zes maanden al gezellig bij ons aan tafel met het ontbijt. Een fles melk na het ontbijt (op schoot) heeft hij nog wel lang gedronken tót ik zoiets had van: ja, nu kun je het zelf, hier is je fles (gemak dient je niet altijd ). Toen was de lol er snel vanaf en vanaf toen (bijna twee) kreeg hij een beker yoki bij zij ontbijt (melk uit een beker heeft hij nooit gedronken…).

Jouw schema ziet er toch nog prima uit…? Lijkt veel op dat van mij op dit moment.

Joaquin krijgt ook de fles tusssen 7 en 8 `s ochtend maar alleen de fles vind ik niet voldoende ontbijt, als wij naar beneden gaan rond 9 uur geef ik Joaquin ook nog altijd even vers fruit, of een boterhammetje of wat graanringetjes uit een bakje die hij dan zelf lekker oppeuzeld.

Nu heb ik natuurlijk nog geen ervaring met het schema van 22 maanden maar mijn gevoel zegt dat er dan niet zoveel veranderd. Het is wel belangrijk lijkt me om een stevig en gezond ontbijt in je schema in te bouwen…

Groetjes, succes!

Gewijzigd door - Ghis- hartje -Joaquin op 25 Jan 2011 14:13:13

dat ontbijt moet ik nu wel gaan inbouwen!!! in de fles zaten alle goede bouwstoffen en die mist ze dan, echt een melk drinker of drinker uberhaupt (eh…eter ook niet zo…) is het niet dus daar moet ik wel op gaan letten.
op het moment merk ik wel die peuterpubertijd, eigen wil, niet eten, niet aan willen kleden of het moet haar ’ truitje’ zijn, dan gaat het goed.
spelen is nu ook niet zo aan de hand…mama mee ( met alles dus).
het zal de leeftijd zijn, een schema vind ik voor mezelf ook wel makkelijk want ik ben vrij chaotisch en zo kan ik qua eten in ieder geval niks vergeten…!

Hier eigenlijk net als bij Freubeltje…geen chaos maar geen vast schema.
Als ie wakker is gaan we nog 20 minuutjes bij mama in bed tv kijken…dan helpt ie met rolluiken open doen, wc doorspoelen, gordijene open, kleertjes pakken en dan naar beneden.
Maak ik een boterham en hij speelt even.
Voor de tv boterham eten en wat drinken (is vaak wat anders nooit hetzelfde).
Gaat ie spelen en wanneer het mij uitkomt kleed ik hem aan of als het al laat is doet ons mam het als ik moet werken.
Gaan we boodschappen doen of gewoon spelen of poetsen en dweilen of buiten op de driewieler of door de plassen lopen…gewoon van alles wat en nooit een ritme erin van bijvoorbeeld om 10.15 tot 10.45 buiten spelen…nee ik kijk gewoon waar we zin in hebben.

Rond 12 uur eten en wil ie slapen dan is dat tussen half 1 en 1 uur en dan daarna gaan we weer doen wat we willen of naar ons thuis en drop ik hem daar en ga ik ff winkelen…hij is het liefst daar dus dat vind ie niet erg!

En savonds is het zo: heeft ie geslapen dan gaat ie tussen half 8 en 8 naar bed en niet geslapen ligt ie er tussen 18.45 en 19.00 in.

Gr, danielle

Je schema lijkt me prima hoor. Maar ik zou nu inderdaad wel ontbijt in gaan bouwen. Wil ze geen brood eten dan kun je evt ook een bordje brinta geven of cornflakes oid. Daar zitten ook voldoende bouwstoffen in. Verder zie ik ook geen fruit in je schema staan? Mijn zoon krijgt dit meestal rond 9.30.
PP is hier heel herkenbaar. Wat betreft alleen of samen spelen helpt het hier wel om van te voren aan te geven wat de bedoeling is. Dus bv Mama gaat nu even stofzuigen dus moet jij even alleen spelen daarna gaan we samen spelen. Wat ook handig is is om ze zoveel mogelijk mee te laten helpen met wat jij aan het doen bent. Moet je poetsen, geef haar dan ook een doek bv. Zo ben je toch samen bezig en ze voelt zich zo waarschijnlijk heel groot. En ondertussen kun jij lekker doen wat je van plan was.
wat betreft het naar buiten gaan is hier de buggy ook niet favoriet en een handje geven ook niet. Nu heb ik een soort nieuwerwets tuigje. De ene kant zit met klittenband om de pols van m’n zoontje en de andere kant om mijn eigen pols met een soort telefoonsnoer ertussen. Ideaal want hij kan niet weglopen maar hij heeft wel een beetje vrijheid. Mijn zoontje vind het super om zo naar buiten te gaan. Heb ik bij prenatal gekocht. Misschien heb je er wat aan.

groetjes Ramona

Damian is 14 maanden maar krijgt ook geen fles meer. Als hij wakker is roept ie ons dan halen we hem uit bed. Gaan we nog even naar het grote bed en lekker liggen knuffelen. De boterham ligt dan uit de vriezer dus die kan mooi ontdooien. Na 10 min ofoz gaan we eruit en gaan we lekker eten. Na het eten gaan we gelijk tanden poetsen en aankleden want dan moet de hond uit. Tegenwoordig knip ik de riep los zodat hij 2 meter is dan kan damian de hond 'vasthouden’Ik heb zelf het deel vast wat aan de hond zit en damian het uiteinde. Nou dat vind ie geweldig. @ ochtenden gaan we samen zwemmen en dan is het na het afdrogen wat eten en thuiskomen gelijk in bed. 3 dagen werk ik dus wat er dan gebeurt weet ik niet haha. De andere 2 ochtenden doen we samen boodschappen en gaan we lekker wandelen. Thuis gekomen is het eten even spelen en het bed in. Na het slapen gaan we altijd bij opa en oma of vriendinnen van mama op visite en als we daarvan thuis komen komt papa thuis. Na het avond eten gaan we nog een half uurtje spelen(meestal alleen) en dan pyama aan tanden poetsen enzo en dan tussen 7 en half 8 naar bed.

jullie reacties geven me weer wat zekerheid omdat iemand tegen me zei dat alles in een schema moet zitten en dat vind ik dus heel lastig want geen dag is hetzelfde, behalve eten en slapen!
ik doe verder ook waar we zin in hebben, de kippies krijgen eten wanneer we dat willen, ochtend, middag, dat maakt niet uit.
het ontbijt gaat nu echt gebeuren, fruit geef ik wel maar weigert ze dus ik moet nog zoeken naar een manier dat ze toch haar fruit binnen krijgt. maar dwingen gaat niet…!
mochten er nog meer schema’s komen, leuk en bedankt voor je moeite!!!

Wat hier goed werkte met fruit eten was om mijn samen met mijn zoontje fruit te ete. Allemaal verschillende soorten fruit op een leuk bordje vond hij ook leuk en dan samen om de beurt een hapje nemen. Inmiddels is hij gek op fruit. Maar goed dwingen werkt idd niet.
Maar goed echt een vast schema heb ik ook niet meer hoor. Idd alleen voor eten en slapen. Verder is elke dag weer anders. Is ook echt niet nodig. Voor een baby is het wel prettig omdat het rust bied maar voor een peuter is dat echt niet meer nodig.

groetjes ramona

Bij ons gaat dat ritme voor thuis eigenlijk automatisch, het is niet zo dat ik continu op de klok kijk om te zien wat er nu moet gebeuren.
Hij kan er wel beter tegen als het afwijkt, maar wat ik al schreef niet langer dan 2 dagen. Met name het slapen 's middags heeft hij echt nodig, dus tja, daar bouw ik dan toch een beetje de dag omheen…
Het word langzaam aan wel wat minder strak, maar meneer is erg op eten gericht. Dus als de etenstijd eraan dreigen te komen…Nou, dan moet het ook wel snel gebeuren, anders is hij boos!

Iedereen moet doen wat zij/hij zelf prettig vind en wat je kind aangeeft, geen kind is hetzelfde. En als het werkt zonder schema, of met, is dat toch goed?
Niks moet! Alleen ademhalen, eten en drinken…

nog even een vraagje, mocht iemand nog langs dit topic komen…wat doen jullie als jullie kindje niet slaapt, stofzuigen, strijken, wat wel en wat doe je liever als hij of zij slaapt? ik doe nu vaak niets en alles in de slaaptijd…niet handig…

Nou ik vind dat een schema prima is, zolang je kind het okay vind, elke dag is inderdaad anders, en als het niet op de minuut klopt lekker boeie dan … ik merk wel wanneer die kleine moe word, meestal rond een uur of half 1 , we eten altijd rond 12.00 uur boterhammen want dan heb mama ook honger (ik ben namelijk niet van het ontbijt)… daarom krijgt zij eigenlijk nog een fles smorgens, want ik nog mijn man eet ontbijt eigenlijk, zodra zij die fles nie meer wil, gaan we dat gewoon doen…

dus nu zit het er zo uit, ongeveer
07.00 uur papfles
lekker verder slapen in haar bed (of het is kdv dag, dan moet ze eruit)
*09.00 - 10.00 word ze wakker, stukkie fruit of boterhammetje …
dan doen we meestal (ben 2 dagen thuis) op maandag boodschappen op dinsdag doe ik schoonmaken en zit zij op de stofzuiger!
12.00 - 13.00 uur 2 boterhammetjes en lekker drinken
14.00 - 15.00 uur tot ze wakker word…
dan krijgt ze een koekkie, bakkie fruit, net waar ze zin in heeft, dinsdagmiddag gaan we altijd naar mijn moeder, en op maandag, doen we beetje spelen wandelen, naar de winkeltjes lopen, kinderboerderij …blablalbla
17.00 - 17.30 wanneer wij eten eet zij ook
dan is het dolle tijd met papa
en rond 19.00 uur staat ze bij de deur van de gang,
SJAAAAAAPPPPUHHHH, dan wil ze dus gaan slapen,
dan doen we haar ff onder de douche en gaat ze slapen

op kinderdagverblijfdagen, is dit om 18.00 uur want dan is dat kind
helemaal afgenokt…

dus het ligt een beetje aan het kind, dat het schema moet veranderen, geven ze meestal zelf wel aan !

Pippy is geboren 17.07.2009