Uitgebreide dagindeling rond 22 maanden

Wij hadden op die leeftijd geen vaste dagindeling meer. De kleine moppen draaiden gewoon met het ritme van het gezin mee.

Groetekes, Sje

Wij hebben hier ook geen vast ritme. Het loopt zoals het loopt. Dion slaapt nu nog tussen de middag en daar hou ik zeker wel rekening mee maar de ene keer ligt hij er om 12 uur en de andere keer om 13uur. 's avonds eten we tussen 17 en 18 uur en ze liggen er ongeveer om 19 uur op bed.
Ik ben niet zo van de schema’s want het loopt toch vaak anders.
Maar het verschilt natuurlijk ook per kind het ene kind heeft meer ritme nodig dan de ander.

@denise24 hier zo een beetje hetzelfde ritme. Verder zou ik zeggen kijk naar je kindje. Nu moet ik zeggen dat bart het zelf goed aangeeft.
En wat betreft dingen doen: ik doe van alles als bart wakker is en hij rommelt erom heen met een doekje meepoetsen(of helpt mee wat minder handig is als je even snel wilt stofzuigen) of ik zet m even in de box. soms ga ik door als hij slaapt 's middags maar soms doet mama ook een middagdutje of leest een boek. Net waar ik zin in heb of wat nodig is. Het scheelt mss wel dat ik niet werk en dus eifgen baas ben wat betreft tijdsindeling

ik ga in ieder geval proberen meer te doen wat ik moet doen, qua huishouden dan. doe nu meer haar vermaken en kom aan niks anders toe, of de tv moet aan…
wel leuk om te lezen hoe jullie het doen!
vind het zoals vandaag wel ’ zwaar’ want wilde echt de hele tijd vermaakt worden en echt super lekker was het buiten ook niet, dus drie keer van de glijbaan en hup naar binnen!

Ik snap wel wat je bedoelt. Ik heb ook eens zo’n soort vraag gesteld. Ik kwam er achter dat het bij mij eigenlijk niet was omdat ik wilde weten hoe het ’ schema’ van andere mama’s eruit ziet omdat ik aan het mijne twijffelde, maar dat ik dat meer wilde weten omdat ik een soort schuldgevoel had als ik haar bijv in de box zette en dan ging stofzuigen ofzo. Dat schuldgevoel hoef je echt niet te hebben. Ze moeten ook gewoon leren dat mama niet 24/7 beschikbaar is alleen maar voor hen. Ze moeten zichzelf ook kunnen ontwikkelen zonder jou. Vaak ging ik bijvoorbeeld ook blokjes bouwen voor haar zodat ze dat ook zou leren, terwijl zij het bijvoorbeeld veel leuker vind om diezelfde blokjes in en uit het zadel van haar loopwagen te doen. snap je een beetje wat ik bedoel?!

mama1980

snap je helemaal, gek toch dat schuldgevoel he! Ik heb het vandaag weer, ze is niet helemaal lekker en dan ga ik maar kort met haar naar buiten, dus veel tijd binnen. En alles is maar goed voor vijf minuten, we hebben gekleurd, gekleid, blokken gestapeld, gepuzzeld en uiteindelijk heb ik de tv aangedaan, ik was er klaar mee!
Ga nu proberen bewuster met het huishouden bezig te zijn want ik zit echt de hele dag bovenop haar. En als ik dan even op de computer ga, staat ze bij me en trekt aan me, mama!!!
Zal het er zelf naar gemaakt hebben en moet nu proberen het te minderen zodat ze leert zelf zich ook te vermaken. Maar ik ben heel gevoelig voor meningen van anderen en of ik het wel goed doe, goed genoeg doe.
Omdat ik veel tijd met haar doorbreng ( min twee dagen creche, straks twee ochtenden peuterspeelzaal, dus nog meer tijd met haar doorbreng) moet ik leren meer afstand te gaan nemen en haar meer zelf te laten doen, als ze dat kan! Want een hele dag vermaken vind ik best pittig.

Hangt ook wel van het kind af hoor, en niet alleen van de mama
Mijn zoontje kon zichzelf absoluut niet alleen vermaken, moest (en moet) ik eigenlijk continu bovenop zitten.
Terwijl mijn dochtertje gewoon lekker dr eigen gang gaat en af en toe een kusje komt halen.
Zij slaapt nog ontzettend veel, een daardoor voel ík me dan weer eigenlijk een beetje schuldig dat ik bijna niks met haar doe…

Ach de perfecte moeder bestaat niet
Ik denk dat een kindje dat continu zn moeder nodig heeft toch moet leren om alleen te spelen. Bij ons werkte dat alleen als hij ook écht alleen was, dus op zn kamer. Hij ging dan gewoon even minimaal een half uurtje naar boven zodat ik even tijd voor mezelf had.
En bij mijn dochter… ik denk dat dat nog wel komt. Ze zal toch niet altijd zoveel blijven slapen (nu nog 2x 2 tot 2,5 uur per dag, en een nacht van bijna 13uur). En als ze dan wat meer wakker is kunnen we ook meer samen doen toch?

ja, die van mij is ook zo’n slaapkont!!! Gaat avond rond zeven uur naar bed, laatste tijd iets eerder wakker, rond zeven uur. En middag om half 1 tot ongeveer drie uur!
en dan nog heb ik wel eens het gevoel van pfff vermaak jezelf eens even, dus ook schuldgevoel want ze is al zo lang aan het slapen, waar heb ik het over!
maar de zomer komt er aan en daar kijk ik wel naar uit. Heb de winter ook genoten hoor maar merk nu wel dat het tijd is voor een zonnetje!

hihi wel herkenbaar,
Hier ook een slaper van in de nacht bijna 13 uur en overdag 2 uur en dan idd soms nog denken pppfff kan je jezelf niet even vermaken. Ik moet zeggen dat het ook aan mezelf ligt hoor ik DENK namelijk zelf dat ik op elke kik moet reageren. op het kinderdagverblijf zal dat ook i niet gebeur en denk ik dan maar. hij komt geen aandacht tekort.

Hier wordt dus zowel 'smorgens als 'smiddags nog ruim 2 uur geslapen he!
Ze is ruim 20 maanden en is zo’n 6 uurtjes per dag wakker!
En de tijd dat ze wakker is is ze of aan het eten, of vermaakt ze zich prima met dr speelgoed.
Moet haar soms echt even ertoe zetten om iets samen met mij te gaan doen.

Maar snap jullie wel hoor, ik had dat met de oudste dus ook, maar die sliep helemaal niet meer overdag. Én eiste continu mn aandacht op.
Pas sinds het Thomas de trein tijdperk (die kreeg hij toen hij 4 was…) is dit een beetje minder

mini me : lekker die herkenning, op de creche doen ze ook gewoon hun ding ( maar wel met andere kindjes om zich heen) waarom thuis nou niet!!!
Suzje: wauw…wat een verschil van kindjes kun je hebben! Soms denk ik dat ik die van mij ook nog wel twee keer kan laten slapen maar dat durf ik niet aan, dan gaat ze de nacht misschien spoken en die nachtrust vind ik ook belangrijk, voor haar en mezelf!
ik twijfel wel vaak of ik het juiste speelgoed wel heb, haar meer moet stimuleren want het lijkt haar vaak niet te boeien. Alles maar heel kort…best jammer…

@ denise, wat ook werkt is maar 2 of 3 speelgoedjes neerzetten op een dag, zodat je steeds wat anders aan kan bieden. Vandaag de trein, de pop en wat boekjes, morgen de loopkar, de trompet en de woezel en pip tv, snap je? Toen ik hier nog alles had staan was ze er ook zo op uit gekeken. maar nu ik het zo doe is er in haar ogen elke dag nieuw en dus interessant speelgoed.

mama1980

Gewijzigd door - mama1980 op 19 Feb 2011 21:59:17

goede tips! Ga in ieder geval haar speelgoed neerzetten, ligt nu in een grote kist met wat erom heen, moet ze er echt zelf uithalen, misschien moet ik haar meer op weg helpen.
bedankt voor de uitgebreide antwoorden! Fijn om reacties te krijgen waar ik zeker wat mee kan en die herkenbaar zijn!
want wat maakt het moederschap week…Ik wil weer wat gaan sporten en ze hebben daar opvang maar ik durf dat niet eens aan. Stel dat ze het er niet leuk heeft, of denkt dat ik haar daar dump ( in mijn hoofd speelt dat dan…). Ben wel jaloers om mama’s die lekker makkelijk met hun spruit om gaan, ik overdenk alles 100 keer en of ik daar nou beter van word?!