Uitbakeren lukt helemaal niet goed

Hoi meiden,

Zoals jullie misschien wel weten, bakeren wij Julia in vanaf haar geboorte. Dat ging erg goed, we kregen eindelijk rust! Maar nu ze tegen de zes maanden loopt, moet ze de doeken af gaan leren. Ik had hier wat tips gekregen en vol goede moed begonnen we drie weken geleden. Eerst één armpje eruit, dan het andere armpje, dan ook 's nachts één arm eruit…allemaal een week lang. We hoopten dat ze zo langzaam zou wennen aan het slapen zonder Pacco. Nou, dat valt erg tegen.

Julia was vannacht verschrikkelijk aan het spoken. Ze werd ongeveer 15x wakker. Ze huilde niet, maar lag met dichte ogen in bed. Ze liet wel van zich horen, want haar speen was kwijt en zonder dat ding wordt ze heel druk. Maar nu ze de doek half uitheeft, maait ze met haar losse handje de speen uit haar mond. En dan gaat het dus fout. Mijn vriend en ik moesten echt speentjes-shifts draaien! De nacht duurde lang…

Ik heb het gevoel dat ze helemaal terugvalt in haar oude gedrag. Ze heeft nog steeds drukke wapperende handjes en ze ademt heel snel als ze in bed ligt. Ze wordt constant wakker en maakt regelmatig hazenslaapjes terwijl ik zie dat ze gaapt en moe is. Verder maakt ze van haar bed een rommel, wat ook weer zorg voor onrust. Ik heb het gevoel terug bij af te zijn. Kon ze maar eeuwig in de Pacco slapen, dat zou zo fijn voor haar zijn!

Maar wat nu? Ik wil vannacht gewoon gaan proberen om haar in een slaapzak te doen. Gewoon hup meteen overstappen…dat halve wenbeleid zet ook geen zoden aan de dijk…Ik weet niet goed hoe ik het moet aanpakken, ik had niet het idee dat het zo ingewikkeld zou worden op het af te leren.

Ik heb al tips gehad, maar als die niet helpen…Wat dan? Ik hoor heel graag van jullie, want ons meisje moet echt los gaan slapen langzaamaan!

Groetjes Rainbow, trotse mama

ik weet niks van inbakeren, maar ik heb wel gehoord dat je inbakercusussen heb. Heb je niet ook ontbaker curssussen?? Want jullie zullen echt niet de enige zijn waar het niet lekker bij gaat.

Groetjes,

Michèle

Hoi,

Klinkt eng in de meeste ouders zijn oren en ook de cb zijn meestal geen voorstander. Maar die van ons heeft tot haar 9de maand ingebakerd gezeten. Wel onder controle en met mede weten van de ha. Wij wisten n.l. na een paar observatie’s zeker dat ze niet draaide als ze ingebakerd was.
Maar dat neemt niet weg dat jij nu met een probleem zit.
Wat je zou kunnen doen is een slaapzak waarvan je de mouwen dicht maakt. Deze moet dan wel goed passen bij d’r hoofd. Zou kan ze zich toch mocht ze dat willen draaien en terugdraaien. Ook leert ze dan toch vrijheid te hebben al is deze nog een beetje beperkt. De zou je dan ook na een paar weken kunnen losmaken door eerst een arm eruit te laten.
Ook zou het mischien een idee zijn om haar eerst goed te laten wennen met d’r slaapjes overdag en dan pas s’nachts er aan te beginnen bijv. 3 weken sánacht nog wel en overdag niet. Ook moet je haar duidelijk maken dat je er niet 15 keer uitkomt om haar speen terug te geven.
Het is moeilijk hoor ontbakeren maar doe het niet te snel als het te snel gaat zoals nu het geval is ( voor haar dan) krijg je een nachtbraker en dat is niet de bedoeling.

En overleg anders eens met de inbakerverpleegkundige van het cb.

Heel veel succes en groetjes

lon106

Hey Rainbow,

Wat vervelend het dat uitbakeren. Mijn zoontje is ook ingebakerd en ik wilde zelf ook gaan beginnen met afbouwen (hij is bijna 3 maanden, dus ik heb nog wel even, maar wil op tijd beginnen). Nu wordt aangeraden om met de beste slaap te beginnen en dat is bij ons 's nachts, maar daar zie ik zo tegen op! ik denk ook dat ik het overdag wil gaan proberen.

Ik heb zelf een slaapzakje met lange mouwen en nu wil ik proberen om de mouwtjes naar binnen te doen, zodat hij niet los met zijn armen ligt, maar wel los in de zak. Van de week geprobeerd, maar toen probeerde zij via hoofdeinde alsnog zijn handen vrij te krijgen. Heb hem toen gelijk maar weer ingebakerd, maar moet er binnenkort toch aan beginnen.

Ik denk zelf dat ik dus overdag ga beginnen met afbouwen. Dan slapen we 's nachts in ieder geval nog goed en hij ook. Als hij overdag wat minder slaapt, is dan maar zo. Misschien ook iets voor jou om dat te doen?

Wat ik ook nog weleens heb gehoord is het slaapzakje aan de zijkanten dichter naaien, zodat hij minder breed is en ze minder bewegingsruimte hebben.

Het afbouwen per arm in de bakerdoek is hier ook geen succes, dus slaapzakje lijkt me een betere optie. Maar goed ik moet er ook nog aan beginnen

Succes en laat je weten als het goed gaat of als je tips voor mij hebt

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Wat ik dan niet snap is dat als ze aanraden met de beste slaap te beginnen, dat je dat dan toch niet doet…

Ik snap natuurlijk dat je 's nachts goed wil slapen, maar het advies zal wel niet voor niks gegeven worden. Toch?

Wilde toch even m’n gedachtes erover met jullie delen…

Verder natuurlijk gewoon doen wat je zelf wilt, hihi.

ja dat klopt … maar die nachten zijn voor jezelf ook heilig… en als het niet lukt (dat wil zeggen dat ze in het oude patroon terugvallen) dan liever overdag dan snachts…

Dus hier ook niet met het 1e beste slaapje gedaan maar het 2e

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker

Snap ik volkomen hoor! Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat slapen heeeel fijn is…maarre, wilde toch even flauw doen…

gelukt!..haha…

tijd dat jij je bed in kruip … en niet andere lastig val op het forum…

Ik dacht net hetzelfde…

rainbow,

echt even doorzetten hoor, wij begonnen met 1 slaapje overdag zonder in te bakeren en daarna steeds een slaapje erbij zonder in te bakeren.
Tuurlijk is het wennen voor julia maar je moet echt ff doorzetten anders kom je er nooit vanaf.
Ik begrijp dat jullie ook je nachtrust nodig hebben, maar doe de nachtslaap dan als laatste eraf. En huilen mag he! het is echt wennen van in de doeken naar uit de doeken, dus huilen mag!
Echt doorzetten meid dat is het enigste wat helpt. en wel regelmaat houden in de slaaptijden als ze moe is hup lekker te bed, klinkt hard maar ze valt echt wel een keer in slaap. Lieke huilde zich op die leeftijd ook in slaap, hebben ze gewoon nodig. echt eerst 45 min huilen/jengelen en daarna werd het steeds korter. ze wennen er tenslotte ook aan dat als ze huilen mama wel komt. Ik weet het als ze huilen gaat het door je moederhart maar na 1 week was het hier over.

groetjes gytha

Hallo,

Wij hebben onze zoon vanaf toen hij 2 weken oud was ingebakerd… Dat moest wel omdat hij heel druk met zijn handjes aan het slaan was en daardoor heel erg slecht sliep en veel huilde… We hebben verschillende inbakerdoeken geprobeerd en vonden de pacco het beste… Na 3 maanden zijn we begonnen met afbouwen… Eerst met een speciale afbouwsok… Dat is een sok waar hij helemaal vrij in ligt met alleen zijn hoofdje eruit… Misschien kun je dat ook eens proberen… Hij kan dan niet met zijn armpjes bij zijn hoofdje komen… Dit vonden wij geen succes en zijn over gestapt naar de Pucka baby (mini)… Dit is een slaapzakje waar je de armsgaten kan dicht ritsen… Het ene armpje kan hij dan in het slaapzakje vrij bewegen, maar kan niet bij zijn hoofdje komen… Wij vonden dit ideaal… Wij hebben onze zoon overdag zonder laten slapen en alleen s’nachts in de pucka baby…

Misschien heb je hier wat aan…

Liefs

hee meid, wat vervelend voor jullie 3tjes dat het zo moeilijk gaat!
ik kan er helemaal over meepraten
rico slaapt al wel vanaf vorige week maandag na zijn 3e inenting zonder doeken.
en hij wordt ook weer elke nacht wakker. welliswaar niet 15 x (dat was bij de vorige poging wel zo en ik had hem toen in zn kinderwagenbak liggen s’nachts, en dan strak het dekentje met wikkeldoek ingepakt (armpjes eronder) en regelmatig zijn tut gegeven. toen werkte het niet maar deze keer wel.
hij wordt nu ZELDEN om 7 uur wakker of moet ik hem wakker maken, maar goed af en toe is een begin.
maar ja de laatste nachten is het weer 5 uur of half 6. hij slaapt met tut wel weer in maar wel met moeite, moet er dan regelmatig uit om zijn tut weer te geven.
volgende stap is in zijn eigen bedje het liefste voordat hij een half jaar is, maar ik ben bang dat het niet gaat werken aangezien hij nu ook niet goed doorslaapt in zn kinderwagenbakkie en dat is toch een stukje knusser.

ik weet ook niet zo goed wat je moet doen. kan wel zeggen stug volhouden maar dat doe je denk ik al wel.
enigste tips slaapzak met lange mouwen en met 1 a 2 dunne dekentjes strak inpakken, dan is het nog wel knus en zal ze waarschijnlijk ook nog wel wakker worden, maar misschien accepteert ze dr tutje dan wel na een aantal keer terug stoppen en doet ze het dan wel beter. en het is gewoon wennen, niks meer niks minder. en dat is vaak erg moeilijk voor die kleintjes. (niet beginnen met ontbakeren in een sprongen tijd want dat is helemaal hell! believe me)

Hoi
Bij Minke ben ik mbv de combisleeper heel goed van het inbakeren afgekomen… maar dat heb ik ook pas na 6 maanden gedaan omdat het daarvoor nog niet ging… dus combisleeper aan en (dun) lakentje in de breedte strak erom heen gestopt ( voor de warmte hebben ze het niet nodig maar die begrenzing vindt Minke nog steeds fijn). Of heb je dit al geprobeerd?
Vervelend hoor voor jullie, hoop dat het snel beter gaat!

Hoi meiden,

Bedankt voor de reacties! Vannacht hebben we Julia weer helemaal ingebakerd en meteen sliep ze door tot 06.00 uur. Het is zo’n verschil die doek! De Pacco is voor haar heilig, ze vindt het zo fijn in de doek. Nu ligt ze even gewoon warm in een slaapzakje met lange mouwtjes omdat de doek in de was zit. Ze viel meteen in slaap, handjes boven de dekens, maar wel lekker warm. We mogen straks even naar de verpleegkundige van het cb omdat het dus niet lekker gaat. Kijken wat ze daar voor tips hebben! Die geef ik jullie dan ook, al denk ik dat wij mama’s zelf al heel veel over uitbakeren weten!

De Puckababy piep hadden wij ook, maar dat was geen succes. Ze bleef er wild in. Toen toch met 4 maanden de mini geprobeerd, maar die was zo groot dat ze een bewegende mummie leek. Het schoot z’n doel helemaal voorbij helaas. Gelukkig kon ik 'm teruggeven in de winkel. De combisleep lijkt me wel wat, maar dan ga ik wel even een goedkope zoeken op Marktplaats, want wat zijn die dingen duur zeg! Heb jij ook gedaan he Linette, op MP gezocht toch? Meen ik me te herinneren…

Ik ga straks dus even naar het cb, hou jullie op de hoogte!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Hoi

Ja er staan er zat op marktplaats hoor. Ik heb m uiteindelijk nieuw maar met flinke korting via internet gekocht omdat de kleur roze die ik heb nu niet meer in het assortiment zit, dus die mochten voor 50 ,- weg. Nog steeds veel geld maar Minke ( en dus papa en mama ook ) slaapt er heerlijk door dus het is het wel waard gebleken. Ik las ook iets over matrozenbedjes ( bepaalde manier van bedje opmaken), misschien ook een tip? Gewoon even google-en.

succes he!!

Hoi Rainbow!
Hoe gaat het bij jullie met het uitbakeren. Had het CB nog goede tips?

Mijn zoontje ligt sinds gistermiddag in een slaapzakje met lange mouwen. Hij mocht niet ingebakerd worden ivm zijn 2de prikjes. Slapen ging opzich goed. Vanochtend was hij wel al wakker om 06.15 en normaal krijgt hij rond 07.15 pas eten. Ik denk dat dit komt omdat hij niet ingebakerd lag. Nu ligt hij in zijn bedje en heb ik de amrpjes in de slaapzak gedaan. Hij slaapt nu ongeveer al 2,5 uur.
Ik ga nu proberen om het met het slaapzakje verder te proberen.

Maar wat ik wel lastig vind, wanneer moet je besluiten om toch die doeken weer te gaan gebruiken, als hij te snel wakker wordt of als hij nu 's ochtends steeds zo vroeg komt?

als je het een paar dagen probeerd en het lukt echt niet is je kind er nog niet goed aantoe. maar idd het is het fijnste om ermee te beginnen als ze niet ingebakerd mogen zijn ivm de inenting. rico slaapt nu 2 weken zonder doek. hij werd ook om half 6 wakker en om 7 uur krijgt hij eten maar ik heb hemg ewoon zijn tut gegeven en een aantal keren dan tot 7 uur en na een paar dagen had ie het redelijk te pakken. vanacht heeft rico voor de eerste NACHT in zijn eigen bed geslapen eerst sliep ie de nachten nog in de kinderwagenbak. en de rest van de slaapjes wel gewoon in zijn eigen bed hoor. maar pff wat een nacht, moet zeggen dat hij het goed heeft gedaan tot 5 uur toen werd ie wakker en begon te huilen, maar daarvoor kon ik al amper in slaap komen dus al met al een zware nacht gehad. ben weet ik hoevaak op en neer gelopen tot 7 uur en nu ben ik gewoon brak maar ja

[img]http://lilypie.com/pic/090204/XZt9.jpg" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Pic” width=“100” height=“80” border=“0” />[img]http://b1.lilypie.com/GCWlp1.png" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Ticker” border=“0” />

Dat is dan toch weer even wennen voor Rico de nacht in zijn eigen bedje (en ook voor mama ) Maar dan heeft hij het inderdaad nog goed gedaan, hopelijk gaat het steeds beter en moet je hem straks wakker maken om 07.00!

Ik ga het uitbakeren inderdaad maar een paar dagen proberen, merk ik nou dat hij echt slecht slaapt dan gaat hij weer in de doek. Een tut heeft onze kleine niet in bed, dus daar kan ik hem niet mee stil krijgen. Vanochtend wel even geprobeerd, maar hij had honger, dus dan voelde hij zich een beetje voot de gek gehouden met de speen

quote:
Maar wat ik wel lastig vind, wanneer moet je besluiten om toch die doeken weer te gaan gebruiken, als hij te snel wakker wordt of als hij nu 's ochtends steeds zo vroeg komt?

zodra jij merkt dat je kindje in het oude patroon (van voor het inbakeren) terugvalt. Weet niet wat bij jullie de reden van inbakeren was? maar hier omdat Jurian een huilbaby was en erg onrustig. Toen we zijn begonnen met inbakeren was hij gelijk heel ander kindje met na 1 week nog even een terugslag. Dit ga je ook zien als je ga uitbakeren… even een terugslag omdat ze weer aan hun vrijheid moeten wennen. Daarom belangrijk om het af te bouwen en niet ineens te stoppen. Merk je na 2 dagen geen rust bij je kindje maar alleen maar onrust dan gelijk weer helemaal in de doeken en na 1 a 2 weken opnieuw poging wagen. Mijn collega heeft haar zoontje ook ingebakerd en dacht oei hoe kom ik er van af. Zij poging gewaagd maar mislukt dus… hup weer in de doeken. Na week nog een keer en het ging vanzelf. Kindjes geven het duidelijk aan… maar mama moet wel conseqeunt zijn. Dat wil zeggen, neem er de tijd voor. Ga in de week dat je het ga proberen niet/weinig van huis. Geef minimale prikkels en haal hem/haar niet gelijk uit bed als ze huilen. Jurian huilde meer… maar ik liet hem liggen… ging ik na kwartier kijken sliep hij weer… het is voor hen ook moeilijk en weer een hele vrijheid die ze niet gewend zijn.

[img]http://lilypie.com/pic/090127/Hnj4.jpg" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Pic” width=“100” height=“80” border=“0” />[img]http://b1.lilypie.com/AbaBp1.png" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Ticker” border=“0” />

quote:
Een tut heeft onze kleine niet in bed, dus daar kan ik hem niet mee stil krijgen.

Tijdens inbakeren mochten wij geen tut in zijn mond doen… maar daarna is hij er snel wel gebruik van gaan maken. Nu heeft hij zijn duimpje gevonden (erg makkelijk nu maar moeilijker af te leren denk?). Dus je hebt kans dat als zijn / haar handjes weer vrij zijn (dus niet ingebakerd) dat ze hun duimen ook gaan vinden?!

[img]http://lilypie.com/pic/090127/Hnj4.jpg" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Pic” width=“100” height=“80” border=“0” />[img]http://b1.lilypie.com/AbaBp1.png" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Ticker” border=“0” />