Uitbakeren.......................help!

och ja, uitbakeren… Vreselijk! Onze dochter ligt nu ongeveer een maand overdag en 's avonds uitgebakerd en de nacht nog ingebakerd. Gaan we deze week ook los doen… Overdag doet ze korte slaapjes (deed ze in de doeken ook, maar na even wakker zijn sliep ze vaak nog wel even verder nu dus niet meer) en 's avonds wordt ze ook geregeld wakker. Duurt denk ik wel even voordat ze eraan gewend zijn. Ze moeten er toch een keertje uit…
Succes ermee!

Annemiek de Graaf

Hier ook aan het uitbakeren en ook uit de Puckababy. Wat heel belangrijk is om één slaapje per dag te pakken. Als die goed gaat, doe je de volgende dag er een slaapje bij. Eerst één armpje (die kun je wel afwisselen) als ze alle slaapjes met één los armpje kunnen dan het zelfde met tweede armpje. Dan gaat het het geleidelijkst en kunnen ze eventueel bijtanken als ze weer ingebakerd liggen. Wij hebben het met één armpje zo gedaan, daarna helemaal los omdat ze op haar knuistje sabbelde ingebakerd en die dus enorm mist als ze los is. We hebben nu zoiets van even doorbijten maar het is lastig. Ze sliep al onrustig maar nu net als Annemiek zegt als wakker dan ook wakker. Wij hebben de nacht als laatste slaapje gedaan hoewel ze die hier het beste slaapt gelukkig

Wij hadden al een keer eerder uitgebakerd maar door geklungel met slaapzakken ging ze heel slecht slapen. Toen weer even ingebakerd en twee weken later weer opnieuw begonnen maar de tweede keer ging het iets lastiger omdat ze toen dat sabbelen op haar knuistje ging doen.

Heel veel succes het moet toch een keer lukken!

groetjes,
Wendy

Heej,

Wij hebben inderdaad ook wel eens de slaapzak aangehad. Die van little company.
Ze was uit de kiddopothamus gegroeid (bakerzak met klitteband) en we moesten toen een paar dagen overbruggen.
Ze sliep daar ook goed in omdat hij heel dik gevoerd is en haar handjes nog niet uit de mouwen staken. Ze graaide toen ook niet zo omdat hij te dik was.
Ze had hem ook aan naar mijn schoonmoeder en die zei dat ze de hele dag niet had geslapen dus hebben we hem direct weer in de kast gelegd.
Nu blijkt dat ze bij mijn schoonmoeder zowieso geen oog dicht doet dus werkte hij waarschijnlijk wel…
Ik ga hem vandaag even weer een dagje gebruiken… even kijken hoe ze er op reageert!
Zit alleen met de zomer want dan is die veel te warm… naja weer zorgen voor later

Moeder van dochter Leonie 13-12-2009

ook zomerslaapzakken daar kun je de armsgaten van dichtnaaien.dan hebben ze al wat meer vrijheid,maar slaan zich niet wakker.mijn kinderen hebben dat aangehad tot een jaar

Wij hebben Muriel een hele tijd laten slapen met een hydrofiel luier om haar armpjes heen. Ze lag dus niet helemaal ingebakerd met de voeten erbij. Ze viel hier erg goed mee in slaap. Wij zijn met het uibakeren juist als eerste gestopt met de slaap in de nacht. Die deed ze sowieso al veel beter dan overdag. Wij wilde de slaap die ze het beste deed eerst proberen dit ging eigenlijk in 1 keer goed. Toen we dat een paar dagen hebben gedaan zijn we begonnen met het 1e slaapje overdag en zo steeds een slaapje extra de doeken weg gehaald. Met 2 weken was het bij ons klaar en ze slaapt nu altijd heel goed. Soms de handen onder de deken maar meestal de handen boven de deken.

Hallo,

bedankt voor jullie reacties. Heb vanochtend ook nog even met CB gebeld, 'k dacht misschien hebben zij nog tips. Maar er is eigenlijk geen methode voor, of in 1 keer of geleidelijk afbouwen. Dus…ik ga me er nu helemaal voor geven. Heb Job rond kwart voor 18 in bed gestopt met armen los en zonder vastbinden met sjaal. Ik heb alleen de dekentjes vastgespeld met veiligheidsspelden aan de zijkant van het matras, dus daar kan niks mee gebeuren. Bij het CB vertelde ze mij dat ze voor 6 mnd uit de puckababy zak moeten zijn. Vooral nu ook omdat Job pogingen doet om zich om te rollen en het dus echt gevaarlijk kan worden. Ben nu een keer of 4 bij zijn bedje geweest om te troosten en volgens mij slaapt hij nog niet, maar het is redelijk rustig. Moet eerlijk zeggen dat ik mijn hart vast houd. Maar wil nu toch doorzetten. Ik was al een aantal weken aan het aanmodderen maar dat werkt dus ook niet. Bij het CB vertelde ze mij ook dat het zeker een week gehuil op kan leveren, dus daar probeer ik me dan maar op voor te bereiden. Hoop eigenlijk dat het meevalt…Ik ga ervoor!

Léony

Ben nu nog vol goede moed. Ik hoop dat ik dat morgen ook nog ben!!!

Léony

Nou ik hoop dat hij vannacht lekker slaapt en jullie met rust laat! Zet um op hè? Xus van ons

Geboorte gewicht: 3574gr./ lengte 48cm
4 weken: 4600 gr./ lengte 52,5 cm
8 weken: 5500 gr./ lengte 57cm
3 maanden: 6685 gr./lengte 60cm
4 maanden: 7470 gr./lengte 63 cm

Heey hallo,

onze eerste nacht uitgebakerd zit erop. En het viel hartstikke mee. Hij is maar 2 x wakker geschrokken. Dus, dat geeft moed. Nu vandaag verder gegaan met uitbakeren, want ja, ik wil nu toch hebben dat het gaat lukken. Heb hem rond 9 uur in bed gelegd en ben tot nu toe 1 x naar zijn kamertje geweest om te troosten. Moet zeggen, dat valt me tot nu toe ook nog mee, ben benieuwd wat de dag me brengt. Ik heb alleen nog geen oplossing voor de dekentjes. Daar frommelt hij veel mee. Dus ik speld ze nu vast met veiligheidsspelden aan de zijkant van het matras. Zit niet super strak of zo. Heeft iemand mss nog een oplossing? Als ik hem stevig instop frommelt hij soms net zo lang totdat het los is…hij is best sterk. Alvast bedankt!

Léony

wat goed dat het goed gegaan is Leony! wij hebben het ook in 1 keer afgebouwd en dat ging hier ook goed. maar snap niet wat je met de dekens bedoeld. ik spelt helemaal niks vast en hij speelt vaak met zijn lakentje meeste kinderen eigenlijk. ik zou het gewoon zo laten en me niet al te druk maken om de dekens enzo…gewoon goed instoppen aan de zijkanten en klaar is kees.

Wat super goed om te lezen. Ik denk dat je heel trots mag zijn op je kleine mannetje. Slaapt hij al in een slaapzak anders kan je dat proberen tegen het afschoppen van de deken. Ik hoef ze alleen maar goed in te stoppen aan de zijkant en ze blijven zitten. Wat mijn vriendin deed die stopte aan de zijkant aan beide kanten een hydofiele luier er tussen aan de rand van het bedje zeg maar om de deken goed vast te laten zitten.

Ik zou de dekentjes er helemaal uithalen. Hij is op een leeftijd dat-ie straks alle kanten op gaat tijdens het slapen en dan kan-ie verstrikt raken in los spul in zijn bed. Ze moeten vanaf rond het half jaar niet meer belemmerd worden in hun slaap.

Dus goede warme slaapzak aan, dekentje, lakentje, hydrofiel onderlegger, knuffeltjes uit bed halen. Gewoon een heel leeg bedje en daar die kleine man in leggen.

Zo kan-ie straks onbelemmerd alle kanten op door de nacht heen. Dat dekentje hou je op deze leeftijd niet meer goed op z’n plek.

Heeft zijn bedje een hemeltje? Dan zou ik dat ook bij het bedje weghalen want daarvan kan-ie het doek naar binnen trekken.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 12 May 2010 14:23:30

huh? Sje is een slaapzak echt voldoende? is het daar neit koud voor dan? wat vreemd heb van de kraamzorg zo geleerd. ik stop hem met een slaapzak onder het dekentje met laken in. zo leer je nog eens iets maar ik wil best weten of er nog meer dames zijn die hun kind alleen met een slaapzak in bed leggen en tot hoe oud moeten we dat dan doen?

De kraamzorg gaat over zuigelingen, niet over kindjes van een half jaar oud.

Bij ons lagen ze met deze buitentemperaturen en met een kamertemperatuur van rond de 18 graden in een rompertje lange mouw, pyjamashirtje lange mouw, pyjamabroekje en een mouwloze winterslaapzak. Warm zat.

Vergeet niet dat ze tussen een hoog hoofd- en voeteneind liggen. Dat isoleert ook enigszins.

En vergeet niet dat ze het met slaapzak en dekentje ook te warm kunnen krijgen nu we richting zomer gaan. Ze kunnen het beter te koud dan te warm hebben. Bij “te koud” melden ze zich namelijk wel, bij “te warm” melden ze zich niet altijd want ze kunnen oververhit raken (zoals dat heet) en uiteindelijk buiten bewustzijn raken.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 12 May 2010 14:44:24

@Sje, sorry maar dat gaat toch niet altijd op hoor. Mijn dochter is echt steenkoud als ik haar alleen in een Combisleeper leg. Ook met romper lange mouw, pyama en sokjes. Dus een dekentje is hier echt wel nodig…

Waar voelt ze steenkoud? Handjes steenkoud hebben ze allemaal maar dat betekent niet dat ze het koud hebben.

Zolang het nekje warm aanvoelt zijn ze prima op temperatuur.

Een kindje wordt echt wel wakker als het te koud ligt. Ook al voelt een kindje koud, maar slaapt het lekker, gewoon laten liggen. Van te koud worden ze wakker. Als je het zelf koud krijgt 's nachts word je ook wakker. Een kindje wat het koud heeft, gaat vanzelf huilen en dan kun je er altijd nog een dekentje bij leggen of een dikkere pyjama aangeven.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 12 May 2010 15:09:42

Hoi Sje,
Haar hele lijfje voelt koud. Ik geloof niet dat mijn dochtertje wakker wordt als ze koud is. Een tijdje terug heb ik haar een keer getemperatuurd toen ze zo koud aan voelde en toen had ze 36.0. Haar normale temp is tussen de 37.2 en 37.4. Ze slaapt overdag niet zo fijn waardoor ze 's nachts in een hele diepe slaap terecht komt. Toch is het ook zo dat te koud ook niet goed is voor het slapen van je kindje. Dat beweert Ria Blom nl. Niet te warm en niet te koud is het allerbeste en zij adviseert een kamertemp. tussen 16-18 graden en liever een deken extra dan de vewarming aan…

groetjes,
Wendy

De lichaamstemperatuur ligt tijdens de slaap sowieso lager dan de gemiddelde temperatuur die we door de dag heen hebben. Dus in die zin is die 36 graden niet verontrustend. Pas bij 35 graden of lager begint onderkoeling.

Je valt in slaap zodra je lichaamstemperatuur gaat dalen en je ontwaakt weer zodra je lichaamstemperatuur begint te stijgen.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 12 May 2010 16:08:02

moppiesmama volgens mij bedoelt Sje dat je kindje dan gewend is aan de warmte. zoals de mijne ook. die voelt al koud aan zijn nekje ook als hij onder de dekens ligt. dit komt omdat wij hem zo aangeleerd hebben. ik ken mensen die hun verwarming op 18 graden hebben staan in de winter wanneer het stervenskoud is!! terwijl wij hem bij 21 graden hebben dit is omdat wij dit gewend zijn. ik wil mijn kind ook aanleren dat hij het niet zo snel koud heeft. mijn moeder kleedde mij ook altijd te warm en te dik aan gevolg, zelfs in de zomermaanden heb ik wel eens geroepen dat ik het koud heb. raar maar waar soms doen we het toch een beetje zelf. ik heb hem nu in een slaapzakje gedaan kijken hoe hij nu gaat slapen. ik vond het sowieso eng met al die dekens en lakens waar hij snachts mee ligt te spelen…laten we een keer proberen om met fleece kleding en een deken te slapen volgens mij krijg jij het dan ook ontzettend warm in bed hahahahah tenminste de slaapzak is van zo een soort materiaal…

Ik heb Leonie in een matrozennestje liggen, boven in bedje en ze kan niet naar boven kruipen en ook niet naar beneden… Ik gebruik daar grote denkens voor. En stop (heel veel stof) die ik over heb onder het matrasje. Tot nu toe gaat dat erg goed.

Goed van je mannetje dat hij al zoveel slaapt zonder! Maar even doorzetten en dan is het denk ik binnen een weekje wel goed!

Geboorte gewicht: 3574gr./ lengte 48cm
4 weken: 4600 gr./ lengte 52,5 cm
8 weken: 5500 gr./ lengte 57cm
3 maanden: 6685 gr./lengte 60cm
4 maanden: 7470 gr./lengte 63 cm