Twee keer zesde ziekte?

Een tijdje geleden dacht ik dat Erik de zesde ziekte had. Hij had toen één dag koorts en vervolgens kleine vlekjes (heel licht) op z’n romp. Na twee dagen was dit weg en dat was dat.

Nu kreeg Erik afgelopen zaterdag ineens koorts 's middags. Hij bleef de dagen erna bij vlagen verhoging/koorts houden en ook at 'ie niet meer zo goed. Daarnaast veel enorm stinkende en doorlekkende luiers (sorry dames…) en ik legde de link met doorkomende kiesjes. Hij heeft een aantal bobbels in z’n mond en ook staat één van z’n hoektandjes op doorkomen. Sinds gistermiddag echter is de verhoging/koorts voorbij, maar zit 'ie weer onder de vlekjes. Op z’n gezicht (ook achter z’n oren en in z’n nek), borst, buik en rug. De luiers zijn nog steeds dun en ook het eten gaat niet goed. Ik denk niet dat het waterpokken of iets anders is. Die vlekjes zien er anders uit.

Ik twijfel nu of hij de vorige keer wel de zesde ziekte had, omdat de koorts toen maar één dag duurde en ook de vlekjes heel licht waren. De huidige symptomen (vier dagen koorts en veel duidelijke vlekjes op al die verschillende plaatsen) lijken meer op de zesde ziekte dan wat 'ie toen had.

Natuurlijk kunnen de tandjes nog steeds een rol spelen. Maar nu vraag ik me ook af: kunnen ze eventueel ook twee keer de zesde ziekte krijgen?

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Twee keer de zesde ziekte kan niet. De zesde ziekte is een virusziekte en als je die eenmaal een keer gehad hebt, heeft je lichaam antistoffen aangemaakt en word je er de volgende keer niet ziek van.

Dus zoals je het omschrijft, heeft-ie vorige keer geen zesde ziekte gehad maar is het mogelijk warmte-uitslag geweest. Bij de zesde ziekte hebben ze ook niet maar 1 dag koorts. Dat is altijd een dag of 3-4 koorts. Zodra die koorts weg is, verschijnen er kleine rode puntjes op gezicht, en romp.

Dus ik denk dat-ie nu aan de zesde ziekte bezig is.

Het is een besmettelijke ziekte dus waarschuw voor de volledigheid alle kindjes en zwangere vrouwen bij wie hij in de afgelopen paar weken in de buurt is geweest.

Alle beterschap met de kleine man! (Hoewel hij het ergste achter de rug heeft nu!)

Groetekes, Sje

Oké, dan zit mijn moedergevoel waarschijnlijk toch goed…

Nu was de koorts inderdaad veel langduriger en ook de vlekjes zijn veel meer in aantal dan toen en ook veel roder.

Op de creche weten ze het inmiddels, daar hebben we hem gisteren op moeten halen ivm de vlekjes en het feit dat 'ie niet happy was (mex.griep-beleid: eerder halen bij ziekteverschijnselen, ook al lijkt het in de verste verte niet op mex.griep). En zwangere vrouwen heb ik niet in m’n buurt. Maar thanks voor die tip!

Hij slaapt nu wel veel nog steeds. De afgelopen dagen 's ochtends weer een uurtje en tussen de middag een paar uur. Nou ja, alleen maar goed. Dan is 'ie er hopelijk snel weer bovenop.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Klopt hoor dat ze bij de zesde ziekte veel slapen. Komt allemaal goed.

Groetekes, Sje

Vervelend dat Erik ziek is.

Beterschap en ik hoop dat hij snel weer opknapt!

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

aach beterschap!
rico heeft ook 4 dagen koorts gehad (een andere benaming van de 6e ziekte is ook de 3-daagse koorts) en daarna vlekken.
hij heeft ook daarvoor vlekjes bultjes gehad.
ook toen had ie 1 dag wat koorts.
hij had toen waterpokken bleek.
waterpokken kunnen ze zoiezo makkelijker oplopen als ze al een tijdje niet lekkerder zijn geweest en hun afweersysteem wat minder is.
dat zei mijn dokter destijds en daarom was hij vatbaarder om besmet te worden met de pokjes.

Gewijzigd door - MamavanRico op 19 Nov 2009 15:18:22

Beterschap met de kleine man Mriek

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Dank jullie wel. Hij slaapt nu inmiddels nog steeds en ligt er al vanaf 12.30 uur in. Ik denk dat ik hem zo toch maar wakker ga maken, want anders wordt het vanavond misschien weer bal. Ik weet gewoon niet wat ik met m’n vrije tijd moet joh, haha. Heb al gelezen, tv gekeken, de vaatwasser uit- en ingeruimd en nu dus nog even snel ikkeben. Nu maar weer met m’n mannetje knuffelen dan maar.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Ach arm kereltje … ondanks je vele vrije tijd klopt het toch niet hé mriek en kijk je weer uit naar het moment dat je die vrije tijd moet inleveren

Beterschap!

Extra dikke knuffel van ons

@Mriek; kwa dat betreft zaten erik en rico op 1 lijn vandaag met slapen
ook rico lag er om half 1 en om half 4 werd ie dan ongeveer wakker.
rijco zei ook al wat jij schreef toevallig
van zullen we m wakker maken? anders is het vanacht weer drama.

Inderdaad mini-boy, het lijkt fijn, maar klopt niet…

Haha, Rico en Erik zaten dus aardig op één lijn. Heb je de middag net zo goed besteed als ik?

Vandaag na het middagslaapje wilde Erik voor het eerst weer een koekje en ook voor het eerst sinds dagen heeft 'ie weer gegeten 's avonds. Aardappeltjes, een beetje spruitjes (jaja!) en een halve slavink. Oftewel, het lijkt de goede kant op te gaan. Nu de vlekjes nog weg en dan is het hopelijk weer snel zoals vanouds.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Hey Mriek,

Lees nu de topic pas.
Vervelend he als je kleintje ziek is!
Ik wens je (en zeker Erik) veel beterschap toe.

Gr, Danielle

[img]http://b2.lilypie.com/7kXip1.png" alt=“Lilypie Tweede Ticker” border=“0” />

Beterschap voor Erik! Hopelijk slaapt hij lekker vanacht.

Liefs

Lilypie Second Birthday tickers

Beterschap voor Erik!! Hopelijk voelt hij zich snel weer beter!!!

quote:
Twee keer de zesde ziekte kan niet. De zesde ziekte is een virusziekte en als je die eenmaal een keer gehad hebt, heeft je lichaam antistoffen aangemaakt en word je er de volgende keer niet ziek van.

Groetekes, Sje

Tenzij het een gemuteerd virus is, en hij nu dus de “Javaanse zesde ziekte” heeft ofzo

Beterschap!

M.

Grapjurk!

Groetekes, Sje

Haha, laten we het maar niet hopen Marsel! Bestaat daar ook al een vaccin tegen?

Vannacht hoefde ik er voor het eerst sinds het afgelopen weekend niet uit voor 'm, het gaat dus beter. Hij was wel weer gewoon om 6.00 uur wakker, dus da’s dan weer minder. Maar ach, wel het gewone ritme, dus toont aan dat we de goede kant op gaan denk ik.

Iedereen nog weer bedankt voor de lieve reacties!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Om goed beschermd te zijn tegen de Javaanse zesde ziekte moet je veel rijst eten!

Groetekes, Sje

ik weet niet waarom maar ik denk spontaan aan de hongkong griep (ja die bestond echt)

Haha, Inge. Griepdeskundige…

Ik zal vanavond meteen iets met rijst gaan koken, voor je-weet-maar-nooit!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker