Tutje weglaten met slapen hoe aan te pakken

Hoi,

Ik wil over een week of twee als we weer allemaal gezond zijn verklaard het tutjes probleem bij mijn dochter aanpakken. Ze is nu bij 3 jaar en ik vind het wel tijd worden. overdag is dit geen probleem sinds ze 1,5 is heeft ze al geen tut meer overdag taalde er niet naar en heb hem op een gegeven moment gewoon weggelegd. Maar met slapen nog wel. Hoort echt bij het ritueel.
Maar hoe ga ik dit aanpakken. Ze heeft een keer zonder tut moeten slapen drama 3 uur lang heeft ze het huilen volgehouden en daarna heeft ze nog 1 uur papa en mama geroepen op een hele zielige toon. We waren n.l. uitlogeren en vergeten hem mee te nemen. We kwamen thuis en daar lag hij dan in bed voor ik het wist had ze hem al te pakken. tja en toen werd ze ziek en het gaf haar met haar eigen knuffel erbij echt troost.
Maar nu vind ik het welletjes.

Maar hoe dit probleem aan te pakken.
In een keer geen tut bij alle slapen, of afbouwen per slaap. (ze slaap s’middags nog)

Wie o wie heeft er tips???/

groetjes

lon106

heb ooit iemand gesproken en die had afgesproken met haar dochter om de tut aan een ballon te hangen en de lucht in te laten gaan.
Op die manier kon ze er afscheid van nemen en zag ze hem vertrekken. Daarna heeft ze nooit meer getut.
Vondt dit persoonlijk een mooi iedee.

Heb het maar gehoord hoor hopelijk heb je er iets aan.

groetjes Gytha

ik lees met je mee! Wil het ook straks afbouwen, of gelijk weglaten bij luca.

Deze heb ik wel eens gehoord, met vind hem zelf een beetje gemeen…
Als je kindje ook een knuffel heeft, dan zeg je op een avond: oke, je bent nu te oud voor een knuffel en een speen. Dan haal je ze allbei weg. Kind verdrietig. Na een tijdje zeg je dan: weet je wat, omdat je zo verdrietig bent, krijg je de knuffel terug!
En dan moet het probleem opgelost zijn…

Laat je kindje het speentje geven aan een baby. Geef aan dat ze al heel erg groot is en dat baby’tjes speentjes veel harder nodig hebben omdat baby’tjes veel meer huilen. Je kindje voelt zich dan heel groot, lief en belangrijk als ze haar speentje afgegeven heeft.

Wij hebben op die manier allebei onze meiden rond het 3e jaar van de speen af gekregen. En dan is het de eerste paar keer met naar bed gaan mogelijk wel even simmen, maar zodra ze slapen is er niks aan de hand. Ze hebben het eigenlijk alleen maar nodig om in slaap te vallen.

Overigens heeft geen van onze meiden ooit jaloerse gevoelens gehad richting de baby aan wie ze het speentje gegeven hadden.

Groetekes, Sje

als je kind alleen s’nachts speent, was is het probleem dan?
Ik snap niet waarom ouders daar zo mee bezig zijn.
Je kind loopt vast op zijn 10 niet meer met een speen dus?

Nou, soms zie je speensabbelende kinderen in de supermarkt naast hun moeder lopen waarvan je denkt “Hoe oud ben jij eigenlijk?”. Ik vind het geen gezicht! Wij hebben trouwens sowieso vanaf het moment dat ze 1 jaar waren ingevoerd dat het speentje in bed hoorde en niet meer mee ging op pad.

En daarnaast is het gebit ook niet blij met een speen. En dan kan die speen nog zo “dental” zijn, het blijft een ding wat de stand van het gebit kan beïnvloeden. Dus zo snel mogelijk weg ermee.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 28 Feb 2008 21:32:40

Evianne heeft ook een speen, die had zon verschrikkelijke zuigbehoefte als baby. Nog voordat ze een jaar was, mocht dat ding niet meer beneden. Nu is ze bijna 5 jaar en gebruikt hem alleen snachts. Pogingen om hem naar een baby zwarte piet te sturen, liepen op niks uit. Als het erop aan kwam, moest de babypiet maar eentje aan de sint vragen hahaha. Toen haar vertrouwde speen nergens te vinden was, een vervangend kleiner model gegeven in de blinde paniek die ze om dat ding had. Ik dacht dat zal ze tevens wel niet prettig meer vinden, maar niks hoor, deze heeft zelfs de voorkeur nu grrrr. Evianne is een lichte slaper, is gauw wakker van de regen en weet ik wat, dat ding heeft geeft haar echt een soort troost en bescherming voor de nacht waardoor ze duidelijk beter slaapt. Als ze hem s`nachts even kwijt is, is het huilen. Haar tandjes staan mooi en aangezien de krengen tegenwoordig zo gemaakt worden dat er rekening wordt gehouden met het gebit, ga ik die strijd nog maar niet aan. Stiekum knip ik nu af en toe een klein hoekkie eruit hahaha, maar dit mag nog niet helpen. Mischien dat hij daarmee naar verloop van tijd niet lekker meer is en dan is hij "gewoon versleten "… Onze enigste drogist in het dorp is net dicht, dus tja een nieuwe kopen kan dan niet. Ze weet niet beter als dat je die dingen alleen hier kon kopen. Dus ik probeer het wel, maar zonder drama ( mocht het niet lukken heb ik er nog eentje liggen ). Ik vind het niet nodig om haar van streek te maken omdat ze het als een zekerheid in bed nodig heeft om lekker te kunnen slapen. Ze weet het wel hoor, ze zegt nu vaker tegen me dat ze eventjes zonder fiep geslapen heeft wat dan natuurlijk een compliment oplevert.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Hoi,

Ik wil graag afbouwen omdat ze niet zo dental zijn als ze zeggen. ik er gek van wordt om er constant op zoek naar te gaan. En ze heeft al een heel smalle kaak percies d’r moeder en het gebit heeft daarom de neiging alles in een hoek naar voren te duwen waardoor je een zgn open gebit krijgt waarbij je niet normaal meer kan eten en er heel veel orthondontie en operaties voor nodig is om dit te corrigeren.

Helaas is weggeven aan een andere baby geen optie heb op moment geen kleine baby’s in mijn omgeving.
Ik denk nu ik er langer over na denk ik misschien voor optie afscheid nemen kies en daar met een verhaal naar toe werk of zo.
ik denk dat het zomaar weglaten aafrechts bij haar gaat werken. Ik heb wel al tegen haar gezegd dat de speen die ze nu heeft de laatste is die mama heeft gekocht. Ze heeft hem al een tijdje.

Maar mochten er nog meer tips zijn of variaties of misschien betaat er wel een boekje(s) van laat het me horen.

groetjes,

bedankt voor de reactie tot nu toe

lon106

er betaan genoeg boekjes hierover, even google! of bollen!
ik heb de speen aan een doekje gemaakt, scheelt heel wat zoekwerk snachts!

Of even naar de bieb!

Groetekes, Sje

Goedemorgen,

Ik heb een tip voor alle moeders die problemen hebben met het
weglaten van de speen bij kinderen.
Je moet de speen eraf knippen zodat alleen het plasticke gedeelte nog
overblijft.
Hier vinden kinderen vaak niks aan want ze kunnen niet meer sabbelen op
de speen.
Nu is de speen niet meer zo interressant en zijn ze er vaak zo vanaf.
Het proberen waard toch?

Groetjes Heleen. mamma van Elke en Anne.

Ja, lekker gevaarlijk, waarom niet?!

Groetekes, Sje

pff lijkt me wel gevaarlijk heleen!!!
Er kunnen altijd silicone stukjes achter blijven en als ze dat plastic gedeelte in mond pakker kunnen ze stikken!

Zou DIT NOOIT DOEN

groetjes gytha

Hoi,

Sommige moeders hier bij ikkeben zijn nog al direct met antwoorden terwijl
ze het hele verhaal niet eens weten.
Dit vindt ik niet altijd prettig!
Zal jullie vertellen hoe ik het heb gedaan (ik heb dit gelezen in een boekje
met tips voor babys/kids).
Heb dus de speen erafgehaald en er bleef dus alleen het plasticke gedeelte
over.
Mijn dochter stopte hem voor de mond en merkte gelijk dat de speen eraf
was.
Speen eraf mamma zei ze.
Ja, hij is kapot zei ik toen en mamma heeft ook geen andere speen.
Oke zei Elke toen dan slaap ik zonder speen.
Niks geen problemen. Heb haar gezegd dat ik het plastickje weg zou
gooien.
Ze slaapt altijd met haar muis, dus zei ik haar die maar lekker bij haar
te nemen.
Dit deed ze en ging lekker slapen.
De volgende avond was ik bang dat ze weer om de speen vroeg.
Deed Elke ook en ik zei dat er geen speen meer in huis was.
Slaap maar weer lekker met je muis, die heeft toch ook geen speen in?
Nee zei ze toen, muis ook zonder speen.
Je bent een grote meid hoor zei ik en gaf haar dikke knuffels.
Nu zijn we een aantal dagen verder en ze heeft het er niet meer over.
Gaat lekker slapen!
Misschien moet ik dit er voortaan maar bij vermelden!

Groetjes Heleen.

misschien wel ja! Want zo klinkt het niet gevaarlijk! Je kan je wel voorstellen dat een kind met alleen het schildje laten slapen gevaarlijk klinkt.
Ik mag hopen dat Luca zo zou reageren. Ik denk dat hij zegt dat ik dan maar gewoon een nieuwe moet kopen!

quote:
Sommige moeders hier bij ikkeben zijn nog al direct met antwoorden terwijl ze het hele verhaal niet eens weten. Dit vindt ik niet altijd prettig!

Dat roep je ook over jezelf af natuurlijk als je het hele verhaal er niet meteen bij vertelt. Dus je hebt het helemaal aan jezelf te danken als je je aangevallen voelt.

Groetekes, Sje

nou heleen je schreef het echt heel gevaalijk hoor.
Het zou fijner zijn als je dat verhaal wat je nu schrijft er in het gevolg bij zet!!
En je hoeft je niet aangevallen te voelen, maar wees duidelijk!!!

groetjes Gytha

Hoi,

Ik voel me niet aangevallen gelukkig.
Heb alleen geen zin om er lange verhalen van te maken want daar zijn
sommige moeders ook niet van gedient heb ik wel eens gelezen.
En trouwens dat verhaal wat ik over Elke schreef is toch helemaal niet
boeiend als je elkaar niet kent.
Ik besloot dus alleen om op te schrijven dat ik de achterkant eraf heb
gehaald en ze zo geen speen meer heeft.
Zullen we het zo maar laten meiden!

Groetjes heleen.

Hallo,

Ik vraag me echt af hoe het schildje van een speen gevaarlijk zou kunnen zijn, zeker voor babietjes van over 9 maanden. Ze kunnen er onmogelijk in stikken
Doorslikken gaat echt wel niet, dus blijven “steken” in de keel of zo is echt onmogelijk. Ze kunnen er hooguit wat op bijten, en uit de mond laten glijden als ze het beu zijn. Dus “gevaarlijk” zoals eerder beschreven is dit echt wel niet. Het is hooguit wat oninteressant speelgoed. Soms moeten mama’s dat “stikgevaar” even laten varen. Dat kan enkel in dingen die ze kunnen doorslikken. Je moet de speen er natuurlijk volledig afknippen zodat er geen kleine stukjes meer aanhangen, maar dat had Heleen gedaan.
Dus volledig eens met Heleen dat er soms te snel gereageerd wordt… Haar verhaaltje erbij maakte toch geen enkel verschil? Ze had enkel het schildje gegeven, en daarbij bleef het, met verhaaltje of zonder… Niet van alles een drama maken

Wie me kan uitleggen hoe een babietje in hemelsnaam kan stikken in het schildje van een speen of in welke zin dan ook dit gevaarlijk zou kunnen zijn, trakteer ik!

Groetjes,

Tamara

Stikken doe je niet alleen door iets dat in je keel vastzit.

Als je snotverkouden bent en iemand houdt je mond dicht, stik je ook. Dus een kindje dat verkouden is en dat schildje tijdens het spelen volledig in de mond krijgt (dat kan namelijk als het speengedeelte eraf is!), zal erg moeilijk adem kunnen halen en stikt dus uiteindelijk als je er niet goed op let.

We maken geen drama, het is eerder een drama dan je denkt. Je kunt niet zuinig genoeg zijn op je kindje.

Zal ik je mijn adres mailen om de traktatie naar toe te sturen?

Groetekes, Sje