[hi, misschien beetje laat maar wilde graag nog even reageren. je hebt eigenlijk 3 problemen en de eerste is de moeilijkste dat je kindje al kon lopen met 11 maanden.
Hij is absoluut nog niet klaar voor standjes/nee, mag niet en afblijven en het begrip straffen en belonen. Hij zal het niet begrijpen waarom hij ineens in de box wordt gezet ook al heb je het 10x tegen hem gezegd.
Hij begrijpt dat gewoonweg niet. Zijn vermogen om te kunnen lopen geeft hem tegelijkertijd de mogelijkheid OVERAL bij te kunnen en de onmacht van onbegrip vanuit zijn omgeving dat dat eigenlijk allemaal niet mag. En nu, ja…met 14/15 maanden is hij natuurlijk klaar om te klimmen en klauteren omdat hij al een half jaar loopt. Tis een logische ontwikkeling, maar in een te jong mannetje.
2de is de box; je hebt de box nu als een strafplek. je hebt gelijk hem daarin te zetten als hij iets doet wat niet mag, maar…je zou het beste daar een hele leuke speelomgeving voor hem van kunnen maken en dingen in de box leggen waar hij wel mee mag spelen. Al is het iets wat niet van hem is, een oude tv gids of plastic fotalbumpje of oude sleutels etc. Hij heeft uitdaging nodig omdat hij al kan lopen maar niet in staat is te begrijpen waarom hij niet overal aan mag zitten. Of zet een klein krukje in de box, waar hij op mag klimmen en af mag/kan vallen.Natuurlijk wel eentje waarmee hij niet uit de box kan klimmen/vallen!
3de zijn jou correcties de hele dag. Zelf wordt je daar uiteraard ook niet vrolijk van en het kost je bergen energie! Eigenlijk moedig je zijn gedrag aan doordat hij continue die aandacht van je krijgt als hij ergens aan zit. En wat is er mooier dan aandacht van je mama? Als 3-5 correcties niet meer helpen moet je stoppen, al is het alleen al voor jezelf. Meestal werkt het het beste als je hem kan afleiden met iets anders, een speeltje of een liedje zingen of iets anders leuks waar hij wel aan mag komen. en geef hem vooral complimentjes als hij dat doet en meespeelt, En ook belangrijk, doe het even samen. Dat 'even samen’kan al wonderen doen.
Je lokt dan positief gedrag uit doordat je hem positieve aandacht geeft. Je leert hem dan eigenlijk dat het ook anders kan!
Ik wens je veel su6 want ik weet hoe moeilijk het is patronen te doorbreken. en ik hoop dat je er wat mee kan.
gr aram
quote:
hallo allemaal.
ik had een vraag, mijn zoontje is bijna 14 maanden, hij liep al met 11 maanden dus je kunt je voorstellen het lieft loopt hij door het hele huis en sloopt de hele boel.
ik heb Jort de grootste deel van de dag nog in de boks, ik kan hem niet alleen laten lopen in huis want hij zit in de vensterbank, loopt omhoog naar de trap, zit in de keukenkastje etc… dit is helemaal niet erg maar ik vroeg me af of er nog meer moeders waren die hun kindje op deze leeftijd nog veel in de boks hebben, en zo niet hoe doe je dat dan>> ben je dan de hele dag aan het corrigeren ( van mij mag hij dus echt niet overal aan komen!!!)
alvast bedankt,
groetejs Trynke