Tips voor te leren luisteren

Ik weet het echt niet meer!! Jesse luistert gewoon niet thuis. Als we op bezoek zijn luistert hij wel.
Als ik hem thuis iets verbied lacht hij me uit! Ik moet stiekem er wel om lachen maarja…
Heb alles geprobeerd: Streng, lief, wegzetten, in de gang in de kinderstoel(heb ik van Mini-Boy), recht in de ogen kijken. Noem het allemaal maar op… Niks werkt. Ik weet wel dat het een fase is en uitproberen maar het is echt vermoeiend.
Hij wil ook op de bank klimmen mag natuurlijk ook niet. Als ik dan nee zeg wordt het helemaal drama. Gaat hij lang uit op de grond huilen… Haha
Wie heeft er eventueels tips en hoe hebben jullie dit ervaren als je kindje niet luistert?

Liefs

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb2m.lilypie.com/2s9dp2.png" width=“200” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Second Birthday tickers” /></a>

Gewijzigd door - kikie op 17 Oct 2009 14:54:45

Lastig! Erik probeert ook enorm uit en kan ook drama maken als iets niet mag. “Uitlachen” doet hij ook, maar kinderen van deze leeftijd lachen om de reactie van papa of mama en het is niet uitlachen zoals wij zouden denken. Dus hoe rustiger jij blijft, hoe minder er voor hem te lachen valt. Als iets niet mag, rustig ‘nee, mag niet’ zeggen en hem afleiden of ergens anders neerzetten bij een speelgoedje ofzo. En als hij languit op de grond gaat huilen omdat hij niet op de bank mag…tja. Over hem heen lopen en laten huilen. Dan stopt het gauw genoeg is mijn ervaring.

Het is lastig en kost veel geduld, maar op deze leeftijd zit er nog niet veel anders op dan ‘nee’ zeggen en weghalen uit de situatie.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Als hij lang uit op de grond gaat liggen negeer ik hem idd. Maar hij maakt er echt een hele show van.

Liefs

Lilypie Second Birthday tickers

1. Volhouden.
  2. overdreven gedrag negeren.
  3. als het toch te gortig wordt: wegzetten.
  4. Volhouden.

M.

Eva is ook oost-indisch doof wat dat betreft. Ze hoort het wel als ik zeg: ‘Eva Danoontje?’, maar zogenaamd niet als ik ‘Mag niet!’ zeg. Ze zit bv vaak aan stenen poppen bij ons in de kamer, die uit Mexico komen. Ze gooit dan het hoofd er van af en dat mag niet. Dan moet ik 10x ‘Mag niet’ zeggen, maar ze doet het toch. Nu doe ik mijn vinger er nog bij, zo van: ‘Pas op!’ Helpt ook niet echt. Ze lacht dan inderdaad ook gewoon, zo van: ‘Je kan de pot op!’ Op de grond liggen doet ze (nog) niet, maar dat zou ik zeker negeren. Dan is er geen lol meer aan en houden ze wel op (hoop ik). Ik pak Eva nu ook op en zet haar ergens anders weg. Maar ja, dan kruipt ze ook weer vaak terug. Ik pak haar dus vaak op. In de ogen kijken helpt hier ook niet echt nog. Moeilijk he, dat luisteren? Ik herken het wel hoor Kikie, maar ik denk ook dat het nu nog een kwestie is van duidelijk ‘Nee’ zeggen en Jesse wegzetten en zijn ge-acteer op de grond negeren. Succes!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Dat alles heb ik geprobeerd!!! Haha maar moet blijven volhouden en idd rainbow als ik bv zeg: Jesse drinken is hij er ALS de kippen bij.

Liefs

Je geduld bewaren en volhouden, er zit echt niets anders op met onze kleine acteurs en actrices…

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Hoi
Heel herkenbaar! Consequent zijn is het sleutelwoord, en hoe grappig het ook lijkt niet lachen!, je plukt er later de vruchten van.

Groetjes

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Noah luisterd thuis wel, maar bij mijn ouders is het echt te erg aan het worden! Verwend is ie…

Niet luisteren?? In de hoek

Maar consequent blijven is inderdaad het goede sleutelwoord…

Liefs, Melanie, (mama van Noah)

Lilypie Tweede Ticker

hier ook heel herkenbaar alhoewel ik niet denk dat ze het al echt goed doorhebben van hoe ze precies WAARNAAR moeten luisteren. denk dat ze daar ook nog een beetje in moeten groeien, net als wij trouwens

Voorbeeld. Hij zit nu bij mijn ouders thuis in de box, en hij gooit telkens met een blok tegen de tv aan, of tegen een kopje aan wat op tafel staat, en dan echt hard ook.
dan zeg ik op den duur dat ie daar mee op moet houden, dat doet ie niet, dan doe ik mn vinger erbij van: pas op he!"
luisterd ie ook niet. gaat ie lachen of heel boos gooien. dan pak ik hem bij zijn arm en zorg dat hij gaat zitten in de box. maar dan niet heel erg lief van: ga maar zitten, nee gewoon arm pakken beentjes naar voren en hup zitten dan maar
dan gaat ie heel boos gillen, en gaat weer staan en wordt nog bozer, dus ik zeg daarna niks meer maar volg gewoon dezelfde handeling uit. dan gaat ie heel hard boos zitten huilen. dan staat ie op en gaat ie dansen en naar Noddy kijken.
op denduur luisterd hij dus wel.
verder ga ik m geen corrigerende tik meer geven (is ooit gebeurd en wil het niet op die manier oplossen… thnx Mriek) en ik doe hem al zeker geen door in zijn arm te knijpen, ik pak m gewoon en zet m gewoon neer. endat alleen al vind ie zwaar shit haha

<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://lilypie.com/pic/090929/GYPG.jpg" alt=“Lilypie Tweede Pic” width=“48” height=“80” border=“0” />[img]http://m2.lilypie.com/A3iGp2.png" alt=“Lilypie Tweede Ticker” border=“0” /></a>

Gewijzigd door - isa-schatje-isa op 17 Oct 2009 14:49:14

Hier zog zo’n ik doe wat ik wil dame. Vanmorgen ook weer in de keuken. Kastje open. Morgan nee niet doen. Dan schut ze nee met der hoofd, zegt een paar keer zuchtend nee maar gaat rustig verder met het kastje. Pak ik der op zet der weg en dan gaat ze vrolijk naar het katten eten. Ritueel opnieuw. Morgan nee niet doen, nee schuddend en zuchtend nee nee nee en mamma pakt er weer op en dan gaat ze terug naar het kastje. Maar we blijven consequent en blijven nee zeggen.

Overigens bepaalde dingen weet ze nu wel en dat gaat goed, zo likt ze niet meer aan schoenen en ook aanstekers en zo worden netjes afgegeven, dus op den duur werkt het wel

Groetjes,

Michèle

You’re welcome Inge…

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

juppp hier ook zon driftkop…

Nee niet aan de sigaretten zitten… meneer doet het toch… ik pak het af en zeg “Nee noah dat mag niet, dat is vies”.
na 4/5 x dat te herhaald te hebben, pakt ie weer het pakje sigaretten en geeft het me met het woord BAH :smiley:

Ze leren het wel :smiley:

Liefs, Melanie, (mama van Noah)

Lilypie Tweede Ticker

Vanmiddag merkte ik als ik MORGAN zeg en mijn vinger omhoog doet dat ze dan automatisch nee gaat schudden. Als ze er nou ook nog wat mee deed zucht

Groetjes,

Michèle

hahaha hier nog zo’n dame hoor. nee schudden en zeggen zijn we erg goed in maar het ook doen ho maar!
consequent blijven is zoals al gezegd idd het sleutelwoord, Lindsey heeft inmiddels al een paar dingen opgegeven (slippers/schoenen in d’r mond stoppen, op de konijnenkooi slaan) maarja dan nog blijven er genoeg dingen over die dus niet mogen.
volgens mij gaat er echt zoiets van ‘als dat niet mag moet het wel heeeeeel erg leuk zijn’ door hun koppie.

liefs,
Rinske

Heb gister even iets uitgeprobeerd. Ik zei altijd NIET DOEN, MAG NIET. Nu zeg ik JESSE PAS D’R op en het lijkt een beetje te werken. Of misschien is het maar voor kort

Wat hier erg in trek is zijn kaarsjes. Pffff

Liefs

Oh maar kaarsjes zijn ook heel mooi. Mijn ervaring is echter (niet met Morgan maar met mijn broertje en neefjes en nichtjes) dat ze er maar 1 keer aankomen. Ze willen aan de vlam voelen, realiseren zich dat het auw is (dat doen ze al voor ze de vlam raken) en dan blijven ze er meestal wel vanaf. Niet dat ie nou zijn vingers moet branden hoor, maar dit is wat ik meestal meemaak.

Groetjes,

Michèle

Geloof dat ze allemaal hetzelfde zijn
Waarom geven we speelgoed??? Dat is echt iets wat ik me wel is afvraag
Al moet ik zeggen als Dylano niet in een sprong zit het een stuk beter gaat dan als hij er wel inzit pffff.
Nog week hoop ik

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Minke reageert sinds een paar weken eindelijk wat beter op 'nee"of “ah-ah!” maar natuurlijk niet altijd… ! Wat Minke nu ook doet is zichzelf op haar hoofd slaan als ze iets niet mag! Ze had een paar keer haar vader of mij een tik gegeven ( ja echt in ons gezicht!) dus wij hebben dat meteen grondig aangepakt door haar dan meteen op de grond te zetten en "NEE!"te zeggen. Nu gebeurt er het volgende zo nu en dan; ze mag iets niet wat ze doet dus ik zeg "Nee, Minke, niet doen!"en dan kijkt ze heel boos, je ziet haar echt in innerlijke strijd staan van “Ik mag het niet, … maar ik wil het toch!!!” om vervolgens zichzelf op dan maar haar hoofd te tikken! mal kind zo raakt ze kennelijk de frustratie kwijt. En als ze luistert benoem ik dat ook echt , "goed zo, grote meid dat je als zo goed luistert"enzo. Ik hoop dat ik haar daarmee ook stimuleer om te (blijven) luisteren…!
Maar ik heb het idee dat het volhouden toch ( beetje bij beetje) wat effecten sorteert! Dus ik sluit me aan bij het geduld bewaren, hoofd koel en volhouden!

lieve groetjes

Even wat wijsheid van het buro toen deze mama door de bomen het bos ook niet meer zag… Ben het zelf niet met alles eens want ze geven ook aan dat je de spullen waar ze niet aan mogen zitten tijdelijk weg moet zetten. Maar dat gebeurd hier dus niet. Ga niet mijn huis verbouwen … dan maar sommige dingen door de vingers zien en andere dingen moet hij maar leren… toch?

Hieronder de wijsheid van het cb:
Kinderen denken anders, je kunt ze niet stout of ongehoorzaam noemen. Ze leren met hele kleine stapjes wat wel en niet mag. Het is nu nog veel te moeilijk voor je kind dat alles wat hij niet mag dat ook te onthouden. Het is dan ook heel begrijpelijk dat een kind telkens opnieuw weer terug te vinden is bij dat waar hij niet aan mag komen. Dat is spannend. Hij krijgt door zijn gedrag alle aandacht. Deze aandacht daagt hem nog meer uit om andere dingen uit te gaan proberen.

Straffen heeft nu helemaal geen zin. Het beste kun je je kind, als het dat doet wat het niet mag, duidelijk maken dat hij dat niet mag. Hem oppakken en in de speelhoek zetten. Uitleggen waarom hij dat niet mag. Wat de gevolgen zijn etc. Geleidelijk aan leert je kind deze regel te onthouden. Na een tijdje zul je merken dat je kind datgene met rust laat. Heel ondeugend kan je kindje je dan aankijken, terwijl hij néé roept en wijst naar de plek waar hij niet aan mag komen. Bijv plantenbak. De boef , hij wéét het dus wel denk je dan.

Ja dat klopt hij weet dat hij er niet aan mag komen als jij in de beurt ben. Je kind heeft de eerste belangrijke stap geleerd. Zodra jij je kamer uit ben en hij je niet meer kan zien is het dus goed mogelijk dat je kind weer daar aan zit waar het niet aan mag zitten. Jij neemt als het ware de regel ‘niet aan komen’ mee de kamer uit. Opzettelijk ongehoorzaam is je kind echt nog niet. Het duurt lang voordat je kind uit zichzelf allerlei regels goed kan onthouden. Tussen de 3 en 4 jaar!!!

Tips:
Elk gezin heeft zijn eigen regels. Wat voor de ene verboden is kan bij een ander wel toegestaan worden. Probeer vast te stellen wat echt NIET mag en wat niet zo heel erg is. Door het aantal regels te beperken, kan je voorkomen dat je heel de dag loopt te verbieden. Als je kind iets uitprobeert wat niet zo erg is, kan je ervoor kiezen om dit te negeren. Door net te doen of je het niet ziet beloon je hem ook niet met extra ondeugende aandacht. Wees consequent in wat niet mag en geef je kind tegelijkertijd iets anders om mee te spelen. Bijv: dat boek van papa mag je niet dat gaat kapot, maar kijk eens hier… een mooi tijdschrift (wat kapot mag).