Tips voor leren drinken uit glas?

Onze jongste dochter is 15 maanden en drinkt (nog steeds) niet uit een open beker/glas. Het is niet dat ze het niet zou kunnen, maar ze wil gewoon niet!! Onze oudste dronk op deze leeftijd alles uit een open beker en ik vind t ook wel tijd voor de jongste…
Ze krijgt nu haar limonade uit een rietjebeker en ze wil niet anders. Ze begint te huilen/nee roepen etc zodra ik maar met een glas/beker aan kom zetten. Terwijl ze wel ziet dat wij allemaal er ook uit drinken…
Ik heb ook de difrax beker in huis, maar die wil ze niet, gekleurde bekers, glas t maakt neit uit… alles is ‘nee’.
Iemand tips hoe ik haar er toch aan kan wennen??

Zo’n klein kindje sowieso niet uit een glas laten drinken. Ze hebben nogal eens de neiging om hun tanden in de rand te zetten, en zo had mijn zusje op peuterleeftijd ineens een hap uit het glas genomen! Niet tof!

Dus gewoon plastic beker in elk geval.

Tja, en ruim een jaar oud…die kleine mop is aan het uitproberen en die vindt een fles en/of rietjesbeker gewoon veel makkelijker! Dus ik zou die rietjesbeker verstoppen en alleen nog maar drinken uit een beker geven. Ze zal ooit toch moeten gaan drinken!

Groetekes, Sje

Oh zo 1 had ik ook

Zolang de fles in de keet stond, dronk hij niet een slok uit een gewone beter. Tot ik op een dag de fles ‘kwijt geraakt’ ben. Toen was het klaar. Nu drinkt hij alles uit een beker. Ik zo dus zeggen, net als Sje, weg met de rietjesflessen, en alleen nog bekers in huis!

Groetjes Manderijn.

Onze oudste drinkt nog steeds met een rietje uit een gewone beker.
Ze kan prima uit een gewone beker drinken maar ons dametje heeft het geduld niet stil te zitten. Ze moet elke keer perse met de beker lopen of zitten wiebelen… Hoe vaak we hier wel niet drinken er over heen hadden… Zelfs op de psz kwam ze elke keer met natte kleren thuis. Ze zeiden daar zelfs dat we wat anders mee moesten gaan geven… Dus toen maar rietjes gekocht en ze heeft nu elke keer een rietje in haar beker en het laatste beetje drinkt ze wel normaal op.
Ja ze is bijna 2,5 maar het is niet anders… Ze leert het vanzelf denk ik…

Groetjes

Tja… beker verstoppen heb ik ook aan gedacht… maar mooi dat ze dan gewoon een dag niet drinkt! Ik heb maar 1 rietjesbeker voor haar, en d’r melk drinkt ze nog uit de fles. Tja… vind het niet ideaal.
Maar een dag zonder drinken (melk, limonade etc) dat kan toch niet?! Ze weet gewoon dat we haar toch wel d’r beker teruggeven denk ik… Hoe lang dronken ze bij jou dan niet mandarijn??

Van 1 dag niet drinken drogen ze niet uit. Als ze echt dorst krijgen, drinken ze echt wel uit een gewone beker hoor.

Groetekes, Sje

Ze halen best nog veel vocht uit eten hoor. Denk aan dingen als fruit en zuivel, daar zit best vocht in. Het was hier met een paar dagen klaar. Zolang ze weet dat je de fles wel terug geeft, zal ze niet uit de beker drinken. Hoeveel melk drinkt ze nog uit de fles? Want het een wel en het ander niet, is ook niet echt een statemen he?
Lastig hoor. Onze dochter kreeg tot 2 jaar haar pap in de fles elke ochtend, en had voor de rest de beker. Het zou wel kunnen dus, maar heb niet het idee dat het bij Jou dochter gaat werken. Lastig dus!

Groetjes Manderijn.

Stefan (2jaar en 3maanden) wilde eerst ook niet uit een beker drinken, dronk ook met een rietje. Ik had voor voor hem een dick bruna beker, doorzichtig met een koe, varken en schaap erop. Ik deed er een klein beetje drinken in en zei tegen hem: we doen er drinken in tot de voetjes van het schaap. En dan moet je maar eens een slokje nemen, dan gaat het naar beneden. Dan hield ik de beker bij zijn mond zodat hij kon drinken, en zei dat hij hem ook met zijn handen vast kon houden. Eerst vond ie t maar niks maar na gewoon een paar keer te oefenen deed ie vanzelf mee en om de één of andere reden vond ie t heel interessant dat dat drinken steeds verder naar beneden ging. Na een paar dagen proberen voelde ik dat hij de beker steviger vast had, dus liet ik hem langzaam los. En vanaf dat moment kon hij het. Soms was wel een beetje te snel naar zijn mond of weer naar beneden, dus dan goot ie alles eruit, maar t ging steeds beter! Dan zei hij zelf: nu tot de voetjes van het schaap! haha misschien een domme manier om het hem te leren maar het werkte wel :smiley: O en haha, hij drinkt nu ook uit andere bekers, niet alleen de dick bruna beker :smiley:

Lilypie Second Birthday tickers

Thanks voor de tips.
Onze jongste is inderdaad een eigenwijsje… echt eentje met een eigen willetje.
Ik geef haar s morgens pap uit een bordje. Dan tussen de middag en s avonds krijgt ze nog zo’n 100/120 cc melk uit de fles per keer. De rest van de dag drinkt ze dus uit de rietjesbeker.
Ik heb maar gelijk vanmorgen de rietjesbeker in de kast gelaten en we gaan straks gewoon gelijk met de oudste uit een beker drinken. Maar meestal slaat ze ertegen met d’r handjes. Dus bij d’r mondje komt ie niet eens. En ‘nee’ bij haar is gewoon écht nee! Ze heeft het ook gepresteerd een week lang geen brood te eten tussen de middag, geen hap! (geen alternatief gehad, er kwamen tandjes bleek later…)

quote:

Onze jongste is inderdaad een eigenwijsje… echt eentje met een eigen willetje.
En ‘nee’ bij haar is gewoon écht nee!

Maar jij bent nog altijd de baas, dus ze zal ooit moeten zwichten met die drinkbeker.

Groetekes, Sje

Ik vind het ook altijd wel weer wat hebben dat ze zo een eigen wil hebben! Haha… Maar inderdaad, jij bent de 'baas’
Wie weet lukt het je om i.p.v de rietjesbeker gewoon een beker te pakken, en dan gaat die fles er op den duur ook vanzelf af, en dan is het klaar! Aanhouder wint! Maar is altijd makkelijker gezegd dan gedaan!

Ik moest er zo aan wennen dat ze dan voor onderweg ook niks hadden. Een rietjesbeker of iets neem je zo mee de auto in, een gewone beker niet!

Trouwens, hier bij de kinderen op de peuters is nu een kindje dat al 3 is, en nog een tuitbeker mee krijgt… dat lijkt toch echt wel heel raar hoor! Ik heb met de jongste vanaf een paar weken voor hij zou starten (vorige week) alleen maar zijn schoolbeker op tafel gehad… oefenen… haha!

Groetjes Manderijn.

Elke donderdagochtend als zij van school terug komen lopen zit er bij de bushalte een moeder met een dreumes en een peuter (op een loopfietsje, dus 3 moet-ie zo onderhand zijn!) en allebei die kinderen lopen dan te tuuteren aan een fles met melk!

Ieder een fles met melk!!! Hoe vreselijk wil je het hebben?! Nog slecht voor het gebit ook om je kind de hele dag aan een fles of rietjesbeker te laten lurken.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 20 Sep 2012 12:10:43

Ach ja, ieder zijn meug denk ik dan. De dochter van mijn vriendin heeft alleen geen speen in haar mond als ze eten krijgt… Ook zo overbodig!

Ik zeg er maar nooit wat van, oud en wijs genoeg, en ik ben dan ergens altijd bang dat mensen denken; ‘oh alsof jij alles zo goed doet’

Groetjes Manderijn.

Ja, niemand is perfect natuurlijk, maar net wat je zegt “speen alleen uit als ze moet eten” dat gaat toch echt wel te ver hoor als je het mij vraagt.

Groetekes, Sje

Klopt hoor… wij zijn hier ook de baas!
Blijkbaar heeft ze dat begrepen… vanmorgen heeft ze paar slokjes drinken uit d’r beker genomen. Ze zag de rietjesbeker immers niet staan (andere keren zette ik die op t aanrecht, maar had ze m bijv s morgens al wel gehad). Nu was ie gewoon in de kast gebleven en nog niet gespot bij t benedenkomen!
Bij de boterham heb ik er een bekertje melk bijgedaan… zowaar wilde ze die ook leegdrinken (de helft zat in d’r slab denk ik… maar ze deed zomaar haar best!). Een maand geleden weigerde ze dat nog absoluut…
Dus dadelijk als ze uit bed komt hier weer geen rietjesbeker maar een open beker… Zou ik dan in 1 dag de slag gewonnen hebben!?! Heeft ze meegelezen dat t nu menens is…?

En ja… zo’n boefje met een eigen willetje is wel heel leuk! Ze is ondeugender dan d’r grote zus…

Speen bij ons: alleen in bed, voor de jongste dan. De oudste (nu bijna 2jaar, 4 maand) heeft al niet meer. Zag vanmorgen nog een kind van ongeveer 3,5 lopen met een speen… vind dat dus ook geen gezicht!

@mandarijn: hoe vind je jongste t op de psz? Mijn oudste is vorige week ook gestart maar vind t totaal niet leuk, en wil helemaal niet… Bij ons zie ik veel kids die een pakje drinken met een rietje meekrijgen.

Joh, wat goed! En nu maar volhouden dan, ben je er zo van af!

Het gaat hier erg goed op de psz. Maar ik denk dat het lastig vergelijken is, aangezien hij 2 ochtenden met zijn zus mee gaat. Hij hoeft dus niet alleen. Vandaag nog de complimenten van de juf… wat niveau betreft loopt hij voor op zijn leeftijd (net als zijn zus) hij praat erg goed, veel woorden, nou ja, hij praat met gemak zinnen van 6 woorden, en is erg sociaal. Klein monster, dat wel, maar dat is hij thuis ook!
Ik geef ze inderdaad ook wel eens een pakje mee, als de basis maar goed is, dan is dat denk ik ook geen probleem!

Groetjes Manderijn.

Wat fijn dat ze nu wat beter uit een gewone beker drinkt. Tja, persoonlijk zou ik me er nog niet zo druk om maken dat ze nog niet uit een gewone beker drinkt. Tim en Daan waren beide met 7 maanden van de speenbeker af. We hebben ze vanaf die leeftijd uit een tuitbeker laten drinken. Vanaf hun 1e jaar uit een rietjesbeker en ergens tussen de 1.5 en 2 dronken ze alles uit een gewone beker. Volgens mij is een rietjesbeker helemaal niet zo slecht. Ik zou wel stoppen met de speenbeker. Aanagezien ze gewoon uit een rietjesbeker drinkt zou ik haar de melk ook uit die beker geven. Daan is nu 1,5 en drinkt nu bijna alles uit een gewone beker of uit een gewone beker met rietje.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers

Ons eigenwijsje heeft inmiddels besloten dat ze een andere manier zoekt om mama te plagen. Als ze ‘mag’ (of moet) drinken, lekker blazen in d’r beker! Ergens wel grappig… heb me niet laten kennen, dan maar wat minder drinken. Doet ze vooral bij d’r melk… maar ze krijgt genoeg zuivel op een dag binnen dus niet zo’n probleem. En ik denk nu de afgelopen 2 dagen dat ze ongeveer 300-400 cc sap heeft gehad. Waarvan wel een keer uit een gewoon rietje.

Ik wilde eigenlijk zo wie zo van de fles af. Zeker omdat we over een maand of 2 weer een baby erbij hebben, die drinkt dan al uit de fles. Dan moet zij eraf zijn. Melk gewoon aan tafel uit een beker. Als ze af en toe nog dr rietjesbeker gaat gebruiken vind ik niet erg. In de periode dat de oudste alles uit een gewone beker moest leren drinken en soms echt geen zin had, kreeg ze ook gewoon een rietje of een tuitbeker… Ze moest immers wel drinken! Ik maak er verder geen drama van…

Goed bezig!

Groetjes Manderijn.

nou vandaag anders niet… ze heeft vanmiddag rietjesbeker gekregen. Ze had nog niks gedronken uit d’r open beker vandaag…
maar ze zit niet lekker in d’r vel. Kan alleen maar huilen. Tandjes zijn t niet… als t zo blijft eens kijken of er weer een sprongetjes is, maar dacht dat we daar net doorheen waren. Ach ja… af en toe humeurig hoort erbij!