Tips gevraagd om kruipen te stimuleren

Hoi

Minke ( 09-06) is bijna negen maanden en kruipt nog niet. Ze gaat al vrij snel huilen als ik haar op haar buik leg ( probeer dit elke dag een paar keer) en ze schuift alleen een beetje achteruit.
Ze tilt wel haar armen en beentjes op ( soort vliegtuigje ) maar er gebeurt nog niet veel. Ik probeer haar te stimuleren door haar speelgoed net iets verder van haar af te leggen. Wat is nu wijsheid… komt het “vanzelf” of doe ik er goed aan het te stimuleren?
Ze wil het liefst de hele dag zitten of staan ( aan de box) dit vindt ze wel enig… maar heb gelezen dat kruipen belangrijk is omdat ze anders met ( te vroeg?) lopen kromme beentjes kan krijgen… tips van iemand?

groetjes trotse mama van Minke!

Het is niet erg hoor als kindjes met 9 maanden al een beetje kunnen lopen. Sommige baby’s gaan nooit kruipen en gaan al snel lopen. Je kunt het idd een beetje stimuleren door speelgoed wat verder weg te leggen en ze op haar buik te leggen. Maar ja als ze niet gaat kruipen dan houd het op. Je kunt het nu eenmaal niet forceren. Gewoon lekker haar gang laten gaan en dan zie je wel of ze gaat kruipen of dat ze gaat lopen.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Erik kruipt ook nog niet, hij schuifelt zelfs niet eens. Dus daarin loopt Minke voor op hem…

Kruipen, tja. Ik denk dat het vanzelf komt, of niet. Ik ken een kindje dat nooit heeft gekropen en dat oversloeg. Hij ging ineens lopen. Dus…ik probeer een beetje te stimuleren door speelgoed net buiten z’n bereik te leggen en verder vertrouw ik op de natuur.

Groetjes!

Bij de Ikea verkopen ze van die speelslurven om doorheen te kruipen. Zijn nog geen tientje geloof ik. Dat vinden ze vaak prachtig en daar kunnen ze alleen kruipend doorheen.

(Overigens onze oudste trok zich bij 9 maanden al wel op maar wilde ook niet kruipen. Uiteindelijk heeft ze toch de slag te pakken gekregen rond die leeftijd).

Groetekes, Sje

Het belang van kruipen heeft overigens niet alleen te maken met kromme beentjes. Bij kruipen moeten de 2 hersenhelften heel goed samenwerken om het kindje vooruit te laten komen. Dus daar is het ook belangrijk voor. En die samenwerking van die hersenhelften heeft dan weer iets te maken met de ontwikkeling van de spraak als ik het goed begrepen heb.

Dus klinkt heel onlogisch dat leren kruipen belangrijk is voor de ontwikkeling van de spraak, maar blijkbaar heeft het met elkaar te maken.

Groetekes, Sje

Bedankt voor jullie reacties, zo’n slurf klinkt goed ( en niet zo duur) dus het proberen zeker waard! Mriek leuk om te lezen dat jij en ik steeds in dezelfde fase zitten met dezelfde vragen he? Maar inderdaad, ik moet ook maar een beetje meer vertrouwen in moeder natuur hebben, uiteindelijk komt namelijk steeds alles goed wat ik me afvraag tot nu toe

groetjes!

Die slurf is zeker een goede tip. Weer eens een reden om naar Ikea te gaan ook.
Maar morgan gaat ook alleen maar achteruit en dan op gladen ondergronden. Ze duwt zich gewoon weg met haar handen. En als ze op haar rug ligt gaat ze rupsen. Ook omrollen is nog niet gelukt hier. Maar het komt allemaal vanzelf wel lijkt me. Alleen de frustratie bij mutsie is soms erg hoog als het allemaal niet lukt en zeker als ze kindjes op de creche het wel ziet doen

Groetjes,

Michèle

Hallo…

Aaron is vrijdag 8 maanden oud…en die rolt nog steeds niet om…ligt maar wat te spelen op zijn buik (hooguit 5 minuten) als ik hem zo neerleg maar zit als de beste!
Maar…kligt iets te ver buiten zijn bereik heeft hij geen benul hoe hij het zou moeten pakken.
In de loopstoel vliegt hij de huiskamer door.

Ik kijk wel hoe het komt!

Gr, Danielle

het schijnt ook zo te zijn dat baby’s die niet kruipen of kontschuiven meer kans hebben op migraine later.
dat zei rico’s therapeut. maarja of dat allemaal klopt. zal wel wat van waar zijn maar toch bizar
en michele bedoel jij met rubsen een beetje dansen? dat ze met dr bibs en buik helemaal van links naar rechts beweegt en weer terug? dat doet rico ook, ik zeg dan altijd: doe maar is dansen rico, en dan doet hij dat echt komisch haha

<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://lilypie.com/pic/090220/aQNa.jpg" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Pic” width=“100” height=“80” border=“0” />[img]http://b1.lilypie.com/zrpfp1.png" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Ticker” border=“0” /></a>

Gewijzigd door - isa-schatje-isa op 03 Mar 2009 14:03:24

Ik wacht het rustig af, ze is vandaag 6 maanden dus ik maak me nergens druk om zeg maar.

Groetjes,

Michèle

Nee Inge echt rupsen, zoals een rups doet. Beentjes optrekken en dan afzetten zodat ze vooruit gaat en dan weer optrekken en afzetten. Morgan danst wel maar das alleen als ze staat en er muziek opstaat. Shaken met haar booty is het dan

Groetjes,

Michèle

ohja op die manier, ja ik wilde het al beschrijven als:
rico doet zn voetjes op de grond afzetten zodat zn kont omhoog gaat zeg maar en dan gilt hij een keer kei hard en dat dan heel snel achter elkaar en dan idd iets achteruit gaan. echt grappig
ik wist niet dat dat rupsen heet haha.
en idd dat dansen kun je beter wormen noemen van links naar rechts krioelen

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker

Nou ja ik weet niet of het een officiele naam heeft maar ik vind dat ze net een rups is dus ik noem het rupsen, wel zo duidelijk voor iedereen toch

Groetjes,

Michèle

Julia rupst op Rico’s manier! Leuk is dat he! Trouwens, vanmorgen waren we op het cb met 5 kindjes die allemaal 6 maanden waren. Ze mochten spelen op de mat en wat denken jullie? Ze rolden allemaal om, behalve Julia! Die lag lekker met haar beentjes in de lucht te spelen. Ik probeer het rollen te stimuleren door haar op een mat te leggen, maar het lukt nog niet. Ach, inderdaad vertrouwen hebben op moeder natuur, het komt vanzelf. Vroeger hadden ze 15 kinderen en echt geen tijd om ze te stimuleren en onze ouders en grootouders leerden ook lopen enzo! Dus!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Ha ha ha moet er niet aan denken 15 kinderen. Morgan moet morgen naar het cb (das hier een pappataak) dus ik ben benieuwd. En wel grappig allemaal rollende kindjes, ach ja morgan komt ook wel, die zal wel iedereen doen verbazen weer, Als we het niet verwachten doet ze ineens weer iets dat ze niet doen moet of zo.

Groetjes,

Michèle

haha, schattig he rainbow
maar in ieder geval rico rolt ok niet om, heeft het 1x gedaan toen hij net 4 maanden was. op het cb voordat hij zn prikjes kreeg. 2x deed hij het achter elkaar en een paar dagen daarna thuis ook nog een keer. wij hebben zo’n dik zeilen boxkleed en daarboven nog een dikke stoffen. maargoed die onderste leg ik dan wel is op de grond maar nu doet hij het dus niet meer. een toevalstreffer denk ik.
wel duwt ie zn beentjes onder zn buik en wil dan vooruit maar dan butst zn boemes op de grond hij kan dus niet en zn hoofd optillen EN zn beetjes tegelijkertijd onder zn buik wurmen.

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker

Ha ha ha hier nog zo’n hulpeloze panda hoor. Ze wil heel graag, maar het lukt haar nog niet. Gelukkig kunnen de andere baby’s op het kdv ook niet kruipen anders was haar frustratie nog groter

Groetjes,

Michèle

rollen doet Jurian nu nog maar net maar soms lukt het nog niet om terug te draaien van buik op rug… en kruipen daar doet hij nog geen eens aanstalten toe!! Ach … we wachten het maar af… zoals met alles… dwingen kunnen we ze niet toch?! wel stimuleren… daarom houdt ik deze topic wel in de gaten

maarre die slurf?? dat klinkt apart! als je ze daar in zet gaan ze dan opeens kruipen? denk dat ik hier een soort claustrofobie van ga krijgen bij Jurian…of is dat ver gezocht…

Leuk om al die verhalen van jullie te lezen en te zien wat jullie kindjes allemaal kunnen of in ieder geval proberen

Dani is iets meer dan 3 maanden, dus is nog niet zover. Al probeert hij al wel van alles. Vandaag was hij volgens mij buikspieroefeningen aan het doen, want steeds ging zijn hoofdje omhoog en zijn benen de lucht in, net of hij overeind wilde komen.
Rollen doet hij natuurlijk nog niet, alleen af en toe van buik naar rug, maar dat is meer toeval volgens mij.
Op zijn buik liggen gaat wel erg goed. Leg dan ook weleens iets buiten zijn bereik en volgens mij wil hij er dan ook wel naar toe, maar dat lukt natuurlijk niet. Is dan wel druk met zijn beentjes.

Volgens mij komt het inderdaad allemaal vanzelf. Het enige wat wij kunnen doen is goed naar onze kleine kijken en daar een beetje op inspelen en met hem oefenen.

Lijkt me niet dat ze ineens als door een wonder gaan kruipen met die slurf mini-boy… Misschien motiveert het iets, maar meer zal het ook niet bewerkstelligen denk ik…

Groetjes!